A Boeing gyár a gyártási folyamattervezés és fejlesztés szakaszában bemutatta az első T-7A Red Hawkot, amelyet az Egyesült Államok légiereje számára építettek. Ezek a sugárhajtású gépek a szolgálat első új, fejlett sugárhajtású kiképzőgépei a T-38 Talon óta, amely több mint 60 éve emelkedett először a levegőbe. Ez a konkrét sugárhajtású repülőgép az első igazi T-7A, mert az első két repülőgép, amelyek a vállalati bemutatók számára készültek, nem feltétlenül reprezentálják a végső konfigurációt.
A Boeing St. Louisban működő gyárában az április végén megtartott bemutató ceremónián az iparág vezetői és a légierő tisztviselői felhívták a figyelmet azokra a változásokra, amelyeket a T-7A várhatóan lehetővé tesz a kiképzés rendszerébe. A 351 darab T-7A közül ez volt az első olyan gép, amelyet a Boeing teljesen digitális módszerrel tervezett és amelyet jövőre adnak át a légierő számára a San Antonio-Randolph közös bázison.
„Izgatottak vagyunk és megtiszteltetés számunkra, hogy ezt a digitális módszerrel fejlesztett, következő generációs kiképzőgépet az Egyesült Államok légierejének szállíthatjuk” – mondta Ted Colbert, a Boeing védelmi, űr- és biztonsági részlegének elnök-vezérigazgatója. „Ez a repülőgép kézzelfogható példája annak, hogy a Boeing, beszállítói és partnerei hogyan irányítják a digitális mérnöki forradalmat. A T-7A a következő évtizedek során készíti majd fel a pilótákat a jövőbeli küldetésekre.”
„A mai nap a Boeing és a Saab közös tervező munkájának és partnerségének a csúcspontja” – tette hozzá Micael Johansson, a Saab elnök-vezérigazgatója. „A Saab tudása és szakértelme hozzájárult ennek a világszínvonalú oktatógépnek a tervezéséhez és gyártásához, amely munkában több mint ezer Saab-alkalmazott vett részt. Együttesen egy ambiciózus jövőképet tűztünk ki: újra kell definiálni, mi is a kiképző repülőgép, de azt is, hogyan kell elkészíteni, és ez sikerült is.” A cél az volt, hogy a Saab tapasztalatainak az alkalmazásával olyan alacsony fenntartási költségű gép készüljön, mint a JAS 39 Gripen.
A Boeing és partnere a Saab különösen büszkék arra, ahogy a digitális tervezést, az agilis szoftvereket és digitális mérnöki technológiákat használtak annak érdekében, hogy csökkentsék a repülőgép tervezése, tesztelése és az első felszállása közötti időt. A Red Hawk lett a légierő első olyan gépe, amely „e” előtagot kapott, ami a kiterjedt digitális tervezési filozófiának az alkalmazását jelenti.
A fejlesztési késések leküzdése után a légierő új harci kiképző gépének első prototípusa – a T-7A Red Hawk – idén legördült a gyártósorról, és ezzel jelentős mérföldkőhöz érkezett. De a program még mindig emelkedővel néz szembe.
Ahogy a Boeing a T-X program gyártási fázisa felé halad – amely repülőgépeket, földi szimulátorokat és egyéb képzési technológiákat foglal magában –, hogy lecserélje az öregedő T-38 Talonokat, a vállalat azért küzd, hogy az ütemtervnek megfelelően és költséghatárokon belül maradjon – mondta egy ügyvezető.
A Boeing a legújabb technológiába fektet be, hogy a platform versenyképes maradjon. Először is a vállalat forradalmasítja saját gyártási technológiáját. A tervezési és fejlesztési folyamat digitalizáltabbá vált, és magában foglalja a modellalapú tervezést is.
A digitális átállás segített enyhíteni a késések hatását, különösen a törzs elülső és hátsó részének az összekapcsolása során végzett munkában. A két szekció immár kevesebb mint 30 perc alatt illeszthető össze, ami 95 %-os időcsökkenést hozott. A változtatás a mérnöki munka minőségének a 75 %-os növekedését is eredményezte.
Az export megrendelések kilátása mellett, az Egyesült Államok légierejének lehetősége van a 351 darabos kezdő mennyiségnél jóval többet vásárolni.
A múlt év végén világossá vált, hogy a légierő legalább 100, esetleg több száz géppel növelné a T-X programban épülő 351 darab T-7A gépet. Ezeket az új sugárhajtású repülőgépeket valószínűleg nem csak pilóták oktatására használnák, hanem agresszor repülőgépként is az Adversary Air program kiterjesztéseként, valamint „taktikai helyettesítőként”, lehetővé téve, hogy több hadműveleti szintű képzést a költséges vadászgépekről egy olcsóbb platformra helyezzenek át.
A T-7A-t úgy tervezték, hogy rendszerek bonyolultságának csökkentése révén, csökkentsék a karbantartási költségeket. Az integrált logisztikai támogatás, mind a fedélzeten, mind a fedélzeten kívül, valamint a nagy megbízhatóság és rendelkezésre állás minimálisra csökkenti a teljes T-7A rendszer életciklus-költségét.
A Red Hawk egyhajtóművel, osztott függőleges vezérsíkkal és egymáshoz képest magasságban eltolt ülésekkel készült, amely mind az oktató, mind a tanuló pilótának kiváló kilátást biztosít a pilótafülkéből. A T-7A modern avionikai, fejlett kijelző-rendszerekkel és beágyazott kiképzési rendszerrel van ellátva.
A Boeing a létesítményeinek beruházásaiba is befektet, melynek során egy egységbe integrálják a modellalapú tervezést, az automatizálást, a kiterjesztett és virtuális valóságot, a modularitás biztosítását és más új fejlesztéseket.
Ezen kívül a Boeing az L3Harris vállalattal kötött 10 éves szerződés révén korszerűsíti az adatok kezelésének és feldolgozásának módszereit, melynek keretein belül az alkalmazott processzorok egy nyílt rendszerű megközelítéssel könnyen és valós időben feldolgozható formára alakítják a repülőgépek különböző érzékelőitől érkező adatokat.
Minden Red Hawk két processzort, és mindegyik processzor 10 bővítési lehetőséget tartalmaz. Ezeken a kapcsolatokon keresztül új szenzorok kapcsolódhatnak a processzorhoz. Ezek a tényezők felgyorsíthatják a frissítési ciklusokat. A 10 bővítési lehetőségből ötöt használnak majd, a többi pedig megmarad a képességek növelésére, amire majd a későbbiekben lesz szükség. Ugyanez a technológia működik az F-35-ös vadászgépen és az MQ-25 Stingray drónon, ami megfizethetőbbé teszi a Boeing számára az új technológia alkalmazását.
A tesztrepülések alkalmával feltárják a repülőgép szélsőséges repülési helyzetekre adott válaszait, lehetőséget adva a digitálisan tervezett repülőgépnek, hogy bizonyítsa stabilitását és teljesítményét a jövő pilótái számára.
A nagy állásszögű repülési tesztek során a szárny oszcilláló mozgására derült fény, ami még megoldandó feladat a fejlesztők előtt.
Egyelőre nem ismert, hogy mikor ér véget a gyártás tervezési és fejlesztési szakasza és mikor kezdődhet el a kisszériás gyártás. A gyártás indításáról szóló döntés, vagy „C-mérföldkő” 2023 novemberére várható.
Az öt elkészült tesztrepülőgép közül az elsőt 2023-ban átszállítják az Air Education Training Command-hoz, de két gép St. Louisban marad a fárasztásos és statikus teszt végrehajtására, a repülőgép váz integritásának tesztelésére és képességeinek bizonyítására.
Eközben a Boeingnek a T-7A kiképzőrendszer fejlesztése mellett, a technológia fejlesztésen végzett munkája segítheti a légierő programjain túl a vállalat versenyképességének megőrzését is.
A vállalat ugyanakkor érdeklődését fejezte ki a Red Hawk fegyveres változatának a gyártása iránt is, amely megnyithatja a kaput a könnyű támadógépek nemzetközi piaca előtt. Mind a repülőgép törzse alatt, mind pedig szárny alatti tartókon lesz fegyverzet függesztésére lehetőség.
A T-7A helyettesítheti a Dassault/Dornier Alpha Jet és Northrop Grumman F-5-et, amelyeket a világ 26 országában repülnek több évtizede.
A szolgálat azt mondta, hogy megvizsgál minden olyan potenciális versenyzőt, amely megfelel az Advanced Tactical Trainer követelményeinek, és úgy tűnik, hogy a Red Hawk nagyon jó helyzetben van a további rendelések megszerzésében a légierő vadászgép-kiképzésének megújítására irányuló erőfeszítés terén.
Eközben egy adaptált Red Hawk, az úgynevezett T-7B, versenyben van az amerikai haditengerészet hallgatói sugárhajtású képzési rendszer követelményeinek teljesítésével, amely a tervek szerint a haditengerészet képzési módjának széles körű átalakítását fogja eredményezni. A T-7B-nek a Leonardo és a Lockheed Martin vállalatok ajánlataival kell megmérkőznie a haditengerészet jelenlegi T-45 Goshawk fejlett sugárhajtású kiképző gépének a leváltását célzó versenyben.
A T-7A teljesítménye alkalmas arra, hogy könnyű vadászgépként potenciálisan exportálható legyen külföldön, akárcsak az F-5-ös vadászgép évtizedekkel ezelőtt.
Nyilvánvaló, hogy a Red Hawk jelentős mértékben növelheti a légierőnél meglévő megrendeléseket. Mindenekelőtt azonban a szolgálat abban reménykedik, hogy amint a terveknek megfelelően jövőre megkezdődnek a szállítások, a T-7A kiaknázza a benne rejlő jelentős lehetőségeket, mint egy szélesebb körű modernizációs erőfeszítés motorjaként, amely megváltoztathatja a légierő jövőbeli pilótáinak képzési módját.
Dobos Endre
Forrás: THE WAR ZONE