2019 januárjában Florence Parly francia védelmi miniszter bejelentette, hogy Franciaország 2,3 milliárd dollárt fordít a Dassault Rafale kéthajtóműves többcélú vadászgép F4-es generációjának fejlesztésére. Ez magában foglalná a 2022–2024-ben legyártandó utolsó 28 repülőgépet a teljes 180 darabos megrendelésből, majd további 30 módosított Rafale F4.2-es beszerzését 2027–2030 között, ami összesen 210-re emeli a teljes legyártott darabszámot.
Franciaországnak csaknem két évtizedet kell várnia, mire az európai lopakodó vadászgép szolgálatba állhat, ezért a Rafale kiváló kinematikai teljesítményéhez és erőteljes elektronikai hadviselési rendszereihez, hálózatba kapcsolt érzékelők és korszerű technológiák hozzáadásával az agilis vadászgép továbbra is releváns fegyverrendszere marad a francia légierőnek.
A lopakodó technológiák alkalmazása ellenére a Rafale nem nevezhető olyan értelemben lopakodó repülőgépnek, mint az F-35-ös, bár a francia vadászgép szárnyai és törzse elsősorban radarabszorbens kompozit anyagokból és könnyű titánötvözetből készültek. Egyéb lopakodó tervezési jellemzők közé tartoznak az S-alakú levegő szívócsatornák, a fogazott élek és az infravörös kisugárzás csökkentésére szolgáló fúvócső hűtés rendszere.
A Rafale becsült radar keresztmetszete egy négyzetméter, hasonlóan a Super Hornet F-18-as és az Eurofighter radar keresztmetszetéhez. A szárazföldi Rafale ára jelenleg 76–82 millió dollár repülőgépenként, csak kicsivel olcsóbb, mint az F-35A, viszont a Rafale működési költségei valószínűleg alacsonyabbak.
Párizs támogatja a független hazai fegyveripart, és soha nem fontolgatta komolyan az F-35-ök beszerzését. Ehelyett Franciaország együttműködik Németországgal, Spanyolországgal és más európai partnerekkel, a hatodik generációs Future Combat Air System (FCAS) lopakodó harci gép fejlesztésén, amely 2035-2040-ben áll szolgálatba. Addig Franciaország tovább javítja a 4,5 generációs Rafale képességeit azáltal, hogy korszerű lopakodó technológiákat integrál a gépekbe, és javítja a hálózatközpontú működés lehetőségeit.
A Rafale sokkal mozgékonyabb mint az F-35-ös, kiválóan emelkedik, tartósan fordulózik jelentős sebességcsökkenés nélkül, utánégető üzemmód nélkül függesztett fegyverzettel képes fenntartani az 1.4 Mach repülési sebességet. A Rafale „kacsa” elrendezésű aerodinamikai kialakítása kiváló emelkedési és kis sebességű repülési teljesítményt biztosít a gép számára.
Azonban a nagyobb negyedik generációs kéthajtóműves harci gépekkel összehasonlítva, mint a Szu-35-ös vagy F-15-ös, a Rafale nem képes nagy magasságban repülni (19.800 m helyett csak 16.500 m a Rafale repülési csúcsmagassága), és a maximális repülési sebessége is csak 1.8 Mach, szemben a 2-2.5 Mach-al.
A Rafale agilitása nem segít sokat, ha az ellenség légvédelmi rakétáival vagy lopakodó vadászgépei fedélzeti rakétáival támadják nagy távolságból. A Rafale azonban fejlett Spectra elektronikus hadviselési rendszerrel büszkélkedhet, amely állítólag jelentősen képes csökkenteni a radarkeresztmetszetét úgy, hogy „aktív torzítással” tükrözi vissza a besugárzott jeleket. A Spectra egyesíti magában a nagy teljesítményű rádióelektronikus és infravörös tartományú zavarás ezközeit. A gép 360 fokos korai riasztó rendszere figyelmezteti a pilótát, és segíti a támadókkal szembeni ellentevékenység megvalósításában is.

Más kulcsfontosságú funkciók közé tartozik a Rafale RBE-2AA aktív elektronikus szkennelésű radarja, amely számos célt képes követni több mint 235 km távolságon belül vagy az OSF passzív infravörös felderítő és követő rendszere, amely szokatlanul nagy, 118 km távolságból deríti fel a légi célokat. A Rafale pilótái képesek hangutasítással és érintőképernyő használatának kombinálásával vezérelni különböző funkciókat.


A többcélú harci gép 30 milliméteres űrméretű ágyúval és legfeljebb 9 tonna fegyverrel rendelkezik, amelyeket tizennégy függesztési ponton hordozhat. A Rafale repülés közben képes légi utántöltésre, vagy akár öt függesztett üzemanyagtartályt is szállíthat nagyon hosszú átrepülési távolságok esetén, és a gép viszonylag előkészítetlen repülőterekről is üzemeltethető, a legtöbb nagy teljesítményű repülőgéptől eltérően.
Milyen az új a Rafale F4-es?
A Dassault a Rafale három alaptípusát gyártja: az együléses Rafale-C-t, a kétüléses Rafale-B-t (a második kabin a fegyverrendszer kezelőé, aki a csapásmérő és a felderítő missziók során támogatja a pilóta munkáját) és a hordozón alkalmazott együléses Rafale-M-et, amely fékezőhoroggal, megerősített futóművel és légiutántöltő függesztménnyel rendelkezik.
A Rafale harci gép Spectra védelmi rendszere a jövőben erőteljesebb zavaró, és új „fenyegetettség” adatbázist kap, amelyek megfelelnek a potenciális ellenfelek javuló képességeinek. A Dassault arra törekszik, hogy a „Big Data” technológiát olyan támogató karbantartási rendszer kifejlesztésére használja, amely költséghatékonyan segíti végrehajtani a megelőző javításokat.
Az F4-es generációjú gépeket hálózat központú harcászati és adatátviteli képességekkel látják el hasonlóan az F-35-ös lopakodó gépekhez, lehetővé téve, hogy Rafale bevetése során pontosabb képet alkosson az érzékelők biztonságos hálózaton keresztül történő összekapcsolásával, vagy akár műholdas adatcsere útján. A pilóták továbbfejlesztett kivetítő technológiával ellátott sisakot kapnak.
Más rendszerek még fejlesztés alatt állnak mint, az RBE-2AA fedélzeti radar levegő-föld üzemmódja, az M88-as kétáramú gázturbinás hajtómű digitális számítógépe és a TALIOS felderítő-célzó konténer, amely gyors elemzést és célzást tesz lehetővé a pilóták számára. A hajófedélzeti Rafale-M típust új automatizált fedélzeti leszállító rendszerrel látják el.
Az integrációba bevont fegyverek közül az egyik a Mica rövid/közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéta, melynek javított modellje 91 km hatótávolsággal rendelkezik. A rakéta tolóerő vektor elfordítású kormányműve képes nagy túlterhelésű manőverekkel biztosítani a cél megsemmisítését. Mivel mind a Rafale harci gép, mind a Mica rakéta passzív infravörös érzékelővel rendelkezik, a Mica-t el lehet indítani anélkül, hogy a Rafale aktív fedélzeti radarját bekapcsolnák, így a támadási szándék rejtve marad az ellenséges repülőgép számára.
A modell új infravörös mátrix érzékelővel rendelkezik, mely jobb teljesítményt nyújt a lopakodó harci gépekkel szemben is, hajtóanyaga hosszabb égési idővel rendelkezik megnövelt tolóerő mellett. A kettős hajtómű lehetővé teszi, hogy közvetlenül a robbanás előtt a rakéta felgyorsuljon, növelve ezzel a cél megsemmisítésének a valószínűségét.
Nagyobb távolságban lévő célok elfogására az újabb Rafale F3R és a Rafale F4 számára lehetőség van a British Meteor rakéták alkalmazására, amelyek képesek a Mach 4 sebességű célmegközelítésre.
Egy másik fegyver melynek az integrációja folyamatban van, a földi célok elleni 1000 kg tömegű AASM HAMMER, amely a US. JDAM-hoz hasonló irányítási rendszerrel rendelkezik. Korábban ennek a fegyvernek a Rafale csak a 220 kg-os változatát tudta szállítani, amely GPS-, lézer- vagy infravörös irányítási rendszerrel működik. Ellentétben a JDAM-al, a HAMMER-t rakétahajtóművel látták el, amely lehetővé teszi, hogy nagy magasságból indítva az eszközt, az közel 60 km távolságra legyen képes elrepülni.
A Rafale fedélzeti elektronikus rendszereit úgy módosítják, hogy képes legyen együttműködni a francia SCALP-EG lopakodó szubszonikus cirkáló rakéta és a 300 kilótonna hatóerejű nukleáris robbanófejjel rendelkező szuperszonikus ASMP-A cirkáló rakéta. A jelentések szerint Franciaországban fejlesztés alatt áll a hiperszonikus sebességű AS4 NG változat, melynek hatótávolságát 570 km-ről 1250 km-re növelik.

Jelenleg a francia Armée de l’Aire három Rafale többcélú egységgel és két nukleáris csapásmérő egységgel rendelkezik, amelyek Mont-de-Marsan-ban (Délnyugat-Franciaország), Saint-Dizierben (Északkelet-Franciaország) és al-Dhafra-ban az Egyesült Arab Emírségekben települnek.

A francia haditengerészet három Rafale-M egységgel rendelkezik, amelyek a francia nukleáris meghajtású Charles de Gaulle repülőhordozón adnak felváltva szolgálatot. 2018-ban a Rafale-M egy százada bizonyította képességeit a US. George H. W. Bush repülőhordozó felületén.
Az új Rafale F4-ek fokozatosan váltják majd fel a francia negyedik generációs Mirage 2000-eseket, amelyek közül több mint 110 még ma is szolgálatban áll. A Le Figaro francia folyóirat állítása szerint a régebbi Rafale-okat is felújítják, és az F4-es szabványnak megfelelő szintre hozzák.
Mivel Franciaországnak csaknem két évtizedet kell várnia, mielőtt az európai lopakodó vadászgép szolgálatba állhat, a francia légierő felelős vezetői úgy vélik, hogy az új hálózatba kapcsolható érzékelőkkel és fegyverekkel modernizált F-4-es harci gép a nagy teljesítményű rádióelektronikai harc képességeivel megmarad releváns erőnek a lopakodó repülőgépek megérkezéséig.
Szerző: Dobos Endre