Kezdőlap A katonai repülés jelene Milyen képességekkel fog rendelkezni az F-18 Block III-as változat?

Milyen képességekkel fog rendelkezni az F-18 Block III-as változat?

Kategória

2020-ban elkészült az első két Block III-as F/A-18F Super Hornet tesztgép az amerikai haditengerészet számára. Ezt a két repülőgépet, amelyek ugyan nem tartalmazzák a teljes korszerűsítést, különféle repülési tesztekhez, és új üzemeltetési koncepciók kidolgozására használja fel a szolgálat.

A chicagói székhelyű repülőgépgyártó 2020. május 8-án jelentette be az első Block III-as Super Hornet tesztgép végleges összeszerelését a St. Louisban lévő gyártóüzemében. Ennek a repülőgépnek nincsenek felszerelve a törzshöz simuló üzemanyagtartályai, bár ez a Block III-as teljes frissítésének egyik fontos eleme. A híradás emellett kiemeli az F/A-18F két pilótafülkéjébe épített testre szabható nagyméretű többfunkciós kijelzőt, amely a Block III-as csomag másik fontos eleme.

Ezen túlmenően a Block III-as vadászgépek új műholdas kommunikációs rendszereket is kapnak, és képesek lesznek a törzs alatti póttartály első rekeszébe épített infravörös kereső és követő (IRST) érzékelők használatára, amelyeket az új Block III-as és a meglévő Block II-es Super Hornetek számára fejlesztenek ki.

Az elmúlt évben az első tesztrepülőgépen már végrehajtották a Block III-as frissítésnek megfelelően beépített rendszerek repülési tesztjeit.

Az elmúlt 15 évben összességében a szolgálat 322 Block II-es együléses F/A-18E-t és 286 kétüléses F/A-18F-et kapott. A haditengerészet azt tervezi, hogy 540 Super Hornet jelentős részét az új Block III-as szabványnak megfelelő szintre hozza. A szolgálat EA-18G Growler elektronikus hadviselésre fejlesztett speciális F-18-as repülőgépeinek második frissítése is folyamatban van, és olyan fejlesztések is folynak, amelyeknek a célja a hajtóművek teljesítményének és élettartamának a növelése.

A haditengerészet igényein túl a Boeing a Block III-as frissítéseinek egy részét külföldi ügyfelek számára kínálja, és tervez egy életciklus meghosszabbító frissítést is az F/A-18E/F változatok számára. Kuvait, amely a Block III-as program finanszírozásában részt vett, már rendelkezik 22 darab F/A-18E-vel és hat F/A-18F-el, amelyek egyfajta hibrid konfigurációt képeznek a Block II-es és III-as között.

Németország a közelmúltban bejelentette, hogy F/A-18E/F Super Horneteket, valamint az EA-18G Growlereket vásárolna a kiöregedő, variaszárnyú Panavia Tornado harci repülőgépek leváltására.

A Boeing az F/A-18E/F-et az Indiai Légierő régóta futó vadászgép pályázatára és az Indiai Haditengerészet külön programjára is felajánlotta, hogy India ütőképes hordozó-fedélzeti vadászgépekkel rendelkezzen. A Super Hornet számos vadászgép tenderen vesz részt a világ minden táján, Finnországban, Svájcban és Kanadában.

A Block III-as módosítás bevezetésével a haditengerészet most még közelebb áll ahhoz, hogy a legújabb és legfejlettebb Super Hornetekkel rendelkezzen a hordozói fedélzetén.

Annak ellenére, hogy az F-35C ötödik generációs vadászgép 2019 februárja óta áll a haditengerészet szolgálatában, a Super Hornet továbbra is a haditengerészet repülőerőinek gerince marad. Több mint 600 darab Super Hornet és Growler üzemel a flotta erőinek az állományában.

A szolgálat mindössze 257 darab F-35C-t vásárol a hordozó-fedélzeti századokba. A tengerészgyalogság 67 darab F-35C vásárlását tervezi repülőgép-hordozói számára, valamint 353 rövid nekifutású és függőlegesen leszálló F-35B-t szárazföldi és más hajókon történő szolgálatra.

A Block III-as Super Hornet öt fő frissítést tartalmaz

A fejlett kabinrendszer a Block II-es régi kijelzői helyett egy nagy, érintőképernyős kijelzőn jeleníti meg a legfontosabb információkat, amely szinte olyan, mint egy pilóta iPad-kezelőfelülete.

Az F-18 Block III Super Hornet kabinja radikális változást mutat Kép:Boeing

A 254×482 mm méretű sima, testre szabható színes kijelző helyettesíti a Block II-es Super Hornet négy multifunkciós kijelzőjét. A kétüléses F/A-18F Super Hornetnek mindkét pilótafülkében lesz ilyen képernyője. Arra az esetre, ha az új képernyő meghibásodna, tartalék kijelzők és kézi gombok állnak a pilóta és az operátor rendelkezésre.

A nagy képernyős, testre szabható fejlett kabinrendszer nagyon hatékony helyettesítője lesz az együléses F/A-18E gépekben alkalmazott különálló többfunkciós kijelzőknek. Az egyik, az un. helyzetismeret kijelző néven ismert képernyő, a pilóta lábai között, a botkormány előtt helyezkedik el a Block II-es változatokban, ami jelentősen korlátozza a képernyő láthatóságát.

Törzshöz simuló üzemanyagtartály

A Super Hornet hatótávolsága a szolgálatba lépése óta problémás. A körülbelül 2200 km-es meghirdetett hatótávolságával ez a vadászgép távol van a 3000 km-től, amire az előd F-14D Tomcat vadászgép képes volt.

A törzshöz simuló üzemanyagtartály 1587 kg üzemanyag befogadására képes Kép: lockheedmartin.com

A modern hajó elleni rakéták, mint a kínai DF-21D hatótávolsága közel 1710 km. Ha ezek az rakéták elég pontosak ahhoz, hogy valóban eltaláljanak egy amerikai repülőgép-hordozót, akkor egy konfliktus esetén a hordozót ezen a távolságon kívül kell tartani a DF-21D-től. Tekintettel arra, hogy a Super Hornet hatósugara valamivel meghaladja az 900 km-t, megkérdőjelezhető a csapásmérő képessége, hogy elég messzire repüljön a célok megsemmisítéséhez. Összehasonlításképpen az F-35C hatósugara nagyjából 1273 km.

Az új törzshöz simuló üzemanyagtartályok kissé növelik majd a Block III-as Super Hornet hatótávolságát, melyek kis légellenállás és kis radar visszaverő felület mellett biztosítják a gép számára a nagyobb hatótávolságot. A tartályok 1587 kg üzemanyagot tudnak tárolni, ami megnöveli a Super Hornet hatótávolságát így kompatibilissé téve a gépet az F-35C-vel.

Radarkeresztmetszet

A Block III Super Hornet kritikus felületeit új bevonattal látják el, ami biztosítja a gép számára az alacsonyabb radarkeresztmetszetet.

DTP-N és TTNT

A Block III Super Hornet fejlesztés két meghatározó eleme az új, nagy teljesítményű, hálózatban megosztott célzási műveleteket végző processzorral (DTP-N) épített küldetésszámítógép és a taktikai célzást segítő hálózati technológia (TTNT) adatkapcsolata.

A DTP-N egy kiegészítő számítógép, amely a meglévő missziós számítógép számítási teljesítményének 17-szeresével rendelkezik. A nyílt architektúrájú processzor biztosítja azt a számítási teljesítményt, amelyre a haditengerészetnek szüksége lesz az összes jövőben megvalósítandó algoritmus számára. Ezek olyan algoritmusok, amelyek a pilóták számára jobb döntéshozatali támogatást biztosítanak, rövidebb átfutási idővel. 

Más szavakkal, az erősebb küldetésszámítógép képes lesz nagy mennyiségű adat feldolgozására és olyan mesterséges intelligenciával bíró szoftverek befogadására, amelyek új képességeket nyújthatnak a Super Hornet számára. Tavaly ősszel egy bemutatón a DTP-N prototípusával távolról irányítottak egy EA-18G Growlert. A DTP-N a jelenleginél sokkal több automatizálási lehetőséget biztosít a pilóták számára.

A TTNT viszont olyan, mint egy nagy áteresztőképességű adatcsatorna. Ez az adatkapcsolat nagy sávszélességgel és kis késéssel teszi lehetővé az összes információ eljutását a csatatérről a vadászgép rendszereihez, amelyet azok feldolgoznak a döntéshozatalhoz, visszatáplálják a hálózatba, így egy nagyon komplex képeket kapnak az ezred tagjai a jobb helyzetismeret érdekében.

De a TTNT azt nem teszi lehetővé, hogy a Block III Super Hornet közvetlenül az F-35-ösektől fogadja az adatokat, vagy közvetlenül továbbítsa azokat az ezreden belül. Érdekes módon a Block III Super Hornet-nek még mindig releváns, de három évtizedes Link-16-os taktikai adatkapcsolati rendszerre kell támaszkodnia, hogy információt kapjon az F-35-től. A TTNT szélesebb kommunikációra nyújt lehetőséget az ezred tagjai között más olyan jövőbeni platformokkal, amelyek szintén TTNT-t használnak majd, mint az MQ-25, az EA-18G és az E-2D.

10.000 órás élettartam

A Super Hornet repülőgépek élettartamának meghosszabbítása magas prioritású a haditengerészetnél. Az F/A-18E/F gépek 6000 órás élettartammal rendelkeznek, de a vadászgépek jelentős mértékben elhasználódtak a közel 20 éves iraki, afganisztáni és szíriai konfliktus során. Ez idő alatt jelentős számú Super Hornet „kopott el”, ami alacsonyabb készültségi szintet eredményezett, és néhány gép kevés maradék élettartammal rendelkezik.

Az új építésű Block III Super Hornet repülőgépek élettartama 10 000 óra lesz. A Block II Super Hornetek is megkapják a Block III Super Hornetek módosításait, és további 4000 óra repülőidőt.

Az IRST rendszer

Noha hivatalosan a Boeing Block III-as fejlesztési programjának nem része, a törzs alatti üzemanyag póttartályba épített infravörös kereső és követő rendszer (IRST), ez mégis szerves része a Super Hornet jövőbeli képességének.

A törzs alatti póttartály mellső részében helyezték el az IRST berendezést Kép:lockheedmartin.com

A rendszer lehetővé teszi a Block III-as modell számára a célok passzív felderítését, és akár az orosz Szuhoj Szu-57-es, a kínai Chengdu J-20-as, vagy a Shenyang FC-31-es kínai lopakodó repülőgépekkel szembeni ellentevékenységet.

Az IRST megadja a Block III Super Hornet-nek azt a passzív célzási lehetőséget, amelyre a haditengerészetnek a jövőben szüksége lesz.

Gyakorlatban először a lopakodó F-35C vadászgépek felderítik az ellenséges légteret, és repülés közben érzékelik az ellenséges lopakodó vadászgépeket. A Link-16-os hálózaton keresztül jelentenek vissza egy E-2D Hawkeye parancsnoki repülőgépre, amely messze hátul köröz az ellenséges légvédelmi tűz hatósugarán kívül, az EA-18G Growler rádió elektronikus zavaró repülőgépek védelme alatt. Az E-2D továbbítja az adatokat a nagyobb sávszélességű TTNT hálózaton keresztül az F/A-18 Super Hornetekhez, amelyek képernyőjén megjelennek a célt szimbolizáló vörös ikonok.

A Block III-as Super Hornet fejlett IRST berendezései érzékelik a célok hajtóművének hőjét. Két ISRT-vel felszerelt Hornet különböző szögből érzékelve a célpontokat, háromszögeléssel pontosan meghatározza azok pozícióját megosztja az adatokat, majd rakétákat indít a célok megsemmisítésére.

Az IRST21 nagy érzékenységű passzív érzékelő Kép: lockheedmartin.com

Az IRST egy „lopakodó kiegyenlítő” a Block III Super Hornetek és más amerikai vadászok fedélzetén, amelyek érzékelik akár a vitorlázó repülőgépeket, valamint az F-117, B-2, F-22-esek és az F-35-ös gépeket még az első térnegyedben is jóval több, mint 190 kilométer távolságból.

Radarral összehasonlítva maximális hatótávolságon az IRST 40-szer pontosabb. Az új szenzor által összegyűjtött információk akár önállóan továbbíthatóak, vagy egyesíthetők más szenzorok adataival, hogy fokozzák a helyzetismeretet, biztosítva az „először vesz észre-elsőként lő” képességet.

A Block III Super Hornet egy éven át tartó tesztprogramon megy keresztül, és 2021 nyár elejére a Boeing havonta két géppel megkezdi az új repülőgépek leszállítását a csapatokhoz.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The War Zone

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...