Kezdőlap A katonai repülés jelene A USS. Harry S. Truman, az FS Charles De Gaulle és az...

A USS. Harry S. Truman, az FS Charles De Gaulle és az ITS Cavour hordozók vadászgépei közösen felügyelik a NATO légterét

Kategória

Emmanuel Macron francia elnök 2019-ben azt mondta, hogy az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (NATO) az „agyhalál” állapotában van. De a szövetség egységfrontot alkotott, mióta Oroszország február 24-én megtámadta Ukrajnát. Lehetséges, hogy Oroszország háborúja a NATO tartós újjáéledésének kezdete? Jens Stoltenberg NATO-főtitkár 40 000 katonából álló gyorsreagálású haderőt telepített az európai határok megerősítésére, válaszul az ukrajnai háborúra. A 2004 óta működő NATO csapatait – beleértve a szárazföldi, légi, tengeri és különleges hadműveleti erőket is – korábban csak természeti katasztrófáknál és a 2021-es Afganisztánból való távozás koordinálására használták.

A kép változott. December óta a Harry S. Truman csapásmérő harccsoport, a Carrier Air Wing 1 és kísérői az Adriai- és Jón-tengeren tevékenykednek, naponta 80-90 bevetést végrehajtva északon, egészen Litvániáig különböző küldetésekkel Romániából, Franciaországból és Olaszországból érkezett NATO vadászgépekkel. A Truman hordozóról felszálló vadászgépek egy része kiképzésen vesznek részt, mások pedig a NATO légterének felügyeletét végzik, figyelemmel kísérve az orosz repülőgépeket, hogy elejét vegyék a határsértésnek.

„Azért vagyunk itt, hogy elrettentsük őket” – mondta Carlos Del Toro haditengerészeti miniszter újságíróknak a Truman fedélzetén. “Azért vagyunk itt, hogy együtt dolgozzunk a NATO tagjaiként, hogy megvédjük egymást, és támogatást nyújtsunk az ukrán népnek és kormánynak.”

A megerősített légirendészet az oroszok elrettentésének egyik formája annak reményében, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnököt eltántorítja a további agressziótól – mondta Del Toro, aki csütörtökön szállt fel a hajóra.

Az ukrán invázió részeként az orosz haditengerészet hajókat gyűjtött össze a Földközi-tenger keleti részén, amelynek központja a szíriai Tartusban található haditengerészeti bázis. Ezek közé az erők közé tartozik két Slava-osztályú rakétás cirkáló – az RTS Marsal Ustinov (055) és az RFS Varjag (011) –, amelyeket amerikai és NATO repülőgép-hordozók megtámadására terveztek.

A Truman CSG-hez a Földközi-tengeren más NATO-hajók is csatlakoztak, köztük az FS Charles De Gaulle (R 91) és az olasz ITS Cavour (CVH 550) repülőgép-hordozók. De orosz felszíni hajók és tengeralattjárók is vannak a környéken. A Truman CSG küldetése a Földközi-tenger keleti részén tevékenykedő orosz hajók elrettentése, valamint az európai NATO-országok feletti rendészeti műveletek végrehajtása.

Felülről lefelé: francia hordozó FS Charles De Gaulle (R 91), olasz hordozó ITS Cavour (CVH 550) és az amerikai hordozó USS Harry S. Truman (CVN-75). Kép: US Navy

Az eredmény a fülsiketítő, testet rázó vibráció, amely mindennapossá vált a hordozó fedélzetén. Mióta a csapásmérő csoport a Földközi-tengerre ért, a hordozó katapultjai naponta akár 90-szer lőttek ki vadászgépeket.

Bár a Truman nem áll a NATO parancsnoksága alatt, de amikor a repülőgépek légi rendészeti missziót végeznek, akkor NATO-misszióban repülnek – mondta Patrick Hourigan százados, a Carrier Air Wing 1 parancsnoka az USNI News-nak. A különbség minimális, nagyon csekély változás történt a hadviselés szabályaiban, mivel most NATO hadviselés szabályai szerint működnek, és nem az Egyesült Államok hadviselési szabályai szerint.

Hourigan nem árulta el, hogy Truman repülőgépei hol hajtják végre feladatukat, csupán annyit közölt, hogy NATO légterében repültek. Az orosz invázió előtt a Truman repülőgépei a Földközi-tengertől északra, egészen a Baltikumig repültek.

„Nagyon szorosan figyeljük a légteret és a NATO határmenti területeit” – mondta a héten Jens Stoltenberg NATO-főtitkár. “Katonai parancsnokainknak lehetőségük van felvenni a kapcsolatot az orosz parancsnokokkal, hogy segítsenek megelőzni esetleges incidenseket, és megakadályozzák, hogy ezek bekövetkezése esetén az események kicsússzanak az ellenőrzésük alól.”

A héten olyan hírek jelentek meg, hogy orosz drónok zuhantak le Romániában és Horvátországban. A The Wall Street Journal szerint egy orosz drónt Lengyelország felett is észleltek, amelyet az ukrán erők lelőttek.

A Földközi-tengeren és a Jón-tengeren a hajók összehangoltan tevékenykednek. Csütörtökön a Truman repülőgépei, a Cavourról felszálló olasz AV-8B Harrier II-ek és a Charles de Gaulle Rafale repülőgépei vettek részt légvédelmi gyakorlaton. A megerősített légi rendészet során a repülőgépek a NATO tankereire támaszkodnak az üzemanyag-ellátásban, amelyek működési területe közelebb vannak a járőrözési légtérhez.

A Német Légerő A400M tankergépe tölti az F/A-18E Sper Hornet vadászgépet Kép: US Navy

Az Air Tasking Order (ATO)-nak nevezett folyamat, a Légi Feladatrend, amely egy minden napos rutintevékenység mely meghatározza, hol találkozz, hogyan beszélgess a partnerekkel, mennyi üzemanyagra számíthatsz stb. Ha a pilóták a feladatokat elég gyakran elvégezik, akkor az interoperabilitás már működik.

Ez egy lehetőség arra, hogy egy másik ország pilótáival közösen gyakoroljanak, mint ahogy az elmúlt hónapban a román vadászgépekkel együtt végeztek.

Minden repülőgép egyedi és más, vannak amelyek gyorsabban repülnek, mások szűkebben fordulnak, de a más országokkal való együttműködés lehetővé teszi, hogy tapasztalatot szerezzünk, hogy milyen egy eltérő teljesítmény-jellemzőkkel rendelkező repülőgéppel dolgozni vagy szimulált légiharcot vívni ellene.”

Időnként több országból is lesznek repülőgépek a légtérben, a feladatot váltásban végzik. Amikor a Truman gépei visszatérnek, váltják őket más légierő eszközei, esetleg román vagy német repülőgépek. Ez napról napra változik, a Légi Feladatrend alapján.

A NATO-országok egymást segítik az üzemanyag-ellátásban. A tankolás révén a gépek tovább maradhatnak a légtérben.

De a NATO-szövetségesek a vízfelszini feladatokban is együtt dolgoznak. A Norvég Királyi Haditengerészet HNoMS Fridtjof Nansen (F310) fregattja decemberben csatlakozott a Truman harccsoporthoz, melynek francia és olasz hajók is tagjai.

Január végén a hordozó volt a vezető hajó a Neptune Strike hadgyakorlaton, melynek során a hordozót NATO felügyelet alá helyezték. A forgatókönyv szerint a Truman F/A-18E/F Super Hornetjei egészen Litvániáig repültek a Baltikumban.

A rendészeti küldetések nem csak a vadászokra vonatkoznak. A 126. Airborne Command & Control Squadron (VAW 126) E-2D Advanced Hawkeyes gépei is velük repülnek. Az E-2D két szerepben, légtér ellenőrzésben és döntéshozatalban támogatja a közös feladatellátást.

10 000 m magasságban repülve ellenőrzik radarkép alapján a légi helyzetet és döntéseket hoznak. A 360 fokos lefedettség révén átfogó képet látnak a harccsoport körül.

Ezeket a gépeket az teszi különlegessé, hogy képesek légi utántöltésre. Ez az első E-2D század, amely képes erre. A légiutántöltés azt jelenti, hogy a gépek sokkal tovább, öt óra helyett akár tíz órát is levegőben maradhatnak.

E-2D Advanced Hawkeye biztosítja a légtér információkat  Kép: US Navy

Richard Wood hadnagy a VAW-126-tal csütörtökön ötórás repülést végzett, ami a levegőben történő tankolási képesség miatt lehetséges – mondta az USNI Newsnak. „Ez hihetetlenül rugalmasságot biztosít számunkra a hajó körül” – mondta Wood. „Nem korlátozódunk néhány a hajóhoz kötött ciklikusan végrehajtott műveletre.”

Egy ciklus jellemzően egy-másfél óra és a század hagyományosan három ciklust végez. Most a pilóták sokkal hosszabb repüléseket hajthatnak végre a feladat érdekében.

„Ebben a konkrét bevetésben óriási előnyt jelentett számunkra, hogy végre tudtuk hajtani a továbbfejlesztett légirendészeti küldetést, a Földközi-tengertől – ahol eddig működtünk – egészen Kelet-Európáig”. Ezek a repülések jelentős mennyiségű légi utántöltést igényelnek.

Most egy komplex megbízható légi utántöltő hálózat működik Európa felett, így nem az üzemanyag szab határt a repüléseknek, hanem a pilóták fáradtsága. Ez olyan, mintha egy úszó benzinkúthoz tudna menni, ami azzal a megnyugvással jár, hogy egy bevetés öt órán keresztül is eltarthat, de a gép még akkor is megfelelő üzemanyag mennyiséggel a tartályaiban tér vissza a hordozóra.

A pilóták hozzáállása teljesen más, ha nem kell aggódniuk amiatt, hogy hol lesz elérhető kerozin, és ha lehetőségük van elmenni egy kis plusz kerozinért, fent maradhatnak, és végrehajtják a hosszabb küldetéseket. Ez egy fantasztikus képesség.

Szerő: Dobos Endre

Forrás: USNI News

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...