Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína új szélcsatornája

Kína új szélcsatornája

Kategória

Kína új, FL-62-es típusjelzésű szélcsatornájában májusban végezték el az első áramlástani tesztet egy nyilvánosságra nem hozott, de valószínűleg hatodik generációs vadászrepülőgépen.  Az illusztrációt nézve az új gép erős hasonlóságot mutat a USAF által a ’80-as évek második felében meghirdetett ATF program vesztes YF-23-as vadászgépére. Az új gép ugyanakkor magán viseli a J-20-as jellegzetes kacsa elrendezését, de vélhetően nagyobb előrelépést jelent, a már szolgálatban álló J-20-ashoz és a fejlesztés végénél tartó J-31-eshez képest.

Az új repülőgépre utalva a J-20-as sugárhajtású repülőgép vezető tervezője, Yang Wei egy korábbi TV interjúban nyilatkozva azt mondta, hogy Kína „a jövőben valódi innováció révén egy teljesen újfajta repülőgépet tervez”.

A teszt során megállapítást nyert, hogy a szélcsatorna által generált áramlási mező stabil volt, majd elkezdődött a makett áramlástani mérése, melyről most először gyűjtöttek vizsgálati adatokat – jelentette az állami tulajdonú kínai Aviation Industry Corporation (AVIC) irányítása alatt működő Aerodinamikai Kutatóintézet.

Kína hozzákezdett a következő generációs vadászgép kidolgozásához, amelyet 2035-ig vagy annál korábban terveznek bemutatni a légierő vezetőinek – jelentette ki Wang Haifeng, az AVIC Chengdu Repülőgép-kutató és Tervező Intézetének főkonstruktőre, aki szintén részt vett a J-20-as és J-10-es vadászgép fejlesztésében is.

A J-20-as kínai vadászgép Kép: naukai tehnika

Kína egy olyan hatodik generációs lopakodó repülőgépet fejleszt, amely önállóan, távolról irányíthat drónokat. Kínai vélemények szerint az új vadászgép egyenértékű lesz a francia-német FCAS-vadászgéppel vagy a brit Tempesttel.

Kína első nagy, 6620 tonnás, 17 000 köbméter térfogatú folyamatos transzónikus szélcsatornájának az építését 2012-ben hagyták jóvá, mely az északkelet-kínai Liaoning tartományban, Shenyangban található. Alapvető, stratégiai eszköz, amely kulcsfontosságú a kínai repülőipar számára, és nagy segítséget jelent Kína jövőbeli harci repülőgépei alakjának kidolgozásában.

A szélcsatornatesztek eredményei alapján a repülőgép-fejlesztők optimalizálhatják az új repülőgép aerodinamikai kialakítását, nagyobb sebességet, hatótávolságot, manőverezőképességet és lopakodási képességet biztosítva – mondta egy szakértő, megjegyezve, hogy egy fejlettebb szélcsatorna valószínűleg csökkenti a fejlesztési időt is, mert általa stabilabb és pontosabb adatok nyerhetők a vizsgált makettről.

Teljes üzembe helyezése előtt az FL-62-n egy utolsó tesztet hajtottak végre, amelynek eredményei azt mutatták, hogy a szélcsatorna elérte a világszínvonalat – áll az intézet közleményében.

Írta: Dobos Endre

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...