Kezdőlap A katonai repülés jelene Az F-22- es vadászgép kommunikációs rendszerének fejlesztése

Az F-22- es vadászgép kommunikációs rendszerének fejlesztése

Kategória

A Lockheed Martin F-22-es Raptor lopakodó vadászgépe erős érzékelőivel segítségére lehet más erők harctevékenységének irányításában oly módon, hogy rejtve képes információt cserélni velük.

Tizenhárom évvel az amerikai légierőnél történt szolgálatba állítása után a Lockheed Martin F-22-es Raptor lopakodó vadászgépnek jelentősen nő a harcértéke. Az új képesség birtokában képes szó nélkül kommunikálni szövetséges hajókkal, szárazföldi erőkkel és repülőgépekkel.

A légierő és a Lockheed azt tervezi, hogy 2020-ban előre láthatóan 180 darab F-22-re telepíti a Link-16-os elektronikus egységet, mely lehetővé teszi az Egyesült Államok és szövetségesei számára, hogy hangüzenet nélkül osszanak meg taktikai adatokat, és információkat egymás között.

Az Egyesült Államok és a szövetséges repülőgépei, hajói és légvédelmi rendszerei kommunikációjának szabványos elektronikus része a Link-16-os, de az F-22-es fedélzeti kommunikációs rendszerének jelenleg nem. Ennek az az oka, hogy az F-22-es lopakodó funkciójával ellentétes a Link-16-os üzenetek továbbítása, mert azzal felfedné saját pozícióját az ellenséges elektronikus érzékelők számára.

A Raptor pilótái képesek rejtetten kommunikálni egymással az F-22-es egyedi, rendkívül biztonságos adattovábbító elektronikus rendszerével. De ahhoz, hogy kapcsolatba lépjen, mondjuk, egy közeli F-16-os pilótával, ezt a Raptor pilótája csak kevésbé rejtetten teheti meg. Az F-22-es és az F-16-os kommunikációs rendszerei között generációs szintkülönbség van.

Ez a kommunikációs mód azonban nagy veszélyt jelent az F-22-esre nézve. A Raptor erős passzív érzékelőivel segítséget nyújthat más erők irányításához a harcban, feltéve, hogy „hangtalanul” képes az érzékelői által megszerzett információt másokkal megosztani. A légierő ezzel a döntéssel hajlandó kissé veszélyeztetni az F-22-es lopakodó képességeit annak érdekében, hogy képes legyen jobban együttműködni más katonai rendszerekkel.

A légierő már régóta kereste a megoldást a Raptor adatkapcsolat-problémájára, ám a szerződéskötési eljárások akadályozták ebben. A szolgálat 2017-ben végre megtalálta a megoldást és így lehetővé vált a kommunikációs rendszer működésének magasabb szintre emelése.
Két évvel ezelőtt, az F-22-es modernizációjának növekvő késedelmével, amely veszélyeztette a vadászgép versenytársaival szembeni dominanciáját, a légierő úgy döntött, hogy forradalmi frissítések bevezetésével tartja fenn a Raptor magas szintű harckészségét.

A szokásos megközelítés helyett, amelyben a követelményeket részletesen kifejtik, és a vadászgép csak az összes frissítés befejezésével válik harckésszé, a légierő új eljárást dolgozott ki, ami „agilis fejlesztés” néven vált ismertté.

A modernizációt sok kisebb frissítéssel végzik néhány nagyobb helyett, ami így néhány év alatt megtörténik, ahelyett, hogy egy évtizedig, vagy ennél tovább tartana.

A légierő számára a Link-16-os integrálása az F-22-es elektronikai rendszereibe, kiemelkedő prioritássá vált. 2018. februárjában az F-22-es programiroda új beszerzési eljárást alkalmazott a 2016. évi költségvetési védelmi engedélyezési törvény 804. szakasza alapján, hogy megbízást adjon ki a Lockheed Martin számára: a Raptor Agile Capability Release[1] vagy RACR szerződést.

A 2019-es költségvetési évben a RACR-t 140 millió dollárral finanszírozzák az iroda 563 millió dolláros kutatási és fejlesztési költségvetéséből, mely az F-22-es modernizációjára és fenntartására szánt 2,7 milliárd dolláros teljes költségének része.

A 2019-es előirányzat végül lehetővé tette a légierőnek és a Lockheednek, hogy 2020-tól kezdve biztosítsák a Link-16 képességeit a Raptor flotta számára.

A Link-16 használata lehetővé teszi, hogy az F-22-es pilóták olyan képességgel rendelkezzenek, mellyel több száz lehetséges adatot oszthatnak meg a saját és szövetséges partnereikkel, közöttük helymeghatározási, vagy céladatokat, és egyéb információkat, mint az „Itt vagyok” vagy az „Itt egy rosszfiú” üzeneteket.

A felhasználók a beérkezett üzeneteket prioritásuk szerint sorba rendezhetik, ami meghatározza további döntéseiket és tevékenységüket.
Szerző: Dobos Endre


[1] Raptor Agile Capability Release – Agilis Képességfejlesztési Jóváhagyás a Raptor számára

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...