Kezdőlap A katonai repülés jelene Az infravörös felderítés és követés (IRST) technológia lopakodó jellemzőkkel ruházza fel a...

Az infravörös felderítés és követés (IRST) technológia lopakodó jellemzőkkel ruházza fel a vadászgépeket

Kategória

Ha egy pillantást vetünk egy mai modern vadászgép orrára, mint az Eurofighter Typhoon, egy gömbölyű kidudorodást látunk a pilótafülke előtt. Nem túl szép megjelenése ellenére, ez az optikai berendezés fontos szerepet játszik a vadászgép felderítési és tűzvezetési rendszerében. Úgy működik, mint egy erőteljes hőkamera, amely a nagytávolságú ellenséges célpontok felderítésére és semlegesítésére szolgál.

Mi az (IRST) technológiájának a szépsége? Teljesen passzív működése során nem ad információt a saját repülőgép helyzetéről, ellentétben azzal, amikor a pilóta úgy dönt, hogy a fedélzeti radart használja célkutatásra, amivel rádiófrekvenciás energiát sugároz ki felfedve saját pozícióját. Az IRST minden időjárási körülmények között alkalmazható, mivel infravörös tartományban működik és nem az elektromágneses spektrum más, érzékelhetőbb tartományában.

A NATO tagországok számos fejlett negyedik generációs harci repülőgépét átalakítja és ruházza fel IRST képességgel – beleértve az USA haditengerészet F/A-18E/F Super Hornet-jét és a légierő F-15 Eagle vadászgépét. Vélhetően ezekkel az érzékeny „szemekkel” a nyugati vadászgépek képesek lesznek először érzékelni és  először semlegesíteni az ellenséges repülőgépeket, mielőtt a szituáció fordítva történne meg.

Európa vezető harci repülőgépét, az Eurofighter Typhoont az 1980-as évek elejétől kezdve IRST-képességgel tervezték meg, hiszen elsődleges szerepe volt a légifölény kivívása, elsősorban légiharcra tervezett érzékelőkkel és fegyverekkel. A PIRATE – Passive InfraRed Airborne Track Equipment – névre keresztelt IRST készüléket a Leonardo vállalat által vezetett EuroFirst konzorcium részvényesei, a Thales UK és a spanyol Tecnobit vállalatok közösen fejlesztették.

Az olaszországi Leonardo vállalat IRST programjának alelnöke Giorgio Balzarotti azt mondta, hogy IRST érzékelő működése olyan, mintha egy sötét szobában lennél az ellenséggel. Te látod az ellenségedet az általuk kibocsátott hő miatt, de nekik lámpát kell kapcsolniuk (ami megfelel a fedélzeti radar bekapcsolásának), hogy meghatározhassa a helyzetedet. „Te előnyben vagy, mert a sötétben tudsz tevékenykedni” – tette hozzá.

A hosszú hullámú infravörös (LWIR) PIRATE rendszer lehetővé teszi a Typhoon pilóták számára, hogy automatikusan képesek legyenek több légi cél egyidejű felderítésére és nyomon követésére. Balzarotti megjegyezte, hogy még 25 évvel az 1992-es első szerződés után is folytatódik a PIRATE IRST gyártása az új Typhoon repülőgépek számára hatékonyabb hardverrel és továbbfejlesztett algoritmusokkal.

A PIRATE IRST készülék Kép: Leonardo

A 2000-es évek közepén a Leonardo saját IRST megoldást fejlesztett ki a francia Dassault repülőgépgyár által készített korszerű nEUROn névre keresztelt pilóta nélküli légi jármű (UCAV) számára. Ez az egyedülálló konfiguráció egy közepes hullámhosszú infravörös (MWIR) érzékelőt használt a földi célok felderítésére, megtartva a légi céloknál bevált keresési, észlelési és követési funkciókat. A készülék képességei egy további funkcióval, az automatikus célfelismeréssel gazdagodtak, amely az UCAV valós idejű képeinek a földi célok adatbázisban szereplő digitalizált képpel való összevetésével történik.

A Leonardonál felhalmozott tapasztalat és szakértelem meghozta a gyümölcsét és elnyerte 60 darab új Skyward-G IRST készülék szériagyártására szóló szerződést, a Saab Gripen E legújabb vadászgépei számára.  Hozzátette, hogy van egy másik Skyward-G ügyfél is, akit nem lehet nyilvánosságra hozni, de mivel a Gripen E egyetlen másik ügyfele Brazília, így valószínűleg az a brazil légierő lesz.

Az IRST-rendszer egy másik változata, a Skyward-K sikert aratott Ázsiában, amely végül egy új regionális vadászgép program része lesz. Balzarotti nem közölte az ügyfelet a program kereskedelmi érzékenysége miatt, de azt mondta, a Leonardo 20 egységet szállít a következő két évben a vevőnek.

Balzarotti elmondta, hogy a Leonardo egy Távol-Kelet ügyfelétől idén szerződést kapott a Skyward-érzékelőcsalád egy új változatára, a Skyward-AB néven ismert készülékre. Ez egy taktikai UAV-ba lesz integrálva, amely „nem az első alkalom, hogy Skyward készüléket teszteltünk egy pilóta nélküli repülőgépen, de ez a legfontosabb,” mondta.

A fejlesztés stádiumában lévő taktikai UAV melyen IRST érzékelők biztosítják a légi cél felderítését és követését várhatóan jövőre befejeződik. Ez az első alkalom, amikor egy IRST-érzékelőt légi cél felderítési szerepkörben használnak egy UAV-on

A Leonardonál fejlesztés alatt áll a legújabb rendszer, mely Multi-Aperture Infrared (MAIR) néven ismert. Ez abban különbözik a múltbeli rendszerektől, hogy több infravörös kamera elhelyezését feltételezi a hordozó vadászgépen, hogy segítse a légicélok és fenyegetések minél pontosabb felderítését valamint nyomon követését. A cél az, hogy a vadászgépen elhelyezett több érzékelővel lefedhetővé váljon a vadászgépet körülvevő teljes szférikus légtér.

A MAIR rendszer fejlesztése a Leonardo saját finanszírozású projektje, melyet a jövő évben fognak tesztelni helikopteren. Ez a rendszer a korábbiaktól eltérően új funkciókat foglal magában, az érzékeléstől az ellenintézkedés aktiválásáig bezárólag – közeledő rakéták észlelését, és infracsapdák vagy lézeres zavarás aktiválását -, valamint egy kísérleti funkciót, ami a pilóták helyzetismeretének növelését teszi lehetővé a környezetük képeinek közvetlenül a szemük elé történő holografikus megjelenítésével.

A Leonardo munkája révén a hő-, és radarfeliderítő technológiák kombinációja, valamint a hatékonyabb képfeldolgozás segítségével a repülőgépek sokkal jobb érzékelési képességek birtokába jutnak a légtérben fellépő fenyegetések kezelésére.

A Leonardo a védelmi szektor egyik vezető vállalata, 150 ország számára szállít termékeket és szolgáltatásokat a védelmi, űrhajózási programok számára mint a Galileo, Eurofighter és az F-35-ös. A vállalatnak Olaszországban, az egysült Királyságban, Lengyelországban és az Egyesült Államokban van vállalata, öt divízóban végez munkát: helikopter, repülőgép, űrhajózás, elektronika és a cyber biztonság területén. A vállalat éves forgalma 2017-ben elérte a 11.527 millió Eurót, 45.137 dolgozóval. Kutatás-fejlesztésre 1.539 millió Eurót fordított a vállalat.

Forrás: Defence News

Írta: Dobos Endre

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...