Kezdőlap A katonai repülés jelene Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Kategória

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin Greensville-i gyárának új gyártósorán készült a gép.

A bemutatkozó repülés két hónappal azután történt, hogy először mutatta be a gyártó az új építésű repülőgépet, amely egy kétüléses „széles gerincű” modell. A cég sajtóközleménye szerint a gép január 24-én 9 óra 17 perckor szállt fel és a Lockheed Martin tesztpilótáival Dwayne ‘Pro’ Opella-val és Monessa ‘Siren’ Balzhiser-el a kabinban. Monessa ‘Siren’ Balzhiser a Lockheed Martin első női tesztpilótája. A teljes repülési idő körülbelül 50 perc volt, és számos légi-alkalmassági ellenőrzést tartalmazott, melynek során a hajtóművet, a kormányvezérlést, az üzemanyagrendszert, valamint a repülőgép alapvető kezelhetőségét vizsgálták.

“A mai sikeres repülés az ügyfeleink és küldetéseik iránti kemény munkáról, elhivatottságról és elkötelezettségről tanúskodik” – mondta O.J. Sanchez, az F-16-os programot is magában foglaló Lockheed Martin Integrated Fighter Group alelnöke. “Ez a mérföldkő bizonyítja a Lockheed Martin elkötelezettségét a program előmozdítása, az égetően szükséges repülőgép és a fejlett 21. századi biztonsági képességeknek egy vadászgépben való létrehozása iránt.”

Az F-16-os gyártását 2017-ben a Lockheed Martin hatalmas gyártóüzeméből, a texasi Fort Worth-ből a kisebb Greenville-i üzembe helyezték át. A vállalat úgy döntött, hogy a Viper számára új gyártóhelyet hoz létre Greenvillben, mivel a gyorsan bővülő F-35-ös gyártás Fort Worthben elsőbbséget élvez.

A Block 70/72-esek gyártása Kép: Lockheed Martin

A múltban csökkent az igény az új F-16-osok iránt, de számos külső körülmény, köztük a hatalmas geopolitikai változások hatására az érdeklődés ismét emelkedett. A megugrott érdeklődés oka lehet, hogy az F-16-os fenntartási költsége az egyik legalacsonyabb, hatékonyságát pedig többszörösen bizonyította.

A gyár jelenleg 128 darabos gyártási lemaradásban van.

A 128 db Block 70/72-es F-16-osból 16-ot Bahrein rendelt, beleértve a bemutatón repült gépeket is. Miután elkészült, a bahreini F-16-ost először valamikor ebben a negyedévben adják át az Egyesült Államok kormányának, majd repülési teszten esik át Edwards légibázison, majd átadják a megrendelőnek.

A gyártási lemaradásban lévő gépeket Szlovákia, Bulgária, Tajvan és egy további meg nem nevezett megrendelő számára fogják teljesíteni, közölte a Lockheed Martin. A cég azonban arra számít, hogy Jordánia további 12 darabot rendel. A sajtóközlemény hozzáteszi, hogy Jordánia tavaly nyolc Block 70-es repülőgépre írt alá ajánlati és elfogadási dokumentumot, majd a múlt héten további négyre.

Bulgária nyolc további repülőgépre is aláírt egy ajánlati és elfogadási dokumentumot, ami 148-ra növelné a Lockheed Martin lemaradását. Ez lenyűgöző bravúr, figyelembe véve, hogy egy közel 50 éves vadászgép-konstrukcióról beszélünk.

A teljes F-16 Block 70/72-es konfigurációban szereplő funkciók között szerepel a Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR). A SABR egy AESA radar, amely biztosítja, hogy a légierő számos régebbi 4. generációs vadászgépe is megtarthassa bevetési alkalmasságát. Az AN/APG-83 radar a gépet 5. generációs radar-képességekkel látja el, az F-22 és F-35 AESA radarokkal való hardver és szoftver közösség miatt. Nagyobb helyzetismeretet, rugalmasságot és gyorsabb minden időjárási viszonyok között biztosított célzást tesz lehetővé. A pilótáknak példátlan célterület képfelbontást és digitális térkép megjelenítést biztosít, amely elforgatás és zoom funkciókkal személyre szabható.

A Block70/72-esek újra tervezett műszerfala Kép: Lockheed Martin

A modernizációs csomag egy továbbfejlesztett pilótafülkét is tartalmaz, beleértve a nagyméretű többfunkciós kijelzőket, a frissített küldetés-számítógépeket, a fejlett elektronikai hadviselési csomagot és még sok más kiegészítőt. A Block 70-es F-16-osok General Electric F110-es hajtóművet kapnak, míg a Block 72-es típusokat a Pratt & Whitney F100-as hajtóművel szerelik.

A Block 70/72-es fejlett avionikai csomagja Kép: Lockheed Martin

A Block 70/72 az iparágban vezető, 12 000 órára meghosszabbított szerkezeti élettartammal rendelkezik, ami több mint 50 százalékkal haladja meg a korábbi F-16-os repülőgépek élettartamát. Ez egy rendkívül megbízható, könnyen karbantartható, legalább 40 éves üzemidőt biztosító gépet jelent az üzemeltető légierő számára, és nem várható hosszabb szerkezeti javítás a teljes élettartam alatt. A konform üzemanyagtartályok megnövelt üzemanyag mennyiséget és megnövelt hatótávolságot biztosítanak anélkül, hogy feláldoznák a vadászgép aerodinamikai teljesítményét, valamint a hajtómű tolóerejét.

Érdemes megjegyezni, hogy a régebben felújított Vipereket, például azokat, amelyek tavaly álltak szolgálatba Tajvanon, egy fejlett csomaggal modernizálták, amelyen a Block 70/72-es konfiguráció is alapul. Ezeket a vadászgépeket F-16V típusjelzéssel látták el.

Az AN/APG-83 SABR radar beépítése Kép: Lockheed Martin

Mindent egybevetve a Lockheed Martin jövőjét a Block 70/72 konfiguráció 148 darabos gyártása és nagyon valószínű további megrendelések kedvezően befolyásolják. A vállalat kétségtelenül jó néhány év múlva kerül abba a helyzetbe, hogy a Viperek gyártóberendezéseit leszereljék az üzemből.

Dobos Endre

Forrás: TWZ

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...