Kezdőlap A katonai repülés jelene A Tu-22M3-as bombázó jövője

A Tu-22M3-as bombázó jövője

Kategória

Az orosz védelmi minisztérium TV csatornája akcióban mutatta be a modernizált változtatható szárny-nyilazású Tu-22M3M stratégiai bombázóról készült legutóbbi felvételét.

A nemrég közzétett egyperces klip felszállás, repülés és leszállás közben mutatott be felvételeket. A pilótafülke belsejében nem készült felvétel, ami alkalom lehetett volna arra, hogy lássuk, a Tu-22M3M az eredeti Tu-22M3-hoz képest 80%-ban új avionikai berendezéssel rendelkezik. A Tupoljev sajtóirodája szerint az avionikai berendezések cseréje javítja a gép navigációs pontosságát, emeli az automatizáltság szintjét, egyszerűsíti a műszaki karbantartást, valamint a repülés előtti előkészítés rutinműveleteit. Az új berendezések közül az egyik legfontosabb a fedélzeti navigációs rendszerbe integrált GLONASS műholdas rendszer. A modernizálás új digitális fedélzeti interfészt, korszerű kijelzőket, új kommunikációs egységet és az elektronikai ellentevékenység (ECM) elektronikus egységeit foglalja magába. A Tu-160M2-es stratégiai bombázó modernizációs programjától eltérően a Tu-22M3M nem kap modern gázturbinás hajtóműveket.

A roll off ceremónia, a felújított Tu-22M3M kigördül a hangárból Kép: Business Insider

A gyártó üzem a Tu-22M3M újratervezése során, megerősítette a sárkányszerkezet egyes belső teherviselő elemeit. A bombázó sárkányszerkezete alapvetően azonos a Tu-22M3-aséval. Ez a megközelítés, mely megfigyelhető a Tu-160M2-es stratégiai bombázó és az A-50U elektronikus felderítő (AWACS) repülőgép felújítási folyamatában, az orosz légierő modernizációs stratégiájának alapvető pillére. Ez a megoldás – megtartva a bevált sárkányszerkezetet, és modernizálni az elavult belső rendszereket – minimalizálja a kutatási és fejlesztési költségeket és lerövidíti modernizálásra fordított időt.

A-50U elektronikus felderítő Kép: Wikipedia

A modern hadviselés korában a frissített avionika nagy jelentőséggel bír.  A Tu-22M3M modernizációs csomag központi eleme három H-32-es cirkálórakéta alkalmazásának lehetővé tétele volt. Annak ellenére, hogy a H-32-es hajóelleni rakétáknak minősül, kritikus infrastruktúrális célok, mint a hidak és erőművek ellen is hatékonyan alkalmazható. Ez az újonnan létrehozott rugalmasság a támadás megvalósításában – vezette le Dmitry Kornyev védelmi elemző – úgy definiálja a Tu-22M3M-et, mint olyan bombázót, amely egyedi pozíciót foglal el a stratégiai és taktikai szerepek között, szemben a Tu-160-as stratégiai bombázóval. A Tu-22M3M elődjével az M3-al és MiG-31K-val együtt a jelenleg üzemképes maréknyi orosz légi járművek között maradt, melyek az orosz nukleáris elrettentő erő részeként tevékenykednek együtt a Mach 10 sebességű H-47-es „Kinzsal” rakétával.

A Tu-22M3M a modernizációs programot követően a H-32-es cirkáló rakétákkal Kép:Military-Today

Jurij Knutov katonai szakértő megjegyezte, hogy a Tu-22M3M nemcsak értékes kiegészítője az orosz nukleáris triád légi összetevőjének, hanem a „lándzsahegye” az új stratégiai elrettentő erőnek az Egyesült Államok ellen, hogy ellensúlyozza az Oroszország érdekszférájába behatoló és tevékenykedő repülőhordozó csapásmérő csoportokat.  Az orosz légierő jelenleg infrastrukturális frissítésen megy keresztül, amelyben a Tu-22M3M-nek fontos szerepet szánnak. A bombázó valószínűleg a legtöbb repülőtér infrastruktúrlis eszközeit igénybe veheti.

Oroszország különösen fontosnak ítéli azt a lehetőséget, hogy majd a modernizált Tu-22M3M-et a Krímbe telepíthetik, mivel az amerikai rombolók rendszeresen belépnek a Fekete-tenger medencéjébe. „A feszültségek élesedése esetén, a Tu-22M3M bombázók jelenléte a krími félszigeten csúnya meglepetés lesz az amerikai haditengerészet számára” mondta Jurij Knutov.

Az orosz légierő nemrég elavult Tu-22M3-as bombázó századokat telepített a Krím-félszigetre, amelyet Oroszország 2014 elején illegálisan foglalt el Ukrajnától. Ezzel a lépéssel csapásmérő távolságba kerültek NATO tagállamok és a Földközi tengeren hajózó amerikai hadihajók az orosz Tu-22M3-as bombázók számára.

Az elmúlt években, a Krímben és a Fekete-tenger távolabbi térségeiben gyakran észlelték a Tu-22M3-as bombázókat. Úgy tűnik, hogy az orosz légierő szándékos jelenlétével kívánja jelezni a „status quot” a régióban.

Az orosz légierő 2021-ben kezdi meg a modernizált Tu-22M3M gépek átvételét, míg a következő években több tucat Tu-22M3-as bombázóra kerül sor és kapja meg az M3M felújítási csomagot.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest, The Pakistan Defence

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...