Kezdőlap A katonai repülés jelene A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

Kategória

A Tempest program részletei

A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is áll, köztük a Leonardo olasz repülőgépipari vállalat, az MBDA UK, az MBDA európai rakétarendszereket gyártó részlege és a Rolls-Royce hajtómű gyártó vállalat.

A csapat az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumával (MOD) és a RAF-al együttműködve fejleszti a jövő vadászgépét.

Folyamatban van a Tempest FCAS demonstrátor repülőgép fejlesztése a BAE Systems észak-angliai Preston melletti telephelyén, az új gépet várhatóan 2027-ben mutatják be.

A BAE Systems 2021 júliusában körülbelül 250 millió font értékű szerződést kapott a minisztériumtól a Tempest repülőgép tervezésére és fejlesztésére, ezzel megkezdődött a projekt koncepció és értékelési szakasza. Az Egyesült Királyság kormánya várhatóan több mint 2 milliárd fontot fektet be a projektbe 2025-ig. A Tempest várhatóan 2035-re áll szolgálatba a brit RAF-nál.

Ez a repülőgép lesz az ország első harci gépe a csaknem 40 évvel ezelőtti Eurofighter Typhoon fejlesztése óta, és kritikus fontosságúnak tartják, hogy az Egyesült Királyság teljesítse ígéretét, miszerint 2035-re hatodik generációs vadászgépet állít majd hadrendbe.

A Tempest program sikere – amelyre az Egyesült Királyság több, mint 2 milliárd fontot áldoz – szintén fontos, ha az ország biztosítani akarja az évi 6 milliárd fontot jelentő légi ágazat jövőjét és 18 000 kapcsolódó munkahelyét, ahogy az Egyesült Királyság, Németország, Olaszország és Spanyolország részvételével zajló Eurofighter Typhoon gyártása leáll.

 

Együttműködések a Tempest FCAS programban

Svédország 2019 júliusában partnerségre lépett az Egyesült Királysággal az FCAS programban a jövőbeli vadászrepülőgép-képességek és rendszerek közös fejlesztésére. Az országok emellett kiemelték a megállapodást, mint lehetőséget, hogy a meglévő harci repülőgépeiket, a JAS 39 Gripent és Typhoont a fejlesztések eredményeiből korszerű új technológiákkal lássák el.

Az Egyesült Királyság és Olaszország iparági partnerei szándéknyilatkozatot írtak alá a Tempest FCAS programban való együttműködésről a 2019 szeptemberében Londonban megrendezett Defense and Security Equipment International (DSEI) rendezvényen.

Az Egyesült Királyság, Olaszország és Svédország 2020 júliusában megkezdte az ipari megbeszéléseket, hogy kiaknázzák a három nemzet iparában rejlő lehetőségeket egy jövőbeli vadászgép képességének a fejlesztése érdekében. Ezt követően a három ország 2020 decemberében írt alá háromoldalú megállapodást a Tempest fejlesztéséről.

Az Egyesült Királyság partnerségbe lépett Japánnal egy korszerű demonstrátor hajtómű kifejlesztésében a jövőbeli vadászgép-program részeként. A két ország 2022 februárjában megállapodást írt alá a JAGUAR univerzális rádiófrekvenciás szenzortechnológia fejlesztésének közös kutatásáról.

A védelmi minisztérium 2022 júliusában közölte, hogy Japánnal és Olaszországgal együtt dolgozik az FCAS program közös koncepcióelemzésén.

Koncepció fejlesztések

Az Aeralis, az Egyesült Királyságban működő repülőgép- és alkatrész gyártó, valamint a Thales 2019 júliusában együttműködtek a Tempest FCAS repülőgép-programot kiegészítő, földi képzési és szimulációs rendszer koncepcióinak kidolgozásában. A rendszert várhatóan a fejlesztés minden fázisában fogják használni a jövőbeli repülőképzés támogatásra.

A Team Tempest 2020 júliusában hét céggel írt alá szerződést, köztük a Thales UK-val, a Bombardier Belfasttal, a Collins Aerospace-el, a GE Aviation UK-val, a GKN Aerospace-el, a Martin Baker-el és a QinetiQ-el, hogy dolgozzanak a jövőbeli harci gép koncepción és a kapcsolódó technológiákon.

A Collins Aerospace fejlett meghajtó, végrehajtó berendezéseket, rendszereket fog biztosítani a Tempest számára. A GE Aviation UK, a GE Aviation egyik részlege az elektromos áramellátási és repüléselektronikai rendszerek nyílt architektúráján és infrastruktúráján dolgozik. Martin Baker felelős a katapult ülések fejlesztéséért, míg a QinetiQ a tesztelési és értékelési tevékenységek fejlesztése terén rendelkezik erősségekkel.

A GKN Aerospace Sweden 2020 júliusában csatlakozott az Egyesült Királyság és Olaszország iparági partnereihez, hogy részt vegyen a hajtóműfejlesztés megvalósíthatósági tanulmány kidolgozásában.

A Svéd Védelmi Anyagok Hivatala 2022 júniusában 250 millió SEK / 25 millió dollár értékű szerződéssel támogatta a Saab munkáját, hogy tanulmányokat készítsen a jövő vadászgép-technológiáink fejlesztésével kapcsolatban.

Leonardo az FCAS programon belüli megállapodás keretében együttműködik az Elettronica olasz védelmi felszereléseket gyártó vállalattal. Ez a partnerség a repülőgép érzékelő rendszereinek fejlesztésére fog összpontosítani.

Az Egyesült Királyságban több mint 600 szervezet vesz részt a Tempest programban.

A Wind River szoftver-szolgáltatót 2022 áprilisában a BAE Systems nevezte ki a Tempest program technológiai demonstrációs munkájának támogatására.

 

A Tempest repülőgép tervezése és jellemzői

A Tempest egy hatodik generációs, opcionálisan humán irányítású, lopakodó képességű vadászrepülőgép, amelyet úgy terveztek, hogy kapcsolódhasson egy hálózathoz, rendszerei rugalmasak és frissíthetők legyenek, hogy a gép képes legyen megelőzni a változó fenyegetéseket.

A tervezés várhatóan nyitott architektúrát fog tartalmazni, hogy a rendszer a jövőben képes legyen alkalmazkodni és javítani a képességeit.

A repülőgép sárkányszerkezete fejlett kompozit anyagokból, additív technológiákkal készül majd, hogy a borítás magasabb hőmérsékleten is megtartsa a szilárdságát és üzemeltethető legyen.

A Tempest képes lesz alkalmazni a meglévő fegyvereket, a tervezett és a jövő fegyvereit, mint a Meteort, a látótávolságon túli, levegő-levegő rakéták következő generációját. A fegyverkezelő rendszer mesterséges intelligenciával és gépi tanulással továbbfejlesztett szoftver segítségével vezérli az összes fegyver alkalmazását az ütközetek során.

A Tempest egy védelmi segédrendszerrel fog rendelkezni, amely képes követni, célozni és elfogni a közeledő rakétákat.

Küldetési képességek

A vadászgép összekapcsolt csomópontként fog szolgálni egy rendszerek-rendszerén belül a légtér bármely pontján.

A jövő konfliktusaiban az FCAS pilótanélküli harci repülőgépekkel, civil platformokkal, műholdakkal és kiberbiztonsági központokkal fog együttműködni.

A repülőgép mesterséges intelligenciát, gépi tanulást és autonóm rendszereket alkalmaz majd, mind a humán irányítású, mind pedig a pilóta nélküli repülési képességek biztosítására. Várhatóan olyan technológiát is alkalmaz majd, amely alkalmas drónokkal való kapcsolattartásra és irányításra.

Különböző forrásokból beérkező adatokból megbízható információkat fog generálni, amelyeket egy harci felhőben meg lehet osztani más együttműködő repülőgépekkel.

A repülőgép lopakodó üzemmódban képes lesz megszerezni az uralmat a légtérben, miközben olyan nagy hatótávolságú fegyvereket szállít, mint az irányított energiafegyver és különböző rendeltetésű hiperszonikus rakéták.

A pilótafülke elemei

Tempest pilótafülkéjét speciális sisakjuk segítségével szabhatják majd testre a pilóták a saját igényeiknek megfelelően. A sisak optikai rendszere segítségével a kiterjesztett és virtuális valóság interaktív kijelzőit és kezelőszerveit közvetlenül a pilóta szeme elé vetítik. Más koncepciók, mint a pilóta virtuális asszisztensei is tesztelés alatt állnak.

A repülőgépet egy következő generációs rugalmas, szoftvervezérelt repülésirányító rendszerrel látják el. Újra konfigurálható kommunikációs rendszere zökkenőmentes kommunikációt kínál a légi, a tengeri, a szárazföldi és az űrben együttműködő partnerekkel biztonságos hálózaton keresztül.

A pilótafülkében található szemkövető rendszer lehetővé teszi a pilóta munkaterhelésének mérését, valamint fáradtságának és a mentális stressznek az azonosítását.

A hajtómű

Az Orpheus gázturbinás demonstrátor hajtómű a Rolls-Royce szakembereinek a munkáját dicséri, melyet kifejezetten az FCAS program számára építettek. A repülőgép fejlett teljesítmény és meghajtási rendszerét az optimalizált általános teljesítmény, hatótáv és hasznos teherbírás messzemenő figyelembe vételével tervezték.

Az Orpheus hajtómű Kép: Rolls-Royce

A megnövelt villamosenergia igény lefedése érdekében a hatékony energiaellátó rendszer, intelligens energiagazdálkodási rendszerrel és hatékony hőmérséklet-felügyeleti rendszer alkalmazásával párosítva működik annak érdekében, hogy minimális szintre csökkentsék a repülőgép hőképét.

Az elmúlt öt évben a Rolls-Royce magas színvonalú kutatási és fejlesztési munkát végzett, amely hatékonyan járul hozzá majd az Egyesült Királyság következő generációs Tempest programjához.

Adott volt, hogy az irányított energiafegyverek elektromos energiaigénye soha nem látott mértékűre nő, mellette pedig jelentősen nő a hőterhelése is, amit egy lopakodó repülőgép kontextusában kell kezelni.

A jelenlegi koncepció szerint a Tempest olyan hibrid hajtóművel rendelkezik majd, amely tízszer annyi elektromos energiát képes előállítani, mint az Eurofighter Typhoon.

A Tempest program elindítása előtt a Rolls-Royce már hozzákezdett az új hajtóműtípus kifejlesztéséhez, amely kielégíti a jövő igényeit. A vállalat még 2014-ben hozzákezdett egy új típusú elektromos indítómotor-generátor fejlesztéséhez, amely teljesen beépül a gázturbinás hajtómű belső terébe. A program Embedded Electrical Starter Generator vagy E2SG demonstrátor néven ismert.

Az E2SG program első fázisának elindításával jelentős beruházásokat hajtottak végre egy integrált elektromos létesítmény létrehozásában, amely egy egyedülálló tesztépület, ahol a gázturbinás hajtóművek csatlakoztathatók az egyenáramú elektromos hálózathoz.

A kisnyomású forgórész tengelyére épített indítómotor-generátor Kép:Rolls-Royce

A projekt második szakaszának 2017-es elindítása során egy második indítómotor-generátort is beépítettek a hajtómű kisnyomású forgórészéhez. Az elektromos hálózat része lett egy energiatároló rendszer is, amely képes intelligensen kezelni az energiaellátást ezen rendszerek között.

A két forgórészbe integrált elektromos gépek akár motorként, akár generátorként működtetve egy sor funkcionális hatás létrehozását teszik lehetővé a hajtóművön belül, beleértve az elektromos teljesítmény átvitelét a két forgórész között.

Az E2SG program részeként a Rolls-Royce azt vizsgálja, hogy megvalósítható-e olyan rendszer, amelynek részeként a két indítómotor-generátor képes a hajtómű működőképességének, reakcióidejének és hatékonyságának befolyásolására. Egy másik kulcsfontosságú fejlesztés alatt álló technológia a Power Manager intelligens vezérlőrendszer, amely algoritmusok segítségével valós idejű intelligens döntéseket hoz a repülőgép aktuális elektromos igényének kielégítésére, egyéb tényezők optimalizálása mellett. A repülési feladat igényeihez igazítja a hajtómű hatékonyságát az üzemanyag felhasználás csökkentése révén vagy a hajtómű hőmérsékletének csökkentését az alkatrészek élettartamának növelése érdekében.

A Tempest program során a Rolls-Royce folytatja az E2SG program által bemutatott elektromos technológiák kidolgozását, a tesztelés harmadik szakaszában pedig egy új hajtómű hőmérséklet-felügyeleti rendszert integrálnak a teljes rendszerbe, valamint további elektromos motor-tartozékokat.

A gázturbinás hajtóműnek minden részében új technológiák jelennek meg, beleértve a két forgórészhez kapcsolódó indítómotor-generátort, a fejlett hőmérséklet-felügyeleti rendszert, a jövőbeli vadászgép várható működési ciklusához illeszkedő energiatároló és intelligens energiagazdálkodási rendszert, amely képes lesz optimalizálni mind a hajtómű mind pedig a hőmérséklet-felügyeleti rendszer teljesítményét.

Érzékelők és radarok

A repülőgépet fejlett érzékelőkkel szerelik fel, amelyek gyors, biztonságos és rugalmas információcserét tesznek lehetővé a harci felhőn keresztül.

A Farnborough International Airshow-n a Leonardo UK és a Mitsubishi Electric bejelentette, hogy megállapodtak a JAGUAR nevű radartechnológiai demonstrátor koncepciójában, amelyet először februárban mutattak be. Az Egyesült Királyság és Japán közös koncepciót rögzítő munkáját és a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását követően a munka a megvalósítás felé halad.

Az Egyesült Királyság és Japán közösen fejleszti a Tempest radarját Kép: Air Recognition

A partnerek megállapodtak a munkamegosztásban, és mind a Leonardo UK, mind a Mitsubishi Electric szerződést írt alá a nemzeti védelmi minisztériummal a fejlesztési munka előrehaladása érdekében. A projekt most ütemesen halad, összhangban a Leonardo egyéb feladataival, amelyek szintén a Future Combat Air System részét képezik.

A JAGUAR egy olyan nemzetközi radarprogram első nagy építőköve, amely megfelel Japán és az Egyesült Királyság által az F-X/FCAS megbeszélésekben megfogalmazott ambícióknak. A JAGUAR munkája által generált technológia és tapasztalatok beépülnek majd a Tempest ISANKE & ICS[1] (Integrated Sensing and Non-Kinetic Effects & Integrated Communications System) fejlesztésébe.

Az ISANKE a képességek „pókhálója”, amely a repülőgépen található, és felszabadítja a hatodik generációs érzékelőkben rejlő lehetőségeket azáltal, hogy különálló berendezésekről integrált rendszerekre vált át, míg az ICS összekapcsolja az ISANKE rendszert a szélesebb FCAS-rendszerekkel.

Hiperszonikus technológiák

A védelmi minisztérium bemutatta az úttörő hiperszonikus technológiák fejlesztésére vonatkozó terveit, amely munkákban a Rolls-Royce az Oxfordshire-ben működő Reaction Engines vállalattal közösen vesz részt. A cél jelenleg a meglévő technológiák érettebbé tétele, amelyek jelentősen csökkenthetik az újra felhasználható hiperszonikus légijárművek fejlesztési költségeit.

Linc Taylor légi marsall, a Királyi Légierő vezérkari főnöke a következőket mondta: „Az egyik dolog, amiről úgy gondoljuk, hogy értéket fog jelenteni a jövőbeni harcaink során, az újra felhasználható hiperszonikus hajtómű egység.

A Reaction Engines szakembere szerint a forradalmian új, levegőt felhasználó Sabre rakétahajtómű technológiái kulcsfontosságú alapjai lesznek a programnak. A vállalat munkáját az elmúlt években elismerte a BAE Systems, a Rolls-Royce, a Boeing Horizon X és befektetéseikkel támogatták a közös munkát.

„A hiperszonikusok repülés stratégiai szükséglet, mely gyorsan végbe fog menni. Minden a tempón múlik, és elengedhetetlen az Egyesült Királyság nemzetbiztonsága szempontjából” – mondta Mark Thomas, a Reaction Engines főnöke.

A partnerség azután jött létre, hogy az Egyesült Királyság áprilisban bejelentette, hogy egyesíti erőit az Egyesült Államokkal és Ausztráliával, hogy együttműködjön a hiperszonikus fegyverek kutatásában és az ellenük való védekezésben.

Dobos Endre

Forrás: FINANCIAL TIMES, AIRFORCE TECHNOLOGY, AIRFRAMER, EUROPEAN DEFENCE REVIEW

 

 

[1] Integrated Sensing and Non-Kinetic Effects & Integrated Communications System (ISANKE & ICS): integrált érzékelés és nem-kinetikus hatások & integrált kommunikációs rendszer. A nem-kinetikus fegyverek közé sorolják az elektronikai fegyvert (EW), az információs fegyvert (IW), valamint a kiberfegyvert (CF).

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...