Kezdőlap A katonai repülés jelene Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük...

Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük fejlesztésére?

Kategória

Miután a hónap elején hivatalosan megnyitották az utat a Szu-57-es exportja számárat, Oroszország kész arra, hogy ötödik generációs vadászgépét Kínába szállítsa.

A LIMA-2019-es légiközlekedési és tengerészeti kiállításon a Rostec képviselője Viktor Kladov beszélt a kínai-orosz fegyverkereskedelem jövőjéről: “Nemrégiben 24 darab Szu-35-ös repülőgépet szállítottak Kínába, és a következő két évben Kína dönt arról, hogy további Szu-35-ket vásárol, vagy Kínában szerelnek össze Szu-35-ket, vagy ötödik generációs vadászrepülőket vásárol. Ez utóbbi jó lehetőség lehet Oroszország és a Szu-57E számára. Még nem világos, hogy az Szu-57E változata mennyiben különbözik a Szu-57-es alapváltozattól, de ezek az információk az idei Dubai Airshow-on várhatóan napfényre kerülnek, mondta Kladov.

A Szu-57-es sorozatgyártása elkezdődött, és az első egységét az év végén leszállították, a Rosoboronexport – oroszország állami export ügynöksége – a potenciális ügyfelekkel megkezdett egy hosszadalmas, összetett tárgyalási folyamatot a szerződéskötésről.

Kissé korainak tűnik, hogy a Rosoboronexport a gyártási ciklus ilyen korai szakaszában az Szu-57-et exportpiacokra tolja, ez a megközelítés azonban nem feltétlenül előnytelen. Először is, egy korai magas szintű szerződés egy olyan ipari óriással, mint Peking, pozitív hatással lehet más lehetséges importőrök piaci érdeklődésének felkeltésében. Kína várható vásárlása máris hullámokat generált, ami érzékelhető az indiai védelmi kommentárokban, bár jelen helyzetben az még bizonytalan, hogy ez felkelti-e Újdelhi érdeklődését a Szu-57-es iránt. A sikeres üzletkötés megerősítené a növekvő kínai-orosz biztonsági kapcsolatokat és fenntartaná azok életképességét.

Másodszor, elengedhetetlen, hogy megértsük, az orosz katonai-ipari komplexum hosszú távú fejlesztési játékot játszik a Szu-57-el. A cél nem az, hogy számos Szu-57-es századot állítsanak fel, és széles körben szolgálatba állítsák az egész Orosz Légierőnél, legalábbis nem hamarosan. Az orosz stratégia inkább az, hogy a Szu-57-est pénzügyi szempontból megerősítsék, majd fokozatosan megszüntessék a régebbi repülőgépeket. Így a Szu-57-es az elkövetkező évtizedekben Oroszország legfontosabb légi fölény vadászgépe lesz. Az exportra összpontosítva döntő jelentőségű az a terv, miszerint a Szu-57-es szerződésekből származó bevételeket újra befektetik, és ezáltal tovább bővíthetik a termelési, ellátási és logisztikai rendszert.

Az orosz végeredmény érzékelhető előnye egyértelmű, ám az üzlet kínai fele megköveteli az árnyaltabb elemzést. Végül is a Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) jelenleg továbbfejleszti saját ötödik generációs lopakodó vadászgépét, a J-20-at. Vitatható, bár nem meggyőzően, hogy a J-20-as és a Szu-57-es ugyanabban a légierőben létezhetnek egymás mellett, mert alapvetően eltérő támadó szerepet töltenek be. A J-20-as „nagysebességű, kifinomult védelmi rendszereket áttörni hivatott rakétaplatform”. Vagyis a J-20-as szerepe az, hogy átcsússzon a modern légvédelmi rendszerek között, hogy támadhassa az ellenség kritikus infrastruktúráját vagy szárazföldi egységeit. Az orosz tervezők teljesen más tervezési filozófiát valósítottak meg a Szu-57-es esetében, amely olyan platform, amely bizonyos lopakodó és földi támadási jellemzőket ad fel páratlan manőverező légiharc jellemzőkért cserébe. Mindezek ellenére a védelmi elemzők többnyire szkeptikusak abban, hogy a PLAAF-t érdekelné egy Szu-57-es harci század felállítása.

A valószínűbb hipotézis, amelyet Wang Yongqing kínai repülőgép-tervező a közelmúltban a Global Timesnak adott interjúban állította, hogy a Kínát az oktatás és kutatás-fejlesztés színvonalának emelése miatt érdekli a Szu-57-es. A Szu-57-es tervezésének mélységeibe való betekintés – különösen, ha megkapják a várt, és a fejlesztés második szakaszában lévő Izdeliye 30-as hajtóművet – lehetőséget adhat a kínai mérnökök számára a J-20-as tervezési és gyártási folyamatainak a javítására.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest, Vojennoye Obozrenije

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...