Kezdőlap A katonai repülés jelene Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük...

Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük fejlesztésére?

Kategória

Miután a hónap elején hivatalosan megnyitották az utat a Szu-57-es exportja számárat, Oroszország kész arra, hogy ötödik generációs vadászgépét Kínába szállítsa.

A LIMA-2019-es légiközlekedési és tengerészeti kiállításon a Rostec képviselője Viktor Kladov beszélt a kínai-orosz fegyverkereskedelem jövőjéről: “Nemrégiben 24 darab Szu-35-ös repülőgépet szállítottak Kínába, és a következő két évben Kína dönt arról, hogy további Szu-35-ket vásárol, vagy Kínában szerelnek össze Szu-35-ket, vagy ötödik generációs vadászrepülőket vásárol. Ez utóbbi jó lehetőség lehet Oroszország és a Szu-57E számára. Még nem világos, hogy az Szu-57E változata mennyiben különbözik a Szu-57-es alapváltozattól, de ezek az információk az idei Dubai Airshow-on várhatóan napfényre kerülnek, mondta Kladov.

A Szu-57-es sorozatgyártása elkezdődött, és az első egységét az év végén leszállították, a Rosoboronexport – oroszország állami export ügynöksége – a potenciális ügyfelekkel megkezdett egy hosszadalmas, összetett tárgyalási folyamatot a szerződéskötésről.

Kissé korainak tűnik, hogy a Rosoboronexport a gyártási ciklus ilyen korai szakaszában az Szu-57-et exportpiacokra tolja, ez a megközelítés azonban nem feltétlenül előnytelen. Először is, egy korai magas szintű szerződés egy olyan ipari óriással, mint Peking, pozitív hatással lehet más lehetséges importőrök piaci érdeklődésének felkeltésében. Kína várható vásárlása máris hullámokat generált, ami érzékelhető az indiai védelmi kommentárokban, bár jelen helyzetben az még bizonytalan, hogy ez felkelti-e Újdelhi érdeklődését a Szu-57-es iránt. A sikeres üzletkötés megerősítené a növekvő kínai-orosz biztonsági kapcsolatokat és fenntartaná azok életképességét.

Másodszor, elengedhetetlen, hogy megértsük, az orosz katonai-ipari komplexum hosszú távú fejlesztési játékot játszik a Szu-57-el. A cél nem az, hogy számos Szu-57-es századot állítsanak fel, és széles körben szolgálatba állítsák az egész Orosz Légierőnél, legalábbis nem hamarosan. Az orosz stratégia inkább az, hogy a Szu-57-est pénzügyi szempontból megerősítsék, majd fokozatosan megszüntessék a régebbi repülőgépeket. Így a Szu-57-es az elkövetkező évtizedekben Oroszország legfontosabb légi fölény vadászgépe lesz. Az exportra összpontosítva döntő jelentőségű az a terv, miszerint a Szu-57-es szerződésekből származó bevételeket újra befektetik, és ezáltal tovább bővíthetik a termelési, ellátási és logisztikai rendszert.

Az orosz végeredmény érzékelhető előnye egyértelmű, ám az üzlet kínai fele megköveteli az árnyaltabb elemzést. Végül is a Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) jelenleg továbbfejleszti saját ötödik generációs lopakodó vadászgépét, a J-20-at. Vitatható, bár nem meggyőzően, hogy a J-20-as és a Szu-57-es ugyanabban a légierőben létezhetnek egymás mellett, mert alapvetően eltérő támadó szerepet töltenek be. A J-20-as „nagysebességű, kifinomult védelmi rendszereket áttörni hivatott rakétaplatform”. Vagyis a J-20-as szerepe az, hogy átcsússzon a modern légvédelmi rendszerek között, hogy támadhassa az ellenség kritikus infrastruktúráját vagy szárazföldi egységeit. Az orosz tervezők teljesen más tervezési filozófiát valósítottak meg a Szu-57-es esetében, amely olyan platform, amely bizonyos lopakodó és földi támadási jellemzőket ad fel páratlan manőverező légiharc jellemzőkért cserébe. Mindezek ellenére a védelmi elemzők többnyire szkeptikusak abban, hogy a PLAAF-t érdekelné egy Szu-57-es harci század felállítása.

A valószínűbb hipotézis, amelyet Wang Yongqing kínai repülőgép-tervező a közelmúltban a Global Timesnak adott interjúban állította, hogy a Kínát az oktatás és kutatás-fejlesztés színvonalának emelése miatt érdekli a Szu-57-es. A Szu-57-es tervezésének mélységeibe való betekintés – különösen, ha megkapják a várt, és a fejlesztés második szakaszában lévő Izdeliye 30-as hajtóművet – lehetőséget adhat a kínai mérnökök számára a J-20-as tervezési és gyártási folyamatainak a javítására.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest, Vojennoye Obozrenije

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...