Kezdőlap A katonai repülés jelene Pakisztán lehet a kínai J-10-es többcélú vadászgép első vásárlója

Pakisztán lehet a kínai J-10-es többcélú vadászgép első vásárlója

Kategória

Évekig tartó találgatások és számtalan internetes pletyka után fényképek láthatók a Pakisztáni Légierő (PAF) számára gyártott első J-10C többcélú vadászgépekről . Az egyhajtóműves J-10C vadászrepülőgép a PAF-nál való szolgálatba állása után segít a légierő modernizálásában, és tovább mélyíti a Pakisztán és Kína közötti katonai kapcsolatokat. Ezenkívül fontos mérföldkőnek tekinthető a J-10-es vadászgép első exportjaként.

Az alapgép fejlesztési programját 1986-ban hagyta jóvá a Kínai Államtanács. A technikai fejlődés lassú és nehéz volt. A J-10-es magasabb szintű komplexitást képviselt, mint a kínai repülőgépek korábbi generációi. A repülőgép mintegy 60%-a igényelt új technológiát és alkatrészeket, az új repülőgépeknél megszokott 30% helyett. A magas arány a követelményeket és a korlátozott hazai képességeket egyaránt tükrözte. A kínai repülési ipar fejlesztése és korszerűsítése valójában a J-10-es fejlesztésével együtt történt.

A J-10-es fejlesztési program a digitális tervezés, modellezés és tesztelés korai kínai felhasználója volt, beleértve a számítógéppel segített tervezést (CAD) és a folyadékdinamikát. A J-10-es volt az első kínai repülőgép, amely jelentős mértékben alkalmazta a számítógépes tervezést (CAD) a szerkezeti tervezésében, ami lehetővé tette a részletes tervezés 1994-ben történő befejezését.

A J-10-es 2006-ban állt üzembe. A kínai kormány hivatalosan 2007 januárjában mutatta be, amikor fényképeket közölt a Xinhua hírügynökség. Az Orosz Szibériai Repülési Kutatóintézet (SibNIA) 2016-ra tudományos tanácsadóként kapcsolódott be a programba.

Az első export lehetősége

Február 15-én kezdtek terjedni a közösségi médiában a nem hivatalos fotók legalább egy J-10-ről a PAF jelzéseiben. A képek nyilvánvalóan egy nem ismertetett kínai légibázison készültek, amely feltehetően a Chengdu Aircraft Corporation gyáregysége volt Csengtuban, Szecsuán tartományban. A fotókon egy tipikus kéttónusú PAF álcázó festésű repülőgép látható a földön, valamint egy repülőgép, amely tesztrepülést végez és lehet, hogy azonos az előbbivel. A közeli felvételeken a 22-102 és 22-106-os sorozatszámok is láthatók, jelezve, hogy legalább két repülőgép tesztelés alatt áll.

A két J-10C szériaszáma Kép: AEROSINT Division PSF

A repülőgép hátulnézeti képe megerősíteni látszik, hogy kínai gyártmányú WS-10B Taihang hajtóművel épült, nem pedig az orosz AL-31F hajtóművel, amelyet a J-10A és J-10B változatban használnak. Ez azt jelentené, hogy Pakisztán megvásárolta a legújabb J-10C verziót, ami viszont felgyorsítaná a gép eladását, mivel nem kellene Moszkva jóváhagyása a hajtómű és a kapcsolódó alkatrészek átadásához. Korábbi jelentések azt sugallták, hogy ez az exportra konfigurált repülőgép, amelyet J-10CE típusjelzéssel értékesítenének.

J-10C a guruló úton Kép:Uzayr Avan

Bár Pakisztán már régóta a J-10-es valószínű vásárlójaként ismert, a hivatalos bejelentésre csak tavaly december 29-én került sor. A médiához intézett beszédében Sejk Rasheed Ahmed pakisztáni belügyminiszter kijelentette, hogy az új harci gépek, melyről JS-10-ként beszélt, átrepülnek a köztársaság napja alkalmából március 23-án rendezett felvonulás fölött.

Sejk Rasheed Ahmed azt is megemlítette, hogy 25 repülőgép vesz részt az ünnepségen, ami az időskálát tekintve nagyon valószínűtlennek tűnik. Ez a szám az eredeti megrendelés mennyisége lehet, bár más jelentések szerint az valójában 36 darabra vonatkozik.

A múlt év elejétől a csengdui gyári repülőtérről készült nem hivatalos fotók azt mutatják, hogy több sor J-10-es vár szállításra, ami bizonyos feltételezésekhez vezetett, hogy ezeket Pakisztánnak szánják. Az is lehetséges, hogy ezek a repülőgépek a kínai légierő gépei lesznek.  Kérdés a WS-10B hajtóművek státusza, hogy túl vannak-e a hosszú tesztprogramon amit teljesíteniük kell mielőtt szolgálatra alkalmasnak nyilvánítanák a gyártó és a hatóság szakemberei. Andreas Rupprecht aki hosszú ideje kíséri figyelemmel a kínai repülőgépgyártást, elmondta a The War Zone újságírójának, ő azt gondolja, hogy a PAF vadászgépek egy másik különálló tételhez tartoznak.

J-10C vadászgépek a gyártó vállalat területén Kép: South Asia Index

Eddig azonban nem történt bejelentés a pakisztáni megrendelésről sem az ország, sem a kínai tisztviselők részéről. Másrészt korántsem szokatlan, hogy az új kínai katonai repülőgép-fejlesztések először a fotósok erőfeszítései révén válnak ismertté, és nem-hivatalos képeket készítenek repülőgépekről a gyári repülőtereken, amelyek azután fokozatosan a nyilvánosság elé kerülnek. Nyilván a 22-102-es és 22-106-os PAF sorozatszámokat mutató, szorosan körbevágott fotók minden bizonnyal nagyobb és részletesebb képek részei, amelyeket még nem hoznak nyilvánosságra.

Annak ellenére, hogy a pakisztáni J-10-es megrendelés hivatalos megerősítése nem ismert, egyértelműnek tűnik, hogy az ország érdeklődése a vadászgép iránt több éves múltra tekint vissza. Kína és Pakisztán együttműködött a JF-17 Thunder vadászgép fejlesztésében, amelyet a Pakistan Aeronautical Complex állított elő a CAC segítségével egyre jobban kivitelezett változatban, egészen a legújabb Block III-as verzióig. A Block III-as verzió új AESA radarral, sisakra szerelt célmegjelölővel, valamint a korábbi verziókban is megtalálható, látótávolságon túli (BVR) rakétákkal büszkélkedik.

Miközben a JF-17-es gyártása és szállítása folytatódik, a pakisztáni pilóták számára több közös kínai-pakisztáni gyakorlat során lehetőség nyílt, hogy megismerjék a J-10-es típust.

A JF-17-hez képest azonban a J-10C aerodinamikai és avionikai szempontból sokkal fejlettebb, lényegesen nagyobb vadászgép, nagyobb hasznos teherbírással. A J-10C jóval szélesebb teljesítmény határokkal rendelkezik, mint a JF-17-es.

A J-10C figyelemre méltó jellemzői közé tartozik az orosz gépeknél megszokott pilótafülke előtt elhelyezett kombinált IRST és lézeres távolságmérő kupola. A pilóta munkáját széles látószögű holografikus head-up kijelző beépítésével segítik. A J-10B-n bevezetett jellegzetes szabályozó nélküli szuperszonikus szívócsatorna nyílás megmaradt, az orrkúp alatt pedig egy új AESA radar foglal helyet. A fegyverzeti rendszer a fedélzeti radarral és hasonló működésű aktív radar-rávezetésű PL-15-ös levegő-levegő rakétákkal válik teljessé, csakúgy, mint amilyenek a PAF legújabb JF-17 Block III-as vadászgépein már üzemelnek. Ezek az erős rakéták kettős impulzusú hajtóművel rendelkeznek, amely lenyűgöző hatótávolságot biztosít számukra, és megjelenésük arra késztette az Egyesült Államokat, hogy új levegő-levegő rakéták kifejlesztésébe kezdjen, amelyek felülmúlják a PL-15-t.

Összességében a J-10C továbbfejlesztést jelent a JF-17-hez képest, valamint sokkal modernebb megoldás a PAF néhány egyéb vadászgépéhez képest, amelyek közé tartoznak az ősi Mirage III-as és Mirage 5-ösök is, amelyek közül néhány az 1960-as évekből származik.

A PAF másik jelentős vadászgépe az F-16-os, amelyet az 1980-as évektől kezdődően több tételben vásároltak az Egyesült Államoktól, bár a szállításokat a pakisztáni atomfegyver-programra válaszul bevezetett fegyverembargó egy időre befagyasztotta. Azóta fejlett F-16C/D Block 52-es típusú repülőgépeket szállítottak, de időközben Pakisztán és a PAF egyre szorosabb katonai kapcsolatokat épített ki Kínával.

Ugyanakkor Pakisztán és az Egyesült Államok közötti kapcsolat romlása azt jelenti, hogy a további F-16-os eladások kevésbé valószínűek. Annak ellenére, hogy az Egyesült Államok külügyminisztériuma 2016-ban jóváhagyta nyolc F-16C/D Block 52-es típusú repülőgép esetleges eladását Pakisztánnak, az évek során az Egyesült Államok kongresszusának tagjaiban jelentős ellenállást váltott ki a gépek eladása. A legélesebb állítások szerint Pakisztán állambiztonsági apparátusa részt vett különböző terrorista tevékenységekben, és talán egyenesen támogatta is azokat.

Ami az F-16-osokat illeti, amelyeket már leszállítottak a PAF-nak, ezek továbbra is szigorú amerikai exportellenőrzés alá esnek, amelybe beletartozik a gépek amerikai ellenőrzése is Washington kérésére. A jelentések szerint az exportszerződés korlátozza a gépek egyes kulcsfontosságú rendszereinek funkcionalitását is, ami azt jelenti, hogy a PAF nem képes önállóan kiszolgálni a fő alkatrészeket. Pletykák keringtek olyan távoli elérésű eszközökről vagy rendszerekről is, amelyek segítségével az amerikai hatóságok szükség esetén távolról működésképtelenné tehetik a repülőgépet vagy bizonyos rendszereit. Ettől függetlenül a szerződéses támogatás nélkül az F-16-osok gyorsan működésképtelen állapotba kerülnének.

Ezt szem előtt tartva a J-10C beszerzésének jelentős politikai értelme van, még akkor is, ha a PAF-ot további költségeknek és infrastrukturális terheknek teszi ki, ha egy újabb vadászgép típussal bővítik a készletüket.

Elképzelhető, hogy az egyre szorosabbá váló katonai és politikai kapcsolatok Peking és Iszlamabad között akár lehetőséget biztosíthatnak arra, hogy a PAF J-10-eseket nukleáris fegyverek szállítására alkalmassá tegyék. Ezt a szerepet jelenleg a veterán Mirage gépek töltik be, amelyek a Ra’ad légi indítású cirkálórakétát szállítják, de ezek a gépek már régóta megérettek a cserére. A J-10C potenciálisan alternatív nukleáris szállítási platformot jelenthet.

A PAF korszerűsítési elképzeléseit és a J-10C beszerzését Pakisztán legnagyobb regionális riválisának, India Légierejének modernizálása fényében is figyelembe kell venni. Az elhúzódó beszerzési program után az Indiai Légierő hamarosan megkapja az utolsó 36 Dassault Rafale gépét, és további megrendelések is elképzelhetőek. Ezen túlmenően Indiának más aktív programjai is vannak, amelyek több új, többcélú vadászgépet kívánnak vásárolni, beleértve egy 114 repülőgépre vonatkozó igényt.

A Rafale bizonyos előnyöket kínál a J-10-hez képest, beleértve a rendkívül fejlett avionikáját, az elektronikai hadviselési rendszereket és a fegyverek potenciálisan szélesebb skáláját, köztük a ramjet-hajtású Meteor BVR rakétákat, valamint a kiváló rendszerteljesítményt. Ennek ellenére a kínai vadászgép egy hasonló 4.5 generációs vadászgép beszerzésével jelzi, hogy a PAF legalább lépést tart a szélesebb légiharc-fejlesztésekkel. Ezenkívül a fejlett érzékelők, köztük az AESA radar és a PL-15-ös rakéták kombinációja valószínűleg sok helyzetben előnyt jelent az IAF többi vadászgépével szemben.

Indiai Rafale vadászgép Kép: Dassault

Az a tény, hogy a pakisztáni J-10C megrendelés első hivatalos bejelentése a belügyminisztertől érkezett, és nem a védelmi minisztérium légierő fejlesztésért felelős tisztviselőjétől, szintén azt sugallja, hogy a megállapodást legalábbis bizonyos mértékig politikai tényezők vezérelték, ideértve az indiai Rafale-vásárlás hatását.

Ugyanilyen fontos az is, hogy a pakisztáni megállapodás milyen hatással lehet a J-10C exportjára. A vadászgépnek eddig nem sikerült bizalmat ébresztenie a többcélú vadászgépek egyre zsúfoltabb piacán. Azzal a lépéssel, hogy a PAF megvásárolja a repülőgépet, az további vevőket ösztönözhet a J-10-es vadászgép közelebbi megismerésére.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: THE WAR ZONE

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...