Kezdőlap A katonai repülés jelene Hol tart az Egyesült Államok Légiereje és Haditengerészete a hatodik generációs vadászgépek...

Hol tart az Egyesült Államok Légiereje és Haditengerészete a hatodik generációs vadászgépek fejlesztése terén?

Kategória

Az amerikai hadsereg születőben lévő hatodik generációs vadászrepülő elképzelései a 2000-es évek végére nyúlnak vissza, amikor a Lockheed Martin F-35 Lightning II komplex tesztelési és gyártási szakaszába lépett. A 2008-ban elindított F/A-XX program felvetette egy új légi fölényű vadászgép-platform használatát, amely felváltja a haditengerészet öregedő F/A-18E/F Super Hornet gépállományát. A Pentagon kezdetben egy közös platform létrehozására és beszerzésére törekedett mind a haditengerészet, mind a légierő számára, de a korábbi közös projektek gyenge eredményei miatt végül lemondott a közös vadászgépről. Az F/A-XX azóta a haditengerészet hatodik generációs vadászgép programjává vált, míg az USAF megfelelője jelenleg a Next Generation Air Dominance (NGAD)[1] projektjeként vált ismertté.

Az Air Force elvárása

A következő jelentős mérföldkő az USAF „Air Superiority 2030” tanulmányának formájában vált ismertté. Az elemzés a beszerzési gondolkodásmód radikális megváltoztatását javasolta: „a légierőnek el kell utasítania a következő generációs platformokra fókuszáló gondolkodást” – olvasható. Míg Kína és Oroszország a legmagasabb harcértékű bombázók és vadászgépek létrehozására összpontosítja erejét, az Air Superiority 2030 jelentés szerint az USAF-nek ehelyett ki kell építenie a levegő, az űr és a kibertér alapú érzékelők integrált hálózatát, és a vadászgépek ennek a hálózatnak a közös erőforrását vennék igénybe a harctevékenységük során. Az a cél, hogy az innováció során alkotott rendszer által megszerzett adatok egy komplex egésszé álljanak össze és legyenek elérhetők a baráti repülők számára.

Hatodik generációs vadászgép egy lehetséges változata Kép: Lockheed Martin

E jövőkép szerint az USAF NGAD platformja „extra lopakodó” tulajdonságú, nagy hatótávolságú vadászgéppé formálódik, amely az F-35-ös „hátvédje lesz az égen” koncepcióját újabb szintre emeli. A szenzorfúzióval és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos legújabb technológiával büszkélkedő vadászgép központi koordinációs elem lesz az összekapcsolt drónok, érzékelők és vadászgépek nagyobb hálózatában.

A konkrét teljesítményre vonatkozó részletek továbbra is homályosak, és változhatnak, mikorra a prototípus sorozatgyártású géppé formálódik, de van néhány figyelemre méltó tervezési koncepció. Úgy tűnik, hogy az amerikai vadászgépek következő generációja a lopakodó funkciók új csomagjával büszkélkedhet, hogy ellensúlyozza a legújabb orosz és kínai rakéta- és légvédelmi rendszereket, beleértve az alacsonyabb frekvenciájú radarokkal szembeni jobb lopakodási teljesítményt is. Korábbi jelentések szerint egyes amerikai NGAD modellek nemcsak hiperszonikus fegyverekkel, hanem légi célok elleni lézerekkel is el lesznek látva. A USAF összekapcsolt platformokra vonatkozó nagyobb tervének részeként az új vadászgépek a drónok széles skálájával való küldetések soha nem látott mértékű integrációjával is büszkélkedhetnek.

Az amerikai légierő az új hatodik generációs lopakodó vadászgép egy speciális „csendes-óceáni” változatának a megvalósítását fontolgatja. Az Air Force új harci repülőgépe sokakat meglepett, ugyanakkor lenyűgözött tavaly azzal, hogy hirtelen évekkel a tervezett idő előtt megvalósult. A titkos vadászgépről nagyon keveset tudunk, de érdekes új fejleményként Charles Brown a légierő-vezérkari főnöke elmondta, hogy megfontolandó lehet a repülőgép két változatának kifejlesztése, az egyik Európa számára, a másik pedig Csendes-óceáni harctevékenységekre.

Brown nem utalt részletekre, de a légierő éves szimpóziumán az újságírói megkérdésekre vázolta, hogy nagyobb hatótávolságú gépekre van szükség a csendes-óceáni hadműveletekhez.

A felderítő és támadó küldetések, akár Japán, de főként Ausztrália repülőbázisairól, bizonyosan kiterjesztett hatótávolságú technológiát igényelnek. Ez különösen igaz veszélyes légterekben, ahol a lopakodásnak nagy jelentősége van, vagyis a kevésbé lopakodó légi utántöltők számára nagy a veszélye annak, hogy nagy hatótávolságú rakétákkal lelőjék őket. Ezt a körülményt figyelembe véve úgy tűnik, hogy a hatodik generációs repülőgépeknek nagyfokú lopakodó és jelentősen megnövelt hatótávolságú képességgel kell rendelkezniük.

Jó segítséget nyújtanak a hatótávolság növelésében a lopakodó jellemzőkkel bíró, konform üzemanyagtartályok is, mint amilyeneket az F-15EX vagy az F/A-18 Super Hornet legújabb változatain használnak. Úgy tűnik, hogy a fejlesztők megtalálják a nagyobb sebesség elérésének módját jobb üzemanyag-hatékonyság mellett, hogy a harci gépek számára hosszabb küldetési és repülési időt biztosítsanak. Elvárás lehet a hatodik generációs vadászgépekkel szemben, hogy Guamról, vagy délebben fekvő ausztrál bázisokról felszállva a Koreai-félsziget északi részére irányuló felderítő vagy támadó küldetéseket hajtsanak végre.

Az amerikai légierő hosszú évek óta együttműködik a General Electric-el és más ipari partnerekkel az Adaptive Versatile Engine Technology (ADVENT)[2] elnevezésű új generációs hajtómű programon, amely kifejezetten a hatótávolság, a sebesség és az üzemanyag-hatékonyság növelését célozta meg. A programból eredő újítások megvalósítása – amelyek 2015-ig nyúlnak vissza – minden bizonnyal komoly potenciált jelent az új vadászgépnek.

A Navy elvárása

A haditengerészet megkezdte a repülőgép sárkány, célzórendszerek, mesterséges intelligenciával összekapcsolt érzékelők, az új fegyverek és a hajtómű technológiák vizsgálatát, együttműködésük elemzését. Katonai elemzők úgy vélik, hogy a haditengerészet következő generációs vadászgépe hasonló lehet a légierő NGAD repülőgépéhez.

A haditengerészet vadászgépei a légierő terveihez hasonlóan rendelkezni fognak lézerfegyverekkel, továbbfejlesztett lopakodó technológiával, és képesek lesznek együttműködni szubszonikus drónokkal, amelyek lehetővé teszik a pilóta számára, hogy az UAV-kat küldje a potenciálisan veszélyes területekre.

A haditengerészet által elképzelt hatodik generációs vadászgép ábrázolása Kép:news.usni.org

Az amerikai haditengerészet pilóta vezette vadászgépet preferálna, szemben a fejlett pilóta nélküli repülőgéppel. A haditengerészetnek olyan méretű repülőgépre van szüksége, amelyik nagyobb üzemanyagtartállyal, valamint nagyobb belső fegyver tárhellyel rendelkezik. A régebbi vadászgépekhez képest akár 50 százalékkal növelt hatótávolságot vár el az új vadászgéptől. A hosszabb hatótávolság lehetővé teszi, hogy messzebb harcoljon a repülőgép-hordozótól, amivel egyúttal távol tartja az ellenséget a hadihajótól.

Az új repülőgép két hajtóműves lopakodó vadászgép lehet, amely képes ugyanazon küldetés során a levegő-levegő és a levegő-föld szerepeket kezelni. A legújabb radarhullámelnyelő technológiát alkalmazva a vadászgép képes lesz áthatolni az ellenséges radarok alkotta légvédelmi rendszeren.

Szerző: Dobos Endre


[1] NGAD – Next Generation Air Dominance: következő generációs légi dominancia

[2] ADVENT – Adaptive Versatile Engine Technology: adaptív sokoldalú hajtómű technológia

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...