Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína továbbfejlesztett J-20B lopakodó vadászgépe

Kína továbbfejlesztett J-20B lopakodó vadászgépe

Kategória

Kína intenzíven fejleszti a Chengdu J-20 Mighty Dragon[1] lopakodó vadászgépét. A kínai légierő megfigyelői és számos média azt sugallja, hogy a régóta várt J-20B gyártása ezen a nyáron elkezdődött. A változat valószínűleg olyan korszerűsített hajtóműveket kap, amelyek tolóerő-vektor elfordító rendszerrel, valamint megnövelt tolóerővel rendelkeznek, és a fedélzeti rendszerek valószínűleg még több újdonságot tartalmaznak.

A hazai fejlesztésű WS-10 Taihang hajtóművek továbbfejlesztett változatait, a vadászgép legújabb gyártású példányaiba szerelik be. Ennek a hajtóműnek a tolóerővektor elfordító rendszerrel gyártott változatát 2018 novemberében a Zhuhai Repülő shown mutatták be, egy J-10B vadászgépbe építve. A tolóerővektor elfordító gázsebességfokozó kiváló teljesítményt és nagy állásszögű repülést tett lehetővé a J-10B vadászgép számára. A J-20B a végleges (amely a WS-15TVC lesz) hajtóművel az orosz Szu-30 Flanker és az amerikai F-22 Raptor kínai megfelelőjévé válhat majd. A J-10-es vadászgép a WS-10B-3 típusjelzésű hajtóművel repült a bemutató során, mely a kínai mérnöki erőfeszítések valóban nagy műszaki áttörése.

A WS-10B hajtómű tolóerővektor elfordító szerkezetű gázsebességfokozója

A megnövekedett tolóerő és a tolóerővektor elfordítás lehetősége jelentős lendületet fog adni a nagy, kacsaszárny vízszintes vezérsíkkal felszerelt J-20-as vadászgépnek. A sugárhajtóműhöz kapcsolt tolóerővektor elfordító mechanizmusról korábban minden szakíró azt gondolta, hogy csökkenteni fogja az amúgy is alulmotorizált gép manőverező képességét a hozzáadott nagy tömegével. Most azonban, az új hajtóművek mind jelentős tolóerő többletet, mind pedig fokozott agilitását biztosítanak majd az ötödik generációs vadászgépnek.

A J-10B vadászgép

A nagy tolóerő, a tolóerővektor elfordítással kombinálva lehetőséget biztosít a repülőgépek számára, hogy sokkal nagyobb magasságban repüljenek és manőverezzenek, így érzékelőik számára nagyobb érzékelési távolságot, a rakéták számára pedig nagyobb kinematikai teljesítményt, ezáltal pedig nagyobb hatótávolságot tesznek lehetővé.

A kínai vadászrepülőgép gyártás gyöngyszeme, a korai J-20A modell volt, de azok mindegyikében orosz AL-31-es hajtóművek biztosították a repüléshez szükséges tolóerőt. A J-20A demonstrátor gépekben AL-31FN hajtóművek voltak, de a prototípusok és a nullszériás gyártási verziók számára már a továbbfejlesztett AL-31FN 3-as sorozat biztosította a 137 kN tolóerőt. Ez a típus a korai AL-31-es „vevőre szabott” változata volt, amely valójában Kína és Oroszország közös Szaljut fejlesztési projektjének az eredménye volt.

A J-20A vadászgép Kép: chinese internet

Kína, az orosz iparral való szoros kapcsolata ellenére hosszú ideje gyötrődött, hogy egy jó minőségű, hazai sugárhajtóművet építsen. A probléma hosszú ideig ugyanaz volt: elégtelen tolóerő mellett, alacsony volt a hajtóművek élettartama és megbízhatósága. A kínai mérnököknek sikerült bizonyos technológiákat lemásolva továbbfejleszteni a hajtóművet, ám hiányzott a tapasztalat és a vállalati know-how, hogy olyan hajtóművek szülessenek, mint a konkurensek csúcskategóriájú modelljei.

A J-20A-ról készült képen, amely 2017 szeptemberében került napvilágra, új fogazott gázsebességfokozó redőnyelemekkel volt látható. Ez a kép megerősítette, hogy a korábbi WS-10C hajtóművek fejlesztése a Shenyang Liming vállalatnál minden nehézség ellenére lassan, de haladt. Ezek a fűrészfog alakú redőnyelemek segítik a fúvócső radar-keresztmetszetének csökkentését. Ezeknek az új hajtóműveknek a szükséges tolóereje 147 kN körül volt. Az akkori jelentések szerint ezeknek a hajtóműveknek már tolóerővektor elfordító gázsebességfokozójuk volt, de ezt soha nem erősítették meg.

A 2019 novemberében a J-20-at sárga alapozó festékkel mutatták, ugyanazokkal a fűrészfog redőnyelemekkel. Ezek állítólag a kínai média bizonyítékai voltak a J-20B létezésére. Ezek a repülőgépek valójában kiegészítő J-20A típusú gépek voltak, szabványos WS-10C hajtóművekkel.

A J-20B szériagyártását egy sor repülési kísérlet előzi meg, amelyet azzal a szándékkal terveztek, hogy a tesztrepülések bizonyítsák a tolóerővektor konfiguráció működőképességét. A fejlesztés folytatásáról szóló döntés azt sugallja, hogy a tesztsorozat sikeresnek bizonyult. Egyes források szerint legfeljebb hat J-20B gyártható a Chengdu Aircraft Industry Corporation gyárában, és az első repülőgépek várhatóan ez év végére készülnek el. A hat tesztgépet várhatóan egy újabb J-20A alapváltozatú sorozat követi, amelyek hagyományos, nem tolóerővektor elfordítású WS-10C hajtóművekkel épülnek.

Az első J-20A-kat 2016 végén szállították a PLAAF 176. dandárjához a Dingxin légibázisra. Az egység bevethetőségét hivatalosan ellenőrizték, és a J-20A 2017 szeptemberében szolgálatba állt. A legújabb gyártásból származó repülőgépeket várhatóan az 1. légierőhöz irányítják az Anshanban, lévő shenyangi katonai régióba.

A tolóerővektor elfordító mechanizmussal felszerelt WS-10B-3-at létfontosságú lépésnek tekintik a WS-15 „Emei” hajtómű felé vezető úton, amelyet kezdettől fogva a J-20-as vadászgép végső hajtóművének tekintettek. Ennek a nagy teljesítményű kínai hajtóműnek a fejlődési görbéje azonban mindig elmaradt a repülőgép fejlődési görbéjétől.

A repülőgép kormányfelületei még nem felelnek meg a lopakodó üzemmódnak, mivel meglehetősen magas a visszavert radarjelük. Ezenkívül a J-20-nak a jelenlegi hajtóműve nem biztosít elegendő energiát az 1,5M supercruise néven is ismert sebesség eléréséhez utánégető bekapcsolása nélkül. Ezt a fontos képességet csak akkor tekintik lehetségesnek, amikor a repülőgép az eredetileg tervezett konfigurációban a nagy teljesítményű WS-15-ös hajtóművekkel repül.

A nagyobb konfigurációs változtatások jelentős munkát igényelnének, ám a kínai katonai technológia gyorsan fejlődik. A hajtóműcsere mellett valószínűleg végrehajtják a továbbfejlesztett avionikai rendszerek és érzékelők cseréjét is.

Az nagyméretű kacsaszárny vízszintes vezérsík eltávolítása és a komplex kormányvezérlő rendszer áttervezése és újbóli tanúsítása hatalmas munka elé állítja a gyár mérnökeit, de ez a lépés drasztikusan javíthatja a J-20-as repülési képességeit. A kormányfelületek vonalának megtisztítása, a szárnyak finomhangolása és más apró alakítások jelentősen javíthatják a repülőgép alacsony észlelhetőségi jellemzőit, különösen az X-sávon túli radarfrekvencia tartományban, amely frekvencián a rakéták célra vezetése történik.

Lehetséges, hogy a jövőben, a hajtóműveknek és más kisebb fejlesztéseknek az eredményként, az eredeti J-20-as tervezésének drámaibb iterációját láthatjuk, az itt leírtaknál.

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a kínai Hatalmas Sárkány sokkal hatalmasabb lesz a közeljövőben.

Írta: Dobos Endre

The National Interest, The War Zone


[1] Mighty Dragon – Hatalmas Sárkány

Friss írások

Lesznek hordozó-fedélzeti drónok a US Navy állományában?

Az Egyesült Államok haditengerészetének egy vezető beosztású tisztje új részleteket ismertetett a szolgálat jövőbeni hordozó-fedélzeti repülőerőivel kapcsolatos elképzelésekről, beleértve az F/A-18E/F Super...

Nagy-Britannia drónfejlesztési programja

A haditengerészet drónjai a jövőben elfoglalhatják helyüket az Egyesült Királyság két repülőgép-hordozójának fedélzetén. A nemrégiben bemutatott Project Vixen keretében az Egyesült Királyság...

Oroszország Ohotnyik lopakodó drónja egyre közelebb áll a bevethetőséghez

Oroszország további teszteket, bemutatókat és „ismerkedő repüléseket” folytat a feltörekvő Ohotnyik lopakodó pilóta nélküli nehéz támadórepülőgépével. Ezeknek a...

A Rafale 2030 után is szolgálatban maradhat

2019 januárjában Florence Parly francia védelmi miniszter bejelentette, hogy Franciaország 2,3 milliárd dollárt fordít a Dassault Rafale kéthajtóműves többcélú vadászgép F4-es generációjának...

A dél-koreai KF-X projekt

Dél-Korea április végén, hetekkel a tervezett határidő előtt, bemutatja KF-X vadászgép prototípusát - közölte a Defense Acquisition Program Administration (DAPA) a koreai...