Kezdőlap A katonai repülés jelene Milyen hajtóműve lesz India ötödik generációs vadászgépének?

Milyen hajtóműve lesz India ötödik generációs vadászgépének?

Kategória

Dél-Korea, Japán és Törökország mellett India is tagja lett az ötödik generációs vadászgépgyártók klubjának. India egy ambiciózus saját gyártású, ötödik generációs Advanced Medium Combat Aircraft[1] (AMCA) vadászgép fejlesztési projektbe kezdett, amelynek decemberre fejeződik be a kritikus tervezési felülvizsgálata (CDR), majd ezt követi a projekt jóváhagyása.

Terv szerint a projekt jóváhagyását követően az első prototípus három éven belül készülhet el, az első repülés pedig ezt követően egy-másfél év múlva történhet meg.

A CDR fontos szempont, ahol a tervezés folyamatát és adatait érvényesítés céljából egy sor ellenőrzésnek vetik alá mielőtt „befagyasztják” a kiinduló adatokat. A Hindustan Aeronautics Limited (HAL), amely az új vadászgép gyártója lesz, elindította a gyártás előkészítését.

A 2035-re tervezett lopakodó vadászgép építése és a hajtóműről szóló döntés meghozatala okán több külföldi gyártó ajánlotta fel hajtóművét az AMCA repülőgépek meghajtására.

Az AMCA hajtómű fejlesztési folyamatát két ütemben tervezik megvalósítani: az Mk1-es gépbe GE414-es hajtómű kerülhetne, míg az Mk2-es számára egy együttműködő partnerrel fejlesztenék az új és erősebb hajtóművet.

A hajtómű

A hajtómű fejlesztési folyamat elindítását elősegítendő, az indiai Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet (DRDO) küldöttsége nem régen találkozott a brit Rolls Royce képviselőivel, hogy megvitassák elképzelésüket az AMCA hajtóművel kapcsolatban – jelentette a Financial Express. A találkozó részeként a DRDO tisztviselői látogatást tettek a Rolls Royce gyárban.

A jelenleg a Brit hatodik generációs Tempest vadászgéphez és japán ötödik generációs F-X-vadászgépéhez hajtóművet fejlesztő vállalat szívesen együttműködne India ötödik generációs hajtóművének a kifejlesztésében.

A Rolls-Royce felajánlotta, hogy fejlesszenek és gyártsanak közösen hajtóművet India ötödik generációs vadászgép programjához. A Rolls Royce először 2021-ben fejezte ki érdeklődését az AMCA hajtómű közös kifejlesztése iránt.

A két fél gyümölcsöző találkozója után az Egyesült Királyság Indiai Főbiztosa a Twitteren ezt írta: „Tanulságos és lenyűgöző egynapos látogatás a Rolls Royce létesítményeiben lehetőséget adhat arra, hogy a technológia élvonalbeli területein meglévő és történelmi partnerségekre építsenek.” A Rolls Royce állítólag az Eurojet EJ2000-es, 110-120kN tolóerejű hajtóművét kínálta fel India számára.

Ha a tárgyalások sikerrel járnak, a Rolls Royce és a DRDO vegyesvállalatot alapíthat. A közös vállalkozás értelmében India megtarthatja a nagy tolóerejű alacsony kétáramúsági fokú hajtómű szellemi tulajdonjogát (IPR).

A francia Safran vállalat is javaslatot nyújtott be az indiai kormánynak, hogy a DRDO gázturbina kutatóintézetével (GTRE) közösen fejlesszenek és hozzanak létre egy új, korszerű, 110 kN tolóerejű hajtóművet az indiai AMCA vadászgép projekthez.

HAL AMCA Kép: Pinterest

Európai riválisához, a Rolls Royce-hoz hasonlóan a Safran is részt kíván venni a játékban. A Safran az India által 2016-ban megvásárolt 36 darab Rafale vadászgép hajtómű gyártója. A SAFRAN a tervezett vegyesvállalaton belül teljeskörű technológia transzfert kínál, az új hajtómű pedig a Rafale vadászgép M88-as hajtóművén alapulna.

A francia és brit vállalatok mellett az amerikai General Electric (GE) hajtóműgyártó is ajánlatot tett India számára. A GE az év elején felajánlotta egy korszerű gázturbinás hajtómű kifejlesztését India ötödik generációs vadászgépeihez, három évvel azután, hogy 2019 októberében a Defense Trade and Technology Initiative keretében felfüggesztette a repülőgép hajtóművek közös fejlesztését.

Az amerikai GE vállalat F404-IN20 hajtóműveket szállít a könnyű harci repülőgépekhez (LCA) a Tejas Mk-1-hez. A vállalat F414-INS6 hajtóműve pedig a Tejas Mk-2-es változatának a meghajtását biztosítja.

A fejlett és élvonalbeli technológia külföldi partnerektől való beszerzése lehetővé teszi India számára, hogy félelmetes repülőgépeket tudjon gyártani. Ez azonban nem jelenti automatikusan a független gyártási képességet, és akaratlanul is korlátozná az AMCA exportját más országok számára.

Míg a francia gyártó teljes technológia transzfert (ToT) ígért az AMCA számára, a brit Rolls Royce a szellemi tulajdonjogok (IPR) átruházását javasolta.

A technológia transzfer (ToT) és a szellemi tulajdonjog (IPR) azonban általában nem jelzi az önálló gyártás képességét, ezért a harci gép exportja ilyen közös fejlesztésű hajtóművel nem valósulhat meg.

Annak ellenére, hogy a Tejas India saját vadászgépe, sok külföldi gyártású berendezés működik benne. Jelenleg a Tejas alkatrészeinek 50-65%-a saját termék, a többit külföldi vállalatoktól importálták.

A HAL Tejas vadászgép Kép: 100KNOTS

India a Tejas számára eredetileg a DRDO Kaveri hajtóművét kívánta használni, amely saját gyártású egység. Később azonban az USA-ban gyártott közel harminc éves, bár korszerűsített konstrukciójú GE F404 hajtóművet választotta.

Ezek a külföldi egységek kiváló képességeket biztosítanak a Tejas számára nemzetközi riválisaihoz képest, de van egy hátrányuk. India nem tudja önállóan exportálni a Tejas vadászrepülőgépet egyetlen országba sem, mivel külföldi berendezésekre / egységekre támaszkodik. Azok a nemzetek, amelyek segítettek a Tejas kifejlesztésében és létrehozásában, tiltakozhatnak az ellen, hogy a vadászgépet eladják valamelyik ellenfelüknek.

A technológia és a szellemi tulajdonjogok átruházása értelmetlen, hacsak India nem rendelkezik a hajtóműbe beépülő összes alkatrész gyártását biztosító ipari bázissal. Az ország most évekre van attól, hogy ennek a képességnek a birtokában legyen.

Az eredeti berendezésgyártók (OEM) bármikor szankcionálhatják, vagy leállíthatják a gyártáshoz szükséges alkatrészek szállítását, vagy az OEM megtagadhatja a vadászgép exportálását. Ezenkívül az ilyen szerződésekbe beépített záradék nem tenné lehetővé az importáló ország számára, hogy a gyártott alkatrészeket más forrásból szerezze be, ha az OEM beszünteti a szállítást.

Vijainder K. Thakur nyugállományú századparancsnok azt mondta az EurAsian Timesnak: „India megszerezheti a technológiát olyan kritikus alkatrészek gyártásához, mint a hajtómű turbinalapátjai. Ehhez azonban tervezési technológia transzfer is szükséges. A Vikas rakétahajtóművet is Franciaország közreműködésével építettük hasonló konstrukcióban. Ahhoz, hogy az eladó megváljon a kritikus gyártási technológiától, kemény alkura lesz szükség, amelyre Indiának fel kell készülnie.”

A jelentések szerint azonban a szellemi tulajdonjog (IPR) garantálná, hogy a hajtóműveket más feleknek is eladják, és hogy az Egyesült Királyságnak nem lenne vétójoga Indiával szemben geopolitikai bukás esetén.

A vállalat tisztviselői azt állítják, a Rolls-Royce úgy véli, hogy jól együtt tudna működni az AMCA-val az indiai hajtóművek kifejlesztésében és létrehozásában. Ez a terület azt mutatja, hogy képesek vagyunk a jövőben közösen fejleszteni, előállítani és létrehozni dolgokat. Ezenkívül összhangban van Indiának az Atmanirbar (önálló) filozófiájával és a helyi tervezés és gyártás iránti elkötelezettségével.

Ez különösen fontossá válik, mivel India arra törekszik, hogy feladja a nettó védelmi berendezés importőr imázsát, és önálló fejlesztésű fegyverek exportjára törekszik.

Az indiai AMCA-t kéthajtóműves lopakodó repülőgépként képzelik el, belső fegyvertároló rekesszel és szívócsatorna szabályozás nélküli szuperszonikus bemenettel.

Dobos Endre

[1] Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA): fejlett közepes harci repülőgép

Friss írások

Törökország ötödik generációs vadászgép és drón fejlesztési projektje

Egy nem régen közzétett videón látható, hogy a TF-X következő generációs vadászrepülőgép prototípusa – amelyet a Turkish Aerospace Industries (TUSAS) épít – kezd formát...

Az Egyesült Államok légierejének új kiképző gépe a T-7A Red Hawk

A Boeing gyár a gyártási folyamattervezés és fejlesztés szakaszában bemutatta az első T-7A Red Hawkot, amelyet az Egyesült Államok légiereje számára építettek. Ezek a...

A P-8A torpedóhordozó új sikló-torpedó indítására képes

Az amerikai haditengerészet P-8A Poseidon tengeri járőr-repülőgépeinek arzenáljában megjelent egy új fegyver, a High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability (HAAWC). A szolgálat nemrégen jelentette...

A J-22 Mighty Dragon Kína nagy reménysége

Kína hosszú és megalapozott múltra tekint vissza a tervek, technológiák és akár teljes repülőgépek versenytársaitól való kölcsönzése, vagy jogosulatlan „átvétele” terén és a bizonyítékok...

Képes-e helyettesíteni az F-35-ös CAS műveletek során az F-16-ost és az A-10-est?

Sokszor felvetődik a kérdés, hogy az F-35 Lightning II mennyire képes helyettesíteni az F-16-ost és az A-10-est a CAS műveletekben? A katonai taktikában a közvetlen...