Kezdőlap A katonai repülés jelene Megszűnt a lopakodás mint képesség?

Megszűnt a lopakodás mint képesség?

Kategória

Elképzelhető, hogy az orosz Szu-35-ös vadászgép képes felderíteni az F-22-es lopakodót?

Lehetséges ez, vagy félrevezetés?

Néhány hónappal ezelőtt felröppent a hír, hogy egy Szu-35-ös pilóta posztolt egy fényképet, mely szerint a gépének OLS-35-ös IRST rendszerével állítólag felderített egy F-22A Raptor lopakodó vadászgépet.

Kép: fighter_bomber

Ebben a pillanatban nem világos, hogy a fénykép valós körülmények között készült, vagy dezinformációs szándékkal. A kép készítése körülményeinek pontos ismerete nélkül nem is lehet ítélkezni annak valódiságáról.

Kis távolságokon azonban valóban lehetséges, hogy egy Raptor – még az F-22-es csökkentett infravörös kisugárzása mellett is – infraképe megjelenik a Su-35-ös elektro-optikai infravörös érzékelőjén, amint az látható a fényképen (feltéve, hogy a fénykép valódi). Még a FLIR Systems által gyártott polgári elektro-optikai infravörös érzékelők is képesek felderíteni kis távolságon az F-22-est. Az F-22-es lopakodó vadászgépet úgy tervezték, hogy látótávolságon túl ne legyen felfedezhető infravörös érzékelővel.

Egy 2009-ben végrehajtott hadgyakorlat során, a francia Rafale készített infra felvételt Optronique Secteur Frontal (OSF) elektro-optikai berendezésének segítségével a Raptorról. Néhány évvel később a 2012-es Red Flag Alaszka hadgyakorlat során egy Eurofighter Typhoon Luftwaffe pilótái rögzítették az F-22-es infraképét az EuroFirst PIRATE infravörös készülékükkel 38 km távolságból.

Gyakorló légiharc során a Rafale által készített infra felvétel az F-22-es vadászgépről Kép: rafalefan

Az OLS-35-ös optikai készülék nem rendelkezik olyan érzékenységgel, mint a PIRATE, de ettől függetlenül az egy hatékony érzékelő. A Szuhoj tervezőintézet szerint a Szu-35-ös vadászgép OLS-35-ös infravörös érzékelője szemből egyszerre négy célpont követésére képes 50 km távolságból, míg hátsó térfélből ez a távolság 90 km-re változik. A rendszer felderítési hatótávolságát befolyásolja a cél megközelítésének szöge és a légköri viszonyok. Az infravörös felderítő és követő rendszer magában foglal egy lézertávolságmérőt is, amely nagy pontossággal képes meghatározni a cél távolságát legfeljebb 20 km-ről. Az OLS-35-ös egy hosszú hullámú infravörös tartományban működő felderítő és követő berendezés, amely képes megtalálni a lopakodó repülőgépeket viszonylag nagy távolságból is, ami a legnagyobb veszélyt jelenti az olyan repülőgépekre is, mint az F-22-es lopakodó.

Az OLS-35-ös elektro-optikai infravörös érzékelő készülék Kép: ausairpower

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest, Defence News

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...