Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína hatodik generációs vadászgép fejlesztésén dolgozik

Kína hatodik generációs vadászgép fejlesztésén dolgozik

Kategória

Képes-e Kína hatodik generációs vadászgépet építeni? A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje szolgálatba állította a Chengdu J-20-as vadászgépét, amely a világ harmadik működő ötödik generációs lopakodó repülőgépe az Egyesült Államok Lockheed Martin által épített F-22 Raptor és F-35 Lightning II Joint Strike Fighter után. Sebességéről, lopakodó teljesítményéről vagy manőverező képességéről kevés részlet ismert, és nem világos, hogy a J-20-as valódi riválisa-e az F-22-nek vagy az F-35-nek.

Ez utóbbi ok miatt Kína a hírek szerint azon nemzetek közé tartozik, amelyek ugrásszerűen haladnak tovább az ötödik generációs vadászgép fejlesztésről a hatodik generációs repülőgép kifejlesztésére. Egyelőre keveset tudunk a jövő kínai vadászgépéről, de a jelentések azt sugallják, hogy Kína már a 2025-2030-as évek közötti időszakra tervezi a piacra dobását.

Ez enyhén szólva elég ambiciózus lenne.

A brit vezetésű Tempest projekt, amelyet Gavin Williamson brit védelmi miniszter 2018 júliusában jelentett be a farnborough-i légikiállításon az ország légiharc stratégiájának részeként, legalább 2035-ig nem számít a kész vadászgépre, bár egyes jelentések szerint jó ha az új gép a 2040-es évekre széles körben elterjedne.

A fő vállalkozó, a BAE System a Királyi Légierővel együtt vezeti a fejlesztést, a Rolls Royce a hajtóműveket, az európai MBDA cég a fegyvereket, az olasz Leonardo pedig érzékelőket és avionikát fejleszti. Talán azért, hogy több erőforrást fordítsanak a programra, az Egyesült Királyság még azt is bejelentette, hogy fontolóra veszi az F-35-ös megrendelések felére csökkentését, hogy a felszabadított pénzt a Tempest fejlesztésére fordíthassák.

Az Egyesült Államok vezető pozíciójának megszerzése

Nem világos, hogy a kínai hatodik generációs vadászgép hol tarthat a fejlesztési szakaszban, de jelenleg valószínűleg az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (DoD) erőfeszítéseinek a nyomában van, amely már jócskán a prototípus stádiumába léphetett. Valójában 2021 december elején Dr. Will Roper, az amerikai légierő beszerzési, technológiai és logisztikai titkárhelyettese egy interjúban azt mondta, hogy az Egyesült Államok légiereje már repült egy teljes méretű demonstrátor géppel, amelyet légi és földi célok elleni harcra terveztek.

Kevés egyéb részletet ismerünk az American Next Generation Air Dominance (NGAD) programról, de még mindig kevesebb részletet tudunk arról, hogy a PLAAF hol tarthat a fejlesztéssel.

A South China Morning Post néhány hónappal ezelőtt arról számolt be, hogy a hongkongi székhelyű katonai kommentátor, Song Zhongping úgy gondolja, hogy minden ország vizsgálja, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a következő generációs vadászgépeinek, de még korai lenne összehasonlításokat tenni közöttük.

A hírforrás arról is beszámolt, hogy Kína éveket töltött a J-20-as fejlesztésével, és az előrehaladás lassú volt. A munkálatok 1997-ben kezdődtek, de csak 2011-ben szállt fel először a vadászgép, és csak 2017-ben állították szolgálatba. Szakértők szerint a fejlesztés sebessége sokkal gyorsabb lehet a hatodik generációs vadászgép esetében.

“Kiválasztottunk és kiegészítettünk néhány technológiai jellemzőt a különféle háborús forgatókönyveknek megfelelően” – mondta Wang Haifeng, a J-20-ast gyártó Chengdu Aircraft Industry Group vezető tervezője a South China Morning Postnak, és megerősítette, hogy Kína elkezdett dolgozni egy következő generációs vadászgépen. „Hiszem, hogy 2035-ben vagy korábban látni fogja, hogy ezek az erőfeszítések erőteljes fegyverekké válnak a légterünk védelmében.”

Míg a jellemzők és képességek teljesen ismeretlenek, Wang csak annyit mondott, hogy ez a jövőbeli vadászgép mesterséges intelligenciát (AI) használhat, extrém lopakodó képességekkel és adaptív hajtóművekkel rendelkezik, fegyverzetében pedig lézer és hiperszonikus rakéták állnak majd rendelkezésre. Mindezek a tulajdonságok ambiciózusnak tűnnek, de olyan repülőgépekké is válhatnak, amelyek fejlesztése bonyolult, gyártása pedig különösen költséges. Azonban úgy tűnik, hogy Kína nem lesz egyedül egy ilyen ambiciózus repülőgép megépítésével és biztos, hogy a megépítésére akkora pénzügyi támogatást kap, amekkora szükséges az eredmény eléréséhez.

Szerző: Dobos Endre

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...