Kezdőlap A katonai repülés jelene Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Kategória

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot jelent. A többcélú harci gép, amely Dél-Korea eddigi legambiciózusabb terve, várhatóan a jövő évben hajtja végre első felszállását. Az ország elnöke megerősítette, az induló Block 1-es változat fejlesztési programja 2026-ig befejeződik.

A Koreai Köztársaság légiereje várhatóan 2028-ig 40 darab KF-21-et épít, majd 2032-ig a teljes 120 darabos repülőgép flotta szolgálatba áll. A légierőnek rövidesen le kell cserélnie az öregedő F-4E Phantom II, F-5E/F Tiger II, valamint az idősebb F-15K Slam Eagle és F-16C/D vadászgépeit, melyeket az Egyesült Államokból megrendelt 60 darab F-35A lopakodó vadászgépekkel fog pótolni.

Az új harci gép bemutató ceremóniájára a Korea Aerospace Industries (KAI) létesítményében, Sacheonban került sor, és Moon Jae In elnök is beszédet mondott. Ebben az új gép megjelenésével meghirdette „az ország önvédelemének új korszakát”, és az új gép megalkotását „történelmi mérföldkőnek” nevezte a dél-koreai repülőipar fejlődésének történetében. Moon azt is célul tűzte ki, hogy Dél-Korea a 2030-as évekre a világ hetedik legnagyobb légiipari hatalmává váljon.

A korábban KF-X néven ismert teljes körű fejlesztési munka 2015-ben kezdődött, 2019-ben pedig a védelmi beszerzési programigazgatóság bejelentette a prototípus építésének menetét. Tavaly szeptemberben a KAI hírül adta, hogy folyamatban van a vadászgép prototípusának végső összeszerelése.

A program kezdeti célja egy együléses, kéthajtóműves többfunkciós vadászgép kifejlesztése volt, amelynek lopakodó képességei meghaladják mind a Dassault Rafale, mind az Eurofighter Typhoon képességeit, de nem érik el a Lockheed Martin F-35 Lightning II szintjét. A Konkuk Egyetem Fegyverrendszer-koncepció Fejlesztő és Alkalmazáskutató Központja azt tanácsolta, hogy a KF-X-nek jobbnak kell lennie az F-16 Fighting Falcon-nál, 50% -kal nagyobb hatótávolsággal, 34% -kal hosszabb repülőgép-élettartammal, korszerűbb avionikai rendszerrel, AESA radarral, hatékonyabb elektronikai hadviselés és adatkapcsolati képességekkel. Ajánlásaikban a két hajtómű tolóerejét 220 kN-ban határozták meg. A légierő később korlátozta lopakodó képességeket 5. generációsról 4.5 generációsra.

Négy együléses és két darab kétüléses prototípust terveznek gyártani, amelyek mindegyike számára az Egyesült Államok által szállított General Electric F414-GE-400K hajtóművek biztosítják a tolóerőt. A gyártóval 2016-ban írták alá a szerződést 240 darab F414-es gyártású hajtómű és a szükséges pótalkatrészek biztosítására. Ennek a kétáramú hajtóműnek a változatai megtalálhatók az F/A-18E/F Super Hornetben és az EA-18G Growlerben, valamint a svéd JAS 39E/F Gripenben is, és az indiai Tejas Mk. 2-es harci gépekben.

Szöul számítása szerint a KF-21-es szériagyártását rögzítő szerződést 2024-ben aláírhatják, majd a projekt első része 2026-ban a Block 1-es változat leszállításával fejeződik be. A Block 1-es gépek csak levegő-levegő képességekkel rendelkeznek majd, míg a továbbfejlesztett Block 2-esek képességét kiterjesztik földi és vízfelszíni célok elleni tevékenység végrehajtására.

Míg az új többcélú vadászgép kifejlesztése és gyártása jelentős kihívás volt a gyártó számára, a KAI rengeteg tapasztalatot halmozott fel korábbi csúcskategóriás katonai repülőgépek gyártásában, beleértve a légierő által használt és exportált szuperszonikus FA-50-es könnyű harci repülőgépeket is. A koreai ipar részt vett a F-16C/D Block 52-es többcélú vadászgép helyi gyártásában is.

A KF-21-es amely erős hasonlóságot mutat az amerikai Lockheed Martin F-22-es lopakodó vadászgéppel jelenleg elfogadható lopakodási képességgel rendelkezik. Ez az erős hasonlóság az F-22-el azonban nem biztosítja azt a magas szintű lopakodási képességet, amelyet a 30 éves amerikai konstrukció kínál. Ehelyett a KF-21-es az F-35-ös és az F-16-os közötti rést hivatott kitölteni a képességek tekintetében, de számítások szerint alacsonyabb költségszinten mint az F-35-ös, amelynek fenntartási költségei aggodalomra adnak okot az Egyesült Államokban és más üzemeltetőknél. A KF-21-es rakétáit hat szárny alatti és négy törzs alatti tartóra lehet majd függeszteni.

Amint a vadászgép szolgálatba áll – 2026 körül – várhatóan megkezdődik a fejlettebb változat kidolgozása, melynek célja a belső fegyvertároló rekeszek létrehozása a rakétamozgató mechanizmussal és a kapcsolódó elektronikai rendszerrel együtt. A jelenlegi formájában a KF-21-es radarkeresztmetszete megegyezik az Eurofighter Typhoonéval, de az egymást követő fejlesztésekkel ez természetesen tovább csökken. A KF-21-es függesztett fegyverek nélkül is fontos feladatot láthat el. Ilyenkor az érzékelői által összegyűjtött információkat továbbíthatja az együttműködő alacsonyabb képességű vadászrepülőgépekhez.

Ebben a 7,9 milliárd dollár értékű projektben Dél-Korea Indonéziával közösen fejleszti a KF-21-et, amely vállalta, hogy kifizeti a fejlesztési költségek 20 százalékát, és 50 vadászgépet tervez beszerezni saját légiereje számára. A múltban Indonézia elmaradt a kifizetéseivel, és egyes vélemények szerint a programban való státusza veszélybe kerülhet.

Indonézia védelmi minisztere, Prabowo Subianto azonban részt vett a „roll out” ünnepségen, és a koreai tisztviselők megerősítették, hogy az együttműködési tervek továbbra is érvényben maradnak. Tervek szerint a repülőgépeket más országok számára is elérhetővé tennék.

Összességében elmondható, hogy a KF-21-es nagyon vonzó ajánlat lehet külföldi partnerek számára. A repülőgépet úgy tervezték, hogy jobb kinematikai teljesítményt nyújtson, mint egy F-16C. A KF-21-es saját fejlesztésű AESA radarral rendelkezik, amelyet a dél-koreai Hanwha Systems gyárt. A vadászgép fejlett fegyveropciókkal rendelkezik, köztük az európai MBDA által fejlesztett ramjet-meghajtású Meteor rakétákkal. A saját fejlesztésű AESA radar repülési tesztjei már megkezdődtek egy Boeing 737-es tesztgép felhasználásával.

Az új vadászgép várhatóan 7700 kg hasznos terhet fog szállítani, maximális felszálló súlya 25580 kg. Várhatóan körülbelül 1,83 Mach lesz a maximális sebessége, hatótávolsága pedig 2897 km. Természetesen ezek tervezett értékek, így meg kell várnunk, hogy a valóságban ez hogy valósul meg. A tényleges harci bevetések során a hatótávolsága várhatóan csökkenni fog.

Míg számos más, lopakodó ambíciójú vadászgép-projekt van folyamatban, beleértve Európát, Indiát, Japánt, Törökországot és az Egyesült Királyságot, valószínűleg a Boramae szállhat fel elsőként. Lehet, hogy a KAI az első iterációnál – Block 1 – néhány fejlett képesség kifejlesztéséről lemondott a fejlesztés gyorsabb előrehaladása érdekében, de ez hosszú távon megtérülhet ha a KF-21-es biztosítja az exportrendeléseket.

A KF-21-es fontos szerepet játszik Dél-Korea saját védelmi képességeinek fejlesztésében. Összességében az alkatrészek 65 százalékát Dél-Koreában gyártják. 2014-ben kiválasztották a konfigurációt, és a Lockheed Martin megállapodott a KAI-val abban, hogy két tucat F-35A technológiát ad át egy vételi megállapodás részeként. Az amerikai kormány azonban megakadályozta négy létfontosságú technológia átadását, az AESA radar, az IRST, az elektro-optikai célkövető eszközök és rádióelektronikai harc technológiáit. Dél-Koreának tehát a saját szellemi és ipari bázisán kellett létrehoznia ezeket a technológiákat.

Ez meg is történt, ma a koreai ipar felelős az AESA radar, az elektronikai hadviselési berendezések, a IRST, valamint az elektro-optikai célzókonténer fejlesztéséért. Moon elnök szerint a KF-21-es szériagyártása 10 000 új munkahelyet teremt. Ez kiegészíti a projektben már 2016 óta részvevő 12000 munkahelyet.

Kép: MBC NEWS SCREEN CAP

A dél-koreai ipar számára betöltött fontosságán kívül a KF-21-es tovább erősíti a Dél-Koreai Légierő minőségi előnyeit, mivel atomfegyverrel rendelkező Észak-Korea növekvő katonai fenyegetésével néz szembe. Már most is jelentős a különbség a Dél-Koreai Légierő és a Koreai Népi Légierő között minőségi mutatókban.

Míg a Koreai Népi Légierő legmodernebb vadászgépei a hidegháború késői időszakából származó MiG-29-es vadászgépek, a Dél-Koreai Légierőnél az F-35A-k vezetik a listát, amelyekből már több mint két tucat állomásozik a Cheongju légibázison 2019 márciusa óta. Dél-Korea 60 darab többcélú F-15K Slam Eagle vadászgéppel, 134 db modernizált, új avionikával, köztük AESA radarral felszerelt F-16V vadászgéppel rendelkezik. A jövőbeli tervek között szerepel a rövid felszállási és függőleges leszállási képességekkel rendelkező (STOVL) F-35B változatainak megrendelése is.

A kiváló képességű élvonalbeli vadászgépek mellett a Dél-Koreai Légierő számos fontos „erő sokszorozóval” rendelkezik, amelyek támogatást adnak a KF-21-ek számára egy konfliktus során. Ide tartoznak a Boeing E-737 Peace Eye légi korai figyelmeztető és irányító (AEW & C) repülőgépei, más néven E-7 Wedgetail, amelyek figyelemmel kísérhetik Észak-Korea légterét. Vannak olyan Raytheon RC-800 hírszerző repülőgépek is, amelyek fel vannak szerelve érzékeny rádióelektronikai felderítő és megfigyelő berendezésekkel. További hírszerzési, megfigyelési és felderítési kapacitást a speciálisan konfigurált Dassault Falcon 2000EX repülőgépek biztosítanak. Ezek a platformok elősegítenék a KF-21 és más vadászgépek valós idejű adatokkal való ellátását az észak-koreai légi, szárazföldi és tengeri fenyegetésekről.

Függetlenül attól, hogy Észak-Korea légiereje meglehetősen elavult, tűzérségi ereje és növekvő nukleáris arzenálja, valamint jelentős stabil és mozgó légvédelmi rakéta rendszere nem elhanyagolható tényező egy háború során.

Ezt szem előtt tartva a KF-21-es levegő-föld képességgel rendelkező Block 2-es verziója valószínűleg különös jelentőséggel bír a Dél-Koreai Légierő számára.

A KF-21 Boramae kifejlesztésével Dél-Korea döntést hozott, hogy rövid időn belül saját gyártású következő generációs többcélú vadászgépet állít elő, és a program eddig lenyűgöző fejlődést ért el. A gép első felszállásának visszaszámlálása már elkezdődött.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The War Zone

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...