Kezdőlap A katonai repülés jelene Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Kategória

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK)[1] és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új egyhajtóműves lopakodó vadászgépet. A Szu-75 Checkmate könnyű taktikai repülőgép bemutatását Vlagyimir Putyin orosz elnök a kiállítás hagyományos nyitónapi látogatásával az események középpontjává tette.

Ez a repülőgép egy új tervezés, amely Moszkva reményei szerint rést fog nyitni Oroszország harci repülőgépiparának az exportpiacon. Szándékuk a más nemzetek által gyártott versenytárs repülőgépeknél, a svéd JAS-39E/F Gripen, a Lockheed Martin F-35, és a Shenyang J-35-ös repülőgépnél olcsóbb, orosz gyártmányú alternatívát kínálva jelentős exportsikereket elérni.

De komoly kérdéseket kell megválaszolni mind a marketingstratégiával, mind a repülőgép technikai képességeivel kapcsolatban, amelyek együttesen hozzáadhatják a Szu-75-öst a katonai repülőgépfejlesztési programok hosszú listájához, amelyek soha nem találtak utat az exportpiacon.

Az elmúlt években az egyetlen Oroszországban gyártott következő generációs kéthajtóműves lopakodó vadászgép modell, a Szuhoj Szu-57-es volt. A többi még gyártásban lévő vadászgép, mint a továbbfejlesztett MiG-29-es (MiG-35 néven) és a Szuhoj Szu-35-ös az 1980-as években született. Jelenleg kis vonzerővel bírnak, amikor a versengő modellek technológiailag fejlettebbek és megfizethetőbbek.

A Szu-57-et eddig kis számban (összesen csak 78-at) gyártották, az orosz légierő, mint egyedüli megrendelő számára és jóval drágábbnak bizonyult, mint azt eredetileg tervezték. A projekt haladását hátráltatta, amikor a Szu-57-es legígéretesebb exportvevőjeként tekintett India nem volt hajlandó a kutatásban és fejlesztésben részt venni és elhagyta a projektet. Az orosz vadászrepülőgép fejlesztési programok hagyományosan nagymértékben függenek a lehetséges külső vevőktől a termelés beindításában és finanszírozásában.

Szu-57-es vadászgép Kép:The National Interest

Abban a reményben, hogy ismét elkerülje ezt a helyzetet, Oroszország 2017-ben együttműködési javaslatot tett a Szu-75 fejlesztésére az Egyesült Arab Emírségek számára. A program költségeit megosztó két nemzetről 2017 novemberében kellett megállapodást aláírni a Dubai Air Show helyszínén. De egy „tizenegyedik órában” tett bejelentés, miszerint Washington változtat a korábbi politikáján, és lehetővé teszi, hogy a szövetséges arab államok megvásárolják az F-35-öt, elrontotta az üzletet.

Szu-75 Checkmate a MAKS kiállításon Kép:Igor Isaev

Mindazonáltal egy alig néhány nappal ezelőtt közzétett promóciós videóból kiderül, hogy Oroszország nem mondott le az olajban gazdag és pénzügyileg erőteljes öbölállam meggyőzéséről. A Szu-75-ös promóciós film azzal kezdődik, hogy az Egyesült Arab Emírségek egy pilótája csomagolja a pilótafelszerelését, miután okostelefonon értesítést kapott.

Ez a jelenet három ország pilótáival ismétlődik, amelyeket az oroszok úgy tekintenek, mint a legközelebbi ügyfeleket – Indiát, Vietnamot és Argentínát – akik hasonló „riasztást” kapnak. Mindannyian egy tucatnyi nemzet pilótáival állnak össze egy repülőtéren, amikor a repülőgépet kitolják egy hangárból. Az üzenet: A Szu-75-ös egy hasonló multinacionális program lehet, akárcsak az amerikai F-35-ös.

A repülőgép azonban mostanában nem lesz elérhető. Az új prototípus első repülésére legalább két évet kell várni. A szériaérettségi szint eléréséig legalább öt-hét év kemény munka vár a fejlesztőkre. Azok a nemzetek pedig, amelyek a külföldi értékesítés legjobb perspektívájának számítanak, nem biztos, hogy olyan sokáig várnak.

Kép:Igor Isaev

Tervezési és teljesítmény részletek

Orosz ipari forrásokkal folytatott megbeszélések, valamint Jurij Szjluszár, az OAK főigazgatója és Alekszej Bulatov, a Szu-75-ös vezető tervezőjének július 20-i esti előadása részleteket szolgáltatott a programról.

  • A projekt túl van a „papírtervezési” és a modelltervezési szakaszon, a bemutatott repülőgép a tényleges prototípus demonstrátor gépe. Tervezése során felhasználják a Szu-57-nél megszerzett tudást és tapasztalatot. Az új Szu-75-ös számára ugyanaz az Izdelie 30-as hajtómű biztosítja majd a szükséges tolóerőt, mint a nagyobb méretű Szu-57-es esetében, de amíg a nagyobb gép két hajtóművel repül, az új gép méreteihez és tömegéhez elegendő lesz egy hajtómű.
  • Az orosz tervezőcsoport a tervezés során teljes körű csúcskategóriás digitális hardvert és szoftvert alkalmazott. A repülőgép aerodinamikai alakját numerikus áramlástani modellek és radarkeresztmetszet (RCS) konfigurációs eszközök felhasználásával fejlesztették ki.
  • A repülőgép működését a „Matrjoska” nevű automatizált logisztikai rendszer támogatja, ami utalás a híres egymásba rakható, fából készült babákra, hogy szimbolizálja a repülőgép könnyed moduláris felépítését. A repülőgép elektronikus infrastruktúrája nyílt felépítésű, fedélzeti diagnosztikai rendszere minimalizálja a repülőtéren a gép karbantartásához szükséges felszerelés mennyiségét. (az F-35-ös ALIS rendszere hasonló, amely a Lockheed Martin által gyártott vadászgép üzemeltetői számára ma is komoly fejfájás forrása).
  • A többi lopakodóhoz hasonlóan a Szu-75-ös rakétafegyverzete belső fegyvertároló rekeszben foglal helyet. A prototípussal feltüntetett információs táblák szerint ugyanazokat a rakétákat szállítja, mint amelyeket a Szu-35-ös és a Szu-57-es használ. A gép maximális fegyverterhelése 7400 kg.
  • Az Izdelie 30-as hajtómű utánégetés nélkül 107 kN tolóerőt, utánégető üzemmódon pedig 173 kN tolóerőt biztosít. Ennek 1,0-nél jobb tolóerő-tömeg arányt kell eredményeznie, de továbbra is fennállnak a kérdések a repülőgép üres tömegével kapcsolatban. A repülőgép hatótávolsága a belső tartályban lévő üzemanyaggal (póttartályok alkalmazása nélkül) 3000 km.
  • A tervezőcsoport azt is állítja, hogy a tervezés során magas szárny felhajtóerő-tényezőt sikerült elérniük. Különös figyelmet fordítottak a „V” alakú vezérsíkokra, amely jelentős mértékben hozzájárulnak a repülőgép alacsony RCS[2] értékéhez.

Összességében, bár a repülőgépet új fejlesztésként mutatják be, állítólag egy olyan könnyű vadászgép koncepción alapul, amelyet eredetileg a Mikoyan Tervező Iroda fejlesztett ki több mint hét évvel ezelőtt. Egy hosszú ideje az orosz repülőiparban dolgozó szakember a Breaking Defence-nek elmondta: „némileg meglepő, hogy ezt a konstrukciót most a Szuhojnak tulajdonítják, de egy ilyen egyhajtóműves vadászgép kifejlesztésén végzett jelentős munka nagy részét a MiG-tervezőiroda szakemberei végezték sok évvel ezelőtt.”

Kép: Igor Isaev

A program prioritásai

A bemutatón részt vevő két tisztviselő kijelentette, hogy a Szu-75-ös egyik legfontosabb prioritása az volt, hogy „Ma nincs megvásárolható egyhajtóműves, ötödik generációs vadászgép elfogadható áron. Azok az ügyfelek, akikkel beszéltünk, nem drága repülőgépet akarnak, viszont olyat, amelyet saját igényeiknek megfelelően alakíthatnak.”

A 25-30 millió USD, az az ár, amely a tervező csapat szerint az elsődleges vevőiket érdekelni fogja. Az exportértékesítésre való összpontosítás elengedhetetlen a program sikeréhez, mivel az Orosz Légierő jelenleg  nem mutat érdeklődést az új egyhajtóműves vadászgép iránt.

A Szuhoj promóciós videó kiemeli azokat a nemzeteket, amelyekről az orosz cég úgy gondolja, hogy potenciális vevői lehetnek a Szu-75-ös vadászgépnek.

Szljuszar kijelentette, hogy az OAK és a Szuhoj elképzelése, hogy „udvarolniuk” kell az Orosz Légierőnek, hogy tető alá hozzanak egy megrendelést a Szu-75 vadászgépre, de a programot a mai napig vállalati forrásokból finanszírozzák, és jelenleg nincs kilátásban kormányzati támogatás. Időközben tárgyalások folynak különböző potenciális vevőkkel az új vadászgépről, és annak a hordozófedélzeti változatáról.

A moszkvai források rámutatnak, hogy a légierőnek nagy szüksége van megfizethető vadászgépekre, amelyeket nagy számban lehet építeni, de a légierő vezetése nem biztos, hogy támogatja a Szu-75-ös gyártását. Ugyancsak problematikus lenne ezt a repülőgépet eladni export ügyfeleknek anélkül, hogy Oroszországban is szolgálatban állna. Továbbá, ha csak korlátozott mennyiségű exportértékesítésre van kilátás, akkor a gyártandó gépek mennyisége nem éri el azt a szintet, ami a gazdaságos gyártáshoz szükséges.

A Szu-75-ös hordozó-fedélzeti változatát szinte biztosan felkínálják az Indiai Haditengerészet számára, a MiG-29K vadászgép leváltására, amelyet a haderő jelenleg működtet. Az Indiai Haditengerészet számára jelenleg két ajánlat is érvényben van, a francia Rafale és az amerikai F-18-as vadászgép ajánlatának az értékelése folyamatban van.

A Szu-75-ös tervezőcsapat értékelte a kétüléses, valamint a pilóta nélküli változat lehetőségét is, de nincsenek olyan leendő vásárlók, akik érdeklődést mutattak volna e lehetőségek iránt.

Kép:Military Updates

A nagy kérdőjel az, hogy Moszkva ipara képes-e ezt a tervezési koncepciót egy teljesen működőképes, kifinomult repülőgéppé alakítani. A védelmi-ipari bázis kapacitása és összlétszáma 2017 óta jelentősen összezsugorodott. Az elmúlt évben a COVID-járvány miatt olyan kulcsfontosságú személyeket veszítettek el, akiknek a munkája nehezen pótolható, ilyen volt az NIIP radartervező iroda főtervezője, Jurij Belij is.

A Szuhoj tervezői bebizonyították, hogy képesek ennek az új repülőgépnek a prototípusát elkészíteni, az építéséhez használt színesfém és kompozit anyagok biztosítása továbbra is kérdőjel lehet. Előadásában Szljuszar kijelentette, hogy legalább egy évbe telik a repülőgép szerkezet statikus tesztjeinek végrehajtása. Ez igazi teszt lesz Oroszország kompozitanyag ipara számára, amely közel sem olyan fejlett, mint az Egyesült Államok vagy Európa kompozitgyártó ipara.

Ezek az anyagok kulcsfontosságúak egy korszerű vadászgép alacsony radar visszaverő felületének biztosítása szempontjából. Nemcsak nagy pontossággal kell előállítani őket, de az egyes szekciókat úgy kell egymáshoz kapcsolni, hogy rések lennének közöttük. Oroszország a lopakodási képességek megteremtése terén erőteljesen támaszkodott a munkaigényes bevonatokra, amelyek jelentős karbantartási munkát igényelnek minden repülés után.

A másik tényező az, hogy a modern vadászrepülőgépeket a légiharcban a fedélzeti rendszereik képessége teszi hatékonnyá, amely képesség a múltban az orosz vadászgépekre nem volt jellemző. A Izdeliye 30-as hajtómű még ma sem érett sorozatgyártásra, még javában folynak a repülési tesztek. Szintén iparági források szerint Oroszország még mindig nem tudott költséghatékony, kifinomult AESA radaregységet tervezni, problémái vannak a radar adó-vevő moduljainak gyártásához szükséges technológiával.

Az OAK és a Szuhoj tisztviselők egyaránt kijelentik, hogy a repülőgépnek két év múlva kell az első felszállását tekjesítenie, és hogy a sorozatgyártás már négy év múlva megkezdődhet, bár a tapasztaltabb megfigyelők szerint az 5-7 év reálisabb. Az ilyen program előrejelzések hajlamosak optimista képet mutatni még azokban az országokban is, ahol több generációs tapasztalattal rendelkeznek a lopakodó repülőgépek tervezésében.

Ezért nem indokolatlan a feltételezés, hogy a Szu-75 Checkmate teljes szériagyártási szintjét elérni sokkal hosszabb időre lesz szükség.

Dobos Endre

Forrás: Breaking Defense


[1] Объединённая Авиастроительная Корпорация-OAK: Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat

[2] RCS- Radar Cross Section: radar keresztmetszet

Friss írások

Az Indiai és a Japán Légierő pilótái közös gyakorlaton fejlesztik képességeiket

Az Indiai Légierő (IAF) Japánba küldi Szu-30MKI Flanker vadászgépeit a Japán Légi Önvédelmi Erővel (JASDF) közös légiharc gyakorlatra - írja a japán...

A Boeing bemutatta új kétlépcsős, nagy hatótávolságú elfogó rakéta koncepcióját

A Boeing új nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta-konstrukciót mutatott be a Légierő Szövetség éves Air, Space and Cyber ​​Conference rendezvényén. A nagy hatótávolságú...

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...