Kezdőlap A katonai repülés jelene Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

Kategória

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét.

A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy a Turenne védelmi technológiai projekt részeként egy tesztpadon tesztelték az M88-ból, a Dassault Rafale vadászgép hajtóművéből származó prototípust.

Ezt a tesztet az úgynevezett Thermocolor technika jellemzi, amelyhez hőérzékeny festéket visznek fel a hajtómű nagynyomású turbinalapátjaira, amely színváltozással jelzi a lapát hőmérsékletét. Ez egy ritkán alkalmazott módszer, melyet legutóbb 2010-ben vettek igénybe hőmérséklet meghatározására.

Öt évbe telt, mire a körülmények készen álltak ehhez a kísérlethez. Az első teszt eredményeinek elemzése után a projekt egy több hónapig tartó élettartam teszttel folytatódik.

E fejlesztések mindegyike egyedi, ami a technológiai innováció rejtvényének egy kis darabkáját adja meg. A megszerzett eredményeket a legújabb generációs hajtóművel kombinálva lehetővé teszik az FCAS-programban elvárt teljesítményszint elérését.

Az FCAS keretében kifejlesztett New Generation Fighter (NGF) hatodik generációs vadászrepülőgéphez erősebb hajtóművekre lesz szükség, mint amilyeneket az előd vadászgépekben használtak.

Az előd M 88-as hajtómű Kép: Safran-Group

A nagyobb tolóerő eléréséhez magasabb hőmérséklet elérésre van szükség. A nagynyomású turbina előtti gázhőmérséklet elérheti a 2100 Kelvin fokot (1827 Celsius-fok), ami 250 Celsius-fokkal magasabb, mint az előd M88-as hajtómű turbina előtti hőmérséklete volt. A jelenlegi szerkezeti anyagok nem képesek ellenállni az ilyen magas hőmérsékletnek.

Következésképpen a minisztérium szerződést kötött a DGA-val, a francia nemzeti repülőgép-kutató központtal (ONERA) és a Safran hajtóműgyártó vállalattal, hogy gyorsítsák fel új fémötvözetek és többrétegű hővédő bevonatok fejlesztését és alkalmazását a turbinalapátokon.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: Aerotime

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...