Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína továbbfejlesztett J-20B lopakodó vadászgépe

Kína továbbfejlesztett J-20B lopakodó vadászgépe

Kategória

Kína intenzíven fejleszti a Chengdu J-20 Mighty Dragon[1] lopakodó vadászgépét. A kínai légierő megfigyelői és számos média azt sugallja, hogy a régóta várt J-20B gyártása ezen a nyáron elkezdődött. A változat valószínűleg olyan korszerűsített hajtóműveket kap, amelyek tolóerő-vektor elfordító rendszerrel, valamint megnövelt tolóerővel rendelkeznek, és a fedélzeti rendszerek valószínűleg még több újdonságot tartalmaznak.

A hazai fejlesztésű WS-10 Taihang hajtóművek továbbfejlesztett változatait, a vadászgép legújabb gyártású példányaiba szerelik be. Ennek a hajtóműnek a tolóerővektor elfordító rendszerrel gyártott változatát 2018 novemberében a Zhuhai Repülő shown mutatták be, egy J-10B vadászgépbe építve. A tolóerővektor elfordító gázsebességfokozó kiváló teljesítményt és nagy állásszögű repülést tett lehetővé a J-10B vadászgép számára. A J-20B a végleges (amely a WS-15TVC lesz) hajtóművel az orosz Szu-30 Flanker és az amerikai F-22 Raptor kínai megfelelőjévé válhat majd. A J-10-es vadászgép a WS-10B-3 típusjelzésű hajtóművel repült a bemutató során, mely a kínai mérnöki erőfeszítések valóban nagy műszaki áttörése.

A WS-10B hajtómű tolóerővektor elfordító szerkezetű gázsebességfokozója

A megnövekedett tolóerő és a tolóerővektor elfordítás lehetősége jelentős lendületet fog adni a nagy, kacsaszárny vízszintes vezérsíkkal felszerelt J-20-as vadászgépnek. A sugárhajtóműhöz kapcsolt tolóerővektor elfordító mechanizmusról korábban minden szakíró azt gondolta, hogy csökkenteni fogja az amúgy is alulmotorizált gép manőverező képességét a hozzáadott nagy tömegével. Most azonban, az új hajtóművek mind jelentős tolóerő többletet, mind pedig fokozott agilitását biztosítanak majd az ötödik generációs vadászgépnek.

A J-10B vadászgép

A nagy tolóerő, a tolóerővektor elfordítással kombinálva lehetőséget biztosít a repülőgépek számára, hogy sokkal nagyobb magasságban repüljenek és manőverezzenek, így érzékelőik számára nagyobb érzékelési távolságot, a rakéták számára pedig nagyobb kinematikai teljesítményt, ezáltal pedig nagyobb hatótávolságot tesznek lehetővé.

A kínai vadászrepülőgép gyártás gyöngyszeme, a korai J-20A modell volt, de azok mindegyikében orosz AL-31-es hajtóművek biztosították a repüléshez szükséges tolóerőt. A J-20A demonstrátor gépekben AL-31FN hajtóművek voltak, de a prototípusok és a nullszériás gyártási verziók számára már a továbbfejlesztett AL-31FN 3-as sorozat biztosította a 137 kN tolóerőt. Ez a típus a korai AL-31-es „vevőre szabott” változata volt, amely valójában Kína és Oroszország közös Szaljut fejlesztési projektjének az eredménye volt.

A J-20A vadászgép Kép: chinese internet

Kína, az orosz iparral való szoros kapcsolata ellenére hosszú ideje gyötrődött, hogy egy jó minőségű, hazai sugárhajtóművet építsen. A probléma hosszú ideig ugyanaz volt: elégtelen tolóerő mellett, alacsony volt a hajtóművek élettartama és megbízhatósága. A kínai mérnököknek sikerült bizonyos technológiákat lemásolva továbbfejleszteni a hajtóművet, ám hiányzott a tapasztalat és a vállalati know-how, hogy olyan hajtóművek szülessenek, mint a konkurensek csúcskategóriájú modelljei.

A J-20A-ról készült képen, amely 2017 szeptemberében került napvilágra, új fogazott gázsebességfokozó redőnyelemekkel volt látható. Ez a kép megerősítette, hogy a korábbi WS-10C hajtóművek fejlesztése a Shenyang Liming vállalatnál minden nehézség ellenére lassan, de haladt. Ezek a fűrészfog alakú redőnyelemek segítik a fúvócső radar-keresztmetszetének csökkentését. Ezeknek az új hajtóműveknek a szükséges tolóereje 147 kN körül volt. Az akkori jelentések szerint ezeknek a hajtóműveknek már tolóerővektor elfordító gázsebességfokozójuk volt, de ezt soha nem erősítették meg.

A 2019 novemberében a J-20-at sárga alapozó festékkel mutatták, ugyanazokkal a fűrészfog redőnyelemekkel. Ezek állítólag a kínai média bizonyítékai voltak a J-20B létezésére. Ezek a repülőgépek valójában kiegészítő J-20A típusú gépek voltak, szabványos WS-10C hajtóművekkel.

A J-20B szériagyártását egy sor repülési kísérlet előzi meg, amelyet azzal a szándékkal terveztek, hogy a tesztrepülések bizonyítsák a tolóerővektor konfiguráció működőképességét. A fejlesztés folytatásáról szóló döntés azt sugallja, hogy a tesztsorozat sikeresnek bizonyult. Egyes források szerint legfeljebb hat J-20B gyártható a Chengdu Aircraft Industry Corporation gyárában, és az első repülőgépek várhatóan ez év végére készülnek el. A hat tesztgépet várhatóan egy újabb J-20A alapváltozatú sorozat követi, amelyek hagyományos, nem tolóerővektor elfordítású WS-10C hajtóművekkel épülnek.

Az első J-20A-kat 2016 végén szállították a PLAAF 176. dandárjához a Dingxin légibázisra. Az egység bevethetőségét hivatalosan ellenőrizték, és a J-20A 2017 szeptemberében szolgálatba állt. A legújabb gyártásból származó repülőgépeket várhatóan az 1. légierőhöz irányítják az Anshanban, lévő shenyangi katonai régióba.

A tolóerővektor elfordító mechanizmussal felszerelt WS-10B-3-at létfontosságú lépésnek tekintik a WS-15 „Emei” hajtómű felé vezető úton, amelyet kezdettől fogva a J-20-as vadászgép végső hajtóművének tekintettek. Ennek a nagy teljesítményű kínai hajtóműnek a fejlődési görbéje azonban mindig elmaradt a repülőgép fejlődési görbéjétől.

A repülőgép kormányfelületei még nem felelnek meg a lopakodó üzemmódnak, mivel meglehetősen magas a visszavert radarjelük. Ezenkívül a J-20-nak a jelenlegi hajtóműve nem biztosít elegendő energiát az 1,5M supercruise néven is ismert sebesség eléréséhez utánégető bekapcsolása nélkül. Ezt a fontos képességet csak akkor tekintik lehetségesnek, amikor a repülőgép az eredetileg tervezett konfigurációban a nagy teljesítményű WS-15-ös hajtóművekkel repül.

A nagyobb konfigurációs változtatások jelentős munkát igényelnének, ám a kínai katonai technológia gyorsan fejlődik. A hajtóműcsere mellett valószínűleg végrehajtják a továbbfejlesztett avionikai rendszerek és érzékelők cseréjét is.

Az nagyméretű kacsaszárny vízszintes vezérsík eltávolítása és a komplex kormányvezérlő rendszer áttervezése és újbóli tanúsítása hatalmas munka elé állítja a gyár mérnökeit, de ez a lépés drasztikusan javíthatja a J-20-as repülési képességeit. A kormányfelületek vonalának megtisztítása, a szárnyak finomhangolása és más apró alakítások jelentősen javíthatják a repülőgép alacsony észlelhetőségi jellemzőit, különösen az X-sávon túli radarfrekvencia tartományban, amely frekvencián a rakéták célra vezetése történik.

Lehetséges, hogy a jövőben, a hajtóműveknek és más kisebb fejlesztéseknek az eredményként, az eredeti J-20-as tervezésének drámaibb iterációját láthatjuk, az itt leírtaknál.

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a kínai Hatalmas Sárkány sokkal hatalmasabb lesz a közeljövőben.

Írta: Dobos Endre

The National Interest, The War Zone


[1] Mighty Dragon – Hatalmas Sárkány

Friss írások

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...

Az amerikai légierő hatodik generációs repülőgépe többcélú harci gép lesz

Charles Q. Brown tábornoknak és kollégái előtt fontos, stratégiai jelentőségű feladatok állnak. A 29 éves átlagéletkorú légiflottát rövid időn belül le kell...

A Szuhoj elkészíti az első egyhajtóműves hatodik generációs többcélú harci gépét

Az RIA Novosztyi orosz állami média bejelentette, Oroszország a Szu-57-es fejlesztése során nyert tapasztalatokat felhasználva elkészíti a világ első egyhajtóműves hatodik generációs...

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...