Kezdőlap A katonai repülés jelene Japán hatodik generációs vadászgép tervei: új lopakodó, vagy F-15EX

Japán hatodik generációs vadászgép tervei: új lopakodó, vagy F-15EX

Kategória

Taro Kono japán védelmi miniszter szerint az ország következő harci repülőgépének több levegő-levegő rakétát kell tudni szállítania, mint amennyit jelenleg a Lockheed Martin F-35-ös lopakodója képes.

“Hangsúlyozni fogjuk, hogy a hálózati funkciók, a lopakodási képességek és a szállítható rakéták mennyisége terén nagyobbak az elvárásaink” – mondta Taro Kono az újságíróknak.

Ez a követelmény nem meglepő. Az F-35-ös viszonylag csekély fegyverkapacitása lopakodó üzemmódban a pilóták legnagyobb problémája. A hagyományos F-35A jelenlegi konfigurációjában mindössze négy AIM-120D levegő-levegő rakéta szállítására képes a belső  fegyvertárolójában.

A külső függesztésű rakéták jelentősen növelik a repülőgép radarvisszaverő felületét. Ahhoz, hogy a repülőgép valóban láthatatlan legyen a radarok számára, a fegyverzetét a törzsön belül kell tárolnia. Itt azonban a rendelkezésre álló tér korlátozott, és ez korlátozza a repülőgép lehetőségeit, hátrányos helyzetbe kerülhet egy olyan légiharcban, ahol a légi célok száma jelentős.

Az F-35-ös belső fegyvertárolója Kép: wikipedia

A negyedik és a 4++ generáció vadászgépei, tucatnyi levegő-levegő rakétát képesek hordozni a szárnyuk és törzsük alatti tartóikon. Az orosz Szu-57-es és a kínai J-20-as lopakodó ismereteink szerint hat rakétát tud szállítani a belső rakétatárolóiban. Az amerikai légierő F-22-es lopakodó vadászgépe, amely szintén egy Lockheed termék, nyolc rakétát képes befogadni a rakétaöbleibe.

F-22-es vadászgép belső fegyvertárolója 2 darab SDB siklóbombával és egy AIM-120-as rakétával

A hagyományos vadászgépek kiváló rakétakaszállító kapacitása befolyásolta az USA légierő azon döntését, hogy az F-35-ök folyamatos beszerzésével párhuzamosan megkezdi a korszerű szenzorokkal és kommunikációs rendszerekkel jelentősen továbbfejlesztett Boeing F-15EX-ek vásárlását. A légierő 2020-ban átveszi a tervezett 144 darab F-15EX sorozat első nyolc példányát. Jelenleg mintegy 200 darab F-35A áll a légierőnél szolgálatban, és évente körülbelül 50 további további gépet ad át a gyártó Lockheed. Az F-15EX és az F-35A mindegyike körülbelül 100 millió dollárba kerül.

„Ahol az F-35-ös mindössze négy levegő-levegő rakétával száll fel légiharcba, az F-15EX egyszerre 22 különböző légiharc rakétával képes erre” mondta a Boeing tesztpilótája, Matt Geise.

Huszonkét rakéta tömege és légellenállása, természetesen negatívan befolyásolja a hordozó gép aerodinamikai jellemzőit, de még kevesebb rakétaterhelés mellett is az F-15EX kétszer vagy háromszor annyi rakétát szállíthat légiharcba, mint egy F-35-ös.

F-15EX Kép: Boeing

A légierő vezérkari főnöke David Goldfein tábornok elmondta a Defense Newsnak, hogy az F-15EX-ek megvásárlása nem befolyásolja a szolgálat tervezett 1700 darab F-35-ös beszerzését. “Kiegészítik egymást és mindegyik jobbá teszi a másikat” mondta Goldfein.

De a 4++ generációs F-15-ök “nem képesek túlélni azt, ami a nemzeti védelmi stratégiánkban a legnagyobb aggodalomra ad okot” nyilatkozta 2019. február 11-én David Deptula, a légierő nyugdíjas tábornoka és volt F-15 pilóta, aki jelenleg a Virginiai Repülési és Űrkutatási Intézet dékánja.

“Kína és Oroszország radikálisan fejleszti katonai képességeit, amelyek fenyegetik az USA stratégiai elsőbbségét” tette hozzá Deptula. „A Védelmi Minisztériumban vannak olyanok, akik azt állítják, hogy a légierő a költséghatékonyság címén megvásárolná az elavult vadászgépek új verzióit. Ezek az 1960-as években tervezett repülőgépek, a ’70-es években hagyták el a gyártószalagot. Hiba a múzeumokba való repülőgépeket a XXI. században hadviselésre tervezni és a felújításukba pénzt fektetni” mondta Deptula.

„A légierőnek új repülőgépekre van szüksége. És rövid időn belül van szüksége rájuk. Különösen az F-15C/D-típusok karbantartása sok pénzbe kerül. A sárkányszerkezet fokozódó kifáradása miatt a régi F-15-ök nem bírják ki 2030-ig” mondta David Krumm vezérőrnagy, a stratégiai tervezési és követelmények szolgálat igazgatója az Air Force magazin riportereinek.

Noha a lopakodás hiánya problémát jelent, amelyet a Boeing nem tud megoldani, a vállalat vágyakozva mutatott arra, hogy a sárkányszerkezeten belül az F-15EX egy új repülőgép, amelyet a Boeing dolgozói a legújabb ipari folyamatokkal szerelnek össze.

„Ez egy élő, lélegző, fejlődő platform” – mondta Prat Kumar az F-15-ös programok alelnöke, az Air & Space újságírójának Preston Lernernek. „Az F-15-ös legújabb vadászgépe nem azonos azzal, amit 45 évvel ezelőtt használtak, se nem olyan, mint amit a légierő vásárolt 15 vagy 20 évvel ezelőtt. Az F-15EX rendelkezik fly-by-wire kormányvezérlő rendszerrel, és a világ egyik legnagyobb műveleti sebességű fedélzeti számítógépe támogatja a pilóta munkáját a bevetés során. Fejlett pilótafülkével rendelkezik, amely az adatokat a pilóta számára hasznos módon képes megjeleníteni. A lehető legfejlettebb radarral rendelkezik, és több fegyvert hordoz, mint bármely más vadászgép” mondta Prat Kumar.

F-15EX kabin Kép: Boeing

Csak nem rendelkezik lopakodó képességekkel. Míg a korszerű radarok az F-35-t 40 km-ről képesek érzékelni, addig az F-15-ös már 200 km-ről látható a radarok számára.

Úgy tűnik, hogy az F-15-ös vadászgépek felújítása és XXI. századi harci alkalmazása még jókora vihart kavar.

Ha Japán azt akarja, hogy az új F-3-as lopakodó vadászgépe több rakéta szállítására legyen képes, akkor fejlesztenie kell egy ilyen repülőgépet, amelynek elrendezése hasonló vagy közel megegyezik az F-22-el, vagy megelégszik egy 4++ generációs vadászgéppel amely hasonló harcászat-technikai képességekkel rendelkezik, mint az F-15EX.

 A Japán igényekre válaszul a Lockheed javaslatot tett a japán ipar számára az F-3-as együttműködésben való tervezésére, amely ötvözi az F-22-es lopakodó vadászgépének sárkányszerkezetét az F-35-ös kifinomult érzékelőivel és elektronikájával. Itt érdemes megjegyezni, hogy Japán mintegy 200 darab régi F-15J nehézvadászgépet tart szolgálatban.

Amíg Tokió a lehetőségeit latolgatja, a Lockheed elkészített egy javaslatot arra, hogy lehet plusz két rakétát „bepréselni” az F-35-ös fegyvertárolójába. “Az elmúlt évek belső kutatásai és fejlesztései során a Lockheed Martin kiérlelt egy új koncepciót, amely lehetővé teszi hat levegő-levegő rakéta elhelyezését az F-35A és F-35C változatok belső fegyvertárolójába” – mondta a Lockheed szóvivője, Michael Friedman a Breaking Defencenek.

Ez az erőfeszítés lehetővé teszi az F-35-ös hatékonyságának és túlélőképességének további javítását azáltal, hogy a belső fegyverek kapacitását két további rakétával növeli, miközben a gép a radarok számára továbbra is alacsony érzékelhetőségű marad.

A kidolgozott koncepció megköveteli az F-35-ös belső elrendezésének jelentős módosítását. Az viszont még nem ismert, hogy vajon az F-35-ös üzemeltetői hajlandók-e fizetni a tervezett változtatásokért.

Írta: Dobos Endre

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...