Kezdőlap A katonai repülés jelene A Szuhoj elkészíti az első egyhajtóműves hatodik generációs többcélú harci gépét

A Szuhoj elkészíti az első egyhajtóműves hatodik generációs többcélú harci gépét

Kategória

Az RIA Novosztyi orosz állami média bejelentette, Oroszország a Szu-57-es fejlesztése során nyert tapasztalatokat felhasználva elkészíti a világ első egyhajtóműves hatodik generációs vadászgépét.

Oroszország néhány évvel ezelőtt átvette saját áttörést jelentő, többfunkciós, kéthajtóműves, ötödik generációs Szu-57-es vadászgépét. Ez a gép egyelőre szó szerint “homeopátiás” adagokban jut el a csapatokhoz. Mégpedig az első sorozatú Szu-57-est csak ez év januárjában atdták át a Déli Katonai Körzet vadászrepülő ezredének. Összességében 2021 végére a komszomolszki üzem további öt ilyen gép gyártását ígéri, ami messze nem elegendő ahhoz, hogy legalább egy századot is létrehozzanak.

Legkorábban három év múlva várható az új gépekből szervezett első ezred megalakulása. 2024-re az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériuma csak 22 ilyen vadászgépet rendelt meg komszomolski gyártól.

A helyzet a gépek finanszírozhatóságára vezethető vissza, figyelembe véve a költségvetés helyzetét.  Egyes jelentések szerint a Szu-57-es darabonkénti ára megközelítőleg 2,23 milliárd rubel. Ez körülbelül másfélszer magasabb, mint mondjuk egy meglehetősen modern 4.5 generációs Szu-35-ös vadászgép ára.

Hol van a kiút Oroszország számára? Az állami tulajdonú Szuhoj vállalat egy saját gépet javasolt. Amint arról a TASS ügynökség május 26-án beszámolt, a gyár repülőgép-tervezői saját kezdeményezésükre (vagyis saját költségükön) egy jóval olcsóbb egyhajtóműves, alacsony radarjel visszaverő felületű, könnyű, szupermanőverező képességű taktikai vadászgép kifejlesztésébe kezdtek.

A Szuhoj vállalat Oroszország modern történelmében az első egy hajtóműves könnyű taktikai repülőgépét fejleszti, amelynek várható felszálló súlya legfeljebb 18 tonna. A repülőgép maximális repülési sebessége meghaladja a Mach 2 értéket, szuper manőverezhetőséggel, ami a tolóerővektor elfordító fúvócsőnek is köszönhetően javított fel- és leszállási jellemzőkkel rendelkezik. A repülőgép tolóerő-tömeg viszonya pedig nem lesz kevesebb, mint 1.

A perspektivikus egyhajtóműves vadászgépről készített fénykép egy részlete Kép: новости-россии.ru

Ezt a hírt először 2020 decemberében jelentette be a Rostec állami vállalat vezetője, Szergej Csemezov, majd hozzátette, hogy az új vadászgép személyzettel és pilóta nélkül is képes lesz harcfeladat ellátására.

Mi várható Oroszország számára ettől a kezdeményezéstől?

Kézenfekvő, hogy minden fejlesztés, ami a Szu-57-en létrehozása során sikeresnek bizonyult, használják fel az új orosz könnyű vadászgép számára. Ez nyilvánvalóan jelentősen felgyorsíthatja a tervezési folyamatot és csökkentheti a költségeit. Nagy jelentőséggel bír a rádióhullámokat elnyelő bevonat, a fegyverrendszer és az avionikai rendszer átvétele a Szu-57-től. De mindenek előtt egy ígéretes hajtómű, amit jelenleg Izdelie 30-as néven ismerünk és 2017 óta tesztelik a Szu-57-es prototípusok egyikébe építve.

A Szu-57-es kabin kijelzői Kép:Aviation Today

Az Izdelie 30-as hajtómű továbbra is a fő kihívást jelenti az ötödik és hatodik generációs vadászgépek fejlesztésén dolgozó orosz repülőgépgyártók számára. A Szu-57-es prototípusok jelenleg a Szu-27-es hajtóművének az AL-31F-nek a bázisán továbbfejlesztett “első lépcsős” AL-41F1 hajtóművét használják. A hajtómű maximális tolóereje utánégetéssel 147 kN, ami valójában nem elég egy ilyen vadászgép számára. Ezzel a tolóerővel a gép nagy valószínűség szerint nem képes szupercirkáló üzemmódon repülni a szükséges magasságtartományban, és különböző hasznos terhelési opciókkal.

Ezért az orosz elképzelések szerint az Izdelie 30-as hajtóműtől legalább 30 kN-al nagyobb tolóerőt várnak, vagyis összesen 177 kN-t. Elképzeléseik szerint így nemcsak az AL-41F1-nél lenne erősebb, hanem a Pratt & Whitney F135-nél is, amelyet jelenleg az amerikai egyhajtóműves F-35-be építenek. Ez a számítás azonban hibás, mert az amerikai F135-PW-100-as hajtómű utánégető üzemmódon mért tolóereje 191 kN.

Szakértői vélemények szerint a továbbfejlesztett hajtómű nélkül a Szu-57-es nem tekinthető teljes értékű ötödik generációs repülőgépnek. Oroszország problémája, mondja a RAND Corporation amerikai kutatóintézet, hogy Moszkva minden erőfeszítése ellenére a Izdelie 30-as legalább a 2020-as évek közepéig nem lesz teljesértékű hajtómű. Ez pedig nem csak az orosz  légierő újrafegyverzési programját befolyásolja, de a Szu-57-es, és az ötödik generációs könnyű vadászgép létrehozásának ütemét is a Szuhoj tervezőirodánál.

A Military Watch véleménye szerint az orosz könnyű vadászgép repülési hatósugara és hasznos teher szállítóképessége elmarad a Szu-57-es képességeitől. De mindezek ellenére nagy exportpotenciállal rendelkezhet az alacsonyabb ára és az alacsonyabb működési költségei miatt.

Sőt, a Military Watch szerint, ha az ígéretes repülőgépet számos Szu-57-es technológiával látják el, az lehetővé teszi Oroszország számára, hogy eladja a világ első hatodik generációs egyhajtóműves vadászgépeként. Számításaik szerint az új gép ára egy ötödik generációs repülőgép árszintjén mozogna. Így a nemzetközi fegyverpiacokon az F-35-ös megfelelője lehet, amelyre most sok országban nagy a kereslet.

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy Oroszországban a következő generációs lopakodó könnyű vadászgépen végzett munka 2015 óta bizonytalan lábakon áll. Korábban nem a Szuhoj vállalat vett részt benne, hanem a MiG. Az akkori tervek szerint nem egy, hanem kéthajtóműves “kacsa” elrendezésű vadászgép tervein dolgoztak és jelentős mértékben felhasználták volna a szovjet érában született MiG-1.44-es perspektivikus gép technológiai eredményeit.

Az új fejlesztésű könnyű vadászgép a MiG-29-es, valamint a MiG-35-ös vadászgépeknek lett volna a váltótípusa. Azonban a projekt sorsát megpecsételte, hogy a védelmi minisztérium nem volt képes finanszírozni ezt a fejlesztést a jelentősen magasabb fejlesztési költségű Szu-57-es projekttel egyidőben. Ezért a könnyű MiG vadászgép projekt megmaradt a rajzok és a modellek szintjén.

A Szuhoj jelenlegi könnyű vadászgép fejlesztési projektje, bizakodással tölti el a légierő vezetőit. Bíznak a Szu-57-es számára kidolgozott modern avionikai rendszer adaptálhatóságában és az Izdelie 30-as hajtómű végleges fejlesztési fázisban elért magasabb tolóerejében.

Az orosz katonai tervezők elképzelései szerint az amerikaihoz hasonló két többcélú harci gép képezné az orosz légierő gerincét: a kéthajtóműves Szu-57-es nehéz vadászgép és a könnyű egyhajtóműves, nagyobb mennyiségben gyártandó jövőbeli hatodik generációs vadászgép.  

A Szu-57-es már létezik, amelyhez a tervezők a légi fölény megszerzését társítják, de nagy mennyiség legyártására nem áll rendelkezésre elegendő pénz. A könnyű egyhajtóműves többcélú vadászgép, sok tekintetben megismételve a Szu-57-es képességeit, de a védelmi költségvetés számára megfizethetőbb kivitelben optimális felállásnak tűnik a katonai tervezők számára. A fejlesztési költségek alacsonyabb szinten tartásán sokat segíthet, ha a Szu-57-es fedélzeti elektronikus berendezéseit, elsősorban radarberendezéseit, védelmi rendszerét, fedélzeti rakétáit alkalmazhatják.

A felsoroltak ellenére kihívás lesz a projekt, mivel mindennek a törzsön belül kell elhelyezkednie és a tervezés elsődleges szempontja a lopakodási képesség megteremtése, mindent ennek a követelménynek kell alárendelni a tervezés során. Nemzetközi összehasonlításban a Szu-57-es nem is számít lopakodónak, csak csökkent visszaverő felülettel rendelkező vadászgépnek, tehát sok munka vár a tervezőkre.

Szerző: Dobos Endre

Forrás: новости-россии.ru

Friss írások

Elhibázott lépés, hogy az Egyesült Államok nem vesz részt Japán hatodik generációs hadászgép programjában?

A japán médiában megjelent hírek azt sugallják, hogy Tokió az Egyesült Királysággal való együttműködésen gondolkodik, hogy segítsen megépíteni az F-X néven ismert következő generációs...

A Rafale vagy a Szu-35SM a hatékonyabb harci gép?

Mind a francia Rafale, mind az orosz Szu-35SM többcélú harci gép több ország légierejének legütőképesebb gépe, de vajon melyikük a jobb, hatékonyabb harci eszköz? Az...

Az F-35-ös harci gép kifinomult rendszerei új lehetőségeket tárnak fel a hadvezetés számára

A Distributed Aperture System DAS osztott kamerarendszer jelentősége Az F-35-ös AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) passzív érzékelőit eredetileg rakétaközeledés figyelmeztető rendszernek tervezték, ami az F-22-es...

Az amerikai légierő rakétafejlesztései

Egy új projekttel bővült az amerikai légierő következő generációs légiharc rakétaprogramja. Noha nagyon keveset tudunk a Modular Advanced Missile programról, amely először a légierő...

A hatodik generációs vadászgép fejlesztések hozzájárulnak az eurocanard gépek frissítési programjához

Európa két hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik, ugyanakkor az úgynevezett eurocanard-nak nevezett gépeik hármasának sikerült megállnia a helyét a nemzetközi vadászgépek piacán. Még öt évvel...