Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína hatodik generációs vadászgép fejlesztésén dolgozik

Kína hatodik generációs vadászgép fejlesztésén dolgozik

Kategória

Képes-e Kína hatodik generációs vadászgépet építeni? A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje szolgálatba állította a Chengdu J-20-as vadászgépét, amely a világ harmadik működő ötödik generációs lopakodó repülőgépe az Egyesült Államok Lockheed Martin által épített F-22 Raptor és F-35 Lightning II Joint Strike Fighter után. Sebességéről, lopakodó teljesítményéről vagy manőverező képességéről kevés részlet ismert, és nem világos, hogy a J-20-as valódi riválisa-e az F-22-nek vagy az F-35-nek.

Ez utóbbi ok miatt Kína a hírek szerint azon nemzetek közé tartozik, amelyek ugrásszerűen haladnak tovább az ötödik generációs vadászgép fejlesztésről a hatodik generációs repülőgép kifejlesztésére. Egyelőre keveset tudunk a jövő kínai vadászgépéről, de a jelentések azt sugallják, hogy Kína már a 2025-2030-as évek közötti időszakra tervezi a piacra dobását.

Ez enyhén szólva elég ambiciózus lenne.

A brit vezetésű Tempest projekt, amelyet Gavin Williamson brit védelmi miniszter 2018 júliusában jelentett be a farnborough-i légikiállításon az ország légiharc stratégiájának részeként, legalább 2035-ig nem számít a kész vadászgépre, bár egyes jelentések szerint jó ha az új gép a 2040-es évekre széles körben elterjedne.

A fő vállalkozó, a BAE System a Királyi Légierővel együtt vezeti a fejlesztést, a Rolls Royce a hajtóműveket, az európai MBDA cég a fegyvereket, az olasz Leonardo pedig érzékelőket és avionikát fejleszti. Talán azért, hogy több erőforrást fordítsanak a programra, az Egyesült Királyság még azt is bejelentette, hogy fontolóra veszi az F-35-ös megrendelések felére csökkentését, hogy a felszabadított pénzt a Tempest fejlesztésére fordíthassák.

Az Egyesült Államok vezető pozíciójának megszerzése

Nem világos, hogy a kínai hatodik generációs vadászgép hol tarthat a fejlesztési szakaszban, de jelenleg valószínűleg az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (DoD) erőfeszítéseinek a nyomában van, amely már jócskán a prototípus stádiumába léphetett. Valójában 2021 december elején Dr. Will Roper, az amerikai légierő beszerzési, technológiai és logisztikai titkárhelyettese egy interjúban azt mondta, hogy az Egyesült Államok légiereje már repült egy teljes méretű demonstrátor géppel, amelyet légi és földi célok elleni harcra terveztek.

Kevés egyéb részletet ismerünk az American Next Generation Air Dominance (NGAD) programról, de még mindig kevesebb részletet tudunk arról, hogy a PLAAF hol tarthat a fejlesztéssel.

A South China Morning Post néhány hónappal ezelőtt arról számolt be, hogy a hongkongi székhelyű katonai kommentátor, Song Zhongping úgy gondolja, hogy minden ország vizsgálja, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a következő generációs vadászgépeinek, de még korai lenne összehasonlításokat tenni közöttük.

A hírforrás arról is beszámolt, hogy Kína éveket töltött a J-20-as fejlesztésével, és az előrehaladás lassú volt. A munkálatok 1997-ben kezdődtek, de csak 2011-ben szállt fel először a vadászgép, és csak 2017-ben állították szolgálatba. Szakértők szerint a fejlesztés sebessége sokkal gyorsabb lehet a hatodik generációs vadászgép esetében.

“Kiválasztottunk és kiegészítettünk néhány technológiai jellemzőt a különféle háborús forgatókönyveknek megfelelően” – mondta Wang Haifeng, a J-20-ast gyártó Chengdu Aircraft Industry Group vezető tervezője a South China Morning Postnak, és megerősítette, hogy Kína elkezdett dolgozni egy következő generációs vadászgépen. „Hiszem, hogy 2035-ben vagy korábban látni fogja, hogy ezek az erőfeszítések erőteljes fegyverekké válnak a légterünk védelmében.”

Míg a jellemzők és képességek teljesen ismeretlenek, Wang csak annyit mondott, hogy ez a jövőbeli vadászgép mesterséges intelligenciát (AI) használhat, extrém lopakodó képességekkel és adaptív hajtóművekkel rendelkezik, fegyverzetében pedig lézer és hiperszonikus rakéták állnak majd rendelkezésre. Mindezek a tulajdonságok ambiciózusnak tűnnek, de olyan repülőgépekké is válhatnak, amelyek fejlesztése bonyolult, gyártása pedig különösen költséges. Azonban úgy tűnik, hogy Kína nem lesz egyedül egy ilyen ambiciózus repülőgép megépítésével és biztos, hogy a megépítésére akkora pénzügyi támogatást kap, amekkora szükséges az eredmény eléréséhez.

Szerző: Dobos Endre

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...