Kezdőlap A katonai repülés jelene Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Kategória

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab Emírségeknek az Egyesült Államoktól és a nyugattól való függőségét vadászrepülőgépei tekintetében.

Jelentések szerint a két fél a vadászrepülőgéphez szükséges kompozit anyagok és kommunikációs technológia közös előállításáról folytat tárgyalásokat. Ha megegyeznek, ez az ügylet gazdaságilag előnyös lenne az Egyesült Arab Emírségek számára, és jelentős lökést adhat az ország védelmi ipara számára, amely segítene csökkenteni az ország olajtól való függését.

Az Egyesült Arab Emírségek döntése a Szu-75-ös koprodukciós tárgyalások megkezdéséről Oroszországgal azután született, hogy felfüggesztette a tárgyalásokat az Egyesült Államokkal az F-35-ös vadászgép vásárlásáról. A 23 milliárd dolláros üzlet, amely drónokat és egyéb fejlett eszközöket is tartalmaz, valamint a Lockheed Martin 50 darab F-35-ös harci repülőgépének az Egyesült Arab Emírségeknek történő eladása így megállt, mivel Washingtonban aggodalmak támadtak Abu-Dhabi Kínával való kapcsolata miatt, beleértve a Huawei 5G technológia alkalmazását az országban.

Nem ez lenne Oroszország és az Egyesült Arab Emírségek első stratégiai kézfogása. 2017-ben Oroszország és az Egyesült Arab Emírségek bejelentették egy következő generációs vadászgép program elindítását, amelynek célja egy ilyen repülőgéptípus 2025-ig történő hadrendbe állítása.

Az Egyesült Arab Emírségek irányváltása a vadászgép beszerzéssel kapcsolatban Oroszország növekvő befolyását mutatja a Közel-Keleten, és beszerzési precedenst teremthet a régió többi olajban gazdag országa számára.

A Szu-75-ös egy ötödik generációs lopakodó vadászrepülőgép, amelynek eladásával Oroszország célja, hogy újra jelen legyen a vadászgépek piacának egy olyan szegmensébe, amelyet egykor olyan könnyű vadászgépek uraltak, mint a MiG 21-es. Úgy tervezték, hogy olyan ügyfeleket céloznak meg, mint Vietnam, India és az afrikai országok.

Oroszország a Szu-75-ös harci gépet úgy reklámozza, hogy ötödik generációs képességekkel rendelkezik, de az F-35-ös amerikai vadászgép árának töredékéért. Az ötödik generációs vadászgép jellemzői közé tartozik az alacsony megfigyelhetőség, a hálózatban való működés képessége és adatfúziós technológiák alkalmazása. Ezek a technológiák valóban jelentős előnyt biztosítanak a jelenlegi negyedik generációs vadászgépekkel szemben.

Kérdés azonban, hogy az orosz védelmi ipar valóban képes-e teljesíteni ezeket az elvárásokat, hiszen 2017 óta ebben a szektorban kapacitás- és méretcsökkentés történt.

A Szu-75-ös gyártása nagymértékben támaszkodik a kompozit anyagokra és bonyolult gyártási technológiákra, viszont Oroszország ipara közel sem olyan fejlett, mint a nyugati országoké. Másrészt a Szu-75-ös és a nagy testvér két hajtóműves Szu-57-es számára szánt Izdelije-30-as hajtóműnek a fejlesztése hosszú évek óta tart, ezen túl Oroszország számára még gondot okoz egy költséghatékony AESA radar előállítása is.

Az orosz védelmi ipar olyan kihívásokkal küzd, mint a korrupció, az öregedő tapasztalt szakembergárda és a nyugati szankciók. Ennél is fontosabb, hogy az orosz állami tulajdonú védelmi ipar egy adminisztratív piacon működik, amely újra osztja a kormányzati erőforrásokat a politikai rendszer szempontjából fontos szereplők között.

Az orosz védelmi ipart érintő döntéseket ezért gyakran inkább politikai megfontolások határozzák meg, mintsem kereskedelmi igények. Az orosz védelmi ipar erősen kötődik a rezsim legitimitásának fenntartásához, a katonai erőről alkotott kép fenntartása, a rezsim kedvezményezettjei számára biztosított pénzeszközök biztosítása és a hétköznapi oroszok számára munkahelyek teremtése révén.

Oroszország folyamatosan fejlett fegyvereket ígér, ugyanakkor ezek az eszközök folyamatosan alul teljesítenek. Noha Oroszország képes olyan „szuperfegyvereket” gyártani, mint a Burevesztnyik nukleáris meghajtású cirkálórakéta és a Poszeidon nukleáris víz alatti drón, a hagyományosabb fegyverzeti rendszerek előállítása nehézségekbe ütközik.

A végeredmény minősége szempontjából fontos tényező a kutatásra és fejlesztésre fordított pénzalapok alacsony szintje, valamint az alkatrészgyártó ipar elmaradottsága.

Oroszország vadászrepülőgép-exportjának nagy része még most is a szovjet korszak negyedik generációs Szu-27-es és MiG-29-es vadászrepülőinek modernizált változatai, amelyek a 2020-as években már az elavulás felé tartanak.

Oroszországnak el kell távolodnia ezektől az elavult szovjet érában született típusoktól, és új terveket kell készítenie, ha belátható időn belül vissza akarja szerezni részesedését a könnyű vadászgépek piacán.

A Szu-75-ös egy új fejlesztés, amelyet Oroszország azon igénye vezérel, hogy frissítse vadászrepülő export-portfólióját és új ügyfeleket vonzzon. De még sok évbe telhet, amíg a Szu-75-ös elérhetővé válik a leendő vásárlók számára. A gép egyelőre „papír tigris”, mindaddig amíg nem emelkedik a levegőbe és nem lesznek mérhető paraméterei a harcászati képességeinek.

Az értékesítést követő vevői támogatás az orosz védelmi ipar gyenge pontja, és ez a tény továbbra is hátráltatja az értékesítést, hacsak Oroszország nem növeli a finanszírozást és nem hajt végre jelentős reformokat az ágazatban.

Szerző: Dobos Endre

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...