Kezdőlap A katonai repülés jelene Az F-22 Raptor új képességekre tesz szert

Az F-22 Raptor új képességekre tesz szert

Kategória

Az Edwards Légibázis 411. Teszt- és Értékelő Századához tartozó F-22 Raptort a szárny alatti függesztménnyel fényképezték. Ez az első alkalom, hogy valaha a Raptor ilyen egyedi függesztménnyel volt látható. Úgy tűnik, hogy az F-22-es korszerűsítő program gyors ütemben halad, hogy a gép megőrizze dominanciáját 2030-ig amikor a Next Generation Air Dominance (NGAD) vadászgép majd felváltja.

Míg az F-22-esek általában külső üzemanyagtartállyal hajtanak végre nagytávolságú küldetéseket, és időnként rakétákat is függesztettek a szárnyuk alatti indítósínekre tesztelés céljából, de ez az első alkalom, hogy F-22-es látható ilyen alacsony érzékelhetőségű függesztménnyel. Az ötlet azonban biztosan nem új keletű.

Az F-22 Raptor elektronikai ellentevékenység függesztménnyel Kép: Copyright James Reeder

Szárny alá szerelt rakétasínek rakétákkal, üzemanyagtartályokkal, vagy bármilyen más függesztmény, ami megváltoztatja a gép külső alakját, kényes egyensúlyozás a visszavert rádiófrekvenciás jelek csökkentése és a jelentősebb képességfejlesztések között. Egy ilyen változtatás mindig kompromisszumos, de mivel az F-22-es az évtized végén eléri élettartamának felső határát, bizonyos képességekért érdemes lehet a lopakodás képességéből engedni. Különösen olyan módon, ha ez lényegesen növeli a túlélőképességet és halálosabb Raptort eredményezhet.

Az F-22 Raptor szárny alatti póttartályokkal Kép: USAF

Lehetséges, hogy ez a helyzet a tükröződő bevonattal is, amelyet az F-22-en láttunk. Még ha ez a bevonat bizonyos fokig rontja is a repülőgép azon képességét, hogy rejtve maradjon egyes radarok elől, és könnyebben észrevehető szabad szemmel, jelentősen csökkentheti az infravörös felderíthetőségét a gépnek. Ezek az érzékelők komoly veszélyt jelentenek minden repülőgépre, így a lopakodókra is a modern légiharcban.

Az F-22 Raptor tükröződő bevonattal Kép: Santos Caceres

Noha az új függesztmény valamelyest rontja az F-22-es alacsony radarjel visszaverő képességét, különösen meghatározott irányokból és radarsávokban, de a függesztmény alakjának gondos megválasztásával ezek a negatív hatások mérsékelhetők.

Mindazonáltal ez az eszköz nagy jelentőséggel bír az F-22-es radarelkerülő képességének a szempontjából, biztosítva a Raptor túlélőképességét és támadási lehetőségeinek kiszélesítését, melyek alapvető fontosságúak lehetnek a jövőben. A harctéren a különböző érzékelőkből alkotott integrált légvédelmi rendszerek (IADS) egyre nagyobb számban lesznek jelen, és egyre nagyobb területet fednek le. Ezek a rendszerek képesek csökkenteni egy lopakodó repülőgép azon képességét, hogy kis távolságon is megőrizze „láthatatlanságát”. Ez különösen igaz a jó lopakodó képességekkel rendelkező taktikai repülőgépekre is, mint az F-22-re, amelyet évtizedekkel ezelőtt terveztek, amikor az egyedi X-sávú tűzvezető radarok jelentették az elsődleges fenyegetést.

Az adatfúzió fejlődése, valamint az érzékelők teljesítményében bekövetkezett jelentős ugrások és a számítógépes adatfeldolgozás miatt a helyzet drasztikusan megváltozott. Az AESA radarok, amelyek kisebb és nehezen felderíthető célpontokat is képesek észlelni nagyobb távolságból, és amelyek az F-22-es szolgálatba állásakor nagyrészt csak amerikai gépekben voltak, mára világszerte elterjedtek, és csaknem minden harci gépben jelen vannak.

Ez a klasszikus esete annak, hogy minden változik a korral, és ami évtizedekkel ezelőtt „state of the art” technikai színvonalnak számított, az ma általánossá vált.

Az USAF számos fejlesztési igényt határozott meg az F-22-el kapcsolatban. Ezek közé tartoznak a következők, és ezeken túl lehetnek minősített területek is:

  • A Thales Scorpion sisakra szerelt kijelző-fegyvervezérlő rendszer integrálása
  • Nagy hatótávolságú IRST integrálása az avionikai rendszerbe
  • Drónokkal való együttműködés lehetőségének a megteremtése
  • Pilóta által támogatott autonómia
  • GPS-alternatív navigációs rendszer
  • Algoritmusok megteremtése „optimalizált célelfogáshoz”
  • Fenyegetések azonosítása
  • Kiberbehatolás észlelése és elhárítása
  • Megelőző, állapot szerinti karbantartás
  • Szintetikus adatgenerálás
  • Érzékelők fúziójának megteremtése
  • Megnövelt érzékelési képességek megteremtése
  • Érzékelők által megszerzett adatok valós idejű hálózatra töltése

Figyelembe véve, hogy az F-22-es ma is a legjobb lopakodó képességekkel rendelkező légifölény vadászgép, mindezekkel az új képességekkel felruházva, valamint a legújabb fejlesztésű légiharc rakétákkal a fegyver-rekeszeiben, minden bizonnyal megtartja csúcskategóriás pozícióját.

Az új speciális kialakítású konténerek fejlett elektronikai hadviselési képességet hordoznak. A rendszer az F-22-es meglévő küldetési rendszereihez hangolva alacsony radarjel visszaverő képességű konténerbe telepítve valósítja meg a lopakodó rádiófrekvenciás apertúra technológiát.

Az F-22-es általában csak egy konténert szállít, de egy robusztusabb rendszer lehetővé tenné a vadászgépek számára, hogy védekező és támadó elektronikai műveleteket hajtsanak végre, sőt kibertámadásokat indítsanak repülés közben saját és a közelben lévő baráti repülőgépek védelme érdekében. A Raptor nagy teljesítményű elektronikai támogató (ESM) rendszere elektronikai hadviselési (EW) képességgel is rendelkezik.

Az integrált AN/ALR-94-es rendszer képes az F-22-est körülvevő fenyegetés földrajzi helyének meghatározásra és minősítésére. Figyelembe véve, hogy a Raptorok akár 21.450 m magasságban is repülhetnek, a továbbfejlesztett ESM/EW csomag különösen jól alkalmazható. A fejlesztés alatt álló új fegyverek révén a Raptor továbbfejlesztett ESM/EW képessége azt is lehetővé tenné, hogy hatékonyabban támogassa az ellenséges légvédelem megsemmisítését vagy elnyomását.

A már említett okok miatt egy nagy teljesítményű elektronikai hadviselési képesség megszerzése érdekében potenciálisan megéri az F-22-es alacsony érzékelhetőségéből feladni egy keveset. Ez a rendszer egy új védelmi réteget adna az F-22-es számára az ellenséges légtér mélyén végzett műveletek során ott, ahova a Raptort tervezték.

Az elektronikai hadviselés konténer potenciálisan másodlagos kommunikációt és egyéb szenzorfunkciókat is biztosíthat, ha működése AESA elveken alapul. Ismert, hogy az F-22-es AN/APG-77 AESA radarja már rendelkezik néhány másodlagos elektronikai támadási funkcióval, így a repülőgép többi helyzetismeretet biztosító rendszerével kombinálva az új  rendszer hihetetlenül nagy teljesítményt eredményezhet. Ez olyan erős képesség, amely jóval túlmutat az önvédelem biztosításán.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: THE WAR ZONE

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...