Kezdőlap A katonai repülés jelene Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Kategória

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t jelölték ki, mint legvalószínűbb vadászgépet. A fejlesztés megkezdése óta ez az első hír, amit ebben erről az eszközről hallhattunk az új amerikai megnövelt hatótávolságú LREW[1] néhány évvel ezelőtti megjelenése óta, amelyet a fegyver látszólagos eltűnése követett, leginkább a nyilvánosság számára.

Az új rakétáról részleteket az Air Force Magazine közölt hírt, amelyről nemrégiben a légierőn belül számos beszélgetés folyt a 2022-es pénzügyi év költségvetése kapcsán. Ezek általánosabban szóltak a légierő több mint 400 idősebb vadászgépének a nyugdíjazásáról és mintegy 300 új repülőgép szolgálatba állítására vonatkozó terveiről is, beleértve a titkos Next Generation Air Dominance (NGAD) programot és egy „clean sheet[2]” vadászgépet az F-16-os leváltására. Ez utóbbit Multi Role (MR-X) többcélú vadászgép fejlesztési projektnek nevezték.

A beszélgetések egy meg nem nevezett „túlméretes levegő-levegő rakétáról” is szólnak, amelyet az F-15EX képes hordozni. A vadászgépet ugyanezekben az írásokban, mint a „túlméretes rakéta” hordozóját írják le. A mai napig az F-15EX-hez társított legnagyobb levegő-levegő fegyver a rendszerben szolgáló AIM-120 vagy AMRAAM volt.  A légierő megpróbálta kipréselni a lehető legnagyobb hatótávolságot az AMRAAM-ból, ez a rakéta azonban már a fejlesztési potenciáljának végéhez ért.

Az F-15EX képessége túlméretezett fegyverek hordozására jól ismert volt, de mindig azt várták, hogy ezek támadó levegő-föld fegyverek lesznek, beleértve a hiperszonikus rakétákat is, amelyek jóval terjedelmesebbek, mint a legtöbb szokásos légi indítású rakéta. Különösen az AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon[3] ARRW-t említették az F-15EX jövőbeni lehetséges fegyverzetfejlesztési lehetőségeként.

Úgy tűnik, hogy az F-15EX számos új típusú függesztett fegyvert fog hordozni légi és földi célpontok megsemmisítésére egyaránt. Mindkét forgatókönyv szerint az F-15EX valószínűleg kevésbé kockázatos légtérben működne, vagy az ellenséges légvédelmi rendszerek által lefedett területeken kívülről indítaná fegyvereit.

Ismert, hogy a légierő a haditengerészettel közösen dolgozik egy új levegő-levegő rakéta fejlesztésén, amelynek célja, hogy nagyobb hatótávolságot kínáljon, mint a jelenlegi AIM-120 AMRAAM. Az AIM-260-ról feltételezhető, hogy hasonló méretekkel rendelkezik, mint az AIM-120-as, mivel az F-22 Raptor az első repülőgépek közé tartozik, amely megkapja. Ha az AIM-260-as nagyjából AMRAAM méretű, akkor alkalmas az F-35 Lightning II belső tárolórekeszében való függesztésre is, valamint bármely későbbi tervezésű lopakodó vadászgép rekeszében. Az új rakéta jelenleg fejlesztés alatt áll, ezért kialakításának és képességeinek részletei jelenleg ismeretlenek.

A közelmúltban spekulációk voltak arról is, hogy AIM-260-on kívül az AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided-Extended Range, vagy az AARGM-ER, egy radargyilkos levegő-föld rakéta megfelelő jelölt lehetne arra, hogy nagy hatótávolságú levegő-levegő rakétává alakítsák át. A rakétát már kezdetektől úgy tervezték, hogy elférjen az F-35A és a hordozófedélzeti F-35C fegyvertároló rekeszeiben.

Azáltal, hogy az új rakétát „túlméretezettként” jellemzik, úgy tűnik, hogy a Air Force Magazine egy teljesen új fegyverre utal, amelyet a kínai PL-15-össel összemérhető levegő-levegő rakétaként kezel.

A PL-15-ös egyelőre rejtélyes fegyver marad. Tudjuk, hogy a J-20-as kínai lopakodó vadászgép fő fegyverének készült. A kérdés kezdetben az volt, hogy pontosan miként éri el a feltételezett rendkívül nagy hatótávolságot, és hogy fojtható ramjet hajtóművet alkalmaz-e. Valójában ma már biztosnak tűnik, hogy a PL-15-ös hagyományosabb kettős impulzusú hajtóművet használ, de a hajtómű teljes impulzusa és AESA radarjának a teljesítménye még mindig komoly kihívást jelent az Egyesült Államok és szövetségesei számára.

Extra nagy hatótávolságú rakéta a kínai J-16 vadászgépre függesztve Kép:Chinese Internet

Eközben Kína legalább egy, extrém nagy hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt, amely egy J-16 Flankerről készített fotón a szárnya alatt látható. Szakértői vélemények szerint ez a rejtélyes rakéta körülbelül 5,5 m hosszú, szemben az AIM-120D 3,66 m hosszával. Sok kérdés merült fel azzal kapcsolatban, hogy ezt a fegyvert valójában hogyan lehet a légi korai előrejelző és irányító repülőgépek, valamint más nagy értékű célpontok jelentősen nagy távolságból való megsemmisítésére használni.

Ezeknek a kínai rakétáknak már egy ideje folyamatban van a fejlesztésük, csakúgy, mint több orosz megfelelőjüknek, amelyek hasonló veszélyt jelentenek az AMRAAM család korábbi dominanciájára. Tavaly egy nagyon nagy hatótávolságú R-37M (AA-13 Axehead) rakéta tesztindítását láthattuk egy Szu-35S Flanker többcélú vadászgépről, majd az R-77-es megnövelt hatótávolságú változatának a tesztindítását (AA- 12 Adder), – nyilvánvalóan ramjet meghajtással – a Szu-57 Felon lopakodó vadászgép fedélzetéről.

Ezekről a kínai és orosz rakétákról egy ideje már tudnak – az R-37M-et 2011-ben tesztelték először egy MiG-31 Foxhound elfogóról. Ez visszavezet minket a LREW programhoz, amelynek célja, hogy a US Air Force létrehozzon egy extrém nagy hatótávolságú levegő-levegő rakétát, amellyel a Pentagon ismét biztosíthatja a haditengerészet számára az AIM-54 Phoenix 2004-es szolgálatból kivonásával elvesztett képességének a helyreállítását.

AIM-54B Phoenix rakéta függesztett helyzetben Kép:DOD
Az R-37M rakéta indítása a Szu-35S többcélú vadászgépről Kép:Russian Ministry of Defence

Még 2017 végén a Pentagon következő évi költségvetése, és a honvédelmi engedélyezési törvény hivatkozott a LREW programra, amelyet „feltörekvő képességek technológiai fejlesztésének” minősítettek.

Ez a program feltáró kezdeményezésként működött, amelynek segítségével meghatározták egy új, nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta vagy rakétacsalád általános koncepcióját, technológiáit, a megsemmisítési lánc struktúráját és az alapkövetelményeket. A program hivatalosan „Amerika légfölényének fenntartását” célozza. Most a program minősített eredményeit állítólag elérhetővé teszik azoknak a szolgáltatóknak (gyártóknak) a számára, ahol az írásos feljegyzések hardverfejlesztési programmá válnak.

A LREW számára biztosított koncepció kétfokozatú rakétahajtóművet mutatott be, amelyet az F-22-es tárolórekeszéből indítanának. A kétfokozatú hajtóműves rakéta logikus megoldás lenne egy nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta gyors kifejlesztésére, de az a tény, hogy a rakétát a Raptor belső rekeszéhez kell méretezni, felvet néhány kérdést.

A légierő által említett meg nem nevezett rakéta nagyon úgy tűnik, mintha túl nagy lenne a belső rekeszben történő szállításhoz. Lehetséges, hogy a LREW végül olyan rakétát eredményezett, amely túl nagy volt az F-22-es fő fegyverrekeszében való elhelyezéshez. Összességében azonban azt sugallja, hogy az új fegyver vagy elkülönül a LREW programtól, vagy az utóbbi azóta másfajta és nagyobb méretű fegyverré formálódott, mint eredetileg tervezték.

Sőt, a LREW első nyilvánosságra hozatala óta az F-15EX fegyverhordozóként történő felhasználásának gondolata jelentősebb lökést kapott. Ennek megfelelően az F-15EX a lopakodó vadászgépek mögül indíthatná rakétáit, a lopakodó pedig célpontot biztosíthat e fegyverek számára adatkapcsolaton keresztül. Mivel a rakétát az F-15EX távolról indíthatja el, majd a lopakodó gépek célzott pályaadat frissítést biztosítanak védett adatkapcsolaton keresztül. Egyes vélemények szerint így megkérdőjelezhetővé válik annak a fegyvernek az értéke, amelyet maga a lopakodó vadász hordoz/indít.

Vannak nyomok a légierő költségvetési beszélgetéseiben arról, hogyan lehetne hasznosítani az új rakétát. Ezek hivatkoznak a „teljes spektrumú túlélhetőségre, a nagy sebességű fejlett fegyverekre és a megnövelt hatótávolságra”, valamint olyan műveletek koncepciójára, amelyek során a légierő „ideiglenes légifölényt biztosít” egy adott, erősen kockázatos szektorban. Könnyű elképzelni egy jelentősen nagyobb hatótávolságú levegő-levegő rakétát, amelyet távolról indítottak el, és amelynek a pályadatait különféle fedélzeti, elsősorban lopakodó platformokról tudják pontosítani.

Az F-15EX mellett lehetőség van arra is, hogy az új rakéta kompatibilis legyen a B-21 Raider lopakodó bombázó fegyverrekeszének méreteivel is. 2019-ben Scott Pleus, repülő vezérőrnagy, a csendes-óceáni légierő akkori légi és kiberműveleti igazgatója arról beszélt, hogy „A B-21-es, amely légicél elfogási képességekkel is rendelkezik és hasonlóan a korszerű harci gépekhez, hálózatközpontú működése során adatokat kap az őt körülvevő repülőgépekről, képes megvédeni magát.” Figyelembe véve a B-21-es lopakodási képességeit, fegyvertároló rekeszének befogadó képességét és hálózatközpontú működését, több, mint valószínű, hogy akár kockázatos légtérbe hatolva is képes nagy hatótávolságú rakétáival támogatni a légiharcot.

Mivel az F-15-ös vadászgépek EX változatra alakítása felgyorsul, előfordulhat, hogy nem kell túl sokáig várni, hogy további részleteket tudjunk meg a légierő következő generációs nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakétájáról. Bármilyen is legyen részleteiben ez a rakéta, hosszú idő telt el, és mivel a kínai és orosz rakéták fejlesztése folytatódik, valószínűleg ez lesz a légierő és a haditengerészet fegyverzetének egyik nagyon szükséges kiegészítője.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: The War Zone


[1] Long Range Engagement Weapon LREW: nagy hatótávolságú elfogó fegyver

[2] Clean Sheet-tiszta lap: ahol a gép rendeltetése, specifikációi még nincsenek lefektetve

[3] Air-launched Rapid Response Weapon[3] ARRW: légi indítású gyors reagálású fegyver

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...