Kezdőlap A katonai repülés jelene Gondolatok a "Loyal Wingman" koncepció megvalósításával kapcsolatban

Gondolatok a “Loyal Wingman” koncepció megvalósításával kapcsolatban

Kategória

Az Egyesült Államok és Oroszország jelentős figyelmet fordított a Loyal Wingman drón koncepció kifejlesztésére.

Ha létezik definíció a Loyal Wingman fogalmára, akkor ez a következő: egy olcsó, pilóta nélküli repülőgép, amely elegendő repülési teljesítménnyel rendelkezik ahhoz, hogy elkísérje a vadászgépeket, félig autonóm támogatásukhoz szükséges intelligenciával.

A Loyal Wingman koncepcióban nagy lehetőségek rejlenek. Három fő jellemzőt hozhatnak a légi hadjáratba: tömeget, funkcióbeli alkalmazkodóképességet és túlélést a kis radarhullám-visszaverő felületük révén.

E funkciók egy részét ezek a tetszetős sugárhajtású drónok egyedül látják el, amikor a kísérő vadászrepülőgépek vagy felderítő repülőgépek felügyelő személyzete nélkül hajtják végre küldetésüket.

Boeing “Loyal Wingman” drónok Kép: ASPI

Az üzemeltetésük rendkívül olcsó, mindenekelőtt azért, mert az ilyen repülőgépeket általában raktárban tárolják, mint a rakétákat.

Ha egy jövőbeli légi hadműveletben sok ilyen drón vesz részt, azok megnehezíthetik a légteret ellenőrzés alá vonni próbáló ellenség feladatát, figyelembe véve a korlátozott számú levegő-levegő rakétát szállító vadászgépek korlátozott erejét.

A Loyal Wingman-nek képesnek kell lenniük valamelyest önálló működésre, ahogy a drónok általában képesek. Képesek lesznek több helyen jelen lenni, mint amennyit az ellenséges vadászgépek képesek lefedni. Előfordulhat, hogy az ellenség nagy nyomás alá kerül, hogy ellensúlyozni tudja a jelenlétével a drónok tevékenységét.

Az amerikai Valkyrie drón

Az XQ-58 Valkyrie egy kísérleti, lopakodó pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV), amelyet a Kratos vállalat tervezett és épített az Egyesült Államok légiereje (USAF) számára, mely a Low-Cost Attritable Aircraft Technology[1] program része.

Kratos Valkyrie “Loyal Wingman” koncepció Kép: USAF

A program az USAF Kutató Laboratóriumának a Low Cost Attritable Aircraft Technology (LCAAT) projektje alá tartozik. Az LCAAT-portfólió létrehozásának az volt oka, hogy megtörjék a releváns taktikai repülőgépek növekvő költséggrafikonját, és cserébe négy Loyal Wingman repülőgépet biztosítanak a harcban egy pilóta által vezetett vadászgép mellé.

A Valkyrie nagy hatótávolsággal, nagy sebességgel és manőverező képességgel büszkélkedhet, amellett, hogy képes különféle halálos fegyvereket szállítani belső bombaterében és szárny alatti tartóin. Emellett az UCAV felszállópálya függetlensége és extrém hatótávolsága optimális működési rugalmasságot és alkalmazhatóságot biztosít a vadászgép számára.

A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint, a drón körülbelül 8,5 méter hosszú, és óránként több mint 1000 kilométeres sebességre képes. Várhatóan precíziós irányítású Joint Direct Attack Munitions (JDAM) bombákkal vagy akár kis átmérőjű bombával lesz felszerelve.

Az USAF jelentései szerint a lopakodó megjelenésű Valkyrie felderítő és csapásmérői küldetésekre is alkalmazható lesz.

A drónt állítólag úgy tervezték, hogy küldetéseket hajtson végre, miközben egy F-22-es vagy F-35-ös pilóta a kabinjából adhat parancsokat feladatok végrehajtására. Ennek az az oka, hogy emberi döntéshozók irányítsák a Valkyrie halálos bevetéseit.

Az Egyesült Államok riválisa, Oroszország szintén fejleszti Loyal Wingman drónját, amely sokkal nagyobb repülő szerkezetnek tűnik.

Az orosz Ohotnyik/Vadász-B

Egy korábbi cikkemben beszámoltam az orosz Ohotnyik drón részleteiről. A Suhoj S-70 Okhotnik-B néven ismert. Erősen fejlett, hatodik generációs UCAV-ként tartják számon.

Ez a drón, amely a Szuhoj Tervező Iroda és a Russian Aircraft Corporation MiG szülöttje, erőteljes lopakodó jellemzőkkel bír, amely az orosz légierő számára készült. A gépet várhatóan 2024-re állítják szolgálatba.

A drón maximális felszálló tömege 20 tonna, a szárnyfesztávolsága pedig 20 méter. A jelentések szerint 14 méteres hosszával a Szuhoj Szu-57-es ötödik generációs vadászrepülőgépnek a drónja lényegesen nagyobb, mint nyugati társai, mint például a Dassault nEUROn és a Northrop Grumman X-47B.

Az Ohotnyik-B szárnyának felső felületét a szívócsatorna nyílása és különféle egyéb nyílások, valamint antennák borítják. Előre néző kamerarendszerrel van felszerelve, amely a törzs mellső központi része alatt helyezkedik el.

Ohotnyik-B Kép: DoD Russia

A TV Zvezda által biztosított részletes képet a repülőgépről, amelyen az UCAV hajtóművéből kiáramló füst volt látható. Vannak arra utaló jelek, hogy a drón várhatóan nem lesz túl gyors vagy manőverezőképes, inkább a rejtett jellemzőire támaszkodik, hogy sikeresen teljesítse küldetését.

Valószínűleg egy hálózat részeként valamilyen formációban félautonóm módon, Loyal Wingman-ként fogják alkalmazni. Lenyűgöző hatótávolságával és több mint két tonna földi célok elleni támadó és levegő-levegő fegyverzettel ellátva a drón precíziós csapások végrehajtására lesz képes mélyen az ellenséges vonalak mögött.

Kína csupaszárny drónja

Úgy tűnik, hogy Kína is jelentős lépéseket tett hasonló koncepció kidolgozása terén, és egy függőleges vezérsík nélküli repülőgép-konstrukcióval kívánja támogatni ötödik generációs vadászgépét.

Nem a Szu-70-es az egyetlen Loyal Wingman-konstrukció, amely nemrégiben nyilvánosságra került. A kínai Chengdu Corporation repülőteréről készített műholdképek, amelyeket a The War Zone nemrég szerzett meg, szokatlan repülőgépformát mutattak.

Kína farokfelületek nélküli repülő szerkezete  Kép: The War Zone

A zavarba ejtő formájú repülőgépről készített fénykép először 2021 elején-közepén jelent meg, miután egy különálló hangár mellett helyezték el a repülőtér északkeleti oldalán. A képen egy viszonylag karcsú orrforma látható egy nagy, módosított gyémántforma deltaszárny alaprajzzal.

A dizájn az amerikai pilóta nélküli X-44 Manta koncepcióra emlékeztet, amely sosem valósult meg. A repülőgép szárnyfesztávolsága hasonló méretűnek tűnik, mint az ötödik generációs J-20-as vadászgépé. A repülőgép sárkány nagy mérete azonban nem a leglenyűgözőbb szempont. Ami valójában a legérdekesebb, az a csupaszárny kialakítás.

X-44A Manta Kép: The War Zone

A farok nélküli kialakítás számos előnnyel jár. Kezdetnek jelentős javulást kínál az alacsony felderíthetőség terén amit széles frekvencia-tartományban képes biztosítani számos radartípussal szemben. A farok nélküli repülőgépek alacsonyabb légellenállással bírnak a tartós, nagy sebességű repüléshez, így javítva általános hatékonyságukat.

Ezenkívül ez egy szerkezetileg leegyszerűsített kialakítás, amely csökkenti a repülőgép teljes tömegét. Ez a kialakítás csökkenti a lopakodó repülőgép radarjel visszaverő felületét oldalról és hátulról.

A hatalmas, módosított deltaszárny jelentős mennyiségű üzemanyag szállítására biztosít helyet, miközben elegendő teret hagy egy nagy belső fegyverrekesznek is.

A farokfelületek nélküli járműnek azonban vannak árnyoldalai is. A vezérsíkok elhagyása megnehezíti a stabilitás fenntartását. A tervezés fejlett fly-by-wire digitális repülésvezérlő technológiát és szoftvert is megköveteli, hogy a drón biztonságosan legyen képes működni.

Fentieknek megfelelően kihívást jelent a manőverezőképesség megteremtése, amelyet csak tolóerő-vektor elfordítással lehet bizonyos mértékig megoldani. Ha azonban a terv a hatótávolságra, a hasznos teherbírásra, a sebességre és a jó lopakodó képességre fókuszál, nem pedig a szuper-manőverező képességre, akkor jó úton jár.

Kína korábban bemutatta a Feihong FH-97 drónkoncepcióját, amely küldetését és megjelenését tekintve hasonló az amerikai Valkyrie-hez. Ez rávilágít az ország érdeklődésére a Loyal Wingman koncepcióban rejlő lehetőségek további feltárása iránt.

Ezzel összhangban nagy esély van arra, hogy egy ilyen pilóta nélküli konfigurációval a J-20-as vadászgép egy nagy teljesítményű UCAV-ot kap társnak.

Lehet, hogy az Egyesült Államok is csatlakozik a versenyhez egy olyan farokfelületek nélküli UCAV megépítésével, amely hasonló a vizsgált drónhoz. Egyesek azzal érvelnek, hogy egy ilyen platform sokkal jobban megfelel az Egyesült Államok potenciális fenyegetési valóságának és működésének, ha összehasonlítjuk a rövid hatótávolságú vadászgépekkel.

Az Egyesült Államok légierejének NGAD vadászgépe és talán a haditengerészet hasonló kezdeményezése is kihasználja a farokfelületek nélküli kialakítás által kínált előnyöket.

A sejtések ellenére, hogy milyen lesz a NGAD harci gép, és hogy az Egyesült Államok milyen kialakítással állhat elő, még várat magára.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: THE WAR ZONE

[1] Low-Cost Attritable Aircraft Technology (LCAAT): megfizethető repülőgép technológia

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...