Kezdőlap A katonai repülés jelene Valóban létezik radarhullám blokkolója a Szu-57-es vadászgépnek?

Valóban létezik radarhullám blokkolója a Szu-57-es vadászgépnek?

Kategória

Az orosz televízió egy hosszabb video keretében mutatta be a Cskalov Állami Repülési Tesztközpont centenáriumának századik évfordulója alkalmából a Szu-57-es radarcsapdáját.

Aktubinszkban, az Orosz Légierő legnagyobb tesztközpontja, a V.P. Cskalov Állami Repülési Tesztközpont októberben ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. Ebből az alkalomból az orosz Kanal 1 meglátogatta a repülőteret, és bemutatta a tevékenységét. A videó vége felé az Szuhoj Szu-57-ről mutattak be egy rövid filmet, és azon belül néhány másodpercet a vadászgép szívócsatornájáról.

Amint a tesztpilóta beindította a hajtóműveket, a szárny belépőéle alaphelyzetébe állt, így láthatóvá tette a bal hajtómű szívócsatornáját egészen a kompresszorlapátokig.

A PAK FA T-50-es ötödik generációs vadászgép Kép:militaryleak.com

A Szu-57-esnek a szívócsatornája, nem takarja el a hajtómű kompresszorának teljes felületét, ellentétben az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II repülőgépekkel, így a kompresszor felülete jelentős radarjel tükröző felületként működik. Állítólag a problémára az orosz fejlesztők egy radarcsapdát / radar blokkolót alkalmaztak, amely azonban soha nem volt látható a prototípusokon.

Gyors színmanipulációt alkalmazva a szívócsatornáról az Kanal 1-es által készített videó képein, a Twitter néhány megfigyelője azt állította, hogy először mutathatták be a Szu-57-es radar blokkolóját.

A kompresszorlapátok előtt egy rács látható Kép: The Aviationist

Megpróbáltunk szerkeszteni egy képernyőképet a videóból, de nem tudtuk létrehozni az azonos minőségű részleteket, így nem lehetünk biztosak abban, hogy a fenti tweetben szereplő kép nem lett-e manipulálva. Mindenesetre a blokkoló valójában több darabból állhat, és ez vélhetően egy koncentrikus gyűrűszerű rács, amelynek a beérkező radarhullámok előszőr beleütköznek. Úgy tűnik, hogy ez a repülőgép a nyolc repülhető prototípus közül az 509-es számú, amelyet állítólag az új avionikai rendszer végső változatának tesztelésére használtak, és a második fejlesztési szakasz harmadik repülhető prototípusa.

Kép: The Aviationist

A második szakaszban a legszembetűnőbb különbség a kifejezetten a Szu-57-es számára fejlesztett új hajtómű lesz, Izdelie 30 néven (30-as termék), de mivel a hajtómű még nem áll készen a gyártásra és csak egy korábbi prototípuson tesztelték, a repülőgép továbbra is a Szu-35 Flanker E-ben is működő Saturn AL-41F-1-es hajtóművel repül. A végleges hajtóműnek, amelytől 176 kN tolóerőt várnak, a jelenlegi hajtómű 147 kN tolóerejével szemben, képes a gépet 2.0 Mach-ot meghaladó maximális sebességre gyorsítani, valamint 1.3 Mach sebességgel képes a cirkáló üzemmódot fenntartani. Mindezeken túl a hajtómű 3D tolóerő vektor elfordítással és „lopakodóbb” fúvócsövekkel rendelkezik.

A TASS orosz hírügynökség nemrégiben kijelentette, hogy az UEC-Ufa Hajtóműgyártó Szövetség (az United Engine Corporation része a Rostec-en belül) 2022-ben megkezdi a Izdelie 30-as hajtóművek gyártását. A hajtómű prototípusainak jelenleg a végső tesztelési szakaszban kell lenniük.

A Szu-57-esről készített elemzésekben gyakran jellemezték a gépet alacsony lopakodási képességűnek a lekerekített felületei, a durva panel illesztései miatt. Ezek közül sok most úgy tűnik, hogy eltűnt, vagy legalábbis csökkent a most sorozatban épülő repülőgépeken. Ezeknek a hiánya feltűnt a nyáron épülő második Szu-57-en (T-50S-2/51002). Az első fotókat az orosz védelmi miniszter látogatása után tették közzé Szuhoj Komsomolsk Amur (KnAAZ) üzemében. A közzé tett képeken a szakértők jobb gyártási minőséget észleltek, néhány egyéb különbséggel együtt, mint például az IRST (InfraRed Search and Track) szenzort, amelyet radarelnyelő anyagok fednek, miközben tárolt helyzetben van, a függőleges vezérsíkok alján módosultak a levegőbevezető nyílások és csökkentek a borításpanelek közötti rések.

A Szu-57-es 01-es számú szériagépe 2020 december Kép:The Aviationist

A TASS szerint az első sorozatgyártású Szu-57-es gépet 2020 végén leszállították. A repülőgép valójában a T-50S-2, a második a megrendelt 76 darabból, mivel az első sorozatgyártású repülőgép 2019 végén lezuhant a vezérlőrendszer meghibásodása miatt. Ez volt az első elveszített Szu-57-es 2010 óta. Mint már említettük, ezt az első repülőgépet, amely a múlt hónapban repült először, a régebbi, első lépcsős AL-41F-1 hajtóművel szállítják. Az első Szu-57-es sorozat szállítása a tervek szerint 2028-ig befejeződik.

Már az első szállítás előtt jelentős fejlesztés készül a második szakaszra. A második szakasz végső konfigurációja először 2022-ben repül, az Izdelie 30-as hajtóműveken kívül új avionikával, új irányított rakétafegyverzettel és a hidraulikus működtetésű kormányvezérlés helyett elektromechanikus kormányvezérléssel. Az elvégzett módosítások csökkentik a gép karbantartási költségeit és növelik a hatékonyságát.

A nyáron Oroszországban felröppentek hírek az Army-2020 Nemzetközi Katonai és Technikai Fórumon, hogy a Szu-57-nek lesz exportváltozata, az úgynevezett Szu-57E. Erről a változatról azonban nem ismertek technikai részleteket, de nyugodtan kijelenthető, hogy ennek a változatnak a teljesítménye, képességei és avionikája gyengébb lesz, hasonlóan más export változatú orosz vadászrepülőgépekhez. A 2019-es évhez hasonlóan nem ellenőrzött jelentések kezdtek el terjedni a Szu-57E Algériának történő eladásáról, azonban az orosz kormány kijelentette, hogy az Orosz Légierő elsőbbséget élvez az exportváltozattal szemben, így nem valószínű, hogy nemzetközi megrendelések várhatók egyelőre.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: A The Aviationist cikke nyomán

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...