Kezdőlap A katonai repülés jelene Japán modernizálja kiöregedett F-15J vadászgépeit

Japán modernizálja kiöregedett F-15J vadászgépeit

Kategória

Kína Dél-Kínai tengerrel kapcsolatos asszertív viselkedése komoly ellenérzéseket váltott ki az ázsiai régióban és egyúttal elindított egy új fegyverkezési spirált. A régió országai gazdasági teljesítményük függvényében reagálnak Kína fegyverkezési programjára. A Japán kormány fontolóra vette egy helikopter hordozó átalakítását rövid nekifutású repülőgép hordozóvá F-35B vadászgépekkel a fedélzetén. Többlépcsős fejlesztési programjának részeként modernizálja a kiöregedett F-15J vadászgépeit, melyek addig maradnak szolgálatban amíg Nagy-Britanniával, Svédországgal és Olaszországgal közösen kifejlesztik hatodik generációs vadászgépüket.

A Boeing közvetlen értékesítési szerződést kötött a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vállalattal Japán F-15J Eagle flottájának fejlesztése érdekében. A szerződés egy nagyobb, 4,5 milliárd dolláros modernizációs program része, amelyet az Egyesült Államok kormánya 2019 októberében hirdetett meg. Boeing szerint ez a szerződés lefekteti az F-15-ös modernizációs program alapjait, bár a japán kormány még nem hagyta jóvá a projektet.

Az AGM-158 JASSM cirkálórakétát Lengyelország légiereje is megvásárolja Kép: defenceindustrydaily.com

A Boeing a bejelentéssel egyidőben közzétett egy képet, amely egy továbbfejlesztett japán F-15-t ábrázol, egy nagyméretű cirkálórakétával a törzs alatti konzolon. Úgy tűnik, hogy a jelenlegi modernizációs terv megerősíti Japán régóta fennálló törekvéseit, hogy ezeket a vadászgépeket alkalmassá tegyék a Lockheed Martin AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM)[1] cirkálórakéta harci alkalmazására. Ugyanakkor az F-15J arzenálja potenciálisan további fegyverekkel is bővülhet, mint a Japánban jelenleg fejlesztés alatt álló hiperszonikus sebességű rakétákkal.

A régóta várt Japán Eagle fejlesztés során 98 repülőgépet modernizálnak, melyek így megfelelnek majd az F-15JSI Japanese Super Interceptor[2] szabványnak, új elektronikai hadviselési rendszerrel, új avionikával, új fegyverekkel és még sok más eszközzel együtt. Az amerikai légierő által az F-15EX számára elfogadott operatív modellt követve a japán Japán Önvédelmi Erők továbbfejlesztett F-15JSI gépeinek az lesz a feladata, hogy képesek legyenek együttműködni a Lockheed Martin F-35-ös csapásmérő gépekkel. A 98 továbbfejlesztett Eagle felújítása összhangban áll a Japán Önvédelmi Erők azon terveivel, hogy az F-15J flottájának csak körülbelül a felét újítják fel, további 105 db-ot pedig F-35A-val váltják fel, a középtávú védelmi programban leírtak szerint.

Az MHI által liszenc alapján épített 163 F-15J és 36 kétüléses F-15DJ repülőgépet, valamint 14 repülőgépet, a McDonnell Douglas missouri-i gyárában szereltek össze. Az amerikai légierőtől eltérően, ahol új F-15EX-ek beszerzéséről született döntés, Tokió meg fogja őrizni 1980-as években gyártott F-15J vadászgépeit, és ellátja azokat Advanced Eagle funkciókkal, így ezek a gépek a szabványos F-15EX gyártás gépeivel azonos minőségűek lesznek.

A közvetlen kereskedelmi értékesítés azt jelenti, hogy az MHI lesz a munka fővállalkozója. A Boeing biztosítja a technikai felújítás végrehajtásához szükséges rajzokat, a földi kiszolgáló berendezéseket és a műszaki kiadványokat az első két F-15J repülőgép F-15JSI konfigurációra való frissítéséhez.

A 2019. október 29-én a DSCA[3]-közleményben javasolt frissítési csomag a következőket tartalmazza:

  • 103 db APG-82 (v) 1 AESA radar (5 tartalék egységet tartalmaz)
  • 116 db Advanced Display Core Processor II (ADCP II) misszió-számítógép (18 tartalék egységet tartalmaz)
  • 101 db ALQ-239 a digitális elektronikai harc berendezése (3 tartalék egységet tartalmaz). Ide tartozik a Közös Missziótervezési Rendszer (JMPS), szoftverrel, képzéssel és támogatással;
  • ARC-210 rádió, és lőszer integráció
  • Földi szimulátor (repülési és karbantartási szimulátorok)
  • Támogató és tesztberendezések; szoftvertámogatás
  • Pótalkatrészek és javító alkatrészek
  • Kommunikációs berendezések
  • Létesítmény és építési támogatás
  • Kiadványok és műszaki dokumentáció
  • Személyzet képzési felszerelései
  • Amerikai kormányzat és vállalkozók mérnök-műszaki és logisztikai támogató szolgáltatása; tanulmányok és felmérések; logisztikai és program-támogatás egyéb kapcsolódó elemei.
  • A frissítés ugyanazon alapvető avionika köré épül, mint az F-15EX esetében: a Raytheon APG-82 (v) 1 AESA radar és a Boeing Advanced Display Core Processor II-vel (ADCP II), amely a világ legfejlettebb missziós számítógépe.
  • A program becsült teljes költsége 4,5 milliárd dollár

A DSCA javaslat nem foglalja magában az F-15J repülőgépek sárkányszerkezete élettartamának meghosszabbítását célzó szerkezetmegerősítő munkálatokat. Továbbá nem tartalmazza a Boeing új 11×19 hüvelykes nagyfelbontású kijelzőjét (LAD[4]), a Head-Up kijelzőt, ám a Boeing sajtóközleménye megemlíti a teljesen új, fejlett pilótafülke-rendszert. Nem egyértelmű, hogy ez utal-e a LAD-ra vagy egy másik kevésbé kiterjedt frissítésre, például az F-15C passzív támadást elősegítő kijelzőjére, amely számos információ megjelenítésére szolgál, ideértve az AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod[5] célzó eszközéből származó képeket, amely a levegőben történő vizuális azonosítást teszi lehetővé.

Nagy felületű kijelző Kép: war zone
A Sniper konténer függesztett állapotban Kép: by wikimédia

A frissítőcsomag nem említi az infravörös kereső és követő (IRST[6]) érzékelőt sem. Ez különösen fontos az F-15JSI vadászgépek számára, mivel a jövőben szembe kell néznie Kína ötödik generációs lopakodó vadászgépeinek megjelenésével. Hírek szerint az MHI egy hazai fejlesztésű IRST berendezést kíván alkalmazni a modernizált F-15JSI vadászgépein.

2017-ben láttak napvilágot az első jelentések Japánnak azon tervéről, hogy az F-15-ös vadászgépeit cirkálórakéta hordozóvá kívánja átalakítani hosszú távú csapásmérő missziókhoz. A gépek modernizálásával ez a lehetőség most megvalósul.

Az új AESA radar biztosítja az F-15JSI lenyűgöző új levegő-föld képességeit, és lehetővé tenné számukra, hogy tengeri őrjáratot végezzenek. Valójában Japán meg is vásárolhatná Lockheed Martin AGM-158C nagy hatótávolságú, hajó ellen kifejlesztett változatát, a LRASM[8] cirkáló rakétát.

Az F-15EX-hez hasonlóan a Japánban modernizált többcélú F-15JSI vadászgépek képesek lesznek a hazai fejlesztésű nagyméretű hiperszonikus rakéták hordozására is.

Az elmúlt években a Japán F-15-ös vadászgépeibe beépítették a Link-16-os kommunikációs egységet, továbbá lehetővé vált, hogy a pilóták viseljék a JHMCS sisakdisplayt. A Link-16-os segítségével a katonai repülőgépek, valamint a hajók és a földi erők valós időben cserélhetnek taktikai képeket. A Link-16-os kapcsolat támogatja a szöveges üzenetek, a képadatok cseréjét, és két csatornát biztosít a digitális hangátvitel számára.

A JHMCS nappali és éjszakai alkalmazása Kép: elbitsystems.com

Az F-15JSI modernizálása az F-35 beszerzéssel együtt támogatni fogja a japán légierő azonnali szükségleteit. A Boeing szerint az MHI most kidolgozza a 98 darab F-15JSI részletes felújítási tervét, és előkészíti létesítményeit, felkészíti munkaerejét a 98 repülőgép korszerűsítésére és szolgálatba állítására 2022-től kezdődően.

Ez egy újabb eredmény a Boeing számára az F-15-ösök modernizálásával megújított üzleti lehetőségek sorozatában, és úgy tűnik, hogy az F-15JSI frissítés viszont jól szolgálja majd Japánt a jövőben.

Írta: Dobos Endre

Forrás: THE WARZONE, Jalopnik, DSCA, BOEING


[1] Joint Air-to-Surface Standoff Missile: levegő-föld támadó rakéta

[2] Japanese Super Interceptor: Japán Szuper Elfogó vadászgép

[3] DSCA: Defense Security Cooperation Agency – Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség

[4] LAD Large Area Display: Nagy Felületű Kijelző

[5] Sniper Advanced Targeting Pod: Fejlett Mesterlövész Célzókonténer

[6] IRST Infra Red Search and Track: Infravörös Felderítő és Követő elektro-optikai berendezés

[7] Megjegyzés: Az AGM-158 (JASSM) hatótávolsága 370 km, míg az AGM-158B (JASSM-ER) hatótávolsága 925 km

[8] AGM-158C (LRASM) Long Range Ant-Ship Missile: nagy hatótávolságú hajó elleni rakéta

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...