Kezdőlap A katonai repülés jelene Az Ukrán Légierő Szu-24M frontbombázója bevetésen

Az Ukrán Légierő Szu-24M frontbombázója bevetésen

Kategória

Az Ukrajna feletti légi háborúban viszonylag ritkán látható, a kijevi Szuhoj Szu-24M Fencer-D csapásmérő repülőgépek közül legalább néhány. A változtatható szárnyállású frontbombázók, amelyeket Oroszország több konfliktusban is használt, Ukrajnának olyan precíziós támadási képességet biztosítanak, amely különösen hiányzik a hírekben gyakrabban látott MiG-29 Fulcrum és Szu-27 Flanker vadászrepülőgépekből. Valójában ez az első alkalom, hogy az ukrán légierő Szu-24-esét a háború kezdete óta egyáltalán látjuk irányított rakétával repülni.

A Szu-24M Fencer-D-ről készült videó napok óta terjed az internetes hálózaton. Azonnal szembetűnő az oldalkormányra felfestett kék és egy a szokottnál kissé sötétebb sárga festés, valamint a szárny nem mozgó része alá függesztett hatalmas, 3000 literes külső üzemanyagtartályok. Az ukrán légierő gépein egyre gyakoribbak a hasonló, jól látható azonosító jelölések, amelyek feltehetően a baráti tűz elkerülését szolgálják, különösen alacsony magasságú repüléskor.

A legérdekesebb azonban a két levegő-föld rakéta, amelyeket a szárny mozgó részének külső tartóira függesztettek. A rakéta a H-25-ös sorozatból származik, amely a szovjet korszak moduláris építésű fegyvercsaládjának egy típusa, amely különféle rávezető rendszerrel és különféle fizikai jellemzőket érzékelő fejjel volt beszerezhető. Úgy tűnik, hogy a videón látható rakéták a H-25ML, nyugaton AS-10 Karen néven ismert eszközök, melyek félaktív lézer-keresőfejjel rendelkeznek.

Egyes hozzászólók szerint a rakéták a H-25MR példányai, amelyek a rakéta utolsó szekciójába épített primitív rádió-irányítási rendszerrel működnek. Ez azonban sokkal kevésbé tűnik valószínűnek a rakéta orrkúpja alapján.

A képet nézve látható, hogy a felfüggesztett rakéták orrkúpja nem a H-25MR-re (AS-12 Kegler) jellemző hosszú kúp, amely egy passzív üzemmódban működő antennát takar. A H-25MR orrkúpja speciális anyagból készített áramvonalazó burkolat, amely alatt a beépített antenna a föld-levegő légvédelmi rendszerek radarjainak a kisugárzott jeleit érzékeli, majd önrávezetéssel semmisíti meg.

H-25MR rakéták Kép: Missilery Info

A videón látható rakéta inkább hasonlít a földi célok ellen fejlesztett H-25ML típusú félaktív lézer irányítású rakétára, melyet földi célok ellen fejlesztettek a Szovjet érában.

A valamivel több mint 3,7 m hosszú H-25ML maximális hatótávolsága 11 km, maximális sebessége 2410 km/óra, induló tömege pedig 299 kg, amelyből a nagy hatóerejű robbanó töltet 89,6 kg-ot tesz ki.

A H-25-ös sorozatú rakéták mára meglehetősen elavultakká váltak. Az első példányokat 1982-ben gyártották, és a Szovjetunió összeomlása után csak kis tételek készültek a típusból, mielőtt a gyártást 1997-ben teljesen leállították. A jelentések szerint azonban összesen körülbelül 25 000 darab H-25M rakéta készült különféle érzékelő fejekkel, így nyilvánvalóan jelentős készletek maradtak raktárakban, így ukrajnai repülőtereken is.

A H-25ML-t rendszeresen látták orosz Szu-24M gépeken is, bár Ukrajnában eddig nem tűnt fel ez a típus. Az orosz gépek alkalmazták ezeket a rakétákat a szíriai polgárháborúba való beavatkozása során.

H-25ML rakéták függesztett helyzetben  Kép: aviationsmilitaires.net

Ukrajna a közelmúltban több alkalmas precíziós vezérlésű támadóeszközzel rendelkezett a Szu-24-es flottája számára a H-25ML rakétán kívül is. Ezek közé tartozik a lézervezérlésű KAB-1500L bomba valamint a szintén lézervezérlésű H-29L (AS-14 Kedge) rakéta, továbbá a TV irányítású KAB-500Kr bomba és a H-29T rakéta. A múltban az ellenséges légvédelmi radarok megsemmisítésére szolgáló rakéták is rendelkezésre álltak, köztük a H-58 (AS-12 Kilter) és a hírek szerint a Mach 3,5 sebességre képes H-31R (AS-17 Krypton).

Nem ismert, hogy miért a H-25ML-t választották a bevetéshez. Ez tükrözheti más precíziós irányítású lőszerkészletek fogyását, vagy előfordulhat, hogy a célpont típusa alapján egy kisebb fegyvert részesítettek előnyben. Talán egy mozgó célpont volt, amelyhez a lézeres irányítási rendszer optimális megsemmisítési lehetőségeket kínált. A Szu-24M belső Kayra-24 lézer/TV nappali irányzéka tartalmaz egy célmegjelölő berendezést, amely a rakéta lézer-keresőfeje számára megjelöli a célt, vagyis folyamatosan a célon tartja a lézersugarat. A H-25ML rakéta érzékeli a célról visszaverődő lézer jeleket, majd a robotpilótája a célra vezeti a rakétát.

A H-25ML rakéta orrkialakítása Kép: Australia Air Power

Információk alapján eddig legalább 11 darab Szu-24M semmisült meg a harcokban. Ez különösen riasztó eredmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egyes nyugati források a jelenlegi konfliktus előtt mindössze 12 repülőgépről számoltak be, mint teljesen működőképes flottáról.

A Szu-24M pilótakabin, ahol a pilóta és a fegyver operátor egymás mellett foglal helyet Kép: Thai Military and Asian Region _Word Press

Lehet, hogy ez a szám hibás, bár csak egyetlen taktikai repülődandár repült Szu-24-el, a Szu-24M-el, és a Szu-24MR felderítő változattal a sztarokosztyantinivi bázison. Jellemzően a háború előtt egy dandárnak két százada volt, általában 10-12 repülőgéppel, bár volt olyan dandár is, amelynek csak egyetlen százada volt.

Ettől függetlenül a Szu-24-es flotta régóta alacsony működőképes géplétszámmal rendelkezett, 2006 és 2010 között állítólag csak hat Szu-24M és öt Szu-24MR harci gép volt üzemképes. A helyzet 2014-re valamelyest javult, ugyanabban az évben, amikor a Krím-félszigetet elcsatolta Oroszország és a harcok megkezdődtek a keleti Donbász régióban. 2014-ben a hadműveleti flotta állítólag 13 darab Szu-24M-ből és hét Szu-24MR-ből állt.

Egy nagyjavítás alatt álló Szu-24M Kép: Aviation International News

Ukrajna a legutóbbi inváziót megelőzően különösen a Szu-24MR felderítő repülőgépek modernizálására törekedett, miközben bejelentették a Neptun hajó-elleni rakéta légi indítású változatának integrálását a Szu-24M fegyverzeti elektromos rendszerébe, bár az nem ismert, hogy az erőfeszítés sikerrel zárult-e.

Idén áprilisban, egy ukrán MiG-29-es pilóta, „Juice” panaszkodott a Szu-24-esek általános hiánya miatt, de megjegyezte, hogy a meglévő gépekre sok feladat hárult.

Ukrán Szu-24M frontbombázók Kép: Military Analizer

Ugyanakkor a Szu-24-esek javítása jóval drágábbnak és bonyolultabbnak bizonyult, mint a MiG-29-es vagy a Szu-27-es repülőgépek javítása, ami valószínűleg szintén megmagyarázza az eddigi viszonylag ritka alkalmazásukat.

A Szu-24-esek problémáit tetézi a pótalkatrészek hiánya, amelyek többségét csak Oroszországban gyártják, ellentétben a MiG-29-es vagy a Szu-27-es gépek alkatrészellátásával, amelyekhez történelmileg helyben lehetett alkatrészt beszerezni.

Ukrajna jelenleg keleten és délen végrehajtott ellentámadásokkal egyre inkább felveszi a harcot az orosz fegyveres erők ellen ezért a Szu-24M képességeit valószínűleg most nagyra értékelik.

Azt, hogy a képen látható H-25ML rakétákkal felszálló Szu-24M pontosan milyen küldetésre indult nem ismert, bár meg nem erősített jelentések szerint valahol az ország keleti részén volt. Ott az ukrán erők erőfeszítéseket tesznek, hogy visszaszorítsák a konfliktus kezdetén elfoglalt Harkov és Szlovjanszk környéki területekről az orosz fegyveres erőket.

Nyilvánvaló, hogy az ukrán Szu-24M-es flotta néhány aktív túlélőjének még az idős rakétafegyverzet mellett is fontos szerepe van a folyamatban lévő légi háborúban.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The War Zone

 

 

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...