Kezdőlap A katonai repülés jelene Oroszország kvantumradar kutatási tervei

Oroszország kvantumradar kutatási tervei

Kategória

Az orosz védelmi ipar a hatodik generációs vadászgép koncepciójának, meghatározásán dolgozik, amely végül felváltaná a Szuhoj Szu-57/PAK-FA vadászgépet. Az Egyesült Államok légierejéhez és haditengerészetéhez hasonlóan az oroszok a lehetőségek széles skáláját vizsgálják, köztük a pilótanélküli repülés, az irányított energiafegyverek és hiperszonikus sebességű repülés lehetőségeit, hogy jövőbeni légierejük színvonalát megfeleltessék a kor színvonalának.

 Olyan új radar- és elektro-optikai érzékelő technológiákat keresnek, amelyek a lopakodási képességet semlegesítenék.

A potenciálisan új repülőgépük számára fejlesztendő rendszer az úgynevezett kvantumradar, amely jelenleg a fejlesztés kezdeti szakaszában van. Az új radar a hagyományos elektromágneses hullámok helyett lézerimpulzusokat használ a légtér felderítésére. Ez segít a tárgyak jobb felderítésében és nyomon követésében, különösen a mozgó tárgyak sebességének kiszámításánál.

„Számításaink szerint a kvantum-radar képes lesz arra, hogy a meglévő radaroknál messzebbre lásson. Mivel példátlanul széles frekvenciatartományú sugárnyalábbal „világítjuk meg” a légteret, a lehető legnagyobb pontossággal tudjuk meghatározni a lehetséges célok pozícióját, és a digitális feldolgozást követően csaknem fényképminőségű képet kapunk róla. Ez fontos a repülőgép típusának meghatározásához: a repülőgép számítógépe azonnal és automatikusan azonosítja a repülő objektumot.”- mondta Vladimir Mihejev a Radio-Electronic Technologies Group vezérigazgató-helyettesének a tanácsadója a TASS hírügynökséggel készített interjúban.

A Radio-Electronic Technologies Group része az orosz ROSTEC vállalatnak, amely repülőfedélzeti elektronikus készülékek fejlesztésére szakosodott.

Mihejev szerint az új kvantumradar sokkal szélesebb sávban működik, mint a hagyományos radar, ezért sokkal ellenállóbb az ellenséges zavarással szemben. Továbbá az új rendszer várhatóan a rádióelektronikai harc elemeként, adatkapcsolatként és a kommunikációs rendszer elemeként is felhasználható.

Az új radar prototípusai már elkészültek.

“A jelenlegi adó, és vevő a kutatási és fejlesztési munka részeként a kísérleti prototípus alapján készült. Minden úgy működik, ahogy elvártuk, az antenna ultra-magas frekvenciájú jelet bocsájt ki, visszaverődik a célról, a vett jelet feldolgozzuk, és a végén megkapjuk a cél radarképét. Látjuk, hogy mit kell tennünk, hogy a rendszer optimálisan működjön ”.

“Az optikai foton antennarács teljes értékű makettje a kutatási és fejlesztési munka részeként került kidolgozásra, mely lehetővé teszi számunkra a prototípus jellemzőinek tesztelését. Így képesek leszünk értelmezni, hogy milyennek kell lenni a radarnak, milyen geometriai méretekkel, milyen felderítési távolsággal és teljesítménnyel kell rendelkeznie- mondta Mihejev.

Az új radar mellett az oroszok egy új elektro-optikai érzékelőt is fejlesztenek.

„Erőteljes, széles spektrumú optikai rendszer, amely különböző tartományokban működik, mint a lézer, az infravörös, az ultraibolya és valójában az optikai sávban, amely azonban jelentősen meghaladja az emberek számára látható spektrumot” – mondta Mihejev.

„Az új repülőgépek irányított energiafegyverekkel is fel lesznek szerelve, és egy drónraj tagjaként repülnek majd. Valójában, ha két repülőgép egy bevetésen repül, lehet, hogy 20–30 pilóta nélküli repülőgép repül majd velük együtt”.

„Egy dron a kötelékrepülésben mikrohullámú fegyvereket hordozhat, beleértve az irányított elektronikus lőszereket, míg egy másik dron rádióelektronikus elnyomást és megsemmisítést végezhet, míg a harmadik hagyományos fegyvereket hordozhat”.

„Minden konkrét feladatot különböző fegyverek oldanak majd meg.” Mihejev felvázolta a jövő repülőgépeinek új önvédelmi lézerfegyver tervét is.

“Már védelmi lézerrendszereket telepítettünk repülőgépekre és helikopterekre, és most arról beszélünk, hogy nagyteljesítményű lézerek területén milyen fejlesztések történnek, amelyek képesek lesznek megsemmisíteni a támadó rakéták rávezető fejét”.

“Durván megfogalmazva képesek leszünk kiégetni a repülőnket támadó rakéták szemét. “Természetesen ezeket a rendszereket a hatodik generációs repülőgépeinkre is telepítjük”- mondta Mihejev.

Michael Kofman, a Center for Naval Analyses orosz katonai ügyekre szakosodott kutatója azt mondta, hogy bár a Kremlnek nem lesz pénze egy ilyen projekt finanszírozására, de fontos megjegyezni, hogy az orosz védelmi ipar folyamatosan figyelemmel kíséri a taktikai repülés területén történő fejlesztéseket.

„Azt hiszem fontos felismerés, hogy Oroszország védelmi ipara figyelemmel kíséri a katonai tudomány és a fegyverek technológiájának kulcsfontosságú trendjeit” – mondta Kofman.

„Bár lehet, hogy hiányznak a finanszírozás és a védelmi-ipar működésének a feltételei, de figyelik, hogy milyen további képességek jelenhetnek meg a jövő harcterén és igyekeznek lépést tartani.”

Mint ahogy az Egyesült Államokban ez történik, a védelmi vállalatoknak Oroszországban is a kormánynál kell lobbizniuk, hogy biztosítsanak maguknak egy szeletet a „tortából”.

„Nem világos, hogy mennyi finanszírozás áll majd rendelkezésre a 2018-2025-ös állami fegyverzetfejlesztési program számára, hogy támogatni tudjon számos projektet, de a Radio-Electronic Technologies Group kétségtelenül reméli, hogy biztosítani tud több támogatást is ezen projektek számára. Ezért reklámozza a jövőbeli rendszerek kutatási programjait, amelyeket Oroszország a fejlődésből valószínűleg teljesen kizárna – mondta Kofman.

Végső soron nem világos, hogy a Radio-Electronic Technologies Group víziója a hatodik generációs vadászgépről és annak bonyolult elektronikai rendszereiről valósággá válik-e, de figyelemre méltó, hogy Oroszország ipara igyekszik feltárni a lehetőségeket.

Írta: Dobos Endre

Forrás: Tha National Interest

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...