Kezdőlap A katonai repülés jelene Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

Kategória

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg tervezett 760 lopakodó légifölény vadászgépet 1996-tól kezdődően 648 repülőgépre csökkentette, de ez végül 381 darabra csökkent, mielőtt Donald Rumsfeld akkori védelmi miniszter a 2000-es évek elején tovább csonkította a programot.

De még a 381 darab F-22-es is beteljesületlen álomnak bizonyult. Végül a Raptor programot Rumsfeld utódja, Robert Gates állította le. Az utolsó F-22-es 2011-ben gördült le a futószalagról.

A légierőnek jelenleg mindössze 186 darab F-22-es vadászgépe van, amelyek közül csak 123 „harci besorolású”, azonnal hadra fogható a légierő-parancsnoksága szerint.

Az Egyesült Államok légiereje egy régóta várt projekt keretében infravörös kereső és követő érzékelőt vagy IRST-t épít az F-22 Raptor vadászgépbe. Az Advanced Tactical Fighter (ATF) program keretében az F-22-t eredetileg IRST érzékelővel tervezték, amely jelentős távolságból, passzív módon képes észlelni és követni más repülőgépeket, beleértve a lopakodókat is. Ez a berendezés immunis az elektronikus hadviselés zavaró hatásaival szemben, de a rendszer kiépítését végül költség okok miatt elvetették. Most a szolgálat azt vizsgálja, hogy sok év elteltével miként biztosítsa ezt a fontos képességet az F-22-es számára.

A Small Business Innovation Research (SBIR) program keretében most kiadott dokumentum egyik eleme az F-22-es nyilvánvalóan új IRST-képességével kapcsolatos beadványok benyújtását várja, többek között más frissítési követelmények mellett.

Az F-22 Programiroda olyan „újszerű hardver és szoftver megoldásokat keres, amelyek nagy hatótávolságú infravörös érzékelést és tárgyfelismerést biztosítanak” – áll a dokumentumban. Ha egy vállalkozó ki tud fejleszteni egy olyan terméket, amely megfelel a követelményeknek, a légierő értékeli, azzal a szándékkal, hogy integrálja a vadászgépbe.

Ugyanebben a dokumentumban a légierő potenciális megoldások kidolgozására szólítja fel az ipar képviselőit az F-22-es képességeinek növelésére, a következő követelményekre fókuszálva: számítógépes behatolás észlelése és megelőzése, megelőző karbantartás, szintetikus adatgenerálás, szenzorfúzió, továbbfejlesztett radarérzékelés, pilóta által vezetett és pilóta nélküli harci gépek közös harctevékenysége, pilóta által támogatott autonómia, alternatív navigáció a GPS használata nélkül, Scorpion sisakra szerelt kijelző, optimalizált célelfogás, valós idejű lekérdezés (alapvető vadászmanőverek) és barát-ellenség azonosítás. Az F-22 Programiroda fontolóra veheti más, fent nem vázolt területek finanszírozását is.

Az eredeti F-22-nek fejlett IRST-vel kellett volna rendelkeznie abban az időben, amikor ez a fajta technológia még ritka volt a nyugati vadászgépek között. Mégis, amikor elkészült az előgyártmány F-22 Raptor, hiányzott belőle az IRST. Az érzékelő a számos képességek egyike volt, beleértve a két oldalra néző AESA radart is, amelyek a repülőgép rombusz alakú orr-részén lettek volna elhelyezve, és amelyek a program korai szakaszában a költségvetés-csökkentő intézkedések áldozatává váltak.

Az F-22-es megkaphatja az ígért IRST rendszert Kép:Air Power

Ami a mai F-22-be integrálható IRST érzékelőt illeti, ez mindenképpen kihívást jelent. Egy külső tartóra függesztett konténer hozzáadása tönkre tenné a Raptor gondosan felépített, alacsony érzékelhetőségi tulajdonságait. Lehetséges az érzékelő belső telepítése, bár ez valószínűleg jelentős átalakítást is magában foglalna, amelynek során figyelembe kell venni a változtatások hatását a repülőgép általános radarjel visszaverő tulajdonságaira. Azután ott van a kérdés, hogy az IRST beépítésére korábban tervezett belső tér és a működéséhez szükséges hűtés még rendelkezésre áll-e az évek során egymást követő üzem közbeni fejlesztések után, ami azt jelenti, hogy ezek a területek nagy értékkel bírnak.

2017-ben Ken Merchant, aki akkoriban a Lockheed F-22 Program felelős alelnöke volt, azt mondta az Air Force Magazine-nak, hogy „tényleg nincs meg az a hely” ahova egy belső IRST-t beépíthetnénk a gépbe, legalábbis olyant, ami összehasonlítható az F-35-ös elektrooptikai célzórendszerével (EOTS).

“Más lehetőségeket vizsgálunk” – mondta Merchant akkor, de az információ minősített volta miatt nem szolgált további részletekkel.

Az egyik lehetőség lehet egy IRST-szerű képesség integrálása az F-22-es egyik meglévő érzékelőjébe, ez az AN/AAR-56 rakétaindítás érzékelő rendszer vagy MLD. Ez a rendszer jelenleg 360 fokos érzékelést biztosít a Raptor pilótának mind a levegőből, mind a földről indított irányított rakétafenyegetésekről. A repülőgép burkolatára szerelt MLD-rendszer optikai alkatrészek hálózatából áll, köztük hat, alacsony radarjel visszaverő képességű ablak mögött elhelyezett szenzorból.

A kabintető előtti kis nyílás az AN/AAR-56-os rendszer optikai nyílása Kép:USAF

Az AN/AAR-56 egy viszonylag kevéssé ismert rendszer az F-22-n, és képességeinek pontos természete továbbra is tisztázatlan, bár valószínűleg rendelkezik némi látens, nem szigorúan vett IRST-szerű képességgel. A rendszer kiforrott, de a legújabb technológián alapuló új elektronika támogatásával potenciálisan kiterjedtebb infravörös keresési és követési funkció is működhetne, ami azt jelenti, hogy több repülőgépet és rakétát is képes lenne követni a látótávolságon túl. Ezzel együtt az AN/AAR-56 rekesznyílásai kicsik, és még a legújabb szenzortechnológiával is, a rendszer frissítése a nagyobb hatótávolságú infravörös érzékelési és követési képességekre gyengébb eredményt biztosítana, mint amit egy dedikált fejlett IRST kínál. Valójában az F-22-es MLD rendszerének frissítése nagy eredmény lenne egy 360 fokos IRST lefedettséggel.

Ami az előnyöket illeti, amelyeket egy dedikált IRST érzékelő biztosítana az F-22-nek, az nyilvánvaló.

A légierő sok más taktikai vadászgépével ellentétben az F-22-esre nem függeszthető a Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod (ATP). Bár ezt a függesztményt hagyományosan levegő-föld precíziós csapásmérésre és felderítő funkciókkal használják, de nagy távolságú vizuális légicél azonosításra is használható. Ez egy rendkívül hasznos képesség, amely lehetővé teszi a nagy biztonságú barát-ellenség azonosítást nagy távolságokon, nappal és éjszaka. A függesztménynek van valami pszeudo-IRST funkciója, és így a „szegény ember IRST-jeként” használható, amely jelentős távolságból képes észlelni repülőgépeket is. De ez meg sem közelíti egy dedikált alacsony hullámhosszú IRST képességét, amely alapvetően a légiharc megvívásának támogatására készült. A dedikált IRST rendelkezik minden szoftverrel és szükséges feldolgozási teljesítménnyel, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az érzékelt információból, nem beszélve a rendszer integráltságáról a repülőgép harci rendszereibe.

Ami a modern IRST érzékelőt illeti, mint például a Legion Podban található IRST21-es, az lehetővé tenné a Raptor pilóta számára, hogy látótávolságon túl gyorsan észleljen és kövessen több célt. Az érzékelő célzási adatokat szolgáltatna, lehetővé téve az ellenség passzív módon történő elfogását anélkül, hogy a fedélzeti radar bármilyen sugárzást bocsátana ki, amely különösen hasznos képesség egy lopakodó vadászgép számára. Az ilyen típusú lopakodó műveletek mellett az IRST-től származó célzási adatok az F-22-es egyéb nagy teljesítményű érzékelőitől, beleértve a passzív elektronikus támogatási intézkedéscsomagot, valamint más platformoktól származó információkkal is kombinálhatók, a nagyobb pontosság és jobb helyzetismeret érdekében a légi harc során.

A Legion Pod függesztmény a törzs alatti tartóra rögzítve látható az F-15-ös vadászgépen Kép:USAF

Ahogy a légierő és általában az amerikai hadsereg egyre inkább a Kína és Oroszország által jelentett magas szintű fenyegetések felé fordítja figyelmét, a legjobb vadászgép képességeinek növelése az IRST-vel a gép szolgálatban tarthatóságának idejét kitolja. Harcértéke megnő, különösen egy egyre kifinomultabb eszközökkel operáló ellenféllel szemben, amely valószínűleg intenzív elektronikus hadviselési képességeivel, potenciális veszélyt jelent a radarok és néhány adatkapcsolati funkció működésére. Ugyanakkor, ha az F-22-nek lehetősége van arra, hogy saját radarjának bekapcsolása nélkül támadjon egy célpontot, ez magasabb szintű védelmet biztosít az ellenség érzékelőivel szemben. Ennek ellenére az AN/APG-77 AESA radar jelenleg az egyik legnehezebben felderíthető radar. Észlelése, és különösen a gép koordinátáinak meghatározása nagy kihívást jelent az ellenséges érzékelők számára.

A modern IRST képes észlelni azokat a célpontokat, amelyeket a radar esetleg nem, például lopakodó vadászgépeket, drónokat, bombázókat és még cirkálórakétákat is, mindenféle fenyegetést, amelyekkel egyre gyakrabban találkozhat a Kínával vagy Oroszországgal való konfrontáció során. Természetesen az IRST nagyon jól működik minden nem lopakodó repülő szerkezet ellen is.

Egyesek érvelhetnek azzal, hogy a Legion Pod egy-egy példányát F-22-re függesztve, ha ez rontja is egy vagy két Raptor lopakodó képességét több vadászgép között elrejtőzhetnének az ellenséges radarok elől. A Legion Pod-al ellátott vadászgépek valós időben megoszthatnák a céladatokat a század többi tagjával a repülőgép zavarvédett adatkapcsolatán keresztül. Az IRST-vel felszerelt Raptorok kockázatának minimalizálására hatékony taktikát lehetne kialakítani, miközben kihasználnák az általuk nyújtott egyedi információkat. Úgy tűnik azonban, hogy ezt a fajta kompromisszum nem elfogadható, mivel az F-22-es igyekszik megőrizni relevanciáját a gyorsan fejlődő fenyegetésekkel szemben.

Az F-22-esek 18000 m repülési magasságon képesek járőrözni, az ottani tiszta és nagyon hideg levegő pedig nagyszerű környezet az IRST számára. Ezt szem előtt tartva, ha egy külső függesztésű konténerben elhelyezett IRST opció alkalmatlan, fontos megtalálni a módját a rendszer belső elhelyezésére.

Az F-22-es IRST-vel való felszerelésére vonatkozó tervek felülvizsgálata során egyértelmű, hogy a légierő úgy gondolja, hogy ez az érzékelő még több értéket hozhat a vadászgép számára, még akkor is, ha a szolgálat a Raptor nélküli jövő felé tekint.

Most, ha a technológiai akadályok leküzdhetők, akkor az F-22-es vadászgépet végre IRST-képességgel látják el, és végre felruházzák egy olyan kulcsfontosságú tulajdonsággal, amit a légierő a gép megalkotása során látni akart.

Dobos Endre

Forrás: THE WAR ZONE

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...