Kezdőlap A katonai repülés jelene Az F-35-ös vadászgép Distributed Aperture System (DAS) rendszerének képességei

Az F-35-ös vadászgép Distributed Aperture System (DAS) rendszerének képességei

Kategória

Napjaink taktikai elvei szerint a lopakodó csapásmérő harci gépek pilótáinak gyakran egyedül, bázisaiktól nagy távolságban kell végrehajtaniuk feladataikat. Ehhez olyan támogató rendszerekre van szükségük, amelyek biztosítják számukra a feladat végrehajtásának minden pillanatában a helyzetismeretet. Ezek közül a DAS-rendszer feladata vizuális képet biztosítani a pilóta számára – a légtér/harctér más résztvevőiről – hozzájárulni a harcfeladat végrehajtásához.

A DAS rendszer a vadászgép körüli szférikus teret figyeli, értékeli és közvetíti a megszerzett adatokat a pilóta sisakjához, és a vadászgép számítógépéhez.

A DAS egyedülálló feladatát az F-35-ös különböző pontjaira telepített 6 elektro-optikai kamera végzi, melyek mindegyike más irányba néz. A különálló képeket egy nagy teljesítményű processzor „összeragasztja”, és létrehoz egy folyamatosan nézhető szférikus képet. A DAS által készített képek a mozgásérzékelővel rendelkező sisak üvegfelületén, a pilóta látómezejében jelennek meg. A sisakot viselő pilóta körültekintve láthatja a körülöttük lévő környezetet, amelyet a kamerák hálózata hoz létre, még teljes sötétségben is.

AN/AAQ-37 kamera mely a DAS-rendszer eleme Kép: Northtrop Grumman

Tehát, ha egy F-35-es pilóta éjjel repül, és a kisérő pilótája eltűnt és alatta repül, megnézheti és láthatja a kisőréjnek a gépét akár a „kabin padlóján keresztül”.

Az megosztott apertúra technológia nemcsak szintetikus látást biztosít. Ha a legújabb képfelismerő és objektumkövető szoftverrel feltöltött nagy sebességű számítógépekkel párosítják, a rendszer rakétavezérlést és követést, földfelszíni célfelismerést és követést, infravörös keresési és követési funkciókat, sőt ballisztikus rakétakövetési lehetőségeket is biztosíthat.

Az a pilóta, aki DAS rendszerrel ellátott repülőgéppel repül, mindig tudja, hogy hol vannak ellenséges és baráti repülőgépek a légtérben. A rendszer valóban intelligens optikai keresőként és követőként működik nagy távolságban, és informálja a pilótát az őt érdeklő eseményekről, vagy objektumokról, a levegőben, és a földön, mint egy virtuális operátor a hátsó kabinban, aki „röntgenlátással” rendelkezik.

A 6 elektro-optikai érzékelő a repülőgépet körülvevő szférikus térről ad tájékoztatást a pilóta számára Kép: Warzone

Egy olyan korban, amikor a pilóta munkaterhelése nő, még akkor is, amikor az automatikus rendszerek egyre több feladatot elvégeznek, a DAS elektro-optikai rendszer többet nyújt, mint egy extra szempár, amely mindig a repülőgép körüli légteret figyeli. A fedélzeti rendszerek automatizálásával a DAS kulcsfontosságú feladatokat lát el, támogatva a pilótát, és jelentősen javítva helyzetismeretét.

Az F-35-ös és egy ellenséges vadászgép összecsapása során, a DAS folyamatosan a befogás állapotában tartja az ellenséges repülőgépet bárhol repül az F-35-höz viszonyítva. Mindezt anélkül, hogy az F-35-ös repülőgépnek az orrát a másik gép felé kellene fordítania. Miután a hálózatba kapcsolt AIM-9X Blokk II-es Sidewinder rakéta megkapta a cél adatait, azonnal indítható. Légiharc közben a DAS folyamatosan továbbítja az ellenséges repülőgép pozíció adatait a cél felé manőverező rakétának, amely rövid időn belül nagy valószínűséggel megsemmisíti az ellenséges repülőgépet.

A DAS rendszert teljesen integrálták az F-35-ös érzékelőcsomagjába, így ha a nagyteljesítményű APG-81-es AESA radar, vagy digitális radarbesugárzás vevőegysége, vagy elektronikus felügyeleti rendszer elektromágneses sugárzást érzékel amely más objektumtól (földi, vízi, vagy légi) érkezett, az F-35-ös szoftvere utasítja a DAS rendszert, hogy vizuálisan ellenőrizze a tér azon részét, ahonnan a jel érkezett. Ha a DAS észlel valamit, akkor informálja a pilótát, így növelve helyzetismeretét és segíti a döntéshozatali ciklus felgyorsításában, valamint melléktermékként potenciálisan továbbfejlesztett céladatokat nyújt számára.

Az F-35-ös DAS és elektro-optikai célzó rendszere (EOTS) együttműködve lényegében egy belső SNIPER XR célzókonténernek megfelelő komplexumot képez. Az EOTS érzékelője az F-35-ös orra alatti sokszögű aranyfüst bevonatú burkolaton belül helyezkedik el. Amikor a repülőgép radarja egy nagytávolságú lehetséges célpontot érzékel, az EOTS erőteljes teleszkópos optikai rendszere is megkapja a cél adatait, befogja azt, a képeket pedig továbbítja a pilóta kijelzőjére. Ez lehetővé teszi a cél vizuális azonosítását jóval a látótávolságon túl.

A Sniper XR célmegjelölő konténer mely nagyobb távolságból biztosít pozitív célazonosítást, önálló célkövetést, GPS koordináták előállítását és precíz tűzvezetést Kép: wikimédia

Amikor a célpont a DAS látótávolságán belülre kerül, az F-35-ös szoftvere megszűnteti az EOTS kapcsolatot és a DAS lép a helyére, felszabadítva így a nagyobb teljesítményű, de szűkebb látómezővel rendelkező EOTS rendszert más feladatokhoz. Ily módon a rendszer némi redundanciával is rendelkezik az elektronikus zavarok esetére, mivel az optikai rendszerek nem érzékenyek az ilyen típusú zavarásra.

Az F-35-ös érzékelőcsomag integrált jellege, beleértve a fedélzeti radart, az EOTS-t, a DAS-t, az érzékeny radar besugárzásjelzőt és az elektronikus felügyeleti rendszert, lehetővé teszi, hogy az F-35-ös elektromágneses kisugárzás szempontból csendes legyen, a célpont nagy és közepes felderítési távolságán. A célt passzív érzékelőkkel követheti ugyanúgy, mint ahogy azt a radar tenné. Ez lehetővé teszi, hogy az F-35-ös taktikai manővereket hajtson végre anélkül, hogy a cél észlelné, hogy az F-35-ön megtörtént a befogás.

Az F-35-ös rakétáknak is képesnek kell lenniük arra, hogy kizárólag a repülőgép elektro-optikai rendszereitől, vagy más forrásoktól, mint az E-3A AWACS-től származó adatkapcsolatból, más harci repülőgépektől, amelyek jóval az F-35-ös mögött repülnek, valamint a földi radarállomásoktól származó adatok felhasználásával semmisítsék meg a célt.

A DAS rendszer iránt érdeklődik a haditengerészet is és várhatóan az UAV-k fedélzeti elektronikus rendszerébe is beépítik a közeljövőben.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The Warzone, Avionics International

Friss írások

Törökország ötödik generációs vadászgép és drón fejlesztési projektje

Egy nem régen közzétett videón látható, hogy a TF-X következő generációs vadászrepülőgép prototípusa – amelyet a Turkish Aerospace Industries (TUSAS) épít – kezd formát...

Az Egyesült Államok légierejének új kiképző gépe a T-7A Red Hawk

A Boeing gyár a gyártási folyamattervezés és fejlesztés szakaszában bemutatta az első T-7A Red Hawkot, amelyet az Egyesült Államok légiereje számára építettek. Ezek a...

A P-8A torpedóhordozó új sikló-torpedó indítására képes

Az amerikai haditengerészet P-8A Poseidon tengeri járőr-repülőgépeinek arzenáljában megjelent egy új fegyver, a High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability (HAAWC). A szolgálat nemrégen jelentette...

A J-22 Mighty Dragon Kína nagy reménysége

Kína hosszú és megalapozott múltra tekint vissza a tervek, technológiák és akár teljes repülőgépek versenytársaitól való kölcsönzése, vagy jogosulatlan „átvétele” terén és a bizonyítékok...

Képes-e helyettesíteni az F-35-ös CAS műveletek során az F-16-ost és az A-10-est?

Sokszor felvetődik a kérdés, hogy az F-35 Lightning II mennyire képes helyettesíteni az F-16-ost és az A-10-est a CAS műveletekben? A katonai taktikában a közvetlen...