Kezdőlap A katonai repülés jelene Az A-10-es Warthog jövője

Az A-10-es Warthog jövője

Kategória

Most, hogy a hadrendből való kivonás veszélye elmúlt, az A-10-es átfogó technikai modernizálást követően folytathatja a szolgálatot, amelynek célja a Warthog harckészségének megőrzése a 2030-as években.

Az USA légierő vezetősége megváltoztatta tervét, hogy nyugdíjba küldi az A-10-es Warthog harcászati támogató repülőgépet. Ehelyett a fegyvernemi főnökség felújítja ezt a kemény földi támadót, hogy képes legyen helytállni az új harctéri körülmények között, és túlélje a nagy intenzitású harcokat.

A légierőnek az volt a terve, hogy 2015-től megkezdi a 281 darab A-10-es harcászati támogató hadrendből való kivonását, de végül a Kongresszus megállította a folyamatot. Az A-10-es most már biztonságban van úgy is, hogy a légierő fontolóra veszi más repülőgéptípus szolgálatból való kivonását.

Matt Donovan, a légierő ügyvezető titkára feltételezte, hogy az A-10-es hadrendből való kivonása megtörténik a bejelentést követően, hogy a FY21-es költségvetés egyes elavult gépek hadrendből való kivonásával kíván anyagi kereteket biztosítani más fejlesztési programokhoz.

Azonban egy későbbi konferencián Timothy Fay vezérőrnagy, a stratégiáért, az integrációért és a követelményekért felelős vezérkarfőnök-helyettes megerősítette, hogy az A-10-es nem tartozik a leszerelés tárgyát képező repülőgépek csoportjába, és szolgálatban marad a 2030-as években.

A légierő az 1970-es és 1980-as években állította szolgálatba a szubszonikus, kéthajtóműves repülőgépeket azért, hogy szükség esetén megállítsa a szovjet tankokat Európában. A makacs Warthog erőteljes hétcsövű 30 milliméteres ágyújával hatékonyan működött harcászati támogató repülőgépként az iraki és afganisztáni konfliktusban.

Annak ellenére, hogy az A-10-es a földi csapatoknál népszerű, a légierő korábban ki akarta vonni a szolgálatból, hogy mintegy 5 milliárd dollárt szabadítson fel más beruházásokra. Most, hogy a leszerelés veszélye elmúlt, a szolgálat a gép átfogó modernizálását tervezi, azzal a céllal, hogy a Warthog releváns fegyver maradjon a 2030-as években is.

Első lépésben a Boeing által 2019. július végén épített 173 darab új szárnyat kicserélik a gépeken, majd ezt követően folytatódik a felújítás második szakasza.

A Légierő Anyagi Parancsnoka szerint az új szárnyaknak 10 000 repült órát kell kibírniuk anélkül, hogy nagyobb mélységű műszaki ellenőrzést kellene végezni rajtuk. Egy hónappal később az USA légiereje megbízta a Boeinget egy második, 999 millió dollár értékű szerződés keretében, hogy további 112 új szárnyat építsen, amivel így befejezhető lesz a jelenleg leltárban lévő összes 281 darab A-10-es gép sárkányszerkezetének a felújítása.

Továbbiakban az A-10-esekbe új fegyvereket, avionikai berendezéseket és érzékelőket építenek.

A légierő nemrégiben kezdte el a Thales Visionix Scorpion sisakra szerelt célmegjelölő elektro-optikai rendszer új, továbbfejlesztett változatának rendszerbe állítását, amelynek korábbi változatát az A-10-es pilóták 2012 óta használták célzásra. A fő módosítás az eredeti mágneses fejmozgás érzékelő helyettesítése egy új, HObIT[1] néven ismert inerciális érzékelővel, amely pontosabban képes követni a pilóta fejmozgását.

Thales Visionix Scorpion sisakra szerelt célmegjelölő elektro-optikai rendszer Kép: Thales

A második nagy frissítés a GBU-39-es kis űrméretű bomba integrálása az A-10-es arzenáljába. Mostanáig az A-10-es csak egy függesztményt hordozott minden szárnyalatti tartón, a BRU-61/A tartó használatával azonban A-10-es képes négy kis űrméretű bombát hordozni minden egyes tartón, és egymástól függetlenül oldani, 50 mérföldre a céltól, mielőtt a földi csapatoknak közvetlen támogatást nyújtanak.

Az A-10-eket végre ellátják a Link-16 adatkapcsolatokkal, melyek integrációjával az A-10 képes lesz adatcserét folytatni más repülőgépekkel, hajókkal és szárazföldi partnerekkel.

Végül pedig a gép kap egy radart, amely az első lesz a típus életében, egy függeszthető konténerbe épített szintetikus apertúrájú radart, amely kiegészíti a Sniper és a Litening célzókonténerek által biztosított célzási képességeket. Noha hivatalosan nem erősítették meg, a kérdéses célzókonténer vélhetően az AN/ASQ-236 „Dragon’s Eye” radar lesz, amely már működik az F-15E Strike Eagle vadászbombázó rendszerében.

Az AN/ASQ-236 „Dragon’s Eye” radar pod függesztése a B-52-es repülőgép szárny alatti tartójára Kép: thedrive.com

Írta: Dobos Endre


[1] HObIT – Hybrid Optical-based Inertial Tracker: Optikai Alapú Hibrid Tehetetlenségi Követő rendszer

Friss írások

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...

A Szu-57-es hiperszonikus sebességű rakéta indítására képes

A múlt év végén Oroszország bejelentette, hogy az első sorozatban gyártott Szuhoj Szu-57-es vadászgépeket hiperszonikus légi indítású fegyverkísérletek végrehajtásába vonják be Oroszország...

A Turkish Aircraft Industries (TAI) hatodik generációs vadászgép (TF-X) projektje

Szinte minden olyan ország, amelyik nagy védelmi költségvetéssel rendelkezik és sürgető biztonsági aggályai vannak, vagy megpróbál lopakodó harci...

A hatodik generációs Tempest vadászgép új műszaki megoldásai

A Tempest hatodik generációs vadászrepülőgép az Egyesült Királyság, Svédország és Olaszország közös fejlesztőmunkája révén valóban szintet lép, és átugorja a világ legfejlettebb...

Az Egyesült Királyság és Japán közösen fejleszti következő generációs vadászgépének a hajtóművét

Az Egyesült Királyság és Japán bejelentette, hogy közös fejlesztéssel hozzák létre a következő generációs vadászgépük gázturbinás hajtóművének prototípusát. Mindkét ország a következő...