Kezdőlap A katonai repülés jelene Románia lehet a modell az ukrán pilóták F-16-os vadászgépre történő átképzésére

Románia lehet a modell az ukrán pilóták F-16-os vadászgépre történő átképzésére

Kategória

Az ukrán légierő hat hónapja tartó háborút kiállt egy sokkal nagyobb és kifinomultabb orosz haderő ellen, de az amerikai törvényhozók attól tartanak, hogy Oroszország légi fölényre tehet szert a háború fokozásával, hacsak az ukrán pilóták nincsenek felszerelve és kiképezve olyan modern nyugati repülőgépek vezetésére, mint a F-16-os.

A NATO-tag Románia esettanulmányt kínál arra vonatkozóan, hogy a kiképzés miként valósulhatna meg. Légiereje rövidesen befejezi az átállást a szovjet éra MiG-21-eseiről az amerikai gyártású F-16-ra, modellt biztosítva a pilóták kiképzéséhez a váltáshoz, állítják a kiképzésben részt vevő amerikai pilóták. Az Egyesült Államok Légierejének Repülő Kiképző és Gyakorló Parancsnoksága rendelkezik olyan tanfolyammal a partner- és szövetséges nemzetek pilótái számára, mely tanfolyamot Ukrajnára szabhatnak.

A Morris Air National Guard repülőbázison kelet-európai pilóták Lengyelországból, Romániából, Bulgáriából és Szlovákiából több mint két évtizede vesznek részt hat hónapos ANG International Initial Qualification Course (Advanced) tanfolyamon.

A mai fiatal román pilóták, már nem repülnek MiG-ekkel, amelyek kivonása fokozatosan végbe megy, ezzel együtt Románia az F-16-os flottájának a növelésére törekszik, és végül F-35-ös gépek beszerzését célozza meg.

Az Egyesült Államok és mintegy 50 nemzetközi partner már most is nyugati, NATO-szabványú fegyverekkel segíti Ukrajnát katonai erejének modernizálásában. Ám míg Ukrajna többször is kért nyugati vadászgépeket, ezt a kérést mindeddig figyelmen kívül hagyták.

Az Egyesült Államok törvényhozói, köztük a légierő veterán képviselője, Chrissy Houlahan (D-Pa.) felszólították a védelmi minisztériumot, hogy kezdje meg az ukrán pilóták kiképzését az F-16-osokon, feltételezve, hogy végül az említett repülőgépeket majd felkínálják. A Kongresszusban elakadt törvényjavaslat 100 millió dollárt biztosítana a képzésre.

Brant A. Putnam ezredes, a Morrisban állomásozó 162. egység parancsnok-helyettese, aki kelet-európai vadászpilóták generációit, így romániai vadászpilótákat látott az Egyesült Államok kiképzési programjain, úgy véli, hogy az ukránok is kiválóan teljesítenék a programot.

„Azok alapján, amit hallottam úgy gondolom, hogy jól illenének ahhoz, amit itt csinálunk” – mondta az Air Force Magazine-nak egy júliusi interjúban.

Két évtizedes ilyen jellegű képzés után megváltoztak a Varsói Szerződés korábbi országaiból, például Lengyelországból és Romániából érkező hallgatók. „Ezek a fiatal srácok már nem repültek orosz repülőgépet” – mondta Putnam. “Általában jobb az angol tudásuk, mi végigvezetjük őket az alaptanfolyamon, és mindenben olyanok lesznek, mint az amerikai srácok, akik mellettük csinálják a kiképzést.”

Az orosz repülőgépekről a nyugati repülőgépekre való átálláshoz azonban más gondolkodásmódra van szükség. „Nem könnyű” – mondta. “Sokban függ attól, hogy mennyi ideig repülték a MiG-et, mert sok minden, ami a képzésükhöz kapcsolódik, a gondolkodásmódjuktól függ” – mondta. „A szovjet rendszer szoros kontrollal működik és ehhez a rendszerhez alakították ki a szovjet gépeket is. A pilóták nem hoznak sok döntést. Nem működhetnek rugalmasan.”

Ezzel szemben az amerikai légierő programjában a pilótáknak meg kell tanulniuk önálló döntéseket hozni. „Nem ülhetnek a gépben, várva, hogy megmondják nekik a földi irányítóik, hogy mit tegyenek” – mondta Putnam. „Aktívan kell irányítaniuk a repülőgépeiket, és előre gondolkodniuk kell azon, hogy mit akarnak elérni és hogyan.”

A pilóták tapasztalatai

A román légierő pilótája, Alexandru Beraczko (28) százados egyike annak a két román pilótának, akik jelenleg Arizonában vesznek részt harci alapképzésben. Korábban részt vett az Egyesült Államok légierejének programjain a texasi Lackland és Randolph légibázison, a Missouri állambeli Columbus légibázison és az Oklahoma állambeli Vance légibázison.

„Korábban kiképeztek arra a gondolkodásmódra, ahogy a MiG-21-et kellett repülnöm” – mondta Beraczko a romániai Alpha Jet kiképzéséről, amely hasonló avionikai rendszerrel rendelkezik, mint a MiG-21-es. A százados ismeri az Ukrajna által repült MiG-29-est is.

„Az F-16-hoz eljutni a MiG-29-től, ez egy egészen más repülőgép” – mondta Beraczko az Air Force Magazine-nak. A head-up kijelzőnek, a kabinnak, a rakétáknak, amelyeket működtetnek, más a működési rendszerük. A korábbitól eltérő taktikákat kell alkalmazniuk. Más a légiharc taktika.

Románia nem sokkal függetlenné válása után 1994-ben csatlakozott a NATO Békepartnerséghez, majd 10 évvel később teljes jogú NATO-taggá vált. Minden egyes lépés váltás volt a nyugati hadviselés irányába.

A képzett pilótáktól és karbantartóktól kezdve a szükséges infrastruktúrán át a tartalék alkatrész készletéig, Románia közel egy évtizede dolgozik az F-16-osra való átálláson.

„Még most is küzdünk, pedig hét-nyolc éve kezdtük a fejlesztést és az F-16-os beszerzését, és még mindig nem tartunk ott, ahol szeretnénk” – mondta Beraczko. „Olyan közel vagyunk, szeretnénk és készek vagyunk ott lenni pilótaként, karbantartóként, sőt erőként is.”

Az Egyesült Államok légierejének szóvivője elmondta, hogy a külföldi országok pilóta hallgatói az Egyesült Államokban általában néhány hétig tartó T-6-os kiképző repülőgépen végrehajtott repülést követően, néhány hónapot töltenek a gyorsabb T-38-as repülésével. A képzés befejeztével a pilóta beiratkozhat a harci pilóták alaptanfolyamára.

A tanfolyam nagy részén az F-16C modellt repülik, mivel a legtöbb pilóta együléses repülőgéppel repül majd a hazájában.

A végzős hallgatók elérik a kisérő szintet, és várhatóan 500 órán keresztül folytatják a repülést szoros felügyelet mellett.

“Tart amíg tart, hogy egy tapasztalt pilótát hozzunk létre, aki képes vadászgépet vezetni, taktikai döntéseket hozni és túlélni” – mondta Putnam. Azt mondta, a végzettek bizonyos értelemben harcra készek lesznek, de nem lesz elegendő tapasztalatuk ahhoz, hogy taktikai döntéseket hozzanak azokban a helyzetekben, amelyekkel találkozhatnak.”

Putnam elmondta, hogy Tucsonban az AETC[1] személyre szabott kurzusokat hozott létre, hogy megfeleljen az egyes országok igényeinek.

A Kongresszus támogatja az ukrán pilóták kiképzését

Júniusban Houlahan képviselő és a légierő veterán képviselőtársa, Adam Kinzinger (R-Ill.) törvényjavaslatot terjesztett be az ukrán vadászpilóták képzésének finanszírozására az amerikai repülőgépeken, amelyeket Ukrajnának adnak.

A törvényjavaslat támogatottsága nem csökkent, mondta Houlahan az Air Force Magazin számára adott intejúban, de az adminisztráció elzárkózott attól, hogy megtegye az első döntő lépést egy hosszú hónapokig vagy évekig tartó úton.

„Oroszország bármelyik pillanatban megfordíthatja a háború menetét, ami azt jelenti, hogy az idő az egyik legértékesebb kincsünk, és okosan kell felhasználnunk azt, hogy biztosítsuk Ukrajna népének győzelmét” – mondta.

A Pentagon augusztus 24-i sajtótájékoztatóján Colin H. Kahl védelmi miniszterhelyettes elmondta, hogy Lloyd J. Austin védelmi miniszter, az Egyesített Vezérkar és az Egyesült Államok Európai Parancsnokságának egy csapatával és Ukrajnával együtt dolgozott azon, hogy  megtervezze a leendő ukrán légierőt, de fenntartásait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen haderő rövid időn belül összeállítható.

Ennek ellenére Houlahan és más törvényhozók úgy vélik, hogy a védelmi tisztviselőknek tárgyalniuk kell a pilótaképzésről. „Frusztrált vagyok, hogy nem történt előrelépés ennek az életképes lehetőségnek a komoly mérlegelése terén” – mondta.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: AIR FORCE MAGAZIN

[1] Air Education and Training Command (AETC): repülő kiképző és gyakorló parancsnokság

 

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...