Kezdőlap A katonai repülés jelene Az Egyesült Királyság és Japán közösen fejleszti következő generációs vadászgépének a hajtóművét

Az Egyesült Királyság és Japán közösen fejleszti következő generációs vadászgépének a hajtóművét

Kategória

Az Egyesült Királyság és Japán bejelentette, hogy közös fejlesztéssel hozzák létre a következő generációs vadászgépük gázturbinás hajtóművének prototípusát. Mindkét ország a következő generációs vadászgép prototípusának létrehozásán dolgozik, a Team Tempest és az F-X program keretében. A megállapodás a két ország egyre bővülő katonai kapcsolatának része, amely az új hajtómű kifejlesztésén túl magában foglalja következő generációs légiharcrakéták technológiájának megosztását is.

Az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma bejelentette a megállapodás részleteit, az Együttműködési Memorandumot, amelynek „zászlóshajója” a vadászgép hajtóműve. A közös demonstrátor hajtómű munkálatai ez év elején kezdődnek. Az Egyesült Királyság kezdeti 30 millió fontot fektet be a hajtómű tervezési munkálataiba, a digitális tervezésbe és az innovatív gyártástechnológia fejlesztésébe.

Az Egyesült Királyságtól származó további, körülbelül 266,6 millió dollár finanszírozás egy teljes méretű demonstrátor hajtómű kidolgozását eredményezi, amelyet a Royce Royce Filton üzemében, Bristolban fognak összeszerelni. A projektben még részt vesz a Mitsubishi Heavy Industries (MHI), az Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) Japánban, valamint a BAE Systems az Egyesült Királyságban.

Az új hajtómű várható teljesítményről nem közöltek részleteket, és egyelőre nem ismert, hogy a demonstrátor hajtóművet repülő „próbapadba” építik-e be, vagy kizárólag földi statikus próbákon tesztelik majd. Azt sem erősítették meg, hogy a Tempest és az F-X vadászgépet – ha mindketten a tervek szerint haladnak – közös hajtómű hajtja-e majd. Ami ismert, hogy mindkét vadászgépet két hajtóművesnek tervezik.

A Tempest vadászgép makettje Kép:BAE SYSTEMS

„Ez a Japánnal közös kezdeményezés egy mindenki számára előnyös lehetőség világelső technológiák közös fejlesztésére” – mondta Richard Berthon, a Future Combat Air brit igazgatója. „A fejlett hajtómű rendszerek megalkotására irányuló befektetés és a Japánnal való közös munka fellendíti nemzeti iparunkat, és élvonalbeli katonai képességet mozgósít. Várjuk, hogy elkezdhessük ezt a munkát, és folytassuk a további együttműködésről szóló megbeszéléseinket.”

Az Együttműködési Memorandum értelmében az Egyesült Királyság és Japán más, az Egyesült Királyság Harci Légi Stratégiájához kapcsolódó technológiákkal kapcsolatos közös munkát is megvizsgál, amelynek központi eleme a Tempest néven ismert, pilóta által vezetett vadászgép. A Team Tempest tagja még az olasz Leonardo védelmi rendszereket fejlesztő vállalat, az MBDA európai rakétakonzorcium, a Brit Királyi Légierő, valamint a Rolls-Royce vállalat.

„Az ipari fejlesztő csoport az Egyesült Királyságban és Japánban is olyan kiegészítő technológiákat hoz létre, amelyek tisztább, új generációs, megnövelt teljesítményű meghajtási rendszereket biztosítanak mindkét nemzet jövőbeli vadászgépe számára” – mondta Alex Zino, a Rolls-Royce üzletfejlesztési és jövőbeli programjaiért felelős igazgató. „A közös hajtómű demonstrátor program izgalmas lehetőség a világ legjobb harci repülőgépe képességeinek egyesítésére, és lehetővé teszi olyan innovatív és kritikus technológiák kifejlesztését, amelyek alapvetőek lesznek a védelmi repülőipar jövője szempontjából.”

A Rolls-Royce-nak a hajtóművével kapcsolatos terveiről már tudunk egy keveset, a mérnökök már értékelték a fejlett hajtómű technológiát. A vállalat felvázolt egy új hajtóművet, amelyben a turbina elötti hőmérséklet megahladja a jelenleg elért hőmérsékletet, növelve ezzel a termodinamikai hatékonyságot. A brit hajtómű gyártó cég a Leonardo-val együttműködve kezeli a számosi fedélzeti érzékelő és avionika egység által termelt hőt úgy, hogy ezt visszavezeti a hajtóműbe és ott hűtésre használja fel. A Team Tempestről az is ismert, hogy szintetikus repülőgép-üzemanyag használatát vizsgálta a hajtóműből kiáramló gáz hőmérsékletének csökkentésére és a fenntarthatóság növelésére.

Az új Rolls-Royce hajtómű számos technikai újdonságot tartalmaz Kép:ROLLS-ROYCE

Eközben Japán számára az Egyesült Királysággal kötött legutóbbi megállapodás kérdéseket vet fel saját hajtóműfejlesztési erőfeszítéseinek szerepével kapcsolatban. Az MHI elkészítette az X-2 Shinshin kísérleti repülőgép egyetlen példányát, amelyet technológiai demonstrátorként használtak a következő generációs vadászgép programjában.

A kéthajtóműves X-2-es demonstrátor vadászgép számára az XF5-ös hajtóművek biztosítják a repüléshez szükséges tolóerőt, amelyek mindegyike utánégető nélkül körülbelül 49 kN tolóerőt állítanak elő. Az F-X vadászgép repüléséhez szükséges tolóerőt végül az IHI vállalat fejlesztés alatt álló XF9-es hajtóműve biztosítja majd, amely lényegesen nagyobb tolóerőt kínál, mint az XF5-ös. Mivel az IHI most a Rolls-Royce-al közös munkában fejleszti majd a hajtóművet, jelenleg nem világos, hogy az XF9-es milyen szerepet fog betölteni ezen belül. Kérdés, hogy átépítik-e a jelenlegi hajtóművet, amelyben alkalmazzák a Rolls-Royce új koncepcióit, vagy csak a gyengeségeit korrigálják és hozzák végleges állapotba, vagy teljesen átveszik a Rolls-Royce-al közösen fejlesztett új hajtóművet.

IHI XF9-1 hajtómű Kép:Aviation Week
A hajtómű tolóerővektor elfordító mechanizmusa Kép:wikipédia

Az Egyesült Királyság a Combat Air Strategy keretében fejleszti a Tempest vadászgépet, amelyre a kormányzat a következő négy évben körülbelül 2,6 milliárd dollárt fog biztosítani. A tervek szerint a 2030-as évek közepétől egy komplett Future Combat Air System szolgálatba állítása történik meg, beleértve a Typhoon vadászrepülőgép cseréjét.

A 2021-es év elején indult a Future Combat Air System koncepció- és értékelési szakasza körülbelül 333 millió dolláros szerződéssel. A Future Combat Air System projekt egy komplex légi harcászati rendszer, (ez nem tévesztendő össze az azonos nevű páneurópai projekttel) amely magában foglalja a Tempest vadászgép, pilóta nélküli repülőgépek, érzékelők, fegyverek és fejlett adatrendszerek fejlesztését.

A közös munkával egyidejűleg Japán saját F-X következő generációs vadászrepülő programjában is részt vesz, amelynek célja a Mitsubishi F-2-es utódjának létrehozása a Tempest-hez hasonló időkereten belül.

A Mitsubishi F-2-es vadászgép Kép:Japan Air Self-Defence Force

Egy vadonatúj vadászrepülőgép kifejlesztése jelentős vállalkozás, és sokan megkérdőjelezik, hogy akár az Egyesült Királyság, akár Japán kifejlesztett-e olyan üzleti modelleket, amelyek jelentős külső támogatás vagy együttműködés nélkül is sikeresek lesznek. Ezt szem előtt tartva a két ország technológiai és ipari erősségeinek egyesítése ésszerűnek tűnik.

Tokió és London összefogása leendő vadászgépeik új erőforrásának kifejlesztésében egyben a két ország közötti szélesebb körű katonai együttműködés kifejeződése is. Ennek központi eleme az, hogy az Egyesült Királyság stratégiai és katonai prioritásait egyre inkább az ázsiai-csendes-óceáni térségre helyezi, szem előtt tartva Kína növekvő területi ambícióit és katonai terjeszkedését.

“Partnerkapcsolataink megerősítése az indiai-csendes-óceáni térségben stratégiai prioritás, és Japánnal, az egyik legszorosabb ázsiai biztonsági partnerünkkel szembeni elkötelezettség ennek egyértelmű példája” – mondta Ben Wallace, az Egyesült Királyság védelmi minisztere a közös hajtómű fejlesztésről szóló nyilatkozatában.

„Amint azt első kézből láttam, japán partnereink óriási előrelépést értek el olyan technológiák terén, amelyek kiegészíthetik saját fejlett készségeinket, és hozzájárulhatnak ahhoz, hogy országaink fegyveres ereje a katonai innováció élvonalában maradjon” – tette hozzá Jeremy Quin, az Egyesült Királyság védelmi beszerzési minisztere.

A fejlesztendő légiharc-technológiáival kapcsolatos kétoldalú együttműködéshez kapcsolódik az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumának támogatása Japán közös új levegő-levegő rakétafejlesztési programjához. Ez a fegyver, amelynek a korszerű rádióelektronikai kereső rendszerét a Mitsubishi Electric Corporation fejleszti, várhatóan egyesíti az MBDA Meteor látótávolságon túli levegő-levegő rakétával kapcsolatos brit szakértelmet a japán fejlesztésű elektronikával. A közös fejlesztés célja a rakéta rádióelektronikus kereső rendszere pontosságának a növelése.

Japán mellett az Egyesült Királyság a Team Tempest programhoz további partnereket keres. Az Egyesült Királyság jelenleg Japán mellett együttműködik Olaszországgal és Svédországgal a jövőbeli légiharc-rendszerek és technológiák fejlesztése terén.

Korábban is felmerültek találgatások, hogy a rivális brit-olasz-svéd és a francia-német-spanyol jövőbeli vadászgép fejlesztési programokat végül egyesítik-e.

“Természetes, hogy ez a két valóság egybeolvad” – mondta Luca Goretti tábornok, az olasz légierő vezérkari főnöke a múlt hónapban az ország parlamenti védelmi bizottság tagjainak a Reuters jelentése szerint. “Elképzelhetetlen ilyen hatalmas pénzügyi források befektetése két egyenértékű programba.”

Az Jonny Moreton Air Commodore, az Egyesült Királyság programigazgatója, a MOD jövőbeli vadászgép fejlesztési program igazgatója azonban Tim Martinnak, a Shephard News munkatársának azt mondta: “Egyáltalán nem áll szándékunkban csatlakozni a francia-német-spanyol jövőbeli vadászgép fejlesztési programhoz.”

A japán sajtóban megjelentek olyan hírek, amelyek azt sugallják, hogy a brit Tempest és a japán F-X vadászgépeknek nem csak a hajtómű fejlesztését, hanem a hajtómű szívócsatorna és a fúvócső egységei lopakodási képességeinek optimalizálását is közösen végzik.

A japán koncepció vadászgép rajza Kép:Japan MOD

Végső soron nem elképzelhetetlen, hogy Japán egyesítheti saját F-X vadászgép projektjét a britek által vezetett projekttel. Japán már kijelentette, hogy az MHI vállalat irányítja az F-X projektet teljes felelősséggel a repülőgép fejlesztéséért, de egy tengerentúli partnert is bevonnak a programba. Jelenleg nem ismert, hogy ez a partner az Egyesült Királyság lesz-e, vagy egy Egyesült Államokbeli repülőgép-ipari vállalattal dolgoznak-e majd a hajtóműtől eltérő elemeken.

Bár sok kérdés maradt még az új hajtómű természetével és képességeivel kapcsolatban, úgy tűnik, hogy Japán a Tempest vadászgép projekt partnereként szorosabb együttműködést alakít ki az Egyesült Királysággal és annak legkiválóbb védelmi ipari szereplőivel.

Dobos Endre

Forrás: THE NATIONAL INTEREST

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...