Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína új szélcsatornája

Kína új szélcsatornája

Kategória

Kína új, FL-62-es típusjelzésű szélcsatornájában májusban végezték el az első áramlástani tesztet egy nyilvánosságra nem hozott, de valószínűleg hatodik generációs vadászrepülőgépen.  Az illusztrációt nézve az új gép erős hasonlóságot mutat a USAF által a ’80-as évek második felében meghirdetett ATF program vesztes YF-23-as vadászgépére. Az új gép ugyanakkor magán viseli a J-20-as jellegzetes kacsa elrendezését, de vélhetően nagyobb előrelépést jelent, a már szolgálatban álló J-20-ashoz és a fejlesztés végénél tartó J-31-eshez képest.

Az új repülőgépre utalva a J-20-as sugárhajtású repülőgép vezető tervezője, Yang Wei egy korábbi TV interjúban nyilatkozva azt mondta, hogy Kína „a jövőben valódi innováció révén egy teljesen újfajta repülőgépet tervez”.

A teszt során megállapítást nyert, hogy a szélcsatorna által generált áramlási mező stabil volt, majd elkezdődött a makett áramlástani mérése, melyről most először gyűjtöttek vizsgálati adatokat – jelentette az állami tulajdonú kínai Aviation Industry Corporation (AVIC) irányítása alatt működő Aerodinamikai Kutatóintézet.

Kína hozzákezdett a következő generációs vadászgép kidolgozásához, amelyet 2035-ig vagy annál korábban terveznek bemutatni a légierő vezetőinek – jelentette ki Wang Haifeng, az AVIC Chengdu Repülőgép-kutató és Tervező Intézetének főkonstruktőre, aki szintén részt vett a J-20-as és J-10-es vadászgép fejlesztésében is.

A J-20-as kínai vadászgép Kép: naukai tehnika

Kína egy olyan hatodik generációs lopakodó repülőgépet fejleszt, amely önállóan, távolról irányíthat drónokat. Kínai vélemények szerint az új vadászgép egyenértékű lesz a francia-német FCAS-vadászgéppel vagy a brit Tempesttel.

Kína első nagy, 6620 tonnás, 17 000 köbméter térfogatú folyamatos transzónikus szélcsatornájának az építését 2012-ben hagyták jóvá, mely az északkelet-kínai Liaoning tartományban, Shenyangban található. Alapvető, stratégiai eszköz, amely kulcsfontosságú a kínai repülőipar számára, és nagy segítséget jelent Kína jövőbeli harci repülőgépei alakjának kidolgozásában.

A szélcsatornatesztek eredményei alapján a repülőgép-fejlesztők optimalizálhatják az új repülőgép aerodinamikai kialakítását, nagyobb sebességet, hatótávolságot, manőverezőképességet és lopakodási képességet biztosítva – mondta egy szakértő, megjegyezve, hogy egy fejlettebb szélcsatorna valószínűleg csökkenti a fejlesztési időt is, mert általa stabilabb és pontosabb adatok nyerhetők a vizsgált makettről.

Teljes üzembe helyezése előtt az FL-62-n egy utolsó tesztet hajtottak végre, amelynek eredményei azt mutatták, hogy a szélcsatorna elérte a világszínvonalat – áll az intézet közleményében.

Írta: Dobos Endre

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...