Kezdőlap A katonai repülés jelene Ukrán pilóták A-10 Warthog szimulátoron gyakorolnak

Ukrán pilóták A-10 Warthog szimulátoron gyakorolnak

Kategória

Az Egyesül Államok komolyan veszi az 1994 december 5-én aláírt Budapesti Memorandumot, amelyben garanciát vállalt, arra az esetre, ha Ukrajna területi integritását, vagy politikai függetlenségét veszély fenyegetné. Mindezek értelmében a jelen háborúban pénzügyi, anyagi, technikai és információs támogatást ad Ukrajna számára honvédelme megsegítésére. Ennek részeként kerül sor arra, hogy szeptemberben harci repülőgépek átadásáról döntenek az Egyesült Államok képviselői.

A Time Magazine által közzétett történet szerint egy vállalkozó szellemű ukrán gyalogosnak sikerült biztosítania a pénzügyi támogatást egy titkos A-10 Warthog szimulátoros kiképzőközpont fejlesztésére. Az ikonikus támadógép az ukrán haderők keresett repülőgépe az Oroszországgal fennálló konfliktus kezdete óta, és az, hogy szívesen fogadnak bármilyen nyugati harci repülőgépet, még inkább bizonyítja az új létesítmény létrejöttének a fontosságát.

A Time Magazin Alexander Gorgannel beszélgetett, akit úgy jellemeztek: egy „az ukrán hadsereg 46 éves alacsony beosztású gyalogsági tisztje, magas szintű kapcsolatokkal” és az alulról építkező A-10-es kiképzőközpont projekt mögött álló “agyakkal”. Gorgan hangsúlyozta, hogy az orosz támadások sikeresebben ellensúlyozhatók lennének, ha megfelelő légi támogatással rendelkeznének az ukrán erők. Szilárdan hisz abban, hogy a Warthog a tökéletes gép erre a feladatra, és bár az Egyesült Államok felajánlaná őket Ukrajnának, a közelmúltban mégis visszautasították az elképzelést.

Gorgannél márciusban jött az ötlet – írta a Time –, amikor lövészárokban rekedt Kijevnél, miközben orosz tüzérségi lövedékek záporoztak körülötte. Arra gondolt, hogy mennyire megkönnyebbülést jelentene a tudat, hogy egy A-10-es úton van, hogy megállítsa az ellenséges támadást. Gorgan ezután úgy döntött, hogy a következő hat hónapot az ukrán társai és amerikai A-10-es pilótákkal való együttműködésnek szenteli.  Ő kész lenne bármit megtenni, hogy az Egyesült Államokat A-10-es támadógépek adományozására ösztönözze, és létrehozza az ukrán pilóták felkészítéséhez szükséges kiképző berendezéseket.

Szimulátoros gyakorlás Kép: USAF

A szervezési munkákat követően a létesítményben május elején elkezdődött a kiképzés, és azóta használják az ukrán pilóták. Miután az újságíró beleegyezett, hogy a helyszínre való utazás során bekötik a szemét, a Time engedélyt kapott, hogy meglátogassa az A-10-es kiképző központot, ahol „kifinomult” repülőszimulátorokon folyik a kiképzés. A programokat nyílt amerikai katonai kiképzések YouTube-videóinak felhasználásával, kész elemekből, valamint nyugalmazott amerikai katonatisztek útmutatásai alapján készítették. A létesítmény jó  példája az ukrán kreatív innovációnak és a pusztán szükségből származó forrásgyűjtésnek.

“Minden gyakorló állomáson valósághű gázkar, botkormány és virtuális valóság szemüveg volt egy számítógéphez csatlakoztatva, amely technicolor fényt adott” – olvasható a Time cikkében. Egyik felszerelés sem volt minősített besorolású, és a legtöbb egység szórakoztató számítógépes repülő szimulátorokból származott.

A létesítmény videojátékszerű jellegét közvetlenül az arizonai Davis-Monthan légibázis 355. Kiképző Egységének A-10-es pilótái inspirálták, akik a nyilvánosan elérhető Digital Combat Simulator World számítógépet használják a kiképzéshez. A The War Zone 2021-ben arról számolt be, hogy a 355. Kiképző Egység a kereskedelemben kapható virtuális valóság fejhallgatóival és más játékeszközökkel együtt, olcsó és könnyen elérhető módját választotta annak, hogy kiegészítse a hagyományos, de drágább szimulációs képzési módszereket.

A-10 Thunderbolt II Kép: Fighter Sweep.com

A virtuális valóság képzési rendszereit széles körben alkalmazzák, hogy felkészítsék a katonai és kereskedelmi pilótákat a valós repülésre, ezért ezeket az alacsony költséggel járó előnyöket természetesen kiaknázzák az ukrán haderő pilótáinak képzésére is. A pilóták kiképzése költséges és időigényes folyamat, jellemzően évekbe és több millió dollárnyi állami pénzbe kerül. Míg a kész virtuális valóság rendszerek és szoftverek nem tudják pótolni sem az igazi repülést, sem a sokkal fejlettebb és költségesebb szimulátorokat, mégis kevés pénzért rengeteg új értéket kínálnak. A különböző eljárások megismerésétől kezdve a pilótafülke interfésszel való munkán át az alapvető repüléshez szükséges vizuális jelzések megszerzéséig minden megtalálható a virtuális valóság térben.

Noha a hírek szerint a korábbi katonai csereprogramok lehetővé tették néhány kiválasztott ukrán pilóta számára az A-10-es képzést, Gorgan úgy hiszi, hogy azoknak az ukrán pilótáknak a száma, akik rendelkeznek a földi célok elleni támadások végrehajtásához szükséges képességekkel, egyre csökken.

Gorgan kifejtette, hogy ez részben a harci veszteségeknek és az erőforrásokhoz való hozzáférésnek tudható be, ami miatt a pilóták, akik jelenleg védik Ukrajnát az Oroszországgal vívott háborúban, nagyon értékesek.

„Értékesebbek, mint a tábornokok” – mondja Gorgan. Már az orosz invázió előtt is sok aktív vadászpilóta kiléte szigorúan őrzött titok volt Ukrajnában, mivel mindannyian a merénylet kockázatával élték napjaikat” – áll a Time cikkében.

A konfliktus kezdete óta néhány ukrán pilóta kevésbé alkalmas Szu-25 Frogfoot gépekkel repül mindennapi bevetései során, amelyek az A-10-es távoli szovjet időkből származó megfelelői. Ami azt illeti, hogy az A-10-es mit hozna az asztalra: az amerikai gyártású A-10 Warthogot magas szintű túlélőképességgel tervezték. Úgy tervezték, hogy a szerkezete jelentős mennyiségű harci sérülést elviseljen, és rövid idő alatt javítható legyen, hogy szigorú időkorláton belül újra a levegőbe emelkedhessen. Fegyverzete változatos, AGM-65 Maverick-tól az AIM-9 Sidewinder rakétáig, a bombák széles skáláját, valamint természetesen az ikonikus 30 mm-es GAU-8/A Avenger ágyút alkalmazzák a célok megsemmisítéséhez.

Egy másik érv, hogy Ukrajna A-10-es támadó gépeket kaphasson az lenne, hogy az Egyesült Államok már készül a flotta kivonására, de fontos megjegyezni, hogy a végleges kivonás dátuma még korántsem biztos. A 2023-as pénzügyi évre vonatkozó legutóbbi költségvetési kérelmében a légierő 21 Warthog nyugdíjazását javasolta amellett, hogy a flotta többi tagja öt éven belül megszűnjön. A szolgálat régóta kérdéseket vet fel a repülőgépek jövőbeli csúcskategóriás konfliktusokban való teljesítőképességével kapcsolatban, míg mások határozottan állítják, hogy továbbra is kulcsszerepet kell játszania.

A-10 Thunderbolt II Kép: Wikimedia Commons

Azt a lehetőséget, hogy az A-10-esek egy napon Ukrajnában kötnek ki, az Egyesült Államok légierejének minisztere, Frank Kendall is megerősítette júliusban. Az újságíróknak jelezte, hogy az A-10-es Ukrajna számára terítéken van, és hogy „régebbi amerikai rendszerek ” átadásával az ország jövőbeli légiharc-szükségleteinek kielégítését segítik.

Vannak azonban, akik ellenzik az A-10-esek Ukrajnába küldését. Jurij Sak, Olekszij Reznyikov ukrán védelmi miniszter tanácsadója az Air Force Magazine-nak adott, júliusban megjelent interjújában kifejtette, hogy bár az A-10-es minden bizonnyal alkalmas légi támogató repülőgép, jelenleg nem erre van szükségük az ukránoknak. Ehelyett Sak azt javasolta, hogy az Egyesült Államok küldjön „nagyobb sebességű és sokoldalúan alkalmazható” rendszereket, minta az F-16-os vagy más többcélú vadászrepülőgép.

Júliusban az Egysült Államok képviselőháza 100 millió dolláros támogatást hagyott jóvá az ukrán pilótáknak amerikai repülőgépek használatára való kiképzésére, melyet 329-101 arányban elfogadtak a nemzetvédelmi felhatalmazási törvény részeként.

Adam Kinzinger képviselő elmondta a Defense News-nak, hogy felvette a kapcsolatot Kijevvel és a védelmi engedélyezési törvényjavaslat módosításaként 100 millió dollárt biztosított pilóták kiképzésre, hogy elősegítsék Ukrajna szovjet korszakból származó MiG és Szuhoj harci gépeinek a cseréjét korszerű nyugati vadászgépekre.

Megjegyezte, az Egyesült Államok készen áll arra, hogy megkezdje az ukrán pilóták kiképzését a Mississippi Állambeli Columbus légibázison és esetleg Texasban is. A pilóták kiképzése körülbelül három hónapig tartana, hogy a pilótákat az F-15-ös és F-16-os repülőgépek kezelésére alapszinten kiképezzék.

F-16C Fighting Falcon többcélú vadászgép  Kép: Wikipedia

A szenátus várhatóan legkorábban szeptemberben szavaz a védelmi felhatalmazásról szóló törvényjavaslatról, akkor mindkét kamarának meg kell állapodnia a kompromisszumos jogszabályról a konferencia bizottságban. Ha Kinzinger módosítása túléli a konferenciát, az Egyesült Államok jövőre elkezdheti az ukrán pilóták kiképzését.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The war Zone; Defense News

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...