Kezdőlap A katonai repülés jelene Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Kategória

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét.

A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy a Turenne védelmi technológiai projekt részeként egy tesztpadon tesztelték az M88-ból, a Dassault Rafale vadászgép hajtóművéből származó prototípust.

Ezt a tesztet az úgynevezett Thermocolor technika jellemzi, amelyhez hőérzékeny festéket visznek fel a hajtómű nagynyomású turbinalapátjaira, amely színváltozással jelzi a lapát hőmérsékletét. Ez egy ritkán alkalmazott módszer, melyet legutóbb 2010-ben vettek igénybe hőmérséklet meghatározására.

Öt évbe telt, mire a körülmények készen álltak ehhez a kísérlethez. Az első teszt eredményeinek elemzése után a projekt egy több hónapig tartó élettartam teszttel folytatódik.

E fejlesztések mindegyike egyedi, ami a technológiai innováció rejtvényének egy kis darabkáját adja meg. A megszerzett eredményeket a legújabb generációs hajtóművel kombinálva lehetővé teszik az FCAS-programban elvárt teljesítményszint elérését.

Az FCAS keretében kifejlesztett New Generation Fighter (NGF) hatodik generációs vadászrepülőgéphez erősebb hajtóművekre lesz szükség, mint amilyeneket az előd vadászgépekben használtak.

Az előd M 88-as hajtómű Kép: Safran-Group

A nagyobb tolóerő eléréséhez magasabb hőmérséklet elérésre van szükség. A nagynyomású turbina előtti gázhőmérséklet elérheti a 2100 Kelvin fokot (1827 Celsius-fok), ami 250 Celsius-fokkal magasabb, mint az előd M88-as hajtómű turbina előtti hőmérséklete volt. A jelenlegi szerkezeti anyagok nem képesek ellenállni az ilyen magas hőmérsékletnek.

Következésképpen a minisztérium szerződést kötött a DGA-val, a francia nemzeti repülőgép-kutató központtal (ONERA) és a Safran hajtóműgyártó vállalattal, hogy gyorsítsák fel új fémötvözetek és többrétegű hővédő bevonatok fejlesztését és alkalmazását a turbinalapátokon.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: Aerotime

Friss írások

Milyen képességekkel rendelkezzen egy 5. generációs vadászgép pilótája?

Mennyire számítanak a vadászgép kabinjában ülő pilóta egyéni képességei egy légiharcban? A korábbi háborúk során amikor a gépágyú volt az alapvető támadó eszköz folyamatosan fejlődött...

Végrehajtotta első felszállását az első új építésű F-16Viper Block 70/72

Befejezte első tesztrepülését az első új építésű F-16 Viper, a fejlett Block 70-es konfiguráció. Ez az új mérföldkő különösen jelentős, mert a Lockheed Martin...

Elektro-optikai érzékelőkkel látták el a következő generációs török vadászgépet

A Turkish Aerospace Industries (TUSAS) arról számolt be, hogy a török TF-X következő generációs vadászgép első prototípusának építése folyamatosan halad. Ez állítólag magában foglalja...

Szükség van-e a látótávolságon belüli légiharcra?

A több országban fejlesztés alatt álló következő generációs vadászgéppel szembeni elvárás, hogy legyen lopakodó, kellő mennyiségű üzemanyagot és minél több rakétát tároljon a belső...

A kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17C/JF-17 Block III-as a fejlődő országok hatékony többcélú vadászgépe

Felkerült egy fénykép a közösségi médiába egy JF-17C (vagy Block III) vadászgép kabinjában ülő pilótáról, aki kijelzővel épített sisakot (HMD) viselt. Ugyanakkor a továbbfejlesztett...