Az F-35-ös vadászgép a legfejlettebb taktikai repülőgép, amely jelenleg gyártásban van. Észlelhetőségi szintje alacsony, lopakodó funkciói egy acél golflabdához hasonló méretű radarjelet adnak a gépről, a fedélzeti érzékelői pedig példátlan helyzetismeretet biztosítanak a pilótának.
A légiharctól, a precíziós bombázástól a rádióelektronikai zavaráson át, a hírszerzésig sokféle küldetésre tervezték. Így történt, hogy 16 ország jelezte a vásárlási szándékát és továbbiak követik majd.
Az F-35-nek azonban meg kell őriznie harcászati előnyét a potenciális ellenségeivel szemben egészen 2070-ig. Bármilyen fantáziadús volt az eredeti konfigurációja, a vadászgép technológiájának időszakos frissítésre lesz szüksége. A frissítésekre nem csak új küldetések végrehajtásához van szükség, hanem a meglévő küldetések végrehajtásához szükséges jobb technológia alkalmazására is.
A Közös Programiroda hozzákezdett a legambiciózusabb fejlesztés végrehajtásához a vadászgép két évtizeddel ezelőtti indulása óta: a Block 4-eshez.
A Block 4-es változat több mint 75 fejlesztést vezet be, amelyet a légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság különböző változataiban használni kíván majd. E frissítések többsége az elektronikai hardver és szoftver módosítását foglalja magában.
Új fedélzeti radar
Miután az F-35 Lightning II programmal kapcsolatos hírekben megjelent az interneten egy titokzatos radarmegjelölés, az internet olvasók gyorsan elkezdtek vitatkozni arról, hogy elírásról van-e szó, vagy teljesen új képességről. Az ötödik generációs lopakodó vadászgép valójában egy új radart kap, amelyet AN/APG-85 néven jelöltek meg.
Az AN/APG-85 radarról a Defense News tavaly áprilisban megjelent cikkében adtak hírt első alkalommal. Stephen Losey riporter megjegyezte, hogy az Egyesült Államok Légierejének 2023-as pénzügyi évre (FY2023) 921 millió dollárt biztosítottak, hogy további hét darab F-35A Block 4-es típust szerezzen be a továbbfejlesztett APG-85-ös radarral.
Az Egyesült Államok légiereje, haditengerészete és tengerészgyalogsága közös fejlesztési programjának az eredménye a fejlett radar az F-35 Lightning II számára, amely képes legyőzni a jelenlegi és a várható ellenség légi és felszíni fenyegetéseit. A továbbfejlesztett radar az F-35-ös repülőgép összes változatával kompatibilis lesz. Az AN/APG-85-ös fedélzeti radart jelenleg csak az F-35 A/B/C Block 4-es változatába építik be.
A programiroda információi szerint a korábbi sorozatú vadászgépek esetleges módosítási terveinek részletei jelenleg nem állnak rendelkezésre, vagyis jelenleg nem világos, hogy a Block 4-es változat előtti F-35-ösök módosítása az új radarral mikor történhet meg. További részleteket, például azt, hogy ki lesz a gyártója az AN/APG-85-ös radarnak, szintén nem hozták nyilvánosságra.
Az F-35-ös jelenlegi AN/APG-81-es fedélzeti radar-berendezésének a gyártására vonatkozó szerződést a Northrop Grumman 2001-ben nyerte el. Az AN/APG-81 egy szilárdtest alapú AESA radar, amely az F-22-es vadászgép AN/APG-77-es radarjának a távoli leszármazottja. A Northrop Grumman szerint „több mint 3000 darab AN/APG-81 AESA radar megrendelése várható az F-35-höz, amelynek a gyártása 2035 után is folytatódik, figyelembe véve a jelentős mennyiségű nemzetközi rendelést.
Az új AN/APG-85 radar fejlesztésén túl, mindhárom F-35 A/B/C változat hatalmas korszerűsítésen esik át a következő néhány évben. A Block 4-es frissítésként ismert fejlesztések egy része továbbra is minősített információ, de a fejlesztések magukban foglalják a repülőgép elektronikai hadviselési csomagját, a DAS és elektro-optikai célzó rendszerének (EOTS) jelentős frissítését, amely számos új fegyver alkalmazását teszi lehetővé. Ez csak néhány az ismert frissítések közül, de a repülőgép sárkányszerkezetének és a radarhullám elnyelő bevonatának a fejlesztése is elképzelhető.
Az F-35-ös processzorának, memóriaegységének és pilótafülke kijelző rendszerének a felújítása is szerepel a terveben. A védelmi minisztérium ezt az erőfeszítést Technology Refresh 3-nak (TR-3) nevezi, és lényegében a repülőgép jelenlegi számítástechnikai rendszerét, a TR-2-t kívánja frissíteni egy olyan rendszerrel, amely képes kezelni az összes új hardvert és szoftvert, amelynek a Block 4-es változatba való integrációja folyamatban van.
Tehát a TR-3-as által lehetővé tett Block 4-es frissítések meglehetősen impozánsak, növelik a hordozható fegyverek hatótávolságát és sokféleségét, valamint a célpontok észlelésére, követésére és leküzdésére használt érzékelők érzékenységét. Az új fegyverek többsége, összesen 16 féle „kinetikus” fegyver, – rakéták – de tartalmaznak nem kinetikus rendszereket is, amelyek okos szoftvereket és hullámformákat használnak az ellenséges rendszerek megzavarására.
A Block 4-es más taktikai rendszerekkel együtt javítja a hálózatban való működés képességét, hogy lehetővé tegye az integrált, nagy hatótávolságú megsemmisítő hálónak nevezett műveletek működését. A kifejezés több hadviselési terület széles körű lefedettségét jelenti, amelyet a szétszórt – nem mindig levegőben – harcoló egységek képességeinek összefogása tesz lehetővé.
Összességében a Block 4-es több tucat új frissítést tartalmaz, amelyek együttesen egy sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb repülőgépet alkotnak, mint ami jelenleg repül, és most már tudjuk, hogy az AN/APG-85-ös radar evolúciója is ennek a kritikus eleme.
A Block 4-es rendszereinek a működtetése több energiát, hűtést és hőszabályozást igényel, mint az F-35-ös alapkonfigurációiban. A vadászgép fő hajtóművének némi frissítésére lesz szüksége, akár egy továbbfejlesztett F135-ös erőforrás, vagy egy új hajtómű formájában. A jelenlegi F-35-ös konfiguráció kiemelkedően magas fenntartási költségeiért a hajtómű felelős, mert a hajtómű turbinalapátjait a tervezettnél hamarabb kell cserélni. A Közös Programiroda nem véglegesítette azokat a hosszú távú teljesítmény követelményeket, amelyek meghatározzák a vadászgép meghajtási rendszerének fejlesztését.
A Lockheed Martin és a védelmi minisztérium nem régen kötött egy hatalmas, 30 milliárd dolláros szerződést a továbbfejlesztett F-35-ösök szállításának megkezdéséről. A szerződés értelmében a Lockheed Martin 389 modernizált vadászgépet gyárt az amerikai katonai és a nemzetközi ügyfelek számára, amelyekből 145 darab 15-ös szériájú, 127 darab 16-os szériájú, és 126 darab 17-es szériájú, melyeket Finnországba, Belgiumba és Lengyelországba szállítanak majd. A Lockheed Martin szerint mindhárom széria gépei TR-3-as hardverfrissítéssel készülnek, de a teljes Block 4-es csomag csak a 17-es szériánál jelenik meg, vagy legalábbis ez a cél.
Hogy az AN/APG-85 milyen tulajdonságokkal rendelkezik az elődjéhez képest, az jelenleg nem ismert. Az F-35-ös tervezése óta azonban jelentős előrelépés történt az AESA-radar technológiában. Valószínűleg egy gallium-nitrid (GaN) alapú rendszer áll ennek a fejlesztésnek a középpontjában, amely drasztikusan növelheti az F-35-ös radarjának a hatótávolságát és felbontását. Valószínűleg szintén kulcsfontosságú lenne a radar azon képessége, hogy támogassa a dinamikusabb elektronikai hadviselés taktikáját. Ezeken a kirívó valószínűségeken túl csak azt tudjuk elképzelni, hogy egy új típusjelzést igénylő radarfejlesztés egészen hihetetlen trükköket lesz képes alkalmazni.
Az AN/APG-85 csak egy a sok fejlesztendő egység közül, amelyek a folyamatban lévő F-35-ös „ráncfelvarrásának” az elemei, és érdekes lesz látni, hogyan integrálják majd a flottába. Azonban eltelik még egy kis idő addig, mert a Block 4-es változat többszörös késés után, várhatóan 2029-re készül el.
Dobos Endre
Forrás: Defense Daily; Naval News; TWZ