A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének első tesztjét.
A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy a Turenne védelmi technológiai projekt részeként egy tesztpadon tesztelték az M88-ból, a Dassault Rafale vadászgép hajtóművéből származó prototípust.
Ezt a tesztet az úgynevezett Thermocolor technika jellemzi, amelyhez hőérzékeny festéket visznek fel a hajtómű nagynyomású turbinalapátjaira, amely színváltozással jelzi a lapát hőmérsékletét. Ez egy ritkán alkalmazott módszer, melyet legutóbb 2010-ben vettek igénybe hőmérséklet meghatározására.
Öt évbe telt, mire a körülmények készen álltak ehhez a kísérlethez. Az első teszt eredményeinek elemzése után a projekt egy több hónapig tartó élettartam teszttel folytatódik.
E fejlesztések mindegyike egyedi, ami a technológiai innováció rejtvényének egy kis darabkáját adja meg. A megszerzett eredményeket a legújabb generációs hajtóművel kombinálva lehetővé teszik az FCAS-programban elvárt teljesítményszint elérését.
Az FCAS keretében kifejlesztett New Generation Fighter (NGF) hatodik generációs vadászrepülőgéphez erősebb hajtóművekre lesz szükség, mint amilyeneket az előd vadászgépekben használtak.
A nagyobb tolóerő eléréséhez magasabb hőmérséklet elérésre van szükség. A nagynyomású turbina előtti gázhőmérséklet elérheti a 2100 Kelvin fokot (1827 Celsius-fok), ami 250 Celsius-fokkal magasabb, mint az előd M88-as hajtómű turbina előtti hőmérséklete volt. A jelenlegi szerkezeti anyagok nem képesek ellenállni az ilyen magas hőmérsékletnek.
Következésképpen a minisztérium szerződést kötött a DGA-val, a francia nemzeti repülőgép-kutató központtal (ONERA) és a Safran hajtóműgyártó vállalattal, hogy gyorsítsák fel új fémötvözetek és többrétegű hővédő bevonatok fejlesztését és alkalmazását a turbinalapátokon.
Szerző: Dobos Endre
Forrás: Aerotime