Kezdőlap A katonai repülés jelene Az A-10-es Warthog jövője

Az A-10-es Warthog jövője

Kategória

Most, hogy a hadrendből való kivonás veszélye elmúlt, az A-10-es átfogó technikai modernizálást követően folytathatja a szolgálatot, amelynek célja a Warthog harckészségének megőrzése a 2030-as években.

Az USA légierő vezetősége megváltoztatta tervét, hogy nyugdíjba küldi az A-10-es Warthog harcászati támogató repülőgépet. Ehelyett a fegyvernemi főnökség felújítja ezt a kemény földi támadót, hogy képes legyen helytállni az új harctéri körülmények között, és túlélje a nagy intenzitású harcokat.

A légierőnek az volt a terve, hogy 2015-től megkezdi a 281 darab A-10-es harcászati támogató hadrendből való kivonását, de végül a Kongresszus megállította a folyamatot. Az A-10-es most már biztonságban van úgy is, hogy a légierő fontolóra veszi más repülőgéptípus szolgálatból való kivonását.

Matt Donovan, a légierő ügyvezető titkára feltételezte, hogy az A-10-es hadrendből való kivonása megtörténik a bejelentést követően, hogy a FY21-es költségvetés egyes elavult gépek hadrendből való kivonásával kíván anyagi kereteket biztosítani más fejlesztési programokhoz.

Azonban egy későbbi konferencián Timothy Fay vezérőrnagy, a stratégiáért, az integrációért és a követelményekért felelős vezérkarfőnök-helyettes megerősítette, hogy az A-10-es nem tartozik a leszerelés tárgyát képező repülőgépek csoportjába, és szolgálatban marad a 2030-as években.

A légierő az 1970-es és 1980-as években állította szolgálatba a szubszonikus, kéthajtóműves repülőgépeket azért, hogy szükség esetén megállítsa a szovjet tankokat Európában. A makacs Warthog erőteljes hétcsövű 30 milliméteres ágyújával hatékonyan működött harcászati támogató repülőgépként az iraki és afganisztáni konfliktusban.

Annak ellenére, hogy az A-10-es a földi csapatoknál népszerű, a légierő korábban ki akarta vonni a szolgálatból, hogy mintegy 5 milliárd dollárt szabadítson fel más beruházásokra. Most, hogy a leszerelés veszélye elmúlt, a szolgálat a gép átfogó modernizálását tervezi, azzal a céllal, hogy a Warthog releváns fegyver maradjon a 2030-as években is.

Első lépésben a Boeing által 2019. július végén épített 173 darab új szárnyat kicserélik a gépeken, majd ezt követően folytatódik a felújítás második szakasza.

A Légierő Anyagi Parancsnoka szerint az új szárnyaknak 10 000 repült órát kell kibírniuk anélkül, hogy nagyobb mélységű műszaki ellenőrzést kellene végezni rajtuk. Egy hónappal később az USA légiereje megbízta a Boeinget egy második, 999 millió dollár értékű szerződés keretében, hogy további 112 új szárnyat építsen, amivel így befejezhető lesz a jelenleg leltárban lévő összes 281 darab A-10-es gép sárkányszerkezetének a felújítása.

Továbbiakban az A-10-esekbe új fegyvereket, avionikai berendezéseket és érzékelőket építenek.

A légierő nemrégiben kezdte el a Thales Visionix Scorpion sisakra szerelt célmegjelölő elektro-optikai rendszer új, továbbfejlesztett változatának rendszerbe állítását, amelynek korábbi változatát az A-10-es pilóták 2012 óta használták célzásra. A fő módosítás az eredeti mágneses fejmozgás érzékelő helyettesítése egy új, HObIT[1] néven ismert inerciális érzékelővel, amely pontosabban képes követni a pilóta fejmozgását.

Thales Visionix Scorpion sisakra szerelt célmegjelölő elektro-optikai rendszer Kép: Thales

A második nagy frissítés a GBU-39-es kis űrméretű bomba integrálása az A-10-es arzenáljába. Mostanáig az A-10-es csak egy függesztményt hordozott minden szárnyalatti tartón, a BRU-61/A tartó használatával azonban A-10-es képes négy kis űrméretű bombát hordozni minden egyes tartón, és egymástól függetlenül oldani, 50 mérföldre a céltól, mielőtt a földi csapatoknak közvetlen támogatást nyújtanak.

Az A-10-eket végre ellátják a Link-16 adatkapcsolatokkal, melyek integrációjával az A-10 képes lesz adatcserét folytatni más repülőgépekkel, hajókkal és szárazföldi partnerekkel.

Végül pedig a gép kap egy radart, amely az első lesz a típus életében, egy függeszthető konténerbe épített szintetikus apertúrájú radart, amely kiegészíti a Sniper és a Litening célzókonténerek által biztosított célzási képességeket. Noha hivatalosan nem erősítették meg, a kérdéses célzókonténer vélhetően az AN/ASQ-236 „Dragon’s Eye” radar lesz, amely már működik az F-15E Strike Eagle vadászbombázó rendszerében.

Az AN/ASQ-236 „Dragon’s Eye” radar pod függesztése a B-52-es repülőgép szárny alatti tartójára Kép: thedrive.com

Írta: Dobos Endre


[1] HObIT – Hybrid Optical-based Inertial Tracker: Optikai Alapú Hibrid Tehetetlenségi Követő rendszer

Friss írások

Legion infravörös felderítő és követő optikai rendszer saját adatkapcsolattal

Az amerikai légierő és a Lockheed Martin a közelmúltbeli alaszkai Northern Edge hadgyakorlat alkalmával kipróbálta az infravörös kereső és követő (IRST) és...

Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét

Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot...

Az F-15EX új, nagy méretű és hatótávolságú levegő-levegő rakétát tesztelt

Az Egyesült Államok légiereje célzott arra, hogy egy új, nagyon nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta fejlesztésén dolgozik, amelynek hordozójaként az F-15EX Eagle II-t...

A modernizált erőteljes orosz Mi-28NM helikopter

A Mi-28-as, a vaskosabb hidegháborús Mi-24 Hind utódja és az amarikai Apache orosz megfelelője, az 1980-as évek elején készült, de most huszonegyedik...

Hogy biztosítja az amerikai légierő a harci gépeinek egymás közti kommunikációját?

A jövőbeni harctevékenységre az erős hálózatközpontú berendezkedés lesz jellemző. Az azonos oldalon harcoló vízfelszíni, szárazföldi és légi tevékenységet folytató egységek információt adnak...