Kezdőlap A katonai repülés jelene Dél-Korea 4.5 generációs vadászgépe végrehajtotta első felszállását és felkészül a tömeggyártásra

Dél-Korea 4.5 generációs vadászgépe végrehajtotta első felszállását és felkészül a tömeggyártásra

Kategória

Dél-Korea piaci rést keres a nagy manőverező képességű és alacsony karbantartási költségű „félig” lopakodónak mondott vadászgépe számára, amely valószínűleg a kínai harci repülőgépek költséghatékony alternatívájaként fog megjelenni a fegyverpiacon, közölték az ország elemzői.

A megfigyelők szerint a KF-21 Boramae, azaz koreai nyelven “sólyom” valószínűleg kemény versenyt generál a kínai J-10 CE vadászgépek számára a globális piacon, különösen az afrikai kontinensen.

A KF-21-es jelenleg a gyártásfejlesztési és gyártástervezési fázisba ért és most Dél-Korea 2026-ig igyekszik megkezdeni a repülőgépek tömeggyártását, hogy kielégítse a légierő első 40 darabos igényét. A fejlesztő vállalat most arra törekszik, hogy a vadászgép 2026-ra elérje és megszerezze a légiharc képességeit.

A KF-21-es a gyártócsarnokban Kép: aviacionline.com

Kínai megfigyelők korábban azt mondták, hogy az új koreai vadászgép közel sem hasonlítható össze a fejlett, ötödik generációs vadászgépekkel, mint a kínai Chengdu J-20-as, de megjegyezték, hogy tömeges bevetés esetén a KF-21-es megváltoztathatja a regionális erőegyensúlyt.

A Korea Aerospace Industries (KAI) által épített prototípus-repülőgép, amely a kezdeti kritikák szerint a 8800 milliárd won (6,7 milliárd USD) projektköltségével szárnyalva végül hat és fél év után elkészült és idén augusztusban végrehajtotta az első repülését.

A dél-koreai légierő azt tervezi, hogy 2032-ig 120 darab KF-21-es “4.5 generációs” vadászrepülőgépet állít szolgálatba és lecserélje a régen elöregedett F-4-es és F-5-ös vadászflottáját, valamint az ország légierejének jelenleg gerincét képező negyedik generációs F-16-os vadász- és F-15K csapásmérő gépeit.

“Ahogy egyre közelebb kerülünk a hazai gyártású vadászgép fejlesztésének a végéhez, a folyamat szimbolizálja a hazai repüléstechnikában bekövetkezett ugrást és az erős csúcstechnológiát birtokló hadsereg felemelkedését” jegyezte meg augusztusban az első repülésről a Védelmi Felvásárlási Program Igazgatóság (DAPA) vezetője.

KF-21 Boramae Kép: defenceview_in

A légierő azt tervezi, hogy 2030-ra további 80 repülőgépet szerez be, azután, hogy a KF-21-esek 2028-ra megszerzik a földi célok elleni és hajók elleni harci képességeiket.

“A KF-21-es valószínűleg erős versenytársa lesz a kínai J-10-nek a fejlődő országokban, különösen Afrikában” – mondta Lee Il-woo, a Korea Defense Network védelmi elemzője.

A KF-21-es gépenkénti 80 és 100 millió dollár árával versenyképes lesz a harci gépek piacán és ügyfeleket találhat Ázsiában, Afrikában és a Közel-Keleten – tette hozzá Lee.

Az európai Meteor levegő-levegő rakétákkal és saját gyártású radarokkal felfegyverezve a KF-21-es akár a kínai J-20-as lopakodó vadászgéppel is összemérhető harci képességeiben – mondta Yang Uk, az Asian Institute for Policy Studies védelmi elemzője.

A KF-21-es első felszállása Kép: defensenews.com

A KF-21-es vadászgépektől eltekintve Dél-Korea már 40 darab F-35-ös lopakodó vadászgépet is üzemeltet, és 2023, valamint 2028 között további 20 darabot fog beszerezni az Egyesült Államoktól.

“A dél-koreai légierő olyan erővé válik a térségben, amellyel számolni kell, nemcsak Észak-Korea, hanem Kína számára is” – mondta Yang.

Dél-Korea védelmi képességeinek jelentős fejlődését a gyorsan növekvő védelmi ipara támogatja, amelynek exportja 2022-ben várhatóan meghaladja a 10 milliárd USD-t, ami több mint háromszorosa a 2010 és 2020 között évente értékesített hadfelszerelésnek. Tavalyi védelmi exportja a történelme során először meghaladta a védelmi importját.

A globális védelmi piacon való gyorsan növekvő jelenlétének jeleként Dél-Korea júliusban fegyverszállítási szerződéseket írt alá Lengyelországgal, amelynek értéke 15 milliárd dollár lehet. A legnagyobb megrendelések közé tartozik 48 darab dél-koreai fejlesztésű FA-50-es könnyű támadó vadászgép, 980 darab K2-es harckocsi és 648 darab K9-es önjáró tarack.

A szerződések oka, hogy Lengyelország feltöltse fegyvertárát, miután fegyverekkel látta el az orosz erőkkel harcban álló szomszédos Ukrajnát.

“Lengyelország érdeklődését fejezte ki, hogy részt venne a KF-21 Block 2-es csomag fejlesztésében és gyártásában”, amely 2029-től indulhat el – mondta Lee.

E hír hallatán Indonézia felhúzhatja a szemöldökét, amely partnerként vesz részt a 8,8 milliárd won költség 20%-át vállalva a KF-21-es fejlesztési projekt első fázisában. Indonéziának jelenleg 800 milliárd won (613 millió USD) hátraléka van.

Amikor Joko Widodo indonéz vezető múlt hónapban Szöulban találkozott Yoon Suk-yeol elnökkel, ők ketten megerősítették elkötelezettségüket a KF-21-es projekt befejezéséig való szoros együttműködés mellett, de nem említették a pénzügyi hátralékokat.

Műszaki követelmények

A program kezdeti célja egy együléses, kéthajtóműves többcélú vadászrepülő kifejlesztése volt, amelynek lopakodó képességei meghaladják a Dassault Rafale és az Eurofighter Typhoon lopakodó képességét, de elmaradnak a Lockheed Martin F-35 Lightning II észlelhetőségétől.

A Konkuk Egyetem Fegyverrendszer-koncepció Fejlesztő és Alkalmazáskutató Központja azt tanácsolta, hogy a KF-X-nek jobbnak kell lennie az F-16 Fighting Falcon-nál, 50% -kal nagyobb hatótávolsággal, 34% -kal hosszabb repülőgép-élettartammal, korszerűbb avionikai rendszerrel, AESA radarral, hatékonyabb elektronikai hadviselés és adatkapcsolati képességekkel. Ajánlásaikban a két hajtómű tolóerejét 220 kN-ban határozták meg. A légierő később korlátozta lopakodó képességeket 5. generációsról 4.5 generációsra.

Négy együléses és két darab kétüléses prototípust terveznek gyártani, amelyek mindegyike számára az Egyesült Államok által szállított General Electric F414-GE-400K hajtóművek biztosítják a tolóerőt. A gyártóval 2016-ban írták alá a szerződést 240 darab F414-es gyártású hajtómű és a szükséges pótalkatrészek biztosítására. Ennek a kétáramú hajtóműnek a változatai megtalálhatók az F/A-18E/F Super Hornetben és az EA-18G Growlerben, valamint a svéd JAS 39E/F Gripenben is, és az indiai Tejas Mk. 2-es harci gépekben.

Szöul számítása szerint a KF-21-es szériagyártását rögzítő szerződést 2024-ben aláírhatják, majd a projekt első része 2026-ban a Block 1-es változat leszállításával fejeződik be. A Block 1-es gépek csak levegő-levegő képességekkel rendelkeznek majd, míg a továbbfejlesztett Block 2-esek képességét kiterjesztik földi és vízfelszíni célok elleni tevékenység végrehajtására.

Míg az új többcélú vadászgép kifejlesztése és gyártása jelentős kihívás volt a gyártó számára, a KAI rengeteg tapasztalatot halmozott fel korábbi csúcskategóriás katonai repülőgépek gyártásában, beleértve a légierő által használt és exportált szuperszonikus FA-50-es könnyű harci repülőgépeket is. A koreai ipar részt vett a F-16C/D Block 52-es többcélú vadászgép helyi gyártásában is.

A KF-21-es, amely erős hasonlóságot mutat az amerikai Lockheed Martin F-22-es lopakodó vadászgéppel, jelenleg még elfogadható lopakodási képességgel rendelkezik. Ez az erős hasonlóság az F-22-el azonban nem biztosítja azt a magas szintű lopakodási képességet, amelyet a 30 éves amerikai konstrukció kínál. Ehelyett a KF-21-es az F-35-ös és az F-16-os közötti rést hivatott kitölteni a képességek tekintetében, de számítások szerint alacsonyabb költségszinten mint az F-35-ös, amelynek fenntartási költségei aggodalomra adnak okot az Egyesült Államokban és más üzemeltetőknél. A KF-21-es rakétáit hat szárny alatti és négy törzs alatti tartóra lehet majd függeszteni.

Elképzelt harci alkalmazás Kép: aviacionline.com

Dél-Korea eredetileg négy kritikus berendezés kulcsfontosságú technológiáinak biztosítására törekedett: az AESA radarrendszer, az infravörös kereső és követő (IRST) egy elektro-optikai célzó rendszer függesztményként (EO TGP) és végül egy rádiófrekvenciás (RF) zavaró berendezés, amit a szövetségesétől, az Egyesült Államoktól szeretett volna beszerezni.

A Lockheed Martin korábban beleegyezett abba, hogy két tucat F-35A technológiát ad át egy vételi szerződés keretében. Az Egyesült Államok kormánya azonban blokkolta a fenti négy létfontosságú technológia átadását.  Egy 2015-ös felmérés becslése szerint a projekt technológiáinak 87%-a biztosított.  Az előzetes tervezés 2018 júniusában készült el, majd 2019 szeptemberében egy kritikus tervezési felülvizsgálat keretében 390 műszaki adatot vizsgáltak meg, és megerősítették, hogy a (akkor még) KF-X megfelel a ROKAF követelményeinek.

A DAPA ennek következtében 2015 decemberében vadászrepülőgép-fejlesztési szerződést írt alá a KAI-val, az ország repülőgépgyárával.

A Hanwha Systems Co. sikeresen fejlesztette ki az AESA radarrendszert, amelynek prototípusát 2020 augusztusában mutatták be, négy évvel a radarfejlesztés megkezdése után.

A Hanwha Systems az IRST és az EO TGP fejlesztéséért is felelős volt. Az IRST rendszert az infravörös sugárzást kibocsátó objektumok észlelésére és követésére tervezték, míg az EO TGP a célpontok azonosítására és a lézervezérelt bombák irányítására szolgál.

A LIG Nex1 a vadászgép elektronikus hadviselési csomagjának fejlesztésén dolgozik, közölte a Yonhap hírügynökség.

A tervek szerint 2026-ban indul a KF-21-es tömeggyártása a Block 1-es változatban készített repülőgéppel, amely korlátozott levegő-föld és levegő-levegő képességekkel fog rendelkezni. 2028-tól a Block 2-es változat teljes levegő-levegő és levegő-föld harci küldetések végrehajtására lesz képes. A légierő 2028-ig 40 darab, 2032-ig pedig további 80 darab vadászgép beszerzését tervezi.

A KF-21-es, amelynek csúcssebessége várhatóan 1,8 Mach lesz, nem messze a hangsebesség kétszeresétől, három függesztési pontja lesz félszárnyanként fegyverek és/vagy külső üzemanyagtartályok számára, és képes lesz négy rakétát szállítani a törzse alatt.

Az első felszállása során a prototípus repülőgép 33 perces rövid repülést végzett a dél-koreai Szachon város közelében – közölte a dél-koreai védelmi beszerzési program (DAPA) igazgatója.

A pilóta, Ahn Jun-hyun őrnagy bevallotta, hogy a felszállást megelőzően ideges volt, de végül a felszállás során minden simán ment, így a teljes repülési programot a tervek szerint repülte.

A próbarepülés során a vadászgép négy makett Meteor levegő-levegő rakétával repült, ekkor körülbelül 400 kilométeres óránkénti sebességgel.

A DAPA 4.5 generációs vadászgépnek nevezi a KF-21-et, mert hiányoznak belőle olyan jellemzők, mint a belső fegyvertár, amely javítaná a vadászgép észlelhetőségi mutatóit. Elemzők véleménye szerint a KF-21-es később nagyobb magasságban és nagyobb sebességű repülésre is képes lehet, mint az amerikai F-35-ös.

Hogy néz ki a jövő?

A dél-koreai légierő tervei szerint az F-35-ös vadászgépek végzik majd a csapásmérő műveleteket, a KF-21-esek pedig a légvédelmi műveleteket. A koncepció szerint ez a felállás kiaknázza az F-35-ös földi célok támadására optimalizált képességeit, valamint a KF-21-es légi célok elleni küldetésre optimalizált képességeit.

A KAI szerint a KF-21-est szolgálatba állása után is folyamatosan fejlesztik majd. A Block 3-as változat fejlesztése során éri majd el a gép azt a szintet, amikor belső rakétatároló rekeszekkel, továbbfejlesztett érzékelőkkel és radarberendezéssel rendelkezik és akkor tekinthető teljes értékű 5. generációs vadászgépnek.

A hajtóműellátás biztosítása érdekében a Hanwha Techwin megállapodást írt alá a General Electric-el az F414-GE-400K hajtóművek gyártására a KF-21-es repülőgépekhez. Azonban ez a hajtómű egy 30 éves konstrukció, természetesen korszerűsítésekkel. A szerződés szerint a Hanwha feladata a kulcsfontosságú alkatrészek gyártása, a hajtóművek helyben történő összeszerelése, valamint a hajtómű felszerelésének felügyelete a repülőgépen. A vállalat emellett támogatja a légi tesztek végrehajtását, és kiterjedt támogató rendszert épít ki a repülőgép üzemeltetéséhez.

Vannak azért kérdések is a projekttel kapcsolatban: a gyártó vállalat a tervek szerint 2032-re biztosítja a légierő számára a 120 darab vadászgépet. Ugyanakkor 2035-re tervezik az európai gyártók, hogy elkészülnek a 6. generációs vadászgépükkel, hasonló képen Kína 2035-re ígéri, hogy a 6. generációs vadászgépe szolgálatba áll. Tehát ahogy a 4.5 generációs KF-21-es eléri a teljes érettségi szintet elavulttá válik a korszerűbb kínai vadászgépekkel szemben.

Visszafogott célokkal, de jelentős fejlesztési költségek felhasználásával Dél-Korea létrehozott egy 4.5 generációs vadászgépet, amely külső függesztési ponton szállítja a fegyvereit. A hivatalos jelentések szerint (a valós számok minősítettek) a KF-21-es radarkeresztmetszete körülbelül 1 m2, ami az Eurofighter Typhoonhoz és az F-18-hoz hasonlítható, így lopakodó képességeit tekintve messze van az F-35-ös képességeitől, amely a nyilvános adatok szerint 0,001 m2 radar visszaverő felülettel rendelkezik.

Dél-Korea egy generációval maradt el a térség két másik országának Kínának és Japánnak a vadászgép fejlesztési projektjeitől. Mindazonáltal a KF-21-es vadászgép Korea első igazi harci gépe, ami bizonyosan számos vállalatnak és fejlesztő mérnöknek ad munkát még éveken keresztül.

Hogy a gép iránt mekkora lesz az érdeklődés a 2030-as években, azt nehéz lenne megbecsülni, de akkorra az érdeklődés középpontjában már inkább az alacsony észlelhetőségi mutatókkal rendelkező hatodik generációs vadászgépek kerülnek.

Dobos Endre

Friss írások

Törökország ötödik generációs vadászgép és drón fejlesztési projektje

Egy nem régen közzétett videón látható, hogy a TF-X következő generációs vadászrepülőgép prototípusa – amelyet a Turkish Aerospace Industries (TUSAS) épít – kezd formát...

Az Egyesült Államok légierejének új kiképző gépe a T-7A Red Hawk

A Boeing gyár a gyártási folyamattervezés és fejlesztés szakaszában bemutatta az első T-7A Red Hawkot, amelyet az Egyesült Államok légiereje számára építettek. Ezek a...

A P-8A torpedóhordozó új sikló-torpedó indítására képes

Az amerikai haditengerészet P-8A Poseidon tengeri járőr-repülőgépeinek arzenáljában megjelent egy új fegyver, a High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability (HAAWC). A szolgálat nemrégen jelentette...

A J-22 Mighty Dragon Kína nagy reménysége

Kína hosszú és megalapozott múltra tekint vissza a tervek, technológiák és akár teljes repülőgépek versenytársaitól való kölcsönzése, vagy jogosulatlan „átvétele” terén és a bizonyítékok...

Képes-e helyettesíteni az F-35-ös CAS műveletek során az F-16-ost és az A-10-est?

Sokszor felvetődik a kérdés, hogy az F-35 Lightning II mennyire képes helyettesíteni az F-16-ost és az A-10-est a CAS műveletekben? A katonai taktikában a közvetlen...