Kezdőlap A katonai repülés jelene Oroszország Ohotnyik lopakodó drónja egyre közelebb áll a bevethetőséghez

Oroszország Ohotnyik lopakodó drónja egyre közelebb áll a bevethetőséghez

Kategória


Oroszország további teszteket, bemutatókat és „ismerkedő repüléseket” folytat a feltörekvő Ohotnyik lopakodó pilóta nélküli nehéz támadórepülőgépével. Ezeknek a teszteknek az a célja, hogy felderítési, adatgyűjtési technológiákat és lopakodó támadási lehetőségeket vizsgáljanak a mesterséges intelligencia bevonásával.

Nemrég az orosz S-70 Ohotnyik-B drón képességeit földi célok elleni támadó és vadászgép szerepkörben tesztelték.

A következő generációs orosz pilóta nélküli harci légi jármű (UCAV) Szuhoj S-70 Ohotnyik-B (Vadász) földi célpontok elleni támadást imitált Oroszország déli részén, az Ashuluk tartományban (az orosz légierők harcászati kiképző és harci alkalmazási központjának otthona) Oroszország déli részén lévő lőtéren. A drón belső fegyvertárolóból oldotta ki az 500 kg-os FAB-500-as ballisztikus bombákat, amelyekkel elfogadható pontossággal semmisítette meg a célokat.

Az információ forrása nem árulta el, mikor történt a teszt, de megemlítette, hogy nem ez volt a drón első bombaoldási tesztje. További információk szerint az UCAV[1] képességeit nemrégiben új szenzorok beépítésével és továbbfejlesztett szoftverek alkalmazásával növelték. Az információ forrása annyit közölt még, hogy „az Ohotnyik-B-re telepített legújabb érzékelő és navigációs rendszer lehetővé teszi ballisztikus bombák, rakéták használatát, olyan pontossággal, ami megközelíti az irányított fegyverekét.”

Az Ohotnyik-B bombavetést ellenőrző tesztrepülését – amely először 2019-ben szállt fel – körülbelül egy hónappal megelőzte a levegő-levegő rakétákkal végzett vadászgép szerepkörben végzett tesztrepülés. Ez szintén az Ashuluk tartományban történt, és állítólag ez volt az első fegyverpróba, amelyet a repülési tulajdonságok és a fedélzeti rendszerek értékelése után végeztek.

Jurij Sljusar, a United Aircraft Corporation igazgatója szerint az Ohotnyik-B „példátlan képességekkel, mint legnagyobb repülési hatótávolsággal, a legszélesebb fegyverpalettával és a legszélesebb avionikai felszereltséggel rendelkezik”, bár nem volt teljesen világos, mihez hasonlította az Ohotnyik-B drón képességeit. Ilyen típusú drónokat jelenleg két másik ország, az Egyesült Államok és Kína gyárt.

A Szuhoj tervezőiroda S-70-es drónja Kép:strategic consulting

Az Ohotnyik-B némi hasonlóságot mutat az Egyesült Államok B-2 Sprit lopakodó bombázójával, bár ez a csupaszárny bombázó ember által irányított kéthajtóműves repülőgép. Bár orosz források az Ohotnyik-B drónnak, mint lopakodónak a képességeit reklámozták, a platform valójában inkább csökkentett radarkeresztmetszetű platform, de nem igazi lopakodó drón.

A vadászgép szerepben végzett teszt után a RIA Novosztyi szerint több repülést hajtottak végre belső fegyvertárolóban függesztett infravörös önirányítású, és radar irányítású rakétákkal. Ennek során az UCAV avionikai rendszerének, és a rakéták vezérlőrendszerének együttműködését értékelték, a drónt kísérő Szu-57-es vadászgéppel együtt. Ez további bizonyíték lehet arra, hogy az S-70-es a jövőben a Szu-57-es kísérő drónja lesz.

A fegyverek típusát nem határozták meg, azon kívül, hogy mind infravörös, mind radar irányítású rakéták voltak. Ez némileg leszűkíti a kört az R-74-es IR-vezérelt kis hatótávolságú rakéta továbbfejlesztett változatára, valamint az R-77-es aktív radarvezérelt közepes hatótávolságú rakéta továbbfejlesztett változatára.

Az új R-74M2-es változatot a Szu-57-es szárnytőben kialakított belső fegyvertárolójából is tervezik indítani. Ez a változat állítólag magában foglalja az indítás utáni célbefogás képességét, vagyis a rakéta célbefogás nélkül indítható, és a repülési pályán kapja meg a céladatokat.

Ha az R-74M2-es változatról szóló jelentések helyesek, akkor ésszerű ezt a rakétát az Ohotnyik-B fedélzetén használni, mivel a negyedik generációs rakéták indítása a belső fegyvertárolóból nem valósítható meg.

Ami az R-77-et illeti, – amelyet az AIM-120 AMRAAM orosz megfelelőjének tekintenek – a rakéta speciálisan kialakított változatát az R-77M-et a Szu-57-esen is tesztelik. Ez a rakéta, a korszerűsített R-77-1-es módosított változata, amelyet azért terveztek át, hogy függeszthető legyen a belső fegyvertárolóban. A változtatás lényege, hogy a rácsszerkezetű aerodinamikai felületeket szabványos szárnyakra cserélték.

Ez a rakéta egy rövid, és egy hosszú égési idejű szilárd hajtóanyaggal működik a nagyobb magasságban történő jobb manőverezőképesség és a megnövelt hatótávolság érdekében. Ez egyes vélemények szerint 160 km, megduplázva az előző változatok hatótávolságát, továbbfejlesztett AESA radar érzékelőfejjel, erős elektronikai zavarásra felkészítve, és csökkentett radarkeresztmetszettel. Mindezen jellemzőkkel és a fegyverrekeszbe való elhelyezésre optimalizált kialakítás mellett az R-77M lehet az S-70-es drón legfontosabb rakétája.

Hírek keringenek egy másik változatáról is, az úgynevezett R-77PD-ről, amelyet kombinált rakéta-ramjet hajtómű hajt, hasonlóan az európai MBDA Meteor rakétához.

Az, hogy mindkét gép, az S-70-es és a Szu-57-es ugyanazokat a rakétákat fogja hordozni egy bevetés során, utalás lehet az UCAV jövőbeli szerepére.

Kép: rusi

Jevgenyij Frolov tesztpilóta, a hónap végén nagy horderejű interjút adott az Orosz 1-es hírcsatornának. Frolov megerősítette azt a korábbi hírt, miszerint az S-70 Ohotnyik-B nehéz lopakodó harci drón, amely a „Loyal Wingman” koncepciónak megfelelően együttműködik Oroszország ötödik generációs Szu-57-es légfölény vadászgépével. A drón mintegy megnöveli a Szu-57-es radarjának hatótávolságát és céladatokat biztosít a Szu-57-es számára, miközben önállóan is képes támadni saját célpontokat.

Az Ohotnyik-B jelenlegi iterációja bizonyos szintű redundanciát kínál átfedő kézi rendszerek révén, beleértve egy LCD-kijelzőt is. Frolov pontosította, hogy az Ohotnyik-B sorozatgyártású verziója teljesen önálló lesz: „ez a rendszer a jövőben teljesen automatizált lesz, valószínűleg nem lesznek manuális vezérlési funkciók”. A Frolov- interjú hosszú ideje tartó spekulációknak vet véget az Ohotnyik-B tervezési koncepciójával kapcsolatban, megerősítve, hogy önálló működésre szánják.

Az Ohotnyik-B csupaszárny kivitelben készült, és egy AL-31F vagy AL-41F hajtómű biztosítja a tolóerőt számára. A drón kompozit anyagok alkalmazásával épült, amit radarabszorbens bevonattal is elláttak, lopakodó jellemzőinek a javítására. Másfelől viszont a szabadon hagyott hajtómű fúvócsövet nézve jelentős hőképe lehet a drónnak, ami a jelenlegi IRST rendszerek 90 … 120 kilométeres felderítési távolságát figyelembe véve árulkodó lehet.

Kép:aviationist

A pontos teljesítményadatok továbbra sem ismertek, bár a jelenlegi információk szerint az Ohotnyik-B maximális sebessége legfeljebb 1000 km/h, hatótávolsága pedig közel 6000 km teljes terhelhetőség mellett. A drónnak fontos szerepe lehet felderítésben is, melynek során fedélzeti érzékelőinek felhasználásával az információkat valós időben adatkapcsolaton keresztül továbbítja a Szu-57-esnek. Kiterjesztheti a Szu-57-es harctéri helyzetismeretét célinformációkkal szolgálva a extra nagy hatótávolságú R-37M rakéták alkalmazásának elősegítésére.

A hónap elején arról számoltak be, hogy további három Ohotnyik épül, továbbfejlesztett kommunikációs rendszerrel és a sárkányszerkezettel. Frolov tájékoztatása szerint az Ohotnyik drónt jelenleg „részlegesen autonóm” módban tesztelik, teljesen autonóm repülési próbákkal a közeljövőben folytatódik a program. Az Ohotnyik-B-t az orosz ARMY 2019 védelmi kiállításon mutatták be hivatalosan, és várhatóan 2025-ben áll szolgálatba.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The aviationist, The National Interest


[1] Unmanned Combat Aerial Vehicle-UCAV: pilóta nélküli harci légi jármű

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...