Kezdőlap A katonai repülés jelene A szovjet érából származó hajtómű konstrukció segítette az F-35B STOVL vadászgép fejlesztőit

A szovjet érából származó hajtómű konstrukció segítette az F-35B STOVL vadászgép fejlesztőit

Kategória

A Jak-141-es a szovjet kor vadászgépe volt, mely technikailag nem tekinthető az F-35-ös elődjének, de úgy tűnik, hogy a Joint Strike Fighter legalább egy orosz DNS-el rendelkezik a hajtóművében.

Az amerikai védelmi minisztérium többcélú F-35-ös harci gép trillió dolláros projekt történetének szokatlan, gyakran figyelmen kívül hagyott lábjegyzete a „B-változat” hajtómű megoldásának eredete.

A Jak-141-es többfunkciós függőleges fel-, és leszállásra képes (VTOL) vadászgép az orosz katonai történelem viharos időszakában született. Bár a Jak-141-es első felszállása 1987-ben forradalmi hozzájárulás volt a VTOL rendszerek fejlődéséhez, de a fejlesztési folyamat leállt, amikor a Szovjetunió szétesett. A berlini fal leomlása után az orosz hadsereg nem volt abban a helyzetben, hogy finanszírozni tudta volna az új vadászgép fejlesztését.

A Szovjetunió VTOL programjának az volt a szándéka a Jak-141-es programmal, hogy jelentős technológiai ugrást hajtsanak végre az előd Jak-38-as rendkívül gyenge reputációja miatt.

A Jak-38-as VTOL-rendszerének működése ellenére a repülőgép gyenge képességekkel rendelkezett. Hiányzott a Harrier jelentős repülési hatótávolsága, megbízható radarrendszere, és megfelelően hatásos fegyverzete. Nem is beszélve a Jak-38-as rettenetes automatikus működésű katapult rendszeréről, ami akkor lépett működésbe, amikor a repülőgép függőleges leszállásakor lebegésben a hossztengelye körül instabil helyzetbe került. A katapult minden előzetes figyelmeztetés nélkül lőtte ki a pilótát a kabinból.

A típus egy évtizedig állt a haditengerészet szolgálatában anélkül, hogy bármilyen akcióban részt vett volna.

A Jakovlev tervezőiroda a Jak-141-est kifejezetten a Jak-38-as hiányosságainak kiküszöbölésére tervezte, nevezetesen növelve annak sebességét, és hatótávolságát. Két prototípus készült majd az első gép 1987-ben hajtotta végre első felszállását. A repülőgép több rekordot ért el, amely Jakovlev szerint az első VTOL repülőgép, amelyik képes teljesíteni mindkét feltételt: helyből felszállni, és elérni a szuperszonikus repülési sebességet.

Miután az 1991 szeptemberében a Groshev admirális repülőgép-hordozóra való leszálláskor az egyik prototípussal katasztrófát szenvedett, a program veszélybe került. Később a történelem szólt közbe, Szovjetunió összeomlott és minden futó fejlesztési projekt megtorpant, vagy leállt.

Ahogy a vasfüggöny felemelkedett Európában, a védelmi óriás Lockheed Martin kapcsolatba lépett a Jakovlev tervezőirodával, majd a két vállalat állítólag 1991-ben megállapodást (de 1995-ig nem publikált) írt alá az együttműködésről. Egyes orosz források szerint a Lockheed 400 millió dollárt fizetett a Jak-141-es bizonyos dokumentációiért, tesztadatokért, valamint a megmaradt Jak-141-es prototípusnak a Farnborough légi bemutatón 1992. szeptemberében történt légi bemutatójáért.

A Jak-141-es leszállás közben

A Lockheednek valószínűleg nem állt szándékában a Jak-141-es projekt életre keltése. Mindenekelőtt a VTOL repülés adatainak a megszerzése, és tanulmányozása volt a cél, amelyeket a tesztelés, és fejlesztés évei során összegzett a Jakovlev-iroda. Ezek kritikus adatok voltak, és valószínűleg hozzájárultak a modern F-35-ös vadászgép függőleges emelőerőt biztosító meghajtási rendszerének fejlesztéséhez.

Valószínűnek látszik, hogy a Jak-141-es tesztadatait valamilyen módon alkalmazták a Lockheed VTOL-hajtóművének a tervezése során, bár a Joint Strike Fighter program minősített jellege miatt ez nehezen ellenőrizhető.

 Az elfordítható hátsó fúvócső a Jakovlev tervezőirodától származik, amelyet a Jak-141-es STOVL vadászgépen próbáltak ki először, majd a Lockheed megvásárolta annak licencét. „Ha a hajtómű koncepciója nem működik, nyilvánvalóan nem leszünk versenyképesek” mondta később Daniels, a Boeing ügyvezető igazgatója. Úgy vélte, az emelő ventilátor megoldása valószínűleg az egyik legfontosabb jellemzője volt a versenynek.

A Jak-141-es elfordítható fúvócsövének kialakítása

Világos, hogy az F-35-ös általános kialakítása nem hasonlít a Jak-141-re. A Jak-141-es fejlesztői más módszert alkalmaztak a lebegés közbeni stabilizálás megteremtésére, és a gép eltérő aerodinamikai profillal rendelkezett az F-35-höz viszonyítva. Szinte biztos, hogy a Lockheed mérnökei a régi szovjet VTOL-projektből gyűjtött adatokat nagy valószínűséggel alkalmazták az F-35-ös Joint Stike Fighter VTOL-változatának fejlesztése során. Ez azt jelenti, hogy az F-35-ös létezésének legalább egy részét szovjet korból származó fegyverprogramnak köszönheti, amely végül nem jutott túl a mintapéldány állapoton.

Ez az írás olvasói kérésre került ismét bemutatásra.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest

Friss írások

A US Air Force közzé tette a következő generációs NGAD vadászgépre vonatkozó mennyiségi elképzeléseit

  Az Egyesült Államok Légi Hadviselési konferenciáján elhangzott, hogy a következő generációs NGAD vadászgépből mennyit kíván beszerezni a légierő.  Ez a mennyiség a NGAD pilóta...

Két ukrán pilóta az Egyesült Államokban képesség felmérésen vesz részt

Két kongresszusi és egy magas rangú amerikai tisztviselő szerint jelenleg két ukrán pilóta tartózkodik az Egyesült Államokban annak meghatározására, hogy mennyi ideig tarthat a...

Kína 6. generációs vadászgép terve erős hasonlóságot mutat az amerikai NGAD vadászgéppel

Egy kínai kormányközeli újság közzétette a maga nemében első, vezérsíkok nélküli dizájnt a jelenleg fejlesztés alatt álló kínai 6. generációs vadászgépről, amely feltűnően hasonlít...

Lengyelország lehet az első európai vásárlója a dél-koreai KF-21-es Boramae vadászgépnek

A Dél-Korea és Lengyelország közötti növekvő védelmi együttműködés eredménye lehet, hogy Lengyelország a KF-21-es többcélú harci repülőgép első európai ügyfelévé válhat. Erre utalt a...

Az F-35 Block 4-es változat új elektronikai harc csomagot kap

Arra a kérdésre, hogy mit tesz az asztalra az F-35-nek a Block 4-es néven ismert hatalmas fejlesztési programja, Mark Kelly, az Air Combat Command...