Kezdőlap A katonai repülés múltja Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

Kategória

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt.

Ha visszatekintünk az elmúlt néhány év szíriai légtérben zajló eseményeire, az ötvenegy évvel ezelőtti történet baljósan ismerősen hangzik. A Szovjetunió által támogatott Egyiptom bajban volt. Az 1967-es hatnapos háborúban elszenvedett vereség miatt Gamal Abdel Nasser egyiptomi elnök úgy döntött, hogy fenntartja a konfrontációt Izraellel anélkül, hogy nyílt csatában kockáztatná a vereséget. Az 1967–70-es felmorzsoló háborúban Egyiptom tüzérségi és kommandós támadásokkal zaklatta a Szuezi csatorna mentén elhelyezkedő izraeli állásokat.

Izrael, a lehetséges áldozatok száma, valamint az arab államok összefogása miatt úgy döntött, hogy a saját választott fegyverével vág vissza. Az Izraeli Légierő (IAF), amelynek légi villámháborúja meghatározó volt a hatnapos háború megnyerésében, a frissen beszerzett új amerikai gyártmányú F-4 Phantomjaival megtorló légicsapások sorozatával igyekezett „lehűteni” az egyiptomi támadókedvet. Nasser válasza az volt, hogy a Szovjetunióhoz fordult, amely sűrű föld-levegő (SAM) rakéta és csöves légvédelmi hálózatot épített ki a Szuezi-csatorna mentén. Míg az IAF számos egyiptomi repülőgépet lőtt le légiharcban, az SA-2-es és SA-3-as ütegek több izraeli repülőgépet is lelőttek, amellyel a csatorna menti izraeli légi műveleteket fenyegették.

Az Egyiptomba telepített szovjet személyzet otthon hagyta személyi igazolványát, és egyiptomi egyenruhába öltözött. Mielőtt a pilóták elindultak a Közel-Keletre, Andrej Grecsko szovjet védelmi miniszter figyelmeztette őket: „Ne felejtsétek el elvtársak, ha lelőnek benneteket a Szuezi-csatornán túloldalán, ti ismeretlenek vagytok számunkra.”

A légvédelmi rakétaütegek önmagukban is a „vörös vonalat” jelentették Jeruzsálem számára. Ekkor már a szovjet MiG-21-es vadászgépek védelmi jellegű járőrözést végeztek Egyiptom felett. Kezdetben a szovjetek és az izraeliek ügyeltek arra, hogy elkerüljék egymást. De amikor a szovjetek 1970. július 25-én egy levegő-levegő rakétával megrongáltak egy izraeli A-4 Skyhawkot vége szakadt ennek az „úri háborúnak”. A légvédelmi ütegek és a MiG-ek közötti területet a Szuezi-csatorna környékén az izraeliek “Texas” -nak nevezték, a vadnyugat mintájára.

Izrael úgy döntött, hogy leckét ad a szovjeteknek, amit gondosan előkészítettek és pontosan kidolgoztak. Mivel az oroszul beszélő izraeli rádiósok figyelték a szovjet kommunikációt, az IAF-nek elég jó elképzelése volt arról, hogy milyen erőkkel kell szembenézniük.

A „Rimon 20” hadműveletet egy légi egérfogónak tervezték. “A terv meglehetősen egyszerű volt” – írja Shlomo Aloni történész. “Négy felfegyverzett Mirage vadászgépnek egy nagy magasságú felderítő missziót kellett imitálnia azon a területen, ahol a szovjetek a MiG-21-eikkel repültek. A négy Mirage nagyon közel repült egymáshoz, hogy a radar képernyőjén egy tipikus felderítő missziót mutasson két fegyvertelen Mirage-al. Eközben az F-4 Fantomok és a Mirage-ok több rajjal kis magasságban repültek az izraeli Sínai-félsziget felett az egyiptomi radarok látószöge alatt, és arra vártak, hogy beavatkozzanak, amikor a szovjetek a négy Mirage-ra vetik magukat.

IAF Mirage IIIC Kép: Isaac Gershman

A misszióban való részvételért folytatott versenyben Izrael a legjobb és legtapasztaltabb legénységet válogatta össze: Amos Amir századparancsnok (5 légi győzelem), Asher Snir (11 légi győzelem), Avraham Salmon (6 légi győzelem), Avi Gilad (2 légi győzelem), Uri-Even Nir századparancsnok (3 légi győzelem), Itamar Neuner (4 légi győzelem), Yehuda Koren (7 légi győzelem), Kobi Rihter (7 légi győzelem), Iftach Spector századparancsnok (7 légi győzelem), Michael Tzuk (2 légi győzelem), Israel Baharav (5 légi győzelem), és Giora Ram-Furman. Az F-4 Phantomokat Avihu Bin-Nun (2 légi győzelem) vezette, navigátora Shaul Levi volt, Aviem Sella (1 légi győzelem) Reuven Neshef navigátorral, Ehud Hankin (3 légi győzelem) navigátor nem ismert, és Uri Gil (1 légi győzelem) Israel Parnas navigátorral.

IAF F-4 Phantom

Az IAF legénysége lelkes volt, de nyugtalan. “Nem féltünk, de nem tudtuk, mire számíthatunk, mert másfajta és fejlettebb fegyvereik voltak” – emlékezett vissza egy izraeli pilóta. “Azt mondták nekünk, hogy itt az ideje megmutatni az oroszoknak, hol van Texas.”

Azután július 30 -án, csütörtök délután a szovjetek berepültek a csapdába. Egyiptom több repülőteréről huszonnégy MiG-21-es gépet küldtek fel, hogy elfogják a négy „álcázott” Mirage vadászgépet. A könnyűnek tűnő préda helyett tizenhat Phantom és Mirage III vadászgéppel keveredtek légiharcba. Három percen belül öt MiG-21-t lőttek le: kettőt Phantomok, kettőt Mirage-ok és egy közös találat volt. Az egyik MiG-et egy Phantom “rendkívül alacsony magasságban” lőtt le egy radarvezérelt AIM-7 Sparrow rakétával, amiről senki sem gondolta, hogy ilyen kis magasságban indítható. Egy másik izraeli pilóta 5 000 méterről 700 méter magasságig üldözte a MiG-et, ahol végül egy AIM-9D rakétával lőtte le. Az izraeliek nemcsak sikeresek, de szerencsések is voltak: Vlagyimir Ivljov orosz pilótának sikerült egy Mirage mögé kerülnie, és indított egy hőkereső rakétát, amely a gép fúvócsövénél robbant fel. A sérülések ellenére Asher Snirnek sikerült a gépét Rephidim repülőterén letennie.

A szovjet veszteségek: Nyikolaj Jurcsenko, Jevgenyij Jakovlev, Jevgenyij Kamenyev és Vlagyimir Zsuravljov.

EAF MiG-21 F-13

Aviem Sella: “Ekkor már rájöttem, hogy az orosz pilóta tapasztalatlan, nem tudta, hogyan kezelje repülőgépét harci helyzetben. Bizonyította ezt a tényt azzal, hogy 3000 méterről egy meredek süllyedéssel megpróbált elmenekülni 200 méteres magasságig. Csak követnünk kellett őt, megcsinálni a radarunkkal a befogást és egy rakétát indítani a gépre. Óriási robbanás történt, de a MiG láthatóan sértetlenül jött ki a füstfelhőből. Ettől megőrültem, és kilőttem egy második rakétát, ami feleslegesnek bizonyult. Az orosz repülőgépet valóban súlyosan megrongálta az első rakéta, hirtelen lángba borult és szétesett. Mire a második rakéta elérte, már nem volt ott. Georgij Szirkin katapultált a gépből.”

A légiharc első részletei az eseményt követő órákban megjelentek a nemzetközi sajtóban. Izrael 4 egyiptomi repülőgép lelövését állította, nem közölte a résztvevők valódi kilétét, míg Egyiptom tagadta, hogy elveszített volna egy repülőgépet. További részletek azonban hamarosan elérhetővé váltak. A MiG pilóták valódi kilétét napokon belül közölték, és Golda Meir miniszterelnök 1970 október végén ezt megerősítette, amikor a szovjetek egyiptomi jelenlétéről tárgyalt Egyiptomban.

1972-ben az egyiptomi sajtó nyilvánosságra hozta, hogy 1970. július 30-án 5 szovjet repülőgépet vesztettek. Ezt később Anvar Sadat egyiptomi elnök is megerősítette a camp david-i megállapodás aláírását megelőző izraeli látogatása során.

Dobos Endre

Forrás: The National Interest, Haaretz, Britannica

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...