Kezdőlap A katonai repülés jelene Az amerikai légierő hatodik generációs repülőgépe többcélú harci gép lesz

Az amerikai légierő hatodik generációs repülőgépe többcélú harci gép lesz

Kategória

Charles Q. Brown tábornoknak és kollégái előtt fontos, stratégiai jelentőségű feladatok állnak. A 29 éves átlagéletkorú légiflottát rövid időn belül le kell cserélni egy magas harcértékű többcélú harci géppel. Nem javít a USAF helyzetén, hogy az F-35-ös harci gép jelenleg messze áll attól, hogy a légierő igáslovát, az F-16-osokat leválthassák velük. Azonban az új digitális tervezési módszerekkel egy év alatt létrehozott Next Generation Air Dominance (NGAD) többcélú harci gép ígéretes eszköz lesz.

Az Egyesült Államok légierejének vezérkari főnöke Charles Q. Brown azt szeretné, ha a szolgálat megfizethető, könnyű vadászgépet fejlesztene ki, amely több száz hidegháborús kiöregedett F-16-ost pótolna, és továbbfejlesztené a kifinomult képességekkel rendelkező, de költséges és megbízhatatlan lopakodó vadászgépek kis flottáját.

Charles Q. Brown Jr. tábornok az amerikai légierő vezérkari főnöke Kép:WikiBio

Az eredmény a drága ötödik generációs F-22-esek és az F-35-ösök, valamint az olcsóbb „ötödik generáció mínuszos” vadászgépek keveréke lenne – mondta Brown.

Ha ez a terv ismerősnek tűnik, az azért van, mert a légierő egy generációval ezelőtt egy megfizethető, könnyű vadászgép kifejlesztését indította el, amellyel több száz hidegháborús évjáratú F-16-ost kíván lecserélni.

A kutatás és fejlesztés 20 éve alatt azonban ez a könnyű váltótípus egyre nehezebbé és drágábbá vált, mivel a légierő és a Lockheed Martin egyre több új technológiával töltötte meg a gépet.

Igen, az F-35-ről beszélünk. A 25 tonnás lopakodó harci repülőgépről, amely önmaga vált problémává, amelyet meg kellett volna oldania a szolgálatba állításával. És most Amerikának új vadászgépre van szüksége az F-35-ös probléma megoldásához.

Ha azt mondanánk, hogy az F-35-ös nem tudta teljesíteni a kitűzött célokat, akkor alábecsülnénk a képességeit. Azonban a bevetési képessége 69%, ami elmarad a hadsereg által meghatározott 80%-os referenciaértéktől. A jelenlegi és folyamatban lévő problémák közé tartozik a vártnál gyorsabb hajtómű elhasználódás, valamint a pilótafülke és az F-35-ös teljesítménymoduljának nem meghatározott problémái.

A nagy teljesítményű F-15EX becsült óránkénti költsége 20 000 dollárba kerül. Ehhez képest az F-35-ös óránkénti költsége 44 000 dollár. A Lockheed-Martin megígérte, hogy ezt a költséget 25 000 dollárra csökkenti, de ez évek óta ígéret. A légierő pilótái nem voltak elragadtatva a repülőgép teljesítményének és képességeinek legutóbbi értékelésében.

A 2022-es költségvetési igénnyel kapcsolatos tájékoztatás során Brown azt mondta, hogy azt szeretné, ha az NGAD légi és földi célok elleni képességgel rendelkezne, hangsúlyozva, hogy a repülőgép elsődleges szerepe a légi dominancia biztosítása lesz, de képesnek kell lennie földi célok megsemmisítésére is.

Az F-22-hez képest az NGAD-nak nagyobb lesz a fegyverterhelése, nő a hatótávolsága, mert az indiai és csendes-óceáni hadszíntér hatalmas kiterjedése ezt megköveteli.

Marc D. Kelly tábornok szerint NGAD vadászgép két változatát készítik el: az egyik nagy hatótávolsággal és nagy hasznos terheléssel rendelkezik majd és az indiai, valamint csendes-óceáni térségben való harctevékenységre méretezve, és egy másik inkább a lehetséges európai harcterek közötti viszonylag rövid hatótávolságokra.

Az NGAD egy rendszercsalád lesz, amely lehetővé teszi, hogy a légierő az általa választott időpontban és helyen irányítása alatt tarthassa a légi helyzetet. A raj középpontjában a pilóta által vezetett vadászrepülőgép lesz, míg egyéb tagjai valószínűleg pilóta nélküli kísérő repülőgépek lehetnek. A pilóta nélküli harci gépek rakétákat, bombákat szállítanak és más feladatok végrehajtására lesznek felkészítve.

A meghallgatás során Brown azt is megerősítette, hogy az F-35-ös jelenlegi változatából nem kívánnak most többet átvenni, inkább várják a vadászgép fejlettebb 4-es verzióját.

A vezérkari főnök elmondta, hogy a jövőbeni F-35-ös nem feltétlenül azonos a jelenlegi F-35-el amelynek Block 3-as és Block 4-es verziója képezi majd az ellensúlyt a növekvő kínai fenyegetés ellen.

Brown hangsúlyozta, hogy az F-15EX változatok építésére azért van szükség, hogy rövid időn belül csökkenthető legyen a vadászgép flotta átlagéletkora, amely jelenleg körülbelül 29 éves.

A legfontosabb kérdések, amelyekre a légierőnek válaszolnia kell a kongresszus számára az, hogy milyen képességei vannak az új vadászgépnek, – amelyik nem hasonlít sem az F-22-esre sem az F-35-re – hány új vadászgépre lesz szükség, mennyibe fog kerülni, és miről hajlandó lemondani a kongresszus azért, hogy biztosítsa ezeknek a gépeknek a gyártás költségeit.

A légierő beszerzési igazgatója Will Roper egy kerekasztal beszélgetésén elmondta, hogy az NGAD beszerzési stratégiáját kialakították, de a légierő vagy a Pentagon vezetői még nem hagyták jóvá.

Brown a szolgálati vezetőkkel közösen tartott, másik kerekasztal-beszélgetés során elmondta az újságíróknak, hogy számos tényezőt kell számításba venni, hogy hogyan tovább a NGAD harci géppel. Az egyik kulcsfontosságú tényező a vadászgép, mint rendszer érettsége a fenyegetések alakulásával szemben. “Gondolkodnék a környezeten és a fenyegetésen is, amelyekkel szemben állunk, és a NGAD képességei biztosítják-e azt, amire szükségünk van?” tette fel a kérdést Brown.

Brown elmondta, hogy az NGAD megalkotásához szükséges döntések szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a prototípus kerüljön vadászpilóták kezébe, csavarjanak ki a gépből mindent, és amikor képesek lesznek használni, visszajelzéseket kapjunk tőlük. A digitális tervezőeszközök szerinte sokkal gyorsabbá teszik majd az iterációs fejlesztési folyamatot.

Az NGAD stratégia nagyrészt valóban a digitális mérnöki munkára épül, amelynek a koncepcóját Roper, és a Digital Century Series vállalat dolgozta ki. Roper szerint a digitális módszer segítségével öt-tíz évente új, nagyrészt a missziós rendszerek frissített szoftverein alapuló repülőgéptervezést lesznek képesek megvalósítani.

Roper kifejtette, hogy az NGAD egyike a légierő által vezetett három nagy értékű beszerzési erőfeszítésnek, amelyek a digitális tervezésen, fejlesztésen, a gyártáson és tesztelésen alapulnak a képességek gyors fejlesztése és a költségek csökkentése érdekében. A szolgálat másik jelentős beszerzési projektje a T-7A Red Hawk tréner gyártása, amelyből eddig két prototípust építettek digitális tervezéssel.

T-7A Red Hawk digitális tervezési módszerrel készült gyakorló vadászgép Kép:wikipedia

A digitális eszközök használata a légierő által e-sorozatú rendszereknek nevezett virtuális repülőgép-modellek gyártásához lehetővé teszi a programtisztek és az ipar számára, hogy csökkentsék a kockázatokat, és gondoskodjon arról, hogy a gyártási modellek könnyen frissíthetők legyenek, amikor új képességek jelennek meg. A Digital Century Series koncepció szempontjából kritikus fontosságú a szoftver által vezérelt alrendszerek jobb képességekkel történő cseréje és a gyártótól való függés elkerülése.

A dokumentum szerint a digitális mérnöki és menedzsment munka alkalmazása egy 30 évre szóló beszerzés esetén 10 százalékkal csökkentené a képzeletbeli vadászrepülőgép költségeit, amelyek megoszlanak a kutatásban, a fejlesztésben, a gyártásban, a tesztelésben, az értékelésben, az üzemeltetésben és fenntartásban.

Roper azt mondta újságíróknak, hogy a legfontosabb kompromisszumos kérdés a régi repülőgépek frissítésének és nyugdíjazásának gyakorisága volt, amelyre még válaszolni kell. Ez a döntés befolyásolja a jövőbeni költségeket és azt is, hogy a vadászgépek milyen gyorsan profitálnak az új technológiákból.

A nagy kérdés az, hogy milyen gyorsan lehet az e-sorozatú vadászgépek képességeit növelni, szemben azzal, hogy mikor vonnak ki elavult repülőgépeket a szolgálatból.

Loren Thompson védelmi tanácsadó egy telefonbeszélgetés során elmondta, hogy a kongresszus meggyőzése arról, hogy a Digital Century Series a helyes út, amin haladni kell nehéz lesz, mert a kis tételű beszerzések több beszállítótól eltűnteti a törvényhozók számára a fő előnyt: megőrizni a munkahelyeket az ő választókörzeteikben. Így bár Roper meggyőződése, hogy jobban megéri több pénzt fordítani a fejlesztésbe, ahelyett, hogy évről évre egyre több pénzt fordítanának a fenntartásra helytálló lehet, de nem biztos, hogy politikailag életképes.

Az amerikai légierő négy vadászgép típusra kívánja csökkenteni vadászrepülőgép-flottáját

A négy repülőgép típus magában foglalja a jelenleg fejlesztés alatt álló NGAD, az F-35, F-15EX és F-16-os típusokat. Látszik, hogy ebben a felsorolásban nem szerepel az F-22 Raptor, mert ezt a vadászgépet kivonják a szolgálatból, amint a NGAD üzembe áll.

Az USAF eredeti terveiben 750 db F-22-es vásárlása szerepelt. 2009-ben a programot a magas költségek, az orosz és kínai vadászgép fejlesztési programok hosszú átfutási ideje, az export tilalom és a sokoldalúbb F-35-ös fejlesztése miatt végül 187 repülőgépre csökkentették.

Biztos, hogy a NGAD vadászgép az F-35-el együttműködésben vesz majd részt harci bevetésen, továbbá fontos típus marad a korszerűsített F-15EX, és egy ideig még szolgálatban marad az F-16-os is.

Az NGAD hatodik generációs vadászgépet (jelenleg F-X jelöléssel) az új digitális tervezési eljárással egyetlen év leforgása alatt tervezték meg, fejlesztették ki, tesztelték és repülték be.

Roper elmondta: „Létrehoztunk és berepültünk egy valós méretű repülési demonstrátort, amivel rekordokat döntöttünk. Most készen állunk arra, hogy olyan módon építsük a következő generációs repülőgépeket, amilyenre még soha nem volt példa.”

Jelenleg kevés információ áll rendelkezésre a repülőgépről, mindössze a NGAD program koncepció rajza látható, amelyet USAF nemrégiben tett közzé a kétéves beszerzési jelentése részeként.

A légierő egy taktikai tanulmányon keresztül határozza meg a vadászgépek megfelelő képességeinek keverékét, mely munkában az összes szolgálat részt vesz. Ennek során áttekintik az összes harci repülőgépük képességeit, és a teljes vadászgép-portfóliót.

Tavaly a légierő vezetői utaltak arra, hogy fontos lenne a korszerűsített F-15EX vadászgép nemcsak a régebbi F-15C, hanem a 218 db újabb F-15E Strike Eagle leváltására.

Brown elmondta, hogy a szolgálat továbbra is fontolgatja, hogy melyik vadászgép lenne az F-16-os váltótípusa: „Legyen az egy másfajta F-35-ös, vagy valami más típus a jövőben. De ma nem kell ezt a döntést meghoznom. Ez valószínűleg hat, hét vagy nyolc év múlva lesz esedékes.”

Szerző: Dobos Endre

Forrás: Breaking Defence, Aerospace Manufacturing, Airforce Technology, Forbes,

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...