Kezdőlap A katonai repülés jelene A USAF csökkenti az F-35-ös harci gépre vonatkozó beszerzési tervszámait

A USAF csökkenti az F-35-ös harci gépre vonatkozó beszerzési tervszámait

Kategória

A légierő a tervezett F-35-ös beszerzések körülbelül 10 %-os csökkentését fogja javasolni a következő évi védelmi tervében arra hivatkozva, hogy a repülőgép fenntartási költségei jóval meghaladják a tervezett költségszintet, és a szolgálat inkább megvárja a fejlettebb Block 4-es modellt. Az Air Force Magazine által megszerzett költségvetési előadás pontjai azt mutatják, hogy az USAF ultimátumot ad az F-35-ös gyártónak: a következő hat-nyolc évben tartsa kézben a költségeket, különben a teljes beszerzés darabszámai jelentősen csökkenni fognak.

Charles Q. Brown vezérkari főnök előadásában vázolta, hogy a légierő a tervek szerint a 2022-es pénzügyi évben 48 darab F-35-öt vesz át, de 2023 és 2026 között évente csak 43 repülőgépet. Az öt év alatt 220 repülőgép beszerzése valósulna meg a tervben szereplő 240-nel szemben. Korábbi cikkünket itt olvashatod.

Az elmúlt három költségvetési évben a légierő 48 darab F-35-öt igényelt, a Kongresszus pedig további 12-t. Az USAF gépállományának és tartalékalkatrész kapacitásának 25 %-os növekedése rontotta a küldetések teljesíthetőségét, ami a kongresszus néhány tagját arra késztette, hogy kijelentsék, harcolni fognak a további növekedés ellen. A rendelkezésre álló pénzösszeget a meglévő géppark üzemeltetésére és fenntartására kell fordítani.

A légierő a program kezdetekor évi 4,1 millió dolláros üzemeltetési költséget tervezett repülőgépenként  – 2012-es árfolyamon – arra számítva, hogy a költségek így összemérhetők lesznek az F-16-os vadászgépek fenntartási költségeivel. Ezeket a célokat azonban nem sikerült elérni, és a légierő vezetői a közelmúltban kemény szkepticizmusuknak adtak hangot azzal kapcsolatban, hogy a kitűzött cél valaha is elérhető lesz. A légiharc-parancsnokság főnöke, Mark D. Kelly tábornok februárban azt mondta, nem volt tele önbizalommal az F-35-ös fenntartási költségcéljainak elérésével kapcsolatban, majd megismételte ezt az véleményét az F-35-ös vadászgépek fenntartási létesítményeinek március végi szemléje után.

Valójában az USAF beszámolója szerint a szolgálat arra számít, hogy a gépenkénti éves fenntartási költség 2036-ban 7,8 millió dollár lesz (2012-es árfolyamhoz képest képest).

„Ez egy megfizethetetlen fenntarthatósági modell, ha az F-35-ös lesz a légierő vadászflottájának fő típusa” – áll a dokumentumban. „A légierőnek szüksége van az F-35-ös képességeire, de megfizethető költségszinten.”

A szolgálat arra számít, hogy a 2030-as évekig megtartja az F-16-ost, de megfelelő színvonalú elektronikai egységekkel kell „feltöltenie”, hogy „a csúcskategóriás hadviseléstől eltekintve fontos küldetéseket hajtson végre” – áll a dokumentumban. Ha az F-35-ös üzemeltetési és támogatási költségeit jelentősen csökkenteni lehetne, az USAF szívesebben vásárolná a típust, csökkentve ezzel a logisztikai feladatok számát, egyúttal bővítve a működési rugalmasságát. „Egyébként a légierőnek alternatív platformot kell keresnie” – áll a beszédben. Hozzátette, hogy „döntés erről legalább hat-nyolc év múlva lesz”.

A szolgálat megjegyezte továbbá, hogy a tengerészgyalogság és a haditengerészet – amelyek az F-35A összetettebb változataival F-35B és F-35C rendelkezik – 6,8 millió dollár, illetve 7,5 millió dollár gépenkénti költséget határoztak meg, „ami reálisabb, de valószínűleg még mindig megvalósíthatatlan”.

A légierő megjegyezte, hogy az F-35-ös beszerzési ára folyamatosan csökkent az elmúlt évtizedben, mára 80 millió dollár alá került gépenként, de a fenntartási költség lesz a teljes költségeket leginkább befolyásoló tényező.

A légierő altábornagya, Eric T. Fick, az F-35-ös Közös Programiroda programvezetője ismertette a számokat a McAleese & Associates május 13-i védelmi konferenciáján. „A költségeket tekintem a program legnagyobb ellenségének. A magas költségeket egzisztenciális fenyegetésnek látom az F-35-re nézve” – mondta.

Fick szerint a fenntarthatóság megteremtése az, ami a legnagyobb feladat és kihívás a légierő vezetői számára.

Az egy repült órára jutó költség 10 %-al csökkent az elmúlt évben, a bázisévi 37 000 dollárról 33 000 dollárra, mondta Fick a haladás jelének nevezve a folyamatot.

A fenntarthatósági mutatókat is kontextusba helyezve, a számok zavaróak lehetnek.

„Csökkenthetem a repülés óránkénti költségeit, ha több órát repülök” – mondta. „Növeli a nevezőt így az egy repült óránkénti összköltség csökken. Másrészt ez megnöveli a szolgálatok által fizetendő gépenkénti éves költséget, mert több órát repülnek.

A légierő az F-35-öst továbbra is a „csúcskategóriás harc sarokköveként” jellemzi. Eredetileg az összes F-16-os és A-10-es harci gépet le kellett volna cserélnie, de „hogy a légierő megengedheti-e magának, hogy a vadászrepülő flotta nagy részét F-35-ösre cserélje, az még néhány évig döntésre vár. A közeljövőben arra kell koncentrálnunk, hogy elérjük a magas szintű fenyegetésekre válaszolni képes csúcskategóriás harcra felkészített F-35-ös képességét.

A közeljövőben és az évtized során a légierő a Block 4-es flotta elvárt harcászati minőségének az elérésére fog koncentrálni. A Block 4-es gépet „megfizethető áron kell elkészíteni” – mondta a légierő parancsnoka.

Fick elmondta, hogy a Block 4-es változatból korábban évi két gép átadását tervezték, azonban a szoftverintegráció összetettsége miatt mostantól ez évi egy darabra csökken.

“Bár az F-35-ös ma egy erős harci gép, jelentős kihívásokkal kell szembenéznie annak biztosítása érdekében, hogy ez így is maradjon a fejlődő jövőbeli fenyegetésekkel szemben” – áll a légierő dokumentumában. A működési költségek és a fenntarthatóság „olyan aggodalomra okot adó területek, amelyekre folyamatos összpontosítás és munka szükséges a megfizethetőség érdekében”.

De mi az, ami leginkább növeli a költségeket?

Az F-35-ös program a Pratt & Whitney F135-ös hajtóművének hiányával küszködik, és hónapokba telhet, mire a helyzet javulni kezd – mondta egy védelmi tisztviselő.

A probléma az F-35-ös programiroda szerint kettős. Először is, az oklahomai Tinker légibázison található F135-ös hajtómű karbantartási központ nem tudta olyan gyorsan elvégezni a műszaki munkákat a hajtóműveken, mint ahogy azt tervezték.

Másodszor, a hajtóműben visszatérő probléma a turbinalapát-bevonatok idő előtti kifáradása, ami több javítási munkát igényel, és ez hozzájárul a hajtómű karbantartási munkáinak növekedéséhez és így a lemaradáshoz.

Egy védelmi tisztviselő, aki a Defense News-nak nyilatkozott, „komoly harckészültségi problémának” nevezte az ügyet. 2022-re az F-35-ös flotta nagyjából 5-6 %-a maradhat hajtóművek nélkül a tervezett karbantartások, valamint a váratlan javításra szoruló F135-ösök által okozott előre nem tervezett hajtómű kiépítések miatt.

Az F135-ös hajtómű beépítés előtt Kép:Lockheed Martin

A vezetők remélik, hogy a megtett intézkedések megakadályozzák, hogy a program túllépje a jelzett küszöböt, de a védelmi tisztviselő megerősítette, hogy az F-35-ös gépeknek akár a 20 %-át is érintheti a hajtóműhiány, ha ezek a javítások nem működnek, és nem történik további intézkedés.

Januárban Ellen Lord –a Pentagon akkori legfelsőbb beszerzési tisztviselője – azt mondta újságíróknak, hogy a „hajtómű ügy” volt az egyik fő karbantartási probléma, lerontva az F-35-ös bevethetőségi statisztikáját, amely a múlt hónapban 69 % volt.

Az F-35-ös programiroda szerint a védelmi minisztérium először 2020 elején vette észre a hajtóműhiányra utaló jeleket. A nyár végén egy friss jelentés szerint egyértelművé vált, hogy a javítóbázis nem fogja tudni elvégezni évente a 60 darab hajtóművön a korrekciós munkákat, ahogy az korábban várható volt – mondta a védelmi illetékes.

Számtalan tényező járult hozzá a késedelemhez, de az F135-ös hajtómű lapátjainak hővédő bevonata által igényelt munka mennyisége volt a legjelentősebb.

Az F135-ös hajtómű Kép:Lockheed Martin

A Pratt & Whitney 2020 tavaszán egy módosítást is bevezetett a turbinalapátok gyártástechnológiájába, amelyet a gyártás során és a karbantartáson áteső hajtóműveken párhuzamosan elvégeznek – áll a vállalat közleményében.

A P&W elismeri az F135-ös fenntarthatósági problémáit és szorosan együttműködik a programirodával, hogy az igényeiknek megfelelő megoldásokat találjanak, növelik a vállalati kapacitást az F135-ös hajtómű karbantartási, javítási és frissítési munkáinak szervezésében – közölte a vállalat.

Dobos Endre

Forrás:AIRFORCE MAGAZIN, Defence News

Friss írások

Kína képes a régebbi generációs vadászgépeit lopakodóvá tenni?

A hongkongi székhelyű South China Morning Post (SCMP)még 2018-ban arról számolt be, hogy Kína kísérleti technológiákon dolgozik, hogy régebbi generációs, de korszerű...

A USAF csökkenti az F-35-ös harci gépre vonatkozó beszerzési tervszámait

A légierő a tervezett F-35-ös beszerzések körülbelül 10 %-os csökkentését fogja javasolni a következő évi védelmi tervében arra hivatkozva, hogy a repülőgép...

Betekintés az Szuhoj S-70-es pilóta nélküli repülőgép fejlesztési folyamatába

Az Orosz Védelmi Minisztérium hivatalos televíziócsatornája, a TV Zvezda a közelmúltban az eddigi legmélyebb betekintést adta a Szuhoj S-70 Ohotnyik (magyarul: vadász)...

Az Indiai és a Japán Légierő pilótái közös gyakorlaton fejlesztik képességeiket

Az Indiai Légierő (IAF) Japánba küldi Szu-30MKI Flanker vadászgépeit a Japán Légi Önvédelmi Erővel (JASDF) közös légiharc gyakorlatra - írja a japán...

A Boeing bemutatta új kétlépcsős, nagy hatótávolságú elfogó rakéta koncepcióját

A Boeing új nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta-konstrukciót mutatott be a Légierő Szövetség éves Air, Space and Cyber ​​Conference rendezvényén. A nagy hatótávolságú...