Kezdőlap A katonai repülés jelene A Tu-160-as modernizációjának szükségessége

A Tu-160-as modernizációjának szükségessége

Kategória

Októberben a NATO készültségi vadászgépei egy Tu-160-as Blackjack bombázót fogtak el a Nagy-Britannia légterének közelében és kísérték mindaddig, amíg a bombázó irányt változtatott és eltávolodott. Oroszország bombázói közel rendszeresen megjelennek a NATO országok légterének határánál és váltják ki a készültségi gépek célra emelését, de mennyire korszerűek ezek a Szovjet időkből származó óriások?

A Tupolev Tu-160M Blackjack változtatható szárnyállású stratégiai bombázó november elején új hajtóművel emelkedett el a felszálló pályáról. Ez jelentős lépést jelent Oroszország folyamatban lévő programjában, amely a hidegháború rakétahordozójának gyártását kívánja újraindítani.

A Blackjack gyártásával megbízott United Aircraft Corporation bejelentette, hogy egy erőteljesen modernizált Tu-160M továbbfejlesztett NK-32-02 hajtóművekkel végrehajtotta első repülését a Kazan Aircraft Production Association repülőteréről. 2020 november 3-án a repülés 2 órán és 20 percen át tartott, és a bombázó 5800 m feletti magasságra emelkedett, Anri Naskidiants tesztpilóta vezetésével.

Az orosz állami tulajdonban lévő RIA Novosztyi hírügynökség arról számolt be, hogy a repülés zökkenőmentesen zajlott le, hozzátéve, hogy a repülőgép új repülési és navigációs berendezéssel, fedélzeti kommunikációs rendszerrel, modernizált vezérlőrendszerrel, radarral és elektronikai ellentevékenység rendszerrel volt felszerelve.

A korszerű hajtómű hiánya komoly akadályt jelentett Moszkva ambiciózus terveinek megvalósításában, amely eredetileg 1994-ben állt le, és csupán 36 példány – köztük három nem repülőképes, statikus tesztre szánt sárkányszerkezet – készült el. A Szovjetunió összeomlásával az ukrán területen maradt Tu-160-ból 10 darabot leselejteztek, további négy bombázó maradt befejezetlenül a futószalagon, és végül kettő 1999-ben és 2007-ben készült el. Szakértők ma úgy gondolják, hogy az Orosz Légierő flottája körülbelül 17 Blackjack-el rendelkezik, amelyek számos hosszútávú repülést hajtottak végre az elmúlt évek során, valamint rendszeres járőrszintű repülést a NATO határainak közelében.

Az 1998-ban végrehajtott megsemmisítés Ukrajnában Kép:reddit.com

2015 áprilisában Szergej Shoygu orosz védelmi miniszter bejelentette, hogy folytatni kell a Tu-160-as gyártását. Ezt megelőzően megrendelték a Szamarában található PAO Kuznyecov vállalattól a NK-32-es típus nagy kétáramúsági fokú hajtómű továbbfejlesztését és gyártását NK-32-02-es jelzéssel. Az első ilyen hajtóművek 2016-ban készen állták a tesztekre, és egyes megfigyelők szerint ugyanezt a hajtóművet fogják használni Oroszország még titokban tartott és még nem látott új generációs PAK DA bombázójában. Az új építésű Blackjack gépek építéséhez szükséges mennyiség biztosítása mellett az NK-32-02-es szükséges ahhoz is, hogy az első szériagyártású és szolgálatban álló Tu-160-okat működőképes állapotban tudják tartani.

Az NK-32-02-es hajtóműve Kép:defenseworld.net

Az eredeti Tu-160-ba épített Kuznyecov NK-32-es a világ legerősebb harci repülőgép-hajtóműve, amely több mint 245 kN tolóerőt biztosít teljes utánégetés üzemmódon.

Bár az NK-32-02-t „új” hajtóműnek tekintik, valójában a létezése az 1980-as évek közepére nyúlik vissza, amikor a Szovjetunió a magas költségek miatt leállította a gyártását. A kezdeti tervekhez képest végrehajtott fejlesztések új kompresszor- és turbinalapátokat, valamint hatékonyabb hűtést eredményeztek.

Az NK-32-02 teljesítménye megegyezik az eredeti hajtómű teljesítményével, de fokozott hatékonyságot kínál, és mintegy 1000 kilométerrel megnövelt hatótávolságot – írja az orosz média. A Tupolev iroda állítása szerint ezzel a fejlesztéssel 13 százalékos hatótáv növekedést ért el.

A Blackjack gyártásának újbóli elindítása elhúzódott, ami talán nem is meglepő, hiszen a gyártósort egy évtizedes szünet után kellett újraindítani, a gyártószerszámokat ellenőrizni és minden eszközt beállítani. 2018 januárjában az orosz hadügyminisztérium aláírt egy szerződést a következő 10 új építésű Blackjack-re, amelynek minden egyes darabja körülbelül 270 millió dollárba kerül. A tervek szerint az első példánynak az orosz légierő számára történő átadására 2021-ben kerül sor és a RIA Novosti szerint ez a menetrend jól tartható.

A múltban az orosz légierő legalább 50 darab új építésű Tu-160M repülőgépre vonatkozó követelményt fogalmazott meg.

A modernizációs program

Az új gyártású Tu-160-asok építésével párhuzamosan Oroszország modernizálja meglévő Tu-160-asait. Ezeket a gépeket új missziós rendszerekkel és avionikával látják el. Eredetileg a modernizálási munka befejeztével a meglévő bombázókat Tu-160M-ként jelölték volna, míg az új építésű repülőgépeket Tu-160M2-ként. Majd a jelölési rendszert ésszerűsítették, és végül mindkét változatot Tu-160M néven tartják nyilván.

Ezért az első repülőgép, amelyet új NK-32-02 hajtóművekkel építettek, nem új gyártású Blackjack, hanem vagy egy modernizált példány a korábbi sorozatgyártásból, amely így Tu-160M státuszba került, vagy egy olyan példány, ami az eredeti gyártási sorozat két hiányos sárkányszerkezetének egyikéből készült.

E két befejezetlenül hagyott repülőgép egyike elkészült, és vélhetően arra szolgál, hogy ellenőrizzék az új építésű bombázók koncepciójának megfelelőségét. Ez a repülőgép 2017 novemberében gördült ki, és 2018 januárjában kezdték meg vele a repülési próbákat. A gép törzsére Pjotr Gyenyikin nevét festették az orosz légierő volt főnöke után.

A Tu-160M stratégiai bombázó Kép:wikipedia.org

Eközben az első erőteljes modernizáláson átesett, eredeti sorozatgyártásból származó repülőgép – Igor Sikorsky néven – 2020 februárjában végrehajtotta első felszállását a kazani repülőtérről. A gépet 1989 februárjában építették, és egyike volt annak a nyolc Tu-160-nak, amelyet Oroszország 1999-ben vásárolt Ukrajnától, miután a flotta ottmaradt egy ukrán repülőtéren a Szovjetunió felbomlásakor.

A kabin hagyományos műszerekkel Kép:wikipedia.org

A rakétahordozó repülőgépet Novella-NV1-70 fázisvezérelt radarral, K-042K-1 navigációs rendszerrel, ABSU-200-1 robotpilótával, valamint egy új önvédelmi csomaggal és elektronikai érzékelő rendszerrel látták el. A repülőgép kifinomult tűzvezető rendszert kapott, amely növeli a világ legnagyobb – 2500; 2800 km – hatótávolságú cirkálórakétáinak a H-101/H-102-esnek a pontosságát.

A H-101/102-es cirkáló rakéta Kép:globalsecurity.org

Az erőteljesen modernizált Tu-160M mellett Oroszország a Blackjack flottájának alacsonyabb szintű modernizálására is készített programot, amelyet évente egy-két repülőgépen végeznek el. Az úgynevezett „kis modernizáció” keretében –  amely Tu-160M1-es jelzést kapott –  az inerciális navigációs, a hajtóművezérlő, valamint fegyverzeti rendszert digitálissá alakították.

Jurij Boriszov, Oroszország miniszterelnök-helyettese elmondta, hogy az orosz légierő a modernizált és új építésű Tu-160M-eket a 2050-es vagy akár a 2060-as évekig tervezi rendszerben tartani.

A megfoghatatlan PAK DA

Figyelembe véve, hogy a Blackjack hagyományos és nukleáris fegyvereket is bevethet, és képességeit a szíriai hadjárat során éles bevetésen is bizonyította, nem meglepő, hogy Oroszország a lehető legtöbbet akarja kihozni szuperszonikus stratégiai bombázóiból.

A Tu-160M Blackjack-re való összpontosítás mellett – beleértve a termelés újraindításának feladatát – érdemes foglalkozni a jövőbeli PAK DA[1] kilátásaival is.

A PAK DA kutatási és fejlesztési programja 2009 körül kezdődött, a Tu-160-as gyártásának újrakezdése előtt. Ez arra utal, hogy a PAK DA program nehézségei miatt az új bombázó program prioritása csökkent a kipróbált Tu-160-as javára.

A mai napig nem volt hivatalosan közreadott koncepciója a PAK DA-nak, így valójában fogalmunk sincs, hogy néz ki a gép. A legtöbb megfigyelő azonban arra számít, hogy ez egy szubszonikus csupaszárny kialakítású bombázó lesz, valószínűleg alacsony érzékelhetőségű (lopakodó) jellemzőkkel.

Tupolev PAK DA koncepcióját nyilvánvalóan 2013-ban hagyták jóvá, ezt követően az United Aircraft Corporation szerződést kapott a projekt folytatására részletes tervezési munkák elvégzésére, valamint egyéb szerződéseket a repülőgép rendszereinek fejlesztésére. Az orosz távolsági bombázó parancsnokság akkori parancsnoka, Anatolij Zsiharev 2014 végén közölte, hogy PAK DA prototípus 2019-ben repülni fog.

2015-ben azonban előtérbe került a Tu-160-as sorozatgyártás folytatásának gondolata, és ezzel a PAK DA-nak tulajdonított sürgősség látszólag csökkent. Boriszov miniszterelnök-helyettes 2018-ban elmondta, hogy a Tu-160-as gyártásának újraindítása „kevésbé kockázatos út” volt, mint a PAK DA fejlesztése. “Ugyanakkor elhalasztottuk a PAK DA fejlesztési projektet tapasztalatszerzés és a technológia kidolgozása érdekében” – tette hozzá. Boriszov elődje, Dmitrij Rogozin ugyanabban az évben azt mondta, hogy a PAK DA első repülését 2023-ban vagy 2024-ben hajtja végre.

A PAK DA ilyen időkereten belüli levegőbe kerülésének kilátásai távlatoknak tűnnek, főleg, hogy most a Tu-160-as folyamatos fejlesztése és a gyártás újraindítása áll a középpontban, amely felemészti a rendelkezésre álló finanszírozási keretet és termelési kapacitást egyaránt. Eközben a Tu-22M3 Backfire és a Tu-95MS Bear stratégiai bombázók hasonló frissítési programjai távolabbra tolják a PAK DA szolgálatba állításának időpontját.

Óriási költségekkel jár egy kifinomult csupaszárny lopakodó bombázó tervezése, gyártásba és szolgálatba állítása. Moszkva a Szuhoj Szu-57-es új generációs vadászgépekből jelenleg csak 76 beszerzésére írt alá szerződést, egyúttal más drága fegyverzetfejlesztési programokat teljesen töröltek.

Úgy néz ki, hogy a PAK DA szolgálatba állítására hosszabb ideig kell várni, de addig is a modernizált Tu-160-as egy nagyon alkalmas csapásmérő erőt jelent az orosz légierő számára mindaddig, amíg nem egy szimmetrikus konfliktusban kell részt vennie. Egy ilyen konfliktusban a szembenálló gépek első rakéta indítása 200 kilométerről történik egy nem lopakodó típusú célra. A Tu-160-as radarhullám visszaverő felülete 15 m2, szemben a Rafale D vadászgép 2 m2-es visszaverő felületével, tehát a Tu-160-as jelentős méretű céljelet generál nagy távolságból is.  Oroszország számára lényeges, hogy stratégiai bombázói minél előbb lopakodó képességekkel rendelkezzenek.

Szerző: Dobos Endre


[1] PAK DA- Перспективный авиационный комплекс дальней авиации: nagy hatótávolságú jövőbeli bombázó

Friss írások

Milyen érzékelő van az Egyesült Arab Emírségek F-16E/F Block 60 Desert Falcon vadászgépének az orrán?

Úgy tűnik, hogy a repülőgépek egy-egy szerkezete különleges érdeklődést vált ki. Jelen esetben egy bizonyos gömb váltott ki nagy érdeklődést, amelyet a...

Ötvenegy éve történt: hogyan lőttek le izraeli pilóták 5 szovjet MiG vadászgépet 3 perc alatt

1970. július 30-án öt szovjet MiG-21-es vadászgépet lőttek le az izraeli légierő pilótái, mindösszesen három perc alatt. Ha visszatekintünk...

Oroszország új vadászgépe a Szu-75 Checkmate nagy ígéret. Valóban képes lesz elérni a kitűzött célokat?

Múlt hét kedden a Объединённая Авиастроительная Корпорация (OAK) és a Szuhoj Repülőgyár a Moszkvai Repülési és Űrkiállítás (MAKS) nyitónapján bemutatta az új...

A Rafale vadászgép Spectra védelmi elektronikai berendezése blokkolta a Szu-35-ös radarját

Az Egyiptomi Légierő teljes állományára nagy hatást gyakorolt a legutóbbi BVR gyakorló elfogás lefolyása és eredménye, melyben a Szu-35-ös orosz vadászgép játszotta...

Checkmate az új orosz egy hajtóműves ötödik generációs vadászgép

Oroszország ma bemutatta új, könnyű/közepes vadászgépét, amelyre egy csillogó médiahadjárat hívta fel egy nappal korábban az érdeklődők figyelmét. Tegnap először volt látható...