Kezdőlap A katonai repülés jelene Kína hamarosan elkészítheti saját, nagy teljesítményű sugárhajtóműveit

Kína hamarosan elkészítheti saját, nagy teljesítményű sugárhajtóműveit

Kategória

Kína által gyártott turbinalapátok több száz Celsius fokkal magasabb hőmérsékletet képesek elviselni, mint az általános fémötvözetek olvadáspontja.

A kínai mérnöki munka olyan fejlett lett, hogy a német gázturbinás hajtóműgyártás hamarosan jelentős lendületet kaphat Kínából.

Kínai tisztviselők tárgyalásokat kezdtek kifinomult repülőgépgyártási technológiák és gyártóberendezések értékesítéséről Németország számára, nagy teljesítményű gázturbinás hajtóművek gyártására.

Amilyen intenzíven Kína építi kereskedelmi és katonai repülési iparát, a nemzet jelentős mérnöki áttöréseket hajtott végre, leginkább a turbinalapátok gyártása terén, amelyek az üzemanyag égéséből származó hőt tolóerővé alakítják. A turbinalapátok a repülőgép egyik legkritikusabb alkotóelemét képezik, amelyek meghatározzák a hajtómű üzembiztonságát, teljesítményét és tartósságát.

A kínai mérnökök új eljárásokat fejlesztettek ki, amelyekkel könnyebb és erősebb turbinalapátokat készíthetnek üreges szerkezettel, egykristályos ötvözetekből. Ezek anyaga ellenáll a magas hőmérsékletnek, az alkalmazott speciális bevonat pedig megkönnyíti a lapát hűtését. Ez a fejlődés azt eredményezte, hogy a kínai turbinalapátok több száz Celsius fokkal magasabb hőmérsékletet képesek elviselni, mint az általános fémötvözetek olvadáspontja.

Mindezek a fejlesztések állnak a Németországba történő esetleges értékesítés középpontjában, olyan gyártóberendezésekkel együtt, amelyek lézertechnológia alkalmazásával készítenek finom furatokat a turbinalapátokba, hogy a légáram intenzitásának növelésével javítsák a lapátok hűtését.

“A hajtóműveink bizonyos referenciaértékeknél felülmúltak németországi hajtóműveket” – mondta a tárgyalásokon részt vevő névtelen forrás a South China Morning Postnak. “A németek látták ezt és növekvő érdeklődést mutattak a technológiánk iránt.”

Az értékesítésről folytatott megbeszélések még mindig korai szakaszban vannak, de pusztán a megállapodás lehetősége Németországgal egyben Kína jelentős győzelme lenne. Németország hozta létre a világ első sorozatgyártású gázturbinás hajtóművét, és mely nemzetet régóta nagy tisztelet övez tervezési és gyártási képességei miatt. Kína ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet arra, hogy hírneve eltolódjon az olcsón előállított másolatoktól a csúcskategóriás innováció felé.

A repülőipar és az űrkutatás a „Made In China 2025” kezdeményezés egyik kulcsfontosságú ágazata, amely hatalmas kormányzati beruházásokat igényel a virágzó, önellátó hazai ipar létrehozása érdekében. De jóval a kezdeményezés bejelentése előtt Kína keményen dolgozott a belföldön előállított katonai repülőgépek fejlesztésén.

2011-ben Kína lenyűgözte a világot a J-20-al, a nemzet első lopakodó vadászgépével, amely az amerikai F-22 Raptor riválisa. A J-20-al Kína az Egyesült Államok után a második nemzet lett, amely taktikai lopakodó vadászgépet állított szolgálatába.

Alig három évvel később Kína nyilvánosságra hozta a J-31-es lopakodó többcélú harci gépet, amely meglehetősen hasonlít az amerikai gyártású F-35 Joint Strike Fighter-re. Az elemzők szerint a kínaiak az F-35-ös ellopott tervrajzi alapján készítették a J-31-et.

Kína ötödik generációs vadászgépei jelenleg orosz hajtóművekre támaszkodnak, ám a közelmúltbeli eredmények lehetővé tették a nemzet számára, hogy saját gyártmányú hajtóműveket állíthasson elő.

Kína rhenium-nikkel szuperötvözet felhasználásával készíti a legmagasabb hőmérsékletnek kitett hajtómű elemeket. Egyes források szerint a J-20-as vadászgép számára épített WS-15-ös turbofan hajtómű teljesítményadataiban összemérhető az amerikai F-119-es hajtóművel.

Amint Kína a kereskedelmi repülőgépek felé fordítja figyelmét, csak idő kérdése, mikor kezdi el gyártani saját sugárhajtóműveit polgári használatra.

Kína intenzív ipari felemelkedése során korábban a német repülőgépgyártókhoz fordult szellemi tulajdon, és ipari know-how megszerzése érdekében. 2013-ban Kína megszerezte a németországi Thielert Aircraft Engines vállalatot, miután az csődbe ment. A megállapodás magában foglalta a Thielert technológiáját, gyártó létesítményeit és berendezéseit.

2018-ban Kína megvásárolta a Cotesa GmbH-t, egy innovatív német repülőgépgyártó vállalatot, amely szénszálszövetből készült alkatrészek beszállítója az Airbus és a Boeing vállalatoknak.

Az üzletkötést egy időre felfüggesztették, amíg a német kormány felülvizsgálta azokat az újonnan bevezetett szabályokat, amelyek nagyobb jogosultságot adnak az államnak a külföldi felvásárlások megakadályozására.

Ezeket a szabályokat egyre növekvő aggodalmak közepette fogadták el a kínai társaságok, amelyek olyan érzékeny iparágakban működő német és más uniós vállalatokat szereztek meg, mint a repülés, a robotika és a számítógépes chipek.

Kína azon terve, hogy Németország gázturbinás hajtóművei számára turbinalapát-technológiát szállít valószínűleg hasonló akadályokkal néz szembe, mivel Németország a Pratt & Whitney, a General Electric és más amerikai hajtóműgyártók partnere.

Függetlenül a cégfelvásárlásoktól, nyilvánvaló, hogy Kína hamarosan elit szereplőjévé válik a gázturbinás hajtóműgyártók szűkkörű klubjának.

Hajtómű típusWS-15F119
Max. tolóerő; kN142137,9
Kétáramúsági fok0,382:10,3:1
Sűrítési viszony28,71 
T3-as hőmérséklet: C°1477 
Maximális átmérő; m1,021,2
Maximális hossz; m5,055,16
Tömeg; kg1862,31800
Tolóerő/tömeg viszony1011,7
A kínai WS-15-ös és az amerikai F119-es hajtóművek összehasonlító táblázata

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Intereest, Business Insider, China Military

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...