Kezdőlap A katonai repülés jelene Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Kategória

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét.

A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy a Turenne védelmi technológiai projekt részeként egy tesztpadon tesztelték az M88-ból, a Dassault Rafale vadászgép hajtóművéből származó prototípust.

Ezt a tesztet az úgynevezett Thermocolor technika jellemzi, amelyhez hőérzékeny festéket visznek fel a hajtómű nagynyomású turbinalapátjaira, amely színváltozással jelzi a lapát hőmérsékletét. Ez egy ritkán alkalmazott módszer, melyet legutóbb 2010-ben vettek igénybe hőmérséklet meghatározására.

Öt évbe telt, mire a körülmények készen álltak ehhez a kísérlethez. Az első teszt eredményeinek elemzése után a projekt egy több hónapig tartó élettartam teszttel folytatódik.

E fejlesztések mindegyike egyedi, ami a technológiai innováció rejtvényének egy kis darabkáját adja meg. A megszerzett eredményeket a legújabb generációs hajtóművel kombinálva lehetővé teszik az FCAS-programban elvárt teljesítményszint elérését.

Az FCAS keretében kifejlesztett New Generation Fighter (NGF) hatodik generációs vadászrepülőgéphez erősebb hajtóművekre lesz szükség, mint amilyeneket az előd vadászgépekben használtak.

Az előd M 88-as hajtómű Kép: Safran-Group

A nagyobb tolóerő eléréséhez magasabb hőmérséklet elérésre van szükség. A nagynyomású turbina előtti gázhőmérséklet elérheti a 2100 Kelvin fokot (1827 Celsius-fok), ami 250 Celsius-fokkal magasabb, mint az előd M88-as hajtómű turbina előtti hőmérséklete volt. A jelenlegi szerkezeti anyagok nem képesek ellenállni az ilyen magas hőmérsékletnek.

Következésképpen a minisztérium szerződést kötött a DGA-val, a francia nemzeti repülőgép-kutató központtal (ONERA) és a Safran hajtóműgyártó vállalattal, hogy gyorsítsák fel új fémötvözetek és többrétegű hővédő bevonatok fejlesztését és alkalmazását a turbinalapátokon.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: Aerotime

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...