Kezdőlap A katonai repülés jelene A német Typhoon vadászgépek hadrafoghatósága

A német Typhoon vadászgépek hadrafoghatósága

Kategória

Trump elnöknek az a  célja, hogy Európa nagyobb felelősséget vállaljon a saját védelméért, úgy tűnik messze van a megvalósulástól mert ha Németország legfejlettebb vadászgépei nem repülhetnek, akkor az Egyesült Államok hogyan csökkentheti európai katonai kötelezettségvállalásait anélkül, hogy aláásná a nyugati biztonsági szövetséget?

A német Spiegel magazin nemrégiben feltárta, hogy a Luftwaffe 128 Eurofighter Typhoon vadászgépe nincs bevethető állapotban.

Valójában csak nagyjából tíz repülőgép maradt hadrafogható állapotban írja a Spiegel. Ez kételyeket ébreszt Amerikában, hogy Németország képes-e teljesíteni a NATO védelmi kötelezettségvállalásait. „A probléma bonyolult” írja a Spiegel.

„Az Eurofighter szárnyán van egy szenzor, amely érzékeli az ellenséges repülőgépeket vagy ellenséges támadásokat, és figyelmeztető jelzést ad a pilótának. Körülbelül fél évvel ezelőtt fedezték fel, hogy az érzékelő hűtése nem megfelelő. Mivel ez az érzékelő központi jelentőségű a gép önvédelmi rendszerében, és aktívan kell működnie a repülés teljes időtartamában minden repülési üzemmódon, meghibásodásával a bevethető vadászgépek száma csökkent.

Ezenkívül: „bár a technikusok kicserélhetnék a szárnyakon a hibás egységet, de speciális alkatrészre van szükség a hűtőkör lezárásához. A hiányzó alkatrész azonban jelenleg nem szerezhető be, mert a gyártóját eladták.”
Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország multinacionális együttműködése révén megalkotott Typhoon 1994-ben szállt fel először. A Typhoon negyedik generációs légifölény vadászgép, mely nem rendelkezik lopakodó képességekkel, mint az amerikai F-22-es és F-35-ös. A gép Európában a fejlesztésben résztvevő négy európai nemzet légierőinél áll szolgálatba, valamint Ausztriában, de ők 2020-ig kivonják a Typhoonjaikat a szolgálatból, továbbá számos Perzsa-öböl menti országban, köztük Szaúd-Arábiában.

A Spiegel szerint Németország a Typhoon harci bevethetőségével játszik. „A Luftwaffe az összes olyan Eurofighter Typhoon repülőgépet bevethetőként tartja nyilván, amelyek képesek felszállni, de ezek magukban foglalják azokat is, amelyeknek nem üzemképes az önvédelmi rendszerük. Ezeket a gépeket csak gyakorló repülésre használhatják.  Valós küldetések, mint például légtérmegfigyelés a NATO keleti peremén ezekkel a gépekkel nem valósíthatók meg. A Typhoon a németországi légierő gerincét képezi!
Ha ezek a jelentések igazak, akkor az bizonyosan kínos Németország számára, de ez Amerika számára is problémát jelent. A Trump adminisztráció egyértelművé tette, azt kívánja, hogy Európa a saját védelmének nagyobb részét vállalja magára ahelyett, hogy Amerikára támaszkodna. Vannak arra utaló jelek, hogy Európa számára problémát jelent az a kijelentés, hogy az európaiaknak kell megvédeniük magukat.

Németország Európa egyik meghatározó gazdasági hatalma, és erős katonai hagyományokkal rendelkező ország, amit nem szabad lebecsülni. Ha a németekre nem lehet számítani a légierő fenntartásában, akkor kire lehet Európában? Különösen akkor, amikor Nagy-Britannia szándékairól, – amely Franciaországgal együtt Európa másik fontos katonai hatalma – nem lehet tudni, hogy a Brexit után mennyire kíván részt venni a közös védelmi rendszerben.

A helyzet az, hogy Németország Európa kulcsfontosságú országa, és Európának képesnek kell lennie megfelelő védelmet biztosítani a keleti határán. Amerikának nehéz lesz kivonulni az európai védelemből, ha Európa nem tudja fenntartani saját légierejét ami a közös védelmi rendszer része, ha vadászgépei nem bevethetők.

Írta: Dobos Endre

Forrás: The National Interest

Friss írások

Melyik vadászgép volt jobb, a MiG-21, vagy az F-104?

1971-ben vívták az első szuperszonikus légiharcot az indiai szubkontinens felett. Az Indiai Légierő (IAF) MiG-21FL-vadászgépei szálltak szembe a Pakisztáni Légierő (PAF) F-104A Starfighter vadászgépeivel....

Befejeződött az FCAS hatodik generációs vadászgép hajtóművének első tesztje

A Francia Fegyverzeti Főigazgatóság (DGA) befejezte a Future Combat Air System (FCAS) harci gép hajtóművének  első tesztjét. A DGA 2021. január 10-én jelentette be, hogy...

Oroszország az Egyesült Arab Emírségekkel közösen kívánja gyártani a Szu-75-ös harci gépet

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokkal közösen kívánja gyártani új Szu-75 Checkmate lopakodó vadászrepülőgépét, ami újjáélesztheti Oroszország küszködő védelmi iparát, ugyanakkor csökkentheti az Egyesült Arab...

A Szu-34-es taktikai bombázó repülőgép

Az Orosz Légi és Kozmikus Erő Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépe egy igazi furcsaság a manapság gyártott katonai repülőgépek között, küldetési profilja...

Az F-22 Raptor végül megkaphatja az eredetileg ígért infravörös érzékelő rendszert

A ’90-es években bekövetkezett enyhülés nem tett jót a generációs ugrásra készülő új F-22-es vadászgépnek. Dick Cheney akkori védelmi miniszter az eredetileg...