Kezdőlap A katonai repülés jelene Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük...

Felhasználhatják a kínai tervezők a Szu-57-esből szerzett információkat saját J-20-as lopakodó vadászgépük fejlesztésére?

Kategória

Miután a hónap elején hivatalosan megnyitották az utat a Szu-57-es exportja számárat, Oroszország kész arra, hogy ötödik generációs vadászgépét Kínába szállítsa.

A LIMA-2019-es légiközlekedési és tengerészeti kiállításon a Rostec képviselője Viktor Kladov beszélt a kínai-orosz fegyverkereskedelem jövőjéről: “Nemrégiben 24 darab Szu-35-ös repülőgépet szállítottak Kínába, és a következő két évben Kína dönt arról, hogy további Szu-35-ket vásárol, vagy Kínában szerelnek össze Szu-35-ket, vagy ötödik generációs vadászrepülőket vásárol. Ez utóbbi jó lehetőség lehet Oroszország és a Szu-57E számára. Még nem világos, hogy az Szu-57E változata mennyiben különbözik a Szu-57-es alapváltozattól, de ezek az információk az idei Dubai Airshow-on várhatóan napfényre kerülnek, mondta Kladov.

A Szu-57-es sorozatgyártása elkezdődött, és az első egységét az év végén leszállították, a Rosoboronexport – oroszország állami export ügynöksége – a potenciális ügyfelekkel megkezdett egy hosszadalmas, összetett tárgyalási folyamatot a szerződéskötésről.

Kissé korainak tűnik, hogy a Rosoboronexport a gyártási ciklus ilyen korai szakaszában az Szu-57-et exportpiacokra tolja, ez a megközelítés azonban nem feltétlenül előnytelen. Először is, egy korai magas szintű szerződés egy olyan ipari óriással, mint Peking, pozitív hatással lehet más lehetséges importőrök piaci érdeklődésének felkeltésében. Kína várható vásárlása máris hullámokat generált, ami érzékelhető az indiai védelmi kommentárokban, bár jelen helyzetben az még bizonytalan, hogy ez felkelti-e Újdelhi érdeklődését a Szu-57-es iránt. A sikeres üzletkötés megerősítené a növekvő kínai-orosz biztonsági kapcsolatokat és fenntartaná azok életképességét.

Másodszor, elengedhetetlen, hogy megértsük, az orosz katonai-ipari komplexum hosszú távú fejlesztési játékot játszik a Szu-57-el. A cél nem az, hogy számos Szu-57-es századot állítsanak fel, és széles körben szolgálatba állítsák az egész Orosz Légierőnél, legalábbis nem hamarosan. Az orosz stratégia inkább az, hogy a Szu-57-est pénzügyi szempontból megerősítsék, majd fokozatosan megszüntessék a régebbi repülőgépeket. Így a Szu-57-es az elkövetkező évtizedekben Oroszország legfontosabb légi fölény vadászgépe lesz. Az exportra összpontosítva döntő jelentőségű az a terv, miszerint a Szu-57-es szerződésekből származó bevételeket újra befektetik, és ezáltal tovább bővíthetik a termelési, ellátási és logisztikai rendszert.

Az orosz végeredmény érzékelhető előnye egyértelmű, ám az üzlet kínai fele megköveteli az árnyaltabb elemzést. Végül is a Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) jelenleg továbbfejleszti saját ötödik generációs lopakodó vadászgépét, a J-20-at. Vitatható, bár nem meggyőzően, hogy a J-20-as és a Szu-57-es ugyanabban a légierőben létezhetnek egymás mellett, mert alapvetően eltérő támadó szerepet töltenek be. A J-20-as „nagysebességű, kifinomult védelmi rendszereket áttörni hivatott rakétaplatform”. Vagyis a J-20-as szerepe az, hogy átcsússzon a modern légvédelmi rendszerek között, hogy támadhassa az ellenség kritikus infrastruktúráját vagy szárazföldi egységeit. Az orosz tervezők teljesen más tervezési filozófiát valósítottak meg a Szu-57-es esetében, amely olyan platform, amely bizonyos lopakodó és földi támadási jellemzőket ad fel páratlan manőverező légiharc jellemzőkért cserébe. Mindezek ellenére a védelmi elemzők többnyire szkeptikusak abban, hogy a PLAAF-t érdekelné egy Szu-57-es harci század felállítása.

A valószínűbb hipotézis, amelyet Wang Yongqing kínai repülőgép-tervező a közelmúltban a Global Timesnak adott interjúban állította, hogy a Kínát az oktatás és kutatás-fejlesztés színvonalának emelése miatt érdekli a Szu-57-es. A Szu-57-es tervezésének mélységeibe való betekintés – különösen, ha megkapják a várt, és a fejlesztés második szakaszában lévő Izdeliye 30-as hajtóművet – lehetőséget adhat a kínai mérnökök számára a J-20-as tervezési és gyártási folyamatainak a javítására.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest, Vojennoye Obozrenije

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...