Kezdőlap A katonai repülés jelene Az izraeli F-35I nem átlagos szériagép

Az izraeli F-35I nem átlagos szériagép

Kategória

Izrael számos szerződést kötött a Lockheed-Martinnal, amelyek speciális jogosultságokat biztosítanak az izraeli ipar számára, hogy az F-35I változatot a Közel-Keleti konfliktusokra optimalizálják és ezáltal a világ legjobb F-35-ös változata lehessen.

Az F-35 Lightning II program szorosan a Lockheed tulajdonában van. A repülőgép fizikai vagy adatrendszerbeli módosítása alapvetően nem engedélyezett. A rutinkarbantartáson kívüli bármilyen szintű karbantartást speciális Lockheed létesítményekben végeznek, hogy a repülőgép titkos rendszerei kellően védve legyenek a kíváncsi szemektől.

Ez alól Izrael az egyetlen kivétel

Az izraeli Nevatim légibázis ad otthont az F-35I karbantartó és üzemeltető létesítményeinek, amely rendelkezik az összes szükséges javítóeszközzel és megfelelően kiképzett személyzettel, nemcsak a rutin karbantartás, hanem a rutinszerű nagyjavítások elvégzéséhez is. Más F-35-ös partnerországok szerződéses előírások szerint kötelesek minden, a rutinszerűnél nagyobb mélységű karbantartást a Lockheed létesítményeiben elvégeztetni. Ez a megoldás jövedelmezőbb a Lockheed számára, ugyanakkor segít az F-35-ös műszaki titkainak megőrzésében is.

Izraelnek a Közel-Keleten fennálló egyedi geopolitikai helyzete gyors hazai javítási képességet igényel. Regionális konfliktus esetén Izraelnek arra van szüksége, hogy a helyszínen saját szakemberei végezzék el a javítási munkákat, és F-35I flottájukat „folyamatosan levegőben tarthassák”. Noha a műszaki szakemberek képzése és a szükséges szerszámtelepítés nem történik meg egyik napról a másikra, Izrael az egyetlen F-35-öst üzemeltető partnerország, amely saját üzemeltetési és karbantartási rendszert épít ki.

Az Izraeli C4-es rendszer

Az F-35-ös egyik legnagyobb erőssége az a képesség, hogy szenzoraival valós idejű harctéri információkat gyűjtsön, és ezekkel a frissített információkkal lássa el a harctér más résztvevőit. Ezt a rendszert parancsvezérlő, és kommunikációs számítástechnikai (C4-es) architektúrának hívnak, amely napjainkban a maga nemében a legmagasabb technikai színvonalat képviseli. Izrael számára engedélyezték egy „alkalmazás” létrehozását, amely a Lockheed C4-es információs architektúráján fut. Ez az „alkalmazás” az F-35-ös által összegyűjtött adatokat megosztja az információs hálózat „csomópontjaival”, az izraeli F-15-ös és F-16-os vadászgépekkel, amelyek a C4-es architektúrával együtt működnek.

Elektronikai hadviselés

Minden F-35I rendelkezik a BAE Systems AN/ASQ-239 EW csomagjával, amely támadó és védelmi lehetőségeket kínál a pilóta és a repülőgép számára a pillanatnyi és a lehetséges felmerülő veszélyek leküzdésére. Célja a pilóta helyzetismeretének magas szintű biztosítása. Működése során azonosítja, ellenőrzi, elemzi a különböző fenyegetéseket, és reagál azokra. Alapvetően a BAE EW rendszere lehetővé teszi az F-35I számára, hogy megbénítsa az ellenséges radarokat, és hatékonyan lépjen fel az ellenséges repülőgépek rádióelektronikai rendszereivel és azok rakétafenyegetéseivel szemben.

A Lockheed lehetővé tette Izrael számára, hogy módosítsa a szabványos BAE EW rendszert saját izraeli gyártmányú elektronikájával és szoftverével egy a repülőgéphez illeszthető függesztményen belül, amelynek működését a regionális harctéri helyzethez igazítottak.

Új típusú izraeli fegyver

Az egyik olyan fegyverrendszer, amelyet Izrael az F-35I platformon kíván alkalmazni, a SPICE siklóbomba készlet. A SPICE készlet alapvetően egy új és korszerű célravezető rendszer, amelyet bombák célba juttatására alkalmaznak. Az integrált elektro-optikai, és INS[1] modul biztosítja a fegyver kiemelkedő pontosságát, vagy a fedélzeti fegyverkezelő tiszt által, a bomba orrában lévő kamera és egy biztonságos televíziós kapcsolat segítségével végzi az eszköz nagy pontosságú célra vezetését.

De milyen az a bomba, amelyik önállóan képes megtalálni a saját célját? A funkciót az eszköz izraeli gyártója, a Rafael automatikus célfelismerésnek nevezi, amely alapvetően elektro-optikai érzékelőkre és a mesterséges intelligenciára támaszkodik. Az újonnan bemutatott ATR[2] funkció egy technológiai áttörés, amely lehetővé teszi a SPICE bomba célravezető rendszere számára, hogy megismerje a cél specifikus céljellemzőit fejlett mesterséges intelligencia, és mélyreható tanulási technológiák felhasználásával. Repülés közben a pilóta kiválasztja a célokat, és minden célhoz hozzárendel egy bombát. A fegyvereket a pilóta a célok közelében bekapcsolt INS használatával indítja el, ami a navigáláshoz szükséges. A célterülethez közeledve a fegyverek ATR módot használnak a célok megtalálására és felismerésére. Ezt követően megtörténik minden fegyver rávezetése az előre kijelölt célra, akár önállóan, vagy a fegyverkezelő operátor segítségével, és az ATR algoritmus támogatásával.

SPICE-250 bomba a szárny alatti tartón Kép: Rafael

Amint azt a Rafael hangsúlyozza, a SPICE rendszert úgy tervezték, hogy célokat találjon anélkül, hogy szüksége lenne a GPS támogatásra. Tekintettel az óriási erőfeszítésre, amelyet Oroszország, Kína és más nemzetek a GPS zavarására fordítanak, a világ olyan korszakba lép, ahol az emberek és a fegyverek már nem támaszkodhatnak a műholdas navigációra.

Rafael SPICE-250 sikló bombák függesztett állapotban Kép: analitics inside

Áramvonalas üzemanyagtartályok

A repülőgépek jellemzően légi utántöltéssel növelhetik hatótávolságukat, amelyre az F-35I is képes. A légi utántöltés lehetőségén túl a repülőgép üzemanyagtárolási kapacitása áramvonalas tartályokkal növelhető, amelyeket a repülőgépek szárnyai vagy törzse alá rögzítenek speciális függesztési pontokhoz, vagy az úgynevezett konform üzemanyagtartályokkal, amelyek áramvonalasan illeszkednek a szárny és a törzs alakjához.

A csepp alakú tartályok negatívan befolyásolják a repülőgép lopakodási jellemzőit, mivel alapvetően a belső térfogatukra lettek optimalizálva, és figyelmen kívül hagyták a radarhullámokkal szembeni jellemzőiket. Ezzel ellentétben, ha egy konform tartályt gondosan terveztek meg, akkor ezek nemcsak növelik az F-35I hatótávolságát, hanem csupán csekély mértékben befolyásolják a Lightning II-es lopakodási jellemzőit.

Amikor a fenti jellemzők mind működőképesek lesznek, az F-35I a világ egyik legütőképesebb harci gépévé válik.

Írta: Dobos Endre


[1] INS -Inertial Navigation System: inerciális navigációs rendszer

[2] ATR- Automatic Target Recognition: automatikus célfelismerés

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...