Kezdőlap A katonai repülés jelene Autonóm drónrajok alkalmazása rádióelektronikai zavarásra

Autonóm drónrajok alkalmazása rádióelektronikai zavarásra

Kategória

A Leonardo olasz védelmi berendezéseket fejlesztő vállalat bejelentette, hogy a RAF[1]-al együttműködve sikeres tesztet hajtott végre pilóta nélküli repülőgépek önálló rajával, melyeknek mindegyike a BriteCloud „feláldozható” aktív elektronikai zavaró készülék egy változatát hordozta. Az elektronikus hadviselés új eszköze, a BriteCloud és a drónok képesek voltak nem kinetikus támadást indítani radarok ellen, amelyek egy elképzelt ellenség integrált légvédelmi hálózatát képezték.

A 2020. október 7-én végrehajtott raj szintű demonstrációt a RAF Rapid Capabilities Office[2] (RCO) szervezésében a Callen-Lenz és a Blue Bear technológiai cégek a Boeing-el közösen végezték. A projektben részvevő vállalatok fél-autonóm Loyal Wingman típusú drónok fejlesztésén is dolgoznak, amelyek feladata többek között támadó eszközök nagy távolságú célba juttatása a Project Mosquito projekt keretében.

“A demonstráció során számos drónt szereltek fel egy-egy BriteCloud (okos felhő) csalival, amely lehetővé tette, hogy minden drón külön-külön is kifinomult zavaró hatást fejtsen ki” – áll a Leonardo sajtóközleményében. “Kipróbálták őket az ellenséges légvédelmet reprezentáló földi radar rendszerekkel szemben. A BriteCloud zavarókkal felszerelt drónok raja hamis célokkal borította el a fenyegetést jelentő radarrendszert.”

A szabványos BriteCloud egy digitális rádiófrekvenciás zavaró készülék, amely először érzékeli az ellenséges platformokról (földről, repülőgépről, hajóról) érkező radarimpulzusokat, valamint a közeledő rakéták aktív radar-irányító rendszereinek kisugárzását. Elemzi a beérkező radarjeleket, majd létrehozza a hamis „visszavert” jeleket, hamis céljeleket generálva ezzel a radar operátor képernyőjén. Ahogy a Leonardo sajtóközleményében jelezte, a nagymennyiségű hamis céljel “összezavarhatja és valósággal beboríthatja” a radarok, vagy a rakéták jelfeldolgozó egységeit, lehetetlenné téve tevékenységüket, egyúttal biztosítva a baráti repülőgépek tevékenységét.

A BriteCloud-ot, amely bármely kilövő rendszerből elindítható, amely képes szabványos 55 mm-es töltetek befogadására, 2018-ban a RAF a ma már nyugdíjas Tornado GR4-es harci repülőgépre telepítette elsőként. Tavaly a szolgálat megkezdte az Eurofighter Typhoon-al is a teszteket, és jelezte, hogy az F-35B-re való telepítés is lehetséges lesz a közeljövőben.

A Leonardo megjegyezte, hogy a BriteCloud mozgását és tevékenységét úgy programozták be, hogy egymással is együttműködjenek a lehető legnagyobb zavaró hatás elérése érdekében”. A BriteCloud zavaróeszközök drónokkal történő szállítása lehetővé teszi az optimális lefedettséget nagy területen. Az önállóan működő drón raj további rugalmasságot biztosít a harci alkalmazásban azáltal, hogy gyorsan át tudja helyezni a súlypontot egyik területről a másikra, így reagálva a csatatéren zajló változó eseményekre. A BriteCloud-ot arra készítették fel, hogy az elektronikus támadás alkalmával egész sor trükköt alkalmazhasson akár hosszabb ideig, és akár több helyen.

Az az elképzelés, hogy egy önálló drónrajt használjanak az ellenség integrált légvédelmi hálózatának vagy más érzékelő- és kommunikációs csomópontoknak a megvakítására, összezavarására és túlterhelésére, aligha nevezhető új dolognak. A BritCloud küldetések végrehajtása a konfliktus kezdeti szakaszában segít megtisztítani a légteret a pilóta vezette és/vagy pilóta nélküli repülőgépek számára, beleértve a sérülékenyebb, nem lopakodó típusokat is, hogy azok kinetikai támadó eszközökkel csapást mérhessenek, vagy más jellegű feladatokat hajtsanak végre, mint hírszerzés, megfigyelés és felderítés (HMF).

A rajban lévő drónok méretétől és képességétől függően lehetséges, hogy egy teljes autonóm raj egyszerre több feladatot is végezzen, ideértve az HMF-t és a kinetikus csapásmérést. Az aktív zavaró BriteCloud eszközök kombinálhatók más nem kinetikus lehetőségekkel, mint a rendszerbe állított és a jövőben rendszerbe állítandó más „feláldozható” elektronikus hadviselési eszközökkel.

Tavaly az MBDA európai rakétakonzorcium, amelynek a Leonardo is része, bemutatta a SPEAR-3 miniatűr cirkálórakéta SPEAR-EW változatának terveit. A SPEAR-EW törzsében robbanófej helyett egy elektronikus zavaróegységet fog szállítani, amely a BriteCloud technológiáját is felhasználhatja. Arról már volt szó, hogy a SPEAR-EW-ket és a SPEAR-3-kat hálózatba lehet kapcsolni, hogy a támadásokat saját autonóm rajként lehessen lebonyolítani.

A SpPEAR EW mini cirkálórakéta Kép: MBDA

A BriteCloud alsó kategóriás drónokba való integrálásának minden bizonnyal nagyon is életképes utat kínálna a RAF számára egy hasznos drónraj képességgel a közeljövőben. Ezután a jövőben is egy szélesebb stratégia részeként ugyanez a technológia kombinálható magasabb kategóriájú, nehezebb pilóta nélküli repülőgép képességekkel.

A Leonardo a RAF-al együttműködve bemutatta, hogy a sokféle küldetéstípus végrehajtására képes drón rajok egyre közelebb kerülnek ahhoz, hogy a jövőbeni harcműveletek kulcsfontosságú elemeivé váljanak.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest; The war zone


[1] RAF – Royal Air Force: Brit Királyi Légierő

[2] RCO – Rapid Capabilities Office: Gyors Képességek Irodája, melynek feladata a RAF-nál folyó innovációs folyamat felgyorsítása

Friss írások

Drónok szerepe a légi harctevékenységben

Az amerikai légierő a Next Generation Air Dominance (NGAD) programja részeként építi a hatodik generációs vadászgépet. Frank Kendall légierő miniszter szerint az új vadászgép...

A TEMPEST Nagy Britannia, Svédország és Olaszország hatodik generációs vadászgépe

A Tempest program részletei A repülőgépet a Team Tempest fejleszti, amelyet a BAE Systems, a brit székhelyű repülőgépipari vállalat vezet. A csapat ipari partnerekből is...

A General Electric sikeresen lezárta az F-35-ös és a hatodik generációs vadászgép hajtóművének tesztprogramját

Az amerikai légierő és a GE sikeresen befejezte a cég második XA100-as adaptív ciklusú hajtóművének tesztelését az Arnold Engineering Development Complex-ben (AEDC). Az AEDC-nél végzett...

Az F-35-ös vadászgép képességei és alkalmazása

A Lockheed Martin az 1970-es években kifejlesztett egy tervezési technikákat a radar keresztmetszet (RCS) csökkentésére és radar elnyelő anyagok kutatására a katonai repülőgépek számára. Azóta...

Oroszország Szu-35-ösöket adna el az Iráni Légierő számára

Számos jelentés utal arra, hogy Irán készen állhat arra, hogy radikálisan átalakítsa öregedő vadászgép flottáját a többcélú Szu-35 Flanker-E repülőgépek Oroszországból való beszerzésével. Ha...