Kezdőlap A katonai repülés jelene Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs...

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

Kategória

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs harci repülőgépét. A hírek a BAE Systems vállalatot jelölik meg, mint a projekt fő partnerét, egyúttal a legfontosabb vállalatot az F-X programban, amelynek célja, hogy 2035 körül új vadászgépet állítson szolgálatba Japánban, ugyanabban az ütemezésben, mint a brit cég Tempest Future Combat Air System (FCAS), amelyről bővebben olvashat itt.

A program legújabb döntései japán, brit és amerikai tisztviselők magas szintű találkozója során születtek a hónap elején. Fumio Kishida japán miniszterelnök május 5-én találkozott brit kollégájával, Boris Johnsonnal az Egyesült Királyságban és az év végéig véglegesíteni kívánják a jövőbeli vadászgép programmal kapcsolatos együttműködésről szóló elvi megállapodásukat. Egy nappal korábban Nobuo Kishi japán védelmi miniszter találkozott Lloyd Austinnal az Egyesült Államok védelmi miniszterével, és a jelek szerint a leendő vadászgép projekt is napirenden volt.

BAE Systems Tempest  Kép: BAE Systems

A beszámolók szerint Tokió már megkezdte a tárgyalásokat a BAE Systems-el Japán következő generációs vadászgép fejlesztésében betöltött szerepéről. A brit cégek már megállapodtak Japánnal a gázturbinás hajtómű fejlesztésében való együttműködéséről, valamint az új generációs levegő-levegő rakéták gyártásáról, amelyek fontos részei lennének az új repülőgép rendszereinek.

A kétoldalú együttműködés keretében az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma támogatást nyújt az új közös levegő-levegő (JNAAM) rakétaprogramhoz. Ez a fegyver várhatóan egyesíti az MBDA Meteor látótávolságon túli levegő-levegő rakéta (BVRAAM) fejlesztésébe invesztált brit szakértelmet a japán elektronikai ipar által fejlesztett radarkeresővel.

Hatalmas lépés lenne, ha a BAE Systems fejlesztési partnerként csatlakozna japán jövőbeli vadászgép programjához. Ez ugyanakkor rossz hír lenne az Egyesült Államok védelmi ipari vállalkozói számára, különösen a Lockheed Martin számára. 2020 végén a japán védelmi minisztérium hírül adta, hogy a Lockheed potenciális partnere lesz a programban, azonban úgy tűnik, hogy a két fél összeveszett a technológia transzfer ügyében.

A Lockheed Martin korábban együttműködött Japánnal az F-16-os repülőgép sárkányszerkezetén alapuló Mitsubishi F-2-es többcélú vadászgép fejlesztési programján, amelyet a tervek szerint az F-X vált majd fel.

Úgy tűnik, hogy Japán különösen elégedetlen azzal, hogy miként történhet a repülőgép továbbfejlesztése az üzembe helyezése után. Bár a részletek nem tisztázottak, lehetséges, hogy a Lockheed szándékában állt átvenni az irányítást a repülőgép szoftver- és esetlegesen hardverfrissítései felett, korlátozva ezzel a japán üzemeltető által élvezett autonómiát.

A Mitsubishi Heavy Industries (MHI) most újra a fejlesztés fővállalkozó szerepében tevékenykedik majd, ahogy ez korábban az F-2-es esetében történt.

További iparági partnerek közé tartozik az Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI), amely a gázturbinás hajtómű fejlesztésében vesz részt együttműködve a Rolls-Royce-al. 2020 elején megkezdődött a közös munka, a teljes körű demonstrációs energiarendszer kidolgozására. A brit hajtóműgyártó fejleszti a Tempest erőforrását is.

Korábban a japán sajtóban megjelentek olyan hírek, amelyek azt sugallták, hogy a Tempest-nek és az F-X-nek nem csak a hajtóműve, hanem a szívócsatornája és a szabályozható-gázsebességfokozó egysége is közös lesz, mely alkatrészeket is a lopakodásra optimalizálják. Mindkét egység elkészítése az egyik legnagyobb kihívás a mérnökök számára az alacsony hőkisugárzási tulajdonságok és egyúttal a magas tolóerő elérése miatt.

A Rolls-Royce hajtómű koncepció  Kép: Rolls-Royce

Nyilvánvaló, hogy a Tokió és London közötti szilárd megállapodás megnyithatja az utat az MHI és más japán ipari partnerek előtt, hogy hivatalosan is csatlakozzanak a Tempest programhoz. A nagyméretű, lopakodó, kéthajtóműves Tempest legalább néhány japán követelményt kielégítve megfelelőnek tűnik. A Királyi Légierő azt is tervezi, hogy 2035-re a Tempest leváltja a Typhoon-okat, ami egybeesik a japán elképzelésekkel.

Az Egyesült Királyság és különösen a BAE Systems számára fontos, hogy a Tempest programban résztvevő nemzetközi partnerekkel együtt csökkenteni tudják a fejlesztési és gyártási költségeket és az általános kockázatot, különösen mivel Japán szeretné elkötelezni magát, hogy a fejlesztési időszak végén repülőgépeket vásároljon.

Eddig a Team Tempest partnerei között szerepel az olasz Leonardo védelmi vállalat, és az MBDA európai rakétakonzorcium, valamint Svédország is részt vesz nemzetközi partnerként. Mindazonáltal sem Olaszország, sem Svédország egyelőre nem jelentett be határozott terveket a hatodik generációs vadászrepülőgépek tényleges megvásárlására.

Japán eközben sokat profitálhat a Team Tempesthez való csatlakozásból, mivel a program kiterjedése jóval túlmutat egy lopakodó, pilóta által vezetett vadászgépen. A program végső soron egy hatodik generációs, meglehetősen komplex „rendszerek-rendszere” légiharc képesség létrehozását célozza meg, magában foglalva az együttműködő „loyal wingman” típusú drónokat, érzékelőket, légi indítású fegyvereket és támogató architektúrát.

A Tempest képességei Kép: BAE Systems

Történelmileg a Japán Légi Önvédelmi Erők (JASDF) elsősorban az Egyesült Államokban gyártott harci repülőgépekre támaszkodtak, és légvédelmi vadászerejét jelenleg az F-15J Eagle és az egyre növekvő számú F-35A lopakodó vadászgép vezeti. A következő generációs vadászgéptől elvárható az amerikai gyártmányú berendezésekkel való átjárhatóság, de ez nem jelenthet problémát hiszen Tokió a BAE Systems-el dolgozik együtt, és az Egyesült Királyság Tempestjeit együtt üzemeltetik majd a saját F-35B harci gépeikkel.

Mitsubishi F-2 Japan Air Self-Defense Force  Kép: Japan Air Self-Defense Force

Nikkei szerint még mindig megvan a lehetősége az Egyesült Államoknak, hogy megmentsen valamit Japán következő generációs harci repülőgép-programjából. Jelentésük azt sugallja, hogy a fejlesztési munkamegosztásról még ebben az évben végleges döntés születik, és a Lockheed Martinnal, valamint más amerikai partnerekkel régóta fennálló kapcsolatok továbbra is befolyásoló tényezőként hatnak.

Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a lendület a BAE Systemsnél van, amely lehetőséget kínál Japánnak, hogy belépjen egy kész hatodik generációs vadászgép programba, ami az Egyesült Államokkal nem valószínű. Érdemes felidézni, hogy amikor Japán érdeklődést mutatott az F-22 Raptor, Amerika ötödik generációs légifölény vadászgépének megvásárlása iránt, a kérést elutasították, mert attól tartottak, hogy a gép tervezése során alkalmazott érzékeny technológiáknak és a gép képességeinek részletei kiszivárognak.

Ami a japán aggodalmakat illeti az Egyesült Államokkal kapcsolatos technológia-transzfer problémákkal kapcsolatban, itt kevés részlet áll rendelkezésre, de az F-35-ös program külföldi partnerei, amelynek Japán is az egyik tagja, korábban hangot adtak aggodalmuknak az általuk élvezett függetlenséggel kapcsolatban, amikor a vadászgépek korszerűsítéséről vagy adaptálásáról volt szó. Eközben a Joint Strike Fighter külföldi üzemeltetői szintén elégedetlenek azzal, ahogyan a repülőgépet potenciálisan érzékeny adatok gyűjtésére, tárolására és az Egyesült Államokba visszaküldésére programozták.

Másrészt a Team Tempesthez való csatlakozás méltányos kockázati részesedéssel járna Japán számára. Míg az Egyesült Királyság többször is a légiharc stratégiája központi elemeként emlegette a programot, az továbbra is hihetetlenül költséges vállalkozás, és jelentős nyomást helyez a már amúgy is feszített brit védelmi költségvetésre. Nehéz belátni, hogy lesz képes a RAF a Tempestet elegendő számban legyártani a 138 darab F-35B vadászgép program teljesítése mellett. Még ha az F-35B végső beszerzendő mennyiségét csökkentik is, a Tempestnek továbbra is szüksége van az új és a meglévő nemzetközi partnerek kötelezettség vállalására a pénzügyi terhek szétosztása érdekében.

Ha minden sikeresen menne a BAE Systems-el, az MHI X-2 Shinshin kísérleti repülőgépének és az IHI fejlesztés alatt álló XF9 hajtóművének a jövője veszélybe kerülne. Mindazonáltal van lehetőség arra, hogy ezek az erőfeszítések beépüljenek egy közös angol-japán programba, amelyet alapvetően tesztgépnek szántak, nem pedig egy jövőbeli vadászgép fejlesztési prototípusának.

Politikailag a Japánnal való bővülő katonai kapcsolat minden bizonnyal elnyeri a brit kormány támogatását, mivel az Egyesült Királyság stratégiai és katonai prioritásait egyre inkább az ázsiai-csendes-óceáni térségre helyezi, szem előtt tartva Kína növekvő területi ambícióit és katonai terjeszkedését. Ben Wallace az Egyesült Királyság védelmi minisztere tavaly azt mondta, hogy a partnerségek megerősítése az indiai-csendes-óceáni térségben stratégiai prioritás, és ennek egyértelmű példájaként mutatott rá a Japánnal kötött hajtómű megállapodásra.

Ami a BAE Systems-t illeti, a vállalat most még inkább abban reménykedik, hogy Japán határozottan elkötelezi magát a Team Tempest mellett a jövőbeli vadászgép és fejlett alrendszerei fejlesztési költségeinek megosztása, valamint a sugárhajtású repülőgépek megvásárlása terén, amint azok elérhetővé válnak.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: THE WAR ZONE

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...