Kezdőlap A katonai repülés jelene Vadászgépek és drónok

Vadászgépek és drónok

Kategória

Az 5. generációs vadászgépekre nemrég még úgy tekintettek, mint valami csodára, amikor megszülettek. Az Egyesült Államok által üzemeltetett vadászgépek, mint az F-22-es és az F-35-ös, igazi „sztárokká” váltak, amikor forradalmasították a légi harcokat. A 5. és az 6. generációs vadászgépek közötti különbség várhatóan legalább akkora lesz, mint a 4. és az 5. generáció gépei között volt.

A hatodik generációs vadászrepülőgép döntő fejlesztéseket fog tartalmazni a jelenlegi vadászgépekhez képest, ezáltal a korszerű légierő halálosabb és hatékonyabb lesz, mint valaha.

Ezek a fejlesztések magukban foglalhatják a mesterséges intelligencia, a drónok, a lézerfegyverek alkalmazását és a megnövelt repülési távolságot.

A Drone és megnövelt hatótávolság

A dróntechnológiának ugrásszerűen nő meg a szerepe, ahogy a 6. generációs sugárhajtású gépek szolgálatba állnak. A drónokat a 6. generációs vadászgépek mellett olyan küldetések széles spektrumában lehet majd használni, amelyek között megtalálható, az ellenséges légvédelmi radarok önálló felkutatása és megsemmisítése. Ha kell a drónok kivárják, hogy a gondos radarkezelők visszakapcsolják radarjaikat, és erős zavarást alkalmazva elnyomják azok jeleit, precíziós eszközeikkel megsemmisítik, vagy éppenséggel a radar számára egy hatodik generációs vadászgép helyére lépnek és magukra vonják a légvédelem tüzét.

Ha egy támadás során az ellenséges vadászok légiharcot vívnak a támadó géppel, levegő-levegő rakétáikkal felfegyverzett drónok vehetik fel a harcot az ellenséges vadászgéppel, vagy az ember által felállított csapdába csalják az ellenség vadászgépet. Más drónok légi fegyverhordozóként is szolgálhatnak a pilóták számára, új generációs nagypontosságú rakétákat hordozva, amelyek megsemmisítik az ellenséges célpontokat.

Drónok bevonása a légi harctevékenységbe lehetővé teszi a légierő számára, hogy összességében csökkentse az ember vezette repülőgépek számát, mivel ezeknek a repülőgépeknek a költségei (beszerzési és fenntartási) az egekbe szöknek. Ily módon az is lehetővé válik, hogy a vadászpilóták ne repüljenek be veszélyes vagy erősen védett légtérbe, mert a feladatot elvégzik a felfegyverzett drónok.

A fejlesztő intézetek a vadászgépek mindegyik generációjának tervezése során a repülési hatótávolság növelésére törekedtek, így van ez a hatodik generációs vadászgépek esetében is. Ez az egyik legfontosabb elvárás a tervezőkkel szemben. Jelenleg Észak-Amerika, Európa és Ázsia tervezés alatt álló következő generációs vadászgépei többcélú repülőgépek lesznek, amelyeknek meglehetősen tipikus akciórádiusza várhatóan mindössze 1200…1300 km lesz.

Egy elkövetkező konfliktusban arra kell készülni a pilótáknak, hogy az ellenséges területek nagy mélységébe kell berepülniük légi utántöltő jelenléte nélkül, meg kell megsemmisíteniük a célokat és visszatérni a bázisra. Ezt a helyzetet tovább bonyolítja, hogy egy konfliktus esetén a légi utántöltő és korai előrejelző repülőgépek a nagy hatótávolságú rakéták elsődleges céljaivá válnak.

Lézerfegyverek és mesterséges intelligencia

A lézerfegyver az egyik lehetséges eszköz, amelynek a bevezetése forradalmasíthatja a rövid hatótávolságú légi hadviselést. Jelenleg a népszerű F-35-ös kis hatótávolságú légiharc rakétákat és hagyományos csöves lőfegyvert használ, de az összes fegyvert, üzemanyagot és érzékelőt a repülőgép törzsén belül kellett elhelyezni az alacsony észlelhetőség fenntartására. Ez a követelmény azonban erősen korlátozza a hasznos teher elhelyezhetőségét a gép törzsében.

Azonban, ha lézerfegyvert alkalmaznának, a fegyver maga a lézersugár, melynek a működéséhez energiát kell elvonni a repülőgép hajtóművétől, majd az energiát felszabadítani egy koncentrált sugár impulzusaiban. Ez hatalmas javulást jelentene a fedélzeti fegyverek terén.

A fejlesztők egyetértettek abban, hogy a lézernek szüksége lesz energiatároló rendszerre, de elméletileg korlátlan számú lövésre lesz lehetősége a fegyvernek. A lézer alkalmas mind támadó, mind pedig védelmi funkcióban. Utóbbi esetben a lézersugár képes megvakítani a közeledő infraérzékelő fejes levegő-levegő rakétákat.

Az 5. generációs vadászrepülőgép vezetése önmagában egy herkulesi feladat a pilótától. Feladata végrehajtása közben jelentős mennyiségű információt kap baráti repülőgépektől, hajóktól, szárazföldi erőktől, műholdaktól, de az egyébként hasznos és fontos információ mennyisége mentálisan könnyen túlterhelheti őt. Ezért nagy technológiai előrelépés, hogy a pilótát olyan mesterséges intelligenciával rendelkező (szakértő) rendszerek veszik körül, amelyek priorizálják az információ halmazt és csak azokat jelenítik meg a kijelzőn, amire a pilótának reagálnia kell.

A mesterséges intelligencia alkalmazásának a lehetőségei a 6. generációs vadászrepülőgépekben végtelenek. Fel lehet használni a 6. generációs vadászgép mellett repülő drónokkal való adatcserére, az üzemanyag-felhasználás, a hatótávolság és a fegyverek ellenőrzésére. Javasolhat alternatív leszállási helyeket a sérült repülőgép számára, figyelembe véve a repülőtér állapotát és elvégezheti a szükséges üzemanyag- és hatótávolság-számításokat, komoly terhet levéve a pilóta válláról.

De a mesterséges intelligencia más, kevésbé sürgős adatokat is rendelhet más mesterséges intelligenciákhoz, hogy lépést tarthassanak a fejleményekkel, vagy felhívhatják a pilóta figyelmét olyan dolgokra, amelyek idővel egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a küldetés szempontjából.

A „LongShot” koncepció

Fejlett ellenséges légvédelmi rendszerek elleni láthatatlan támadások indítása, szárazföldi és légi célok azonosítása, a mesterséges intelligencia által generált légiharc eljárások felhasználása, az ellenséges vadászrepülők új generációs levegő-levegő rakétákkal történő elfogása és megsemmisítése lesz a légierő legújabb LongShot támadó drónjának a feladata.

A DARPA által elképzelt LongShot drón Kép: airforcemag.com

A DARPA[1] új LongShot támadó repülőről készített korai koncepcionális képe egy lopakodó platformot formáz, amely a harctér fölötti felderítésnek, megfigyelésnek és támadási lehetőségeknek egy teljesen új körét mutatja be. Ez különösen igaz a nagy hatótávolságú alkalmazhatósága miatt, mivel megváltoztatja a levegő-levegő és a levegő-föld összecsapások taktikai egyenletét.

Noha a drón tényleges műszaki konfigurációjáról még nem állnak rendelkezésre részletek, mivel egyelőre még nem létezik tényleges prototípus, mind a DARPA, mind pedig a Northrop Grumman korai koncepcionális képeket adott ki a lopakodó drónról. A DARPA erőfeszítése, amely természetesen úttörő támadási lehetőségeket kíván elérni a légierő számára, fejlesztési megállapodást kötött Lockheed Martin, a General Atomics és a Northrop Grumman vállalatokkal. A korai tervezési munka már folyamatban van.

„Northrop Grummannak a DARPA-val kötött szerződése magában foglalja a LongShot járművek tervezését és a koncepció operatív elemzését. Arra számítunk, hogy a DARPA demonstrátorokat vagy prototípusokat fog fejleszteni a program jövőbeli fázisában”- mondta Jaime Engdahl, a kinetikus fegyverek és a feltörekvő képességek programigazgatója.

A Northrop által nyilvánossá tett képek hagyományos nyilazott szárny-törzs-farokfelületek elrendezést mutatnak, kevés éllel, éles ívekkel vagy más kiálló szerkezetekkel, amelyek nagyobb valószínűséggel generálnak radar visszatérő jelet. A DARPA koncepció egy törzset mutat farokfelületek nélkül, ami arra utal, hogy a fejlesztő munka eredménye egy alacsony radarkeresztmetszetű test lesz. A DARPA kialakításában két hátsó integrált szívócsatorna látható. A DARPA és a Northrop által készített koncepció képeken nem láthatók szárny alatti tartók, ami arra utal, hogy a tervezők belső fegyvertároló rekeszek alkalmazásában gondolkodnak.

A legfontosabb kérdést mindkét elgondolásnál a hagyományos nyilazott szárny generálja: – és ez némileg meghökkentő, mivel ennek a szárnykialakításnak viszonylag nagy a radar-visszaverő felülete – hogy milyen lopakodási képességgel rendelkezik majd a drón?

A légiharc, a földi célok elleni rakétatámadás képességének, valamint a lehető legkedvezőbb sebességnek és manőverező képességnek a biztosítása a LongShot számára természetesen a DARPA kifejezett szándéka, mivel a fejlesztők tudják, hogy a LongShotnál jobb lopakodó képességű drónok is léteznek. A Lockheed RQ-170 Sentinel harcban kipróbált drónja, valamint a Northrop Grumman korábbi, az X-47B hordozóról indított drónja rendkívül jó lopakodó platformok.

A jól felfegyverzett, nagy sebességű, manőverező lopakodó drón egy érdekes új légi támadási paradigmát jelent a pilóta nélküli rendszerek között. Talán ez az egyik oka annak, hogy miért nem kell a LongShot-nak olyan jó lopakodó képességűnek lennie, mivel a nagy hatótávolságú, precíziós támadófegyvereinek, azok áttörést jelentő „hatótávolságának” köszönheti a sikerét.

Loyal Wingman, Ohotnyik és társai

A Loyal Wingman (Hűséges/Lojális Kísérő) koncepció egy pilóta által vezetett vadászgépet és maximum négy pilóta nélküli alacsony költségű repülőgépet takar, amelyek együtt hajtanak végre harcfeladatot. A pilóta nélküli repülőgépek mindegyike jóval a pilóta vezette gép előtt repül küldetés-specifikus hasznos teherrel: érzékelőkkel, támadófegyverekkel vagy elektronikus hadviselésre alkalmas berendezésekkel felszerelve. Ezek a repülőgépek olcsó csaliként is szolgálhatnak, hogy segítsenek az ellenséges légvédelem jellemzőinek időbeni felismerésében, elnyomásában, vagy azzal a céllal, hogy elvonják a tüzet a jóval értékesebb pilóta vezette repülőgépektől.

A Loyal Wingman repülés közben Kép:US Defence Department

Ezeknek a csoportoknak a felépítése számos működési előnnyel jár. Legfőképpen erősokszorozóként szolgálnak, amelyek egyszerre erősítik és optimalizálják a legénységgel rendelkező repülőgépek, különösen a lopakodó, ötödik, vagy hatodik generációs repülőgépek fejlett képességeit.

A Mitchell Institute of Aerospace Studies októberi jelentése szerint az olcsó repülőgépek „kiterjeszthetik az F-22-es, és F-35-ös harci gépek szenzorainak az érzékelési tartományát, és megsemmisítési rádiuszát, lehetővé téve, hogy kisszámú repülőgépcsoportok lefedjék a csatatér nagyobb területeit, és bevetésenként több célt semmisítsenek meg.”

Oroszország hasonló kategóriájú repülőgépek fejlesztése terén már előrébb jár. 2019 szeptemberében Oroszország bejelentette az ötödik generációs Szu-57-es harci repülőgép és az S-70 Okhotnik UAV-val közös kísérleti repülését. Egy évvel később a Kronstadt Group orosz védelmi vállalat, a Moszkva melletti Army-2020 kiállításon bemutatta a Grom nevű légi harci járművet (drónt). A Grom várhatóan a Szu-35-ös és a Szu-57-es vadászgépekkel együtt vesz majd részt légvédelmi rendszerek elnyomásában.

Az orosz Ohotnyik-B drón Kép: RIA Novosty

Az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Japán egyaránt hasonló programokat hirdetett meg, bár az amerikai szövetségesek közül Ausztrália lépett a legtávolabb és leggyorsabban ezen a kritikus technológiai területen. Májusban az ausztrál királyi légierő és a Boeing Australia bemutatta az Airpower Teaming System program részeként kifejlesztett három prototípus közül az elsőt, amelyek az F-35-ös és az E-7-es gépekkel együtt vesznek részt bevetéseken. Az ausztrál királyi légierő hajtómű és guruló teszteket végez a közeljövőben egy próbarepülés előkészítése céljából.

Az ausztrál fejlesztésű Loyal Wingman az eddigi fejlesztések közül a legkifnomultabb szerkezet Kép: aerotime

Szerző: Dobos Endre


[1] DARPA – Defense Advanced Research Projects Agency: Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...